InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Met de auto naar Turkije

Met de auto naar Turkije

Wil je met de auto, moto of camper naar Turkije? Dan heb je twee mogelijkheden: je kan de weg volledig over land nemen, of verkiezen een stuk van de weg met de boot af te leggen.

Vlotste weg

De weg over land gaat het vlotste via volgende landen:
  • Nederland/Belgie
  • Duitsland
  • Oostenrijk
  • Slovenie
  • Kroatie
  • Servie
  • Bulgarije
  • Turkije (grenspost Edirne)

De reistijd van deze weg is 1,5 dag als je non-stop rijdt. Als je 's nachts niet wil rijden, moet je ongeveer 3 dagen rekenen van vertrek tot aankomst. Het eerste stuk verloopt vlot: je rijdt binnen de EU en hoeft dus niet te wachten aan grensposten. Vanaf het moment dat je de EU uitrijdt, wordt het wel anders. Houd rekening met lange wachttijden aan grensposten en onverwachte politiecontroles onderweg. Bij deze controles wordt meestal verwacht dat je iets geeft om verder te mogen. In Bulgarije bv gaat het om geld (meestal Euros), terwijl men in Servie dan weer vaak tevreden is met chocolade. Het beste is om in colonne te rijden, dwz met verschillende families/wagens na mekaar, zo ben je beter beschermd, ook als je ergens wil stoppen om te slapen.

Een andere, iets langere maar wel veel relaxtere manier van reizen, is met de boot. Je kan tot in Italie rijden en daar de veerpont nemen naar Griekenland of Turkije.

Hier zijn verschillende keuzemogelijkheden

Mogelijkheid 1

Je rijdt tot in Ancona (Adriatische kust) en neemt vandaar de veerpont tot in Izmir/Çesme. Dit is de route waarbij je zelf de minste afstand met de auto aflegt. Je rijdt vanuit Nederland of Belgie naar:
  • Duitsland
  • Oostenrijk
  • Italie

Je bent iets langer dan 2 dagen op de boot.

Mogelijkheid 2

Je rijdt tot in Ancona (Adriatische kust) en neemt vandaar de veerpont naar Patras of Igoumenitsa. De bekendste ferry is de Superfast. Deze is in een paar uur ter bestemming. Deze route is vooral een alternatief in de winter wanneer er geen rechtstreekse veerponten naar Turkije zijn. Vanuit Patras kan je 2 uur rijden naar Athene. Vandaaruit kan je dan weer verder rijden over land tot de grensovergang met Turkije in Ipsala (in de buurt van Istanbul), of je kan een veerpont nemen naar Chios of Kos. Vanaf deze Griekse eilanden kan je dan weer naar respectievelijk Çeşme of Bodrum varen. Als je tot Igoumenitsa vaart, kan je over de bergen richting Ipsala (in de buurt van Istanbul) om daar alsnog de grens met Turkije over te steken.

Mogelijkheid 3

Je rijdt tot in Brindisi (Zuid-Italie) en neemt vanaf daar de veerpont tot Izmir/Çeşme. Je bent dan 1,5 dag op de boot.
Vanuit Brindisi kan je ook Griekse veerponten nemen naar Griekenland of de Griekse eilanden.

Als je met de boot gaat, moet je rekenen op een overzetkost voor je vervoermiddel en een overzetkost per persoon, afhankelijk van de slaapplaats die je verkiest. De goedkoopste plaatsen zijn zetels (pullman). Daarnaast zijn er verschillende prijzen voor kabines voor 2,3 of 4 personen, met of zonder zeezicht.
© 2008 - 2017 Karya, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op vakantie naar TurkijeTurkije is een erg populair bestemming voor een zonvakantie, het is ook een goedkoop land om te verblijven.
Goedkoop vliegen naar Turkije met TriptimeGoedkoop vliegen naar Turkije met TriptimeDagelijks vertrekken er vanuit Nederland veel vluchten naar Turkije. Vanwege het toerisme maar natuurlijk ook vanwege de…
Een huis kopen in TurkijeEen huis kopen in TurkijeDe laatste jaren kopen steeds meer Nederlanders een tweede huis in het buitenland. Een favoriet land voor een tweede hui…

Reageer op het artikel "Met de auto naar Turkije"

Reacties

Furkan Keskin, 03-08-2016 20:22 #20
Hebben de kinderen onder de 12 j een paspoort nodig om naar Turkije te rijden?

