InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Jamaica – Stranden en excursies

Jamaica – Stranden en excursies

Jamaica, het land van de reggae en de rum. Een land in de Caribean met vele mooie stranden en routes voor avontuurlijke excursies.

Excursies, Avontuur & Stranden

Jamaica
Rondrit door de Blue Mountains
Vooraf een tip: Huurt u een auto moet dit niet één van de kleinste categorieën zijn en dient de auto over genoeg bodemruimte en PS te beschikken. Wie de mooie uitzichten geheel ontspannen wilt genieten, kan bij de autoverhuurder een bestuurder inhuren, die tegelijkertijd als gids interessante informatie geeft. Uitgangspunt is het Devon House aan de Hope Road in Kingston. Volg deze weg richting de bergen, passeer aan de linkerkant het Bob Marley Museum en bereikt na bijna 5 kilometer de Vorort Papine, een levendige marktplaats en verkeersknooppunt. U blijft links.

Village Tour dwars door Jamaica
Vanuit Treasure Beach gaat het via Pedro Cross, voorbij aan weilanden – omheind door prikkeldraad, richting heuvels. De houten blokken onderweg werden traditioneel al gebruikt door de Tainos voor de bouw van hun hutten. Aan het tankstation Everything Nice gaat u naar rechts. In Southfield, de eerste grotere stad, gaat er rechts een straat naar Lovers Leap. De kliffen gaan hier steil naar beneden, bijna 500 meter diep de zee in. Alleen vanuit een lokaal in de vuurtoren heeft u een grandioos uitzicht.
Geopend: Dagelijks van 10.00-18.00 uur.
Entree: J$ 120

Het Westen
Negril
Long Bay is 11 kilometer lang, met parelwit zand: De hotels direct aan het strand hebben meestal strandrecht, bezitten bewaking en houden iets te veel opdringerige handelaars weg. Er zijn nog weinig plekken met de oorspronkelijke vegetatie, die vrij toegankelijk zijn.
Bloody Bay sluit zich richtung Montego Bay aan. Vroeger werden in deze baai de ingewanden van de walvissen verwijderd – vandaar de naam Bloody Bay. Tegenwoordig haasten de gasten zich in de grote hotels. In het rotsige westen zonnen vele mensen op de plateaus en springen naar beneden voor een verfrissende duik.

Het Noorden
Montego Bay
De mooiste stranden liggen buiten de plaatsen, behoren tot de hotelcomplexen en zijn alleen voor hun gasten. In de stad zijn er twee openbare stranden. Zij bieden – bij betaling van entree – verzorgd zand, omkleedhokjes, douche, een divers aanbod van watersporten en een bar.
Doctor’s Cave: Dagelijks van 08.30-17.00/ 18.00 uur, entree J$300.
Agua Sol: Dagelijks van 09.00-17.00 uur, entree J$200 – het meest uitgestrekte en natuurlijkste strand in de stad.

Ocho Rios
Bay Beach of Turtle Beach heet het grootste strand van Ocho Rios (dagelijks van 06.00-18.00uur, entree US $5). Dit strand loopt van het midden van het centrum tot het herkenningsteken van Ocho Rios: Hotel Jamaica Grand, aan het einde van de baai: Verzorgd, zeer vol, groot aanbod van watersportmogelijkheden.

Runaway Bay
In Runaway Bay hebben de meeste hotels aan zee een eigen strand. Alleen naast het hotelcomplex Breezes Runaway is een deel ook openbaar toegankelijk.

Het Oosten
Port Antonio
Richting het oosten liggen drie droomstanden verstopt:
  • Frenchman’s Cove: Entree J$200 – heeft al vaak als natuurcoulisse voor reclamefotograven gediend
  • San San: Entree J$200
  • Winnifred’s Beach: J$150 – Dit langste strand is het moeilijkste te bereiken en door de weeks niet al te druk. Hier brengen de Jamaicanen de zondags door. Rastas bezitten kleine restaurants en verhuren hutten. Het restaurant Cynthia’s heeft de lekkerste langoesten-, kip- en visgerechten (hoofdzakelijk ’s middags geopend)

Het Zuiden
Treasure Beach
Meerdere zandstranden volgen hier naast elkaar. Een georganiseerd strandleven met dranken- en eetkraampjes of watersport is er in Treasure Beach helaas niet. Soms rolt de branding met hoog schuimende golven aan de oever, en krachtige stromingen laten het niet altijd toe gevaarloos te zwemmen.
Gerelateerde artikelen
Jamaica: eiland van glimlach, rum en raggaeHet vriendelijke eiland nodigt je uit om te komen genieten van de prachtige stranden (die vrijwel elke dag baden in de z…
Boutique hotels: Kleinschalig en luxueuze hotelsBoutique hotels (ook wel boetiek hotel) is binnen Nederland nog een relatief onbekend fenomeen. Design, luxe, goede loca…
Turks- en CaicoseilandenTurks- en CaicoseilandenDe tientallen eilanden die samen de Turks- en Caicoseilanden vormen, liggen ten oosten van Cuba en ten noorden van Haïti…
De mooiste plekken van Thailand: De Phi Phi eilandenDe Phi Phi eilanden worden door vele als de mooiste plekken van Thailand beschouwd. In de meeste reisfolders over Thaila…
Mooiste stranden ter wereldMooiste stranden ter wereldDe top tien mooiste stranden ter wereld met als absolute nummer 1 de Seychellen. Maar ook onder andere de Maldiven, Bora…

Reageer op het artikel "Jamaica – Stranden en excursies"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 03-02-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!