InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Backpack tips - Bestemming kiezen

Backpack tips - Bestemming kiezen

Backpack tips - Bestemming kiezen Je hebt besloten om na je studie te gaan reizen of om je werk te onderbreken voor een sabbatical en te gaan backpacken. Nu moet je nog beslissen naar welk land je gaat. Australië is het meest in trek, maar er zijn nog veel meer bestemmingen. Elk met hun eigen voor- en nadelen. De eerste en moeilijkste stap is het kiezen.

Waar moet je op letten tijdens je keuze?

Cultuur: In hoeverre kun jij je aanpassen aan een andere cultuur met zijn eigen gewoonten en gebruiken? In Oceanië hoef je vergeleken met Azië minder moeite te doen om je aan te passen.

Geld: Landen die populair zijn onder de backpackers kosten over het algemeen gezien minder geld om doorheen te reizen.
Werken: Wil je tijdens je reis ook nog gaan werken tussendoor? Dan zijn de landen in Oceanië en Europa het meeste geschikt voor je.

Rondreizen: Een aantal factoren kunnen het rondreizen in een land moeilijker maken. Als je in bezit bent van een eigen rijbewijs kun je vrijwel door elk land heenreizen. Als je afhankelijk bent van het openbaar vervoer dan kun je het beste voor de bekendere bestemmingen kiezen.

Eten: Voor mensen met een zwakke maag kan dit een belangrijke en beslissende factor zijn. In bijvoorbeeld Azië komt reizigersdiarree vaak voor. Het eten is er pittig en anders dan dat je gewend bent in Nederland.

Dieren: Lees je van te voren goed in over de dieren die in een bepaald land zijn. Ben je allergisch voor bepaalde soorten muggen of voor andere beesten dan kan dit een belangrijke factor zijn.

Klimaat: Dit kan per land extreem wisselen. In de Outback van Australië kunnen de temperaturen oplopen tot 45 graden en in Nieuw Zeeland kan het gemakkelijk -15 worden. Lees je van te voren goed in en bereid je goed voor.

Landen:

Naar welk land je op vakantie voor langere tijd gaat, is afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur. Het ene land trekt je misschien wat meer dan het andere. Sommige landen zijn erg goed begaanbaar, terwijl je in andere landen meer moeite moet doen om door het land te reizen. Een aantal leuke landen op een rij:

Oceanië:
Dit is de naam voor een groot aantal eilanden in de Grote en Stille oceaan en is onderverdeeld in Polynesië, Melanesië en Micronesië. Australië is het nummer één land om te gaan backpacken en is voor de beginnende backpacker ook aan te raden. In Oceanië verder zijn: Nieuw-Zeeland, Indonesië en Fiji bekende backpackersbestemmingen. Deze landen worden vaak in combinatie met Australië bezocht.

Azië:
In het grootste werelddeel ter wereld backpacken is een unieke ervaring vol cultuur en avontuur. Met name de landen in Zuidoost-Azië zijn geschikt om te gaan backpacken. In Zuidoost-Azië liggen de landen; Myanmar, Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Indonesië, Brunei, Oost-Timor , Maleisië en Singapore.

Minder bekende landen:
Ook al zijn vooral Azië en Oceanië het meest in trek om in rond te gaan reizen met de rugzak, zijn er logischerwijs ook andere landen die zich hiervoor lenen. Onder deze landen worden over het algemeen de landen in Zuid-Amerika gezien. Je kunt hier prima rondreizen, maar zult wel meer moeilijkheden onderweg tegenkomen. Deze landen zijn nog nog niet vaak ontdekt door de rugzaktoerist. Europa leent zich ook prima voor het backpacken. Europa is wel een stuk duurder en het is minder makkelijk om een gratis overnachting te vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Backpacken - Tips & TrucsBackpacken is een lowbudget manier van reizen. Met een rugzak liftend de wereld over is vooral populair onder jongeren e…
Een backpack voor een lange reis kopenEen backpack voor een lange reis kopenAls je gaat backpacken of gewoon op wereldreis besluit te gaan dan is het verstandig om een goede rugzak oftewel backpac…
Welke backpack is geschikt voor mijn reis?Welke backpack is geschikt voor mijn reis?Leuk! Je bent een reis aan het plannen waarbij je tussen meerdere landen, steden of natuurparken gaat reizen. Een goede,…
Backpack tips - Bagage indelenBackpack tips - Bagage indelenVoor een verre reis moet je een goede voorbereiding hebben. Dit geldt ook voor het inpakken van je backpack / rugzak. Je…
Tien tips voor backpackersTien tips voor backpackersWanneer je bijna een decennium op reis bent geweest, krijg je vaak mooie en interessante vragen. De vraag die ik echter…

Reageer op het artikel "Backpack tips - Bestemming kiezen"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 12-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Backpacken
Schrijf mee!