Lidy, 22-09-2014 14:36 #19
Is er iemand recent met de auto van Turkije naar België of Nederland gereden? Wie weet tot wanneer en waar men de ferry kan nemen eind oktober? Alle raad is welkom!

Wim Hoogendorp, 15-09-2014 22:47 #18
In 2008 voor het eerst naar Turkije gegaan via hon.-serv.-bulg. met de auto vanwege vliegangst. Het is wel te doen maar je moet van autorijden houden en er ook de tijd voor nemen. Zeker net gaan haasten of stressen, want dan duren die 2-3 dagen erg lang. Afgezien van Bulgarije is het overal veilig en doen de wegen niet onder voor Frankrijk of Spanje. In Bulgarije oppassen voor verraderlijk slecht wegdek en zeker niet 's nachts gaan rijden.

Stephan, 26-06-2014 12:00 #17
Wij zijn 2 jaar terug met de auto naar Turkije geweest, toen de boot genomen vanuit Italië naar Griekenland.
En via Griekenland naar Ipsala in Turkije gereden. Uitstekend bevallen,

Marielle, 17-06-2014 23:07 #16
Wij willen ook dit jaar met de auto gaan. Ons plan is via Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Servië en Bulgarije te gaan. Hebben jullie nog tips. Met name waar kunnen we het beste overnachten, hotelketens of juist pensionnetjes? Alle tips omtrent de reis zijn welkom!

Care, 14-06-2014 00:16 #15
Wij willen met twee auto's op vakantie gaan. Ik hoor verhalen over Bulgarije. Mijn vraag is via Griekenland is dat wel veilig? Is het veel veilig rijden via Griekenland? Heb je plaatsen hoe ik beste kan rijden. Ik wil eigenlijk alleen snelweg liefst. Kan je plaatsen geven dat ik kan invoeren. Is het veel omrijden via Griekenland?

Aladin C., 18-11-2013 23:37 #14
Ik ga al jaren langs Italië met de boot. de laatste 2 jaren zijn de prijzen echter verdubbeld. daarop besloot ik terug langs de oude route te gaan. maar Bulgarije vermijd ik tot ze de wegen gemaakt hebben))). de beste route die ik ondervonden heb is Oostenrijk en Hongarije en zo Servië dan Macedonië en zo terug in een EU land Griekenland. pas in Griekenland voel ik me weer veilig en ontspannen. maar al die andere landen heb ik een raar gevoel. natuurlijk als de de prijzen terug interessant worden is de enige betrouwbare weg voor mij. via ancona te gaan. prachtig.

Lieneke, 02-08-2013 11:38 #13
Hallo, wij willen met de caravan naar Bodrum rijden. Iemand nog recente ervaringen?

Lejyon, 05-06-2013 22:23 #12
Wij willen binnenkort met de auto naar Turkije omgeving kusadasi. heeft iemand een tip welke route te nemen. we zijn met 2 personen. verder zouden we willen weten of er bij grens moeilijk gedaan wordt we willen nml een en ander aan spullen meenemen voor de woning daar. waaronder koffiemachine - grote plasma tv etc.

alvast bedankt

Rob, 16-05-2013 16:26 #11
Hallo, verbeeck maryse.
er zijn verschillende bootverbindingen vanuit ancona te boeken. de prijzen verschillen behoorlijk dus goed uitkijken. wij hebben zelf ook een boot geboekt ancona naar igoumonisa voor een mooie prijs. geef anders evt wat gegevens door zoals lengte/hoogte auto en hoeveel personen enz. dan kan ik wat voor je zoeken. zelf zijn we lid geworden van de greekferry.com organisatie en krijgen dan ook een voordeelpas en korting op de volgende afvaart enz.

