InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Vakantie naar Gran Canaria, één van de Canarische Eilanden

Vakantie naar Gran Canaria, één van de Canarische Eilanden

Vakantie naar Gran Canaria, één van de Canarische Eilanden Bij de gedachte aan Gran Canaria denkt u al snel aan het lekkere weer, de mooie natuur en bovenal goedkope hotels. Gran Canaria behoort tot de eilandengroep Canarische Eilanden gelegen in de Atlantische Oceaan. Maar waarom nou juist naar Gran Canaria? Het eiland is naast het lekkere weer en de mooie natuur ook erg rijk aan culturele bezienswaardigheden. Een bezoek aan de imposante Catedral de Santa Ana en Puerto de Mogán mag dan ook zeker niet ontbreken. Gran Canaria is een populaire vakantiebestemming en trekt jaarlijks tientallen duizenden toeristen van over de hele wereld.

Geschiedenis van Gran Canaria

Gran Canaria is ontstaan door vulkanische activiteiten die onder de oceaan hebben plaatsgevonden. Om het heel letterlijk te nemen kan het eiland worden gezien als het topje van een berg dat van onder de oceaan komt. De eerste bewoners van het eiland waren de Guanchen, dit zijn afstammelingen van de Berbervolken die in het noordelijke deel van Afrika leefden. Tot de verovering in de 15e eeuw waren zij de enige bewoners. In 1478 hebben de Spanjaarden namelijk de stad Las Palmas gesticht, vanuit Las Palmas hebben zij vervolgens ook de rest van het eiland veroverd. Het grootste deel van de oorspronkelijke bewoners zijn tot slaaf gemaakt en naar het buitenland gebracht.

Canarische keuken

Waar de Canarische Eilanden ook bekend om zijn is de zogenoemde 'Canarische keuken'. In hoeverre de gerechten nog echt Canarisch zijn is maar te betwijfelen, in de steden met veel toerisme neemt de internationale keuken het toch over. Voor de echte Canarische gerechten moet u het binnenland betreden. In de binnenlanden zal u echter geen sterrenrestaurant vinden maar wel kleine gezellige restaurantjes. Het is duidelijk te merken dat de Spanjaarden na het veroveren van het eiland ook gekozen hebben voor hun eigen eetcultuur. De Spanjaarden maken veel gebruik van o.a. olijfolie, knoflook en veel verschillende kruiden en specerijen. Dit is allemaal meegenomen na het veroveren van Gran Canaria, vandaar dat u dit ook terugvindt in veel van de hedendaagse gerechten. Merkwaardig aan het lokale eten is dat in bijna alle gerechten vlees is verwerkt. Voor een vegetariër is het dan ook erg lastig om iets te eten in de kleinere restaurantjes. Ook in de toeristensteden is het mogelijk om nog te genieten van de echte Canarische keuken. Echter zijn veel restaurants toch ingespeeld op de toeristen en voldoen dan ook graag aan de verschillende eisen van toeristen.

Las Palmas

De hoofdstad van Gran Canaria is Las Palmas, hier is voor een ieder iets te doen. Van de oude straatjes in Vegueta tot de binnenstad met de nieuwste winkels. Vegueta is het oudste gedeelte van Las Palmas en beschikt dan ook over de welbekende smalle straatjes met zijn schaduwrijke pleinen. Het hoogtepunt in Las Palmas is Catedral de Santa Ana. Catedral de Santa Ana is de grootste kerk van alle Canarische Eilanden en de bouw ervan heeft maar liefst 400 jaar geduurd. Dit is ook de reden dat het opgebouwd is met een mengsel van vele culturen. Het imposante gebouw is duidelijk zichtbaar in de straten van Las Palmas. Tegenwoordig is het omgebouwd tot een museum en toegankelijk voor het publiek. Voor €2,40 (in 2017) kunt u naar binnen en waant u zich in het gevoel van meer dan 200 jaar geleden. Het museum is rijk aan talloze kunstwerken uit de vroegere tijd van Gran Canaria en het geeft een goede weerspiegeling van het leven in die tijd.

Playa del Inglés

In het zuiden van Gran Canaria bevindt zich het plaatsje Playa del Inglés. Tegenwoordig is dit plaatsje enorm in trek bij de toeristen, jaarlijks trekt het ruim 100.000 toeristen dankzij de mooie stranden en fijne restaurants. Playa del Inglés is geen grote stad, het is voornamelijk opgebouwd uit toeristische trekpleisters. Het centrum beschikt over een klein ondergronds winkelcentrum met enkele barretjes. Op nog geen kilometer van de 'binnenstad' bevindt zich het Yumbo Centrum. Dit winkelcentrum telt drie verdiepingen met een enorme hoeveelheid aan winkeltjes en restaurantjes, dit is het grootste winkelcentrum van Playa del Inglés. Het is zeker de moeite waard om hier een kijkje te nemen.

Puerto de Mogán

Ten Westen van Playa del Inglés ligt het plaatsje Puerto de Mogán, dit is binnen 45 minuten te bereiken met de bus. Dankzij de kleurrijke straatjes, Venetiaanse woningen en alle rustige steegjes heeft het ook wel de naam Klein Venetië gekregen. Rondom de schitterende jachthaven zijn tal van restaurantjes waar u rustig op het terras iets kan drinken met een prachtig uitzicht. Ook beschikt Puerto de Mogán over veel winkeltjes waar menig shopper uit de voeten kan. Tijdens uw vakantie op Gran Canaria is Puerto de Mogán echt één van die plekken die u gezien moet hebben.

Roque Nublo

In de binnenlanden van Gran Canaria bevindt zich Roque Nublo. Vertaald naar het Nederlands betekend dit Wolkenrots. Het is dan ook één van de drukst bezochte toeristische plaatsen van het eiland. Op het hoogste punt is de rots maar liefst 65 meter hoog! Vanaf Roque Nublo