InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Turkije meer dan alleen zonvakantie!

Turkije meer dan alleen zonvakantie!

Veel Nederlanders gaan op vakantie naar Turkije. Zij gaan naar plaatsen als Antalya, Alanya, Marmaris, Bodrum, etc. Zij gaan dan voor zon, zee en strand. Sommige komen dan ook nog voor Istanbul, maar verder komt men niet. Turkije heeft echter veel meer dan dat! Het is een land met een rijke cultuur en geschiedenis.

Geografie

Turkije is ongeveer 25 keer groter dan Nederland en telt meer dan 70 miljoen inwoners. Het land ligt grotendeels in Azië en voor een klein deel in Europa. Het is een schiereiland. Het grenst aan 3 zeeën, namelijk: Zwarte zee, Middellandse zee en Egeïsche zee. Daarnaast heeft Turkije de Marmara zee, dat binnen Turkije ligt. Het land heeft een oppervlakte van 783.562 km². Turkije grenst aan 8 landen, namelijk: Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Griekenland, Iran, Irak en Syrië. De totale lengte van de grenzen zijn 2627 km. De kust van Turkije heeft een lengte van 7200 km en de hoogste punt van Turkije is Ararat met 5165 m.

Demografie

De Taal in Turkije is Turks. Meer dan 90% spreekt deze officiële taal. De belangrijkste religie is Islam voor 99,8%. Ongeveer 20% zijn alevieten. De staat heeft een ministerie voor de godsdienstzaken is genaamd Diyanet.

Steden

In totaal telt deze land 81 steden. Waarvan Istanbul de grootste met ongeveer 12,5 miljoen inwoners. De hoofdstad van Turkije is Ankara met 4,1 miljoen (tweede grootste stad) inwoners. De derde grootste stad is Izmir met 3,1 miljoen inwoners ligt in West- Turkije. Daarna komt Bursa met 2,1 miljoen inwoners. Bursa is een stad met een grote geschiedenis over de islam en Turkije. De vijfde grootste stad van Turkije is Adana met 1,6 miljoen inwoners. Adana ligt in het zuiden van Turkije.

Regering

Turkije is een democratische, seculiere rechtstaat en parlementaire republiek met een president aan het hoofd. De voormalige president is Abdullah Gül en de premier is Recep Tayip Erdoğan.

Turkije Internationaal

Het land behoort tot de G20. G20 is een wereldgroep die de 20 grootste economieën van de wereld bij elkaar brengt. Turkije is een medeoprichter van de Verenigde Naties, de Organisatie van Islamitische Conferentie, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling en de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa. Daarnaast is Turkije ook een lid van de Raad van Europa sinds 1949 en lid van de NAVO sinds 1952. Sinds 2005 onderhandelen Turkije en de Europese Unie over toetreding van Turkije tot de EU.

Vakantie

Turkije is een land waar de hele jaar door geschikt is voor een vakantie. Tijdens de lente en de herfst is het een aanrader om de steden- en bezienswaardigheden te bezoeken. Want dan is het niet heel warm, maar een lekker weertje om door de stad te wandelen en monumenten te bezoeken. Aan het einde van de lente en begin herfst is het nog steeds mogelijk om op zonvakantie te gaan. Tijdens de zomer kan je het beste van de zon genieten door het hele land, voornamelijk in het zuiden en westen (toeristische plekken). In de winter kan je de bergen in om wintersport te beoefenen, met veel sneeuw! Bursa Uludağ is een voorbeeld voor een wintersport vakantie.
Door het hele land zijn er bezienswaardigheden. In de grote steden, zoals Istanbul, Bursa, Izmir etc. zijn er veel bezienswaardigheden. Daarnaast zijn er een aantal belangrijke bezienswaardigheden,namelijk:
  • Çanakkale (Ere begraafplaats)
  • Efes
  • Pamukkale
  • Sagalassos
  • Yason Burnu (Cape Jason)
© 2008 - 2017 Demanibo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Turkije meer dan alleen zonvakantie!"

Infoteur: Demanibo
Gepubliceerd: 24-06-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!