John, 12-08-2012 11:20 #10
Hallo,
wij komen al 7 jaar in Turkije (omgeving Alanya) altijd per vliegtuig, vorig jaar wilden wij deze trip al een keer per eigen vervoer (auto) gaan maken, echter geschrokken door de verhalen dat je dit beter niet kan doen i.v.m vervelende situaties met name in Servie en Bulgarije (willen geld hebben, bij niet betalen rijbewijs inname, etc.)

Is dit nog steeds het geval in 2012? (met name Servie & Bulgarije)
(heb veel ervaring met het zelf rijden in Turkije in de afgelopen jaren hebben we daar vele duizenden kilometers gereden (Capadocia, Pamukale, zelfs naar Oost Turkije Nemrud), etc., ) zonder problemen

We zijn nu toch voornemens het met de auto te gaan uitvoeren en de rit naar Turkije te gaan maken, we zullen uitsluitend overdag rijden en dus niet in de avond of nacht, Hotels willen we onderweg boeken via booking.com.

Vertrekken staat in de planning voor medio september 2012,

Het zou geweldig zijn om recente ervaringen en tips (betere route om te volgen) te mogen ontvangen of hier te mogen lezen. (zal zeer zeker onze ervaring hier plaatsen)

Cakir, 03-08-2012 18:37 #9
Dag allemaal,

Wij zijn ook van plan om dit jaar met de auto naar Turkije te gaan.

De route die we willen rijden is;

Frankfurt
Passau
Graz
Maribor
Beograd
Nis
Skopje
Kavala
Ipsala
Gelibolu
Izmir

Wij hebben deze route ook aangehouden in 2010, geen enkel probleem gehad onderweg. De grenzen waren redelijk rustig, we waren 48 uur onderweg met regelmatig rust.

Het blijft een leuke rit met veel mooi natuur onderweg, zeker de moeite waard.

Voor iedereen die met de auto gaat, veel plezier, rij niet te snel en neem voldoende rust!

Ismail, 11-06-2012 19:46 #8
Hallo allemaal,

Heb jullie berichten gelezen, uit nieuwsgierigheid. Want we hebben voor dit jaar besloten om ook voor het eerst de reis met de auto af te leggen. Na een grondige inventarisatie hebben we de volgende planning gemaakt. Hierbij moet ik er aan toevoegen dat ik niet van plan ben om binnen 1, 5 dag in Turkije te zijn.
We vertrekken 4 juli vroeg in de ochtend. Ons eerste pit-stop willen we houden in Budapest/Hongarije (ca. 1.400 km). Ik verwacht dat ik rond 18.00 uur ben. Dan heb ik tot de volgende dag voldoende uitgerust. Volgende dag vroeg in de ochtend vertrekken we door Servië en Macedonië naar Griekenland. De volgende pit-stop is in Kilkis/Griekenland (ca. 947 km). En hier weer vroeg vertrekken richting Turkse grens overgang (Kesan). Eenmal in Turkije reizen we verder naar Gelibolu/Turkije. Vanuit hier varen we over naar Canakkale/Turkije. Duur ca. 1, 5 uur. Richting Izmir hebben we in Bergama/Izmir de volgende pit-stop (ca. 870 km). Vervolgens gaan dan rustig in de morgen (rond 10 uur) vertrekken naar onze eind bestemming Gundogan/Bodrum (ca. 560 km).
Ik heb heel veel verschillende routes naast elkaar gelegd. Deze route spraak ons het meeste aan. De ferry's zijn inderdaad behoorlijk duur. De kosten liggen via Ancona voor vier personen met auto en slaaphut ca. 650, 00 voor een enkele reis. De hotels heb ik via booking.com geboekt en mocht er vertraging zijn, dan kan ik het altijd tot èèn dag van te voren gratis annuleren. Hopelijk hebben jullie iets hieraan. Voor vragen en tips mail gewoon. Fijne reis en geniet ervan.

