InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Een blik op ... Sofia, Bulgarije

Een blik op ... Sofia, Bulgarije

Een blik op ... Sofia, Bulgarije Waarom overweeg je eens geen stedentrip naar de hoofdstad van de Balkan, ... het Bulgaarse Sofia! Je kan er goedkoop genieten van heerlijke lekkernijen en ronddolen in de adembenemende oude stad. Er zijn bijzonder weinig reisgidsen en brochures terug te vinden over een van de oudste hoofdsteden van Europa, namelijk Sofia. De Bulgaarse stad ligt in het westen van het land aan de voet van de Vitosha Mountain en aan de rivier Iskar. Samen met zijn internationale luchthaven net naast het centrum, de prachtige natuur, monumentale gebouwen, zijn zeer goedkoop verblijven en culinair genieten is het vanuit België en Nederland de ideale stedentrip bestemming.

Hoe bereiken?

Sofia kan je ondermeer bereiken vanuit het Belgische Brussels South (Charleroi), waar lagekostenmaatschappij Wizzair je op 2 uur 20 minuten, rechtstreeks naar de stad brengt. Vanuit het Nederlandse Amsterdam vertrekt ondermeer Bulgaria Air non-stop naar het Balkanland en heeft daar precies twee uur en half de vliegtijd tijd voor nodig. Je hebt geen reispaspoort nodig of geldig visum. Omdat Bulgarije sinds kort lid is van de Europese Unie heb je voldoende aan je identiteitskaart. Let wel op want men betaald er nog niet in Euroís maar in Leva (met een vaste koers, 1 euro is 1,95xx leva). Wat ervoor zorgt dat 1 leva ongeveer één halve euro is, 10 leva is dan ongeveer 5 euro.

De ligging

Sofia is niet enkel de hoofdstad, maar ook met voorsprong de grootste stad van het land gelegen in zuidoost Europa. Bulgarije heeft verschillende buurlanden, waaronder Romenië, Servië, Macedonië, Griekenland en Turkije. Het is de ideale vertrekbasis voor verschillende uitstappen naar andere grote steden al dan niet in Bulgarije zelf. Onderandere Thessaloniki in Griekenland (op minder dan 300 kilometer), Plovdiv (Bulgarije), Belgrado in Servië en de Bulgaarse kuststeden Varna en Bourgas aan de Zwarte Zee in het oosten.

Belangrijkste bezienswaardigheden

Bulgarije heeft heel wat religiueze gebouwen op korte afstand van elkaar. Zo heb je een Orthodoxe Kerk, een Moskee, Kathedraal en Synagoge in een gebied van 1km².

Alexander Nevski Kathedraal

Belangrijkste en meest adembenemende is ongetwijfeld de Neo Byzantijnse Alexander Nevski Kathedraal, wat één van de grootste orthodoxe kerken in in de wereld. Ze werd gebouwd in het begin van de 20ste eeuw en men deed er acht jaar over. Het is een herrinering aan de soldaten die omkwamen tijdens de Russisch-Turkse oorlog voor meer dan 200.000 Russen omkwamen. Er zijn verschillende koepels en in totaal 12 klokken. Spjitig voor de toeristen mag je er geen fotoís maken, want je kan er de grootste collectie terugvinden van ortodoxe iconen.

Banya Bashi Moskee

Al van ver kan je het minaret zien van de oudste moskee van Europa (1570), de Banya Bashi Moskee. Samen met zijn gigantische koepel is dit een geniaal staaltje architectuur.

Boyanakerk

Deze kerk ligt dan weer niet helemaal in het centrum van Sofia, maar een beetje verder aan de Mountain Vitosha en is ook terug te vinden op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Hij heeft wonderbaarlijke frescoís van de middeleeuwen. Het gebouw is meer dan 900 jaar oud.

Levensstandaard

Gemiddeld kan je het Bulgaarse leven goedkoop noemen in vergelijking met België en Nederland. De prijzen voor voeding en drank liggen toch 50 tot 60% lager dan bij ons. Kleding en elektronica is ook goedkoper maar niet zo uitgesproken dan op restaurant op cafe gaan. Ook verblijven in hotels of hostels is overal mogelijk in Sofia. Je hebt er zowel de luxueuze Hiltonís, Sheraton, Radisson, ... alsook de kleinschaligere familiehotels waar je voor 30 à 40 euro per nacht een tweepersoonskamer kan boeken. Hostels of jeugdherbergen heb je al vanaf 9 euro/ nacht voor een bed op een slaapzaal met 6 tot 8 personen. Het is niet verplicht een fooi of tip achter te laten in Bulgarije, maar door de lage lonen is het altijd leuk iets te geven voor een goede service. In Sofia spreekt met Bulgaars en kan je met een basis van de Engelse taal jezelf goed verstaanbaar maken.
© 2009 - 2017 Bartmelis, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een blik op ... Sofia, Bulgarije"

Infoteur: Bartmelis
Gepubliceerd: 08-08-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!