Mvg
Ismail Gür

Mary Feijen, 02-05-2012 17:55 #7
Wij hebben een appartement in Side en het lijkt ons wel leuk om een keer met de auto of auto en boot te gaan we willen graagwat ervaringen weten van mensen die dit eerder gedaan hebben om ook eventueel een kostenplaatje te kunnen maken we zagen dat er onderweg veel tolwegen waren en is de boot makkelijk van te voren te boeken en wat zijn ongeveer de kosten van de overtocht? Mary

Visser Hans, 21-12-2011 10:42 #6
We willen in 2012 met de auto naar Kalkan in Turkije.
Weet u een goede route en hoelang heeft U erover gedaan?
Wij wonen 3 maanden Nederland en 3 maanden in Turkije waar wij een vaste huurhuis hebben in de bergen.
We denken na om met de auto tegaan zodat we die 3 maanden daar onze eigen vervoer hebben.

Vriendelijke groet
Hans Anja Visser

Juelz, 13-07-2011 20:57 #5
Vorig jaar met de auto geweest maar via griekenland. De wegen zijn perfect daar, je doet er ongeveer 3 uurtjes over. Snachts rijden is voordelig je kan hard rijden + je komt veel duiters tegen die je gewoon kan volgen. De tempratuur koelt af dat is voordelig voor de bestuurder. Tip goeie lichten kopen voor de auto en goed laten afstellen bij de garage. het is pikkedonker onderweg de nachten zijn niet zoals in nederland

Anzera, 23-06-2011 10:49 #4
In het verleden zijn we 3 keer met de auto naar Turkije geweest. De eerste 2x via Brindisi met de boot overgevaren naar Cesme (mooiste plekje van Turkije). Dit was erg leuk maar ook erg duur en je zit erg lang op de boot, circa 34 uur. Op en neer kost het zo'n 1200 euro, dit is wel inclusief personen, auto en blokhut. De reis naar Brindisi is 2400 km, dan zit je haast al in Turkije, dus ik raad dit niemand aan. Daar komt bij dat het niet zo'n leuke weg is om te rijden, een saaie lange weg waar geen eind aan lijkt te komen, en erg onbeschofte Italianen die je onderweg tegenkomt wanneer je bv de weg vraagt of ergens een broodje wilt gaan eten. De 3e keer zijn we helemaal gaan rijden, dit is goed te doen, alleen moet je in Bulgarije erg goed op je snelheid letten. We gaan deze zomer weer met de auto en gaan dan ook gewoon weer via bovenstaande landen. Cesme is wel de moeite waard om te bezoeken, super mooi strand (Ilica heet het strand), niet zo toeristich en heel de zomer een lekker zwoel windje (Cesme is een surfplaats). Voor ong 30 euro heb je er een hotelkamer. Mocht je nog vragen hebben kan je me altijd mailen. Fijne reis!

Verbeeck Maryse, 14-04-2011 13:12 #3
We hebben een middelgrote camper (5pers) en willen graag naar Turkije zonder de hele weg over land af te leggen. Vanuit Ancona lijkt me een mooi alternatief. Ik probeerde een prijs aan te vragen voor de ferry, maar dat lukte me niet! Kan u me helpen. Hoeveel bedraagt ongeveer de overzet, en welke zijn de reistijden?

Wim, 08-01-2011 12:18 #2
Hallo J
ik vertrek de 15 april naar turkije marmaris per camper over land, heb gekeken naar de boot mogelijk heden maar qa afstand blijft dat gelijk dus ik ga over de weg via dusseldorf-koln naar wien en dan budapest en szeged naar turkije ik denk er ongeveer drie dagen over te doen.

groetjes wim

J. Sneek, 11-01-2010 18:18 #1
Hallo, in april 2010 wil ik met de auto naar turkije. wat is de snelste route en welke de voordeligste?

Infoteur: Karya
Gepubliceerd: 17-09-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 20
Schrijf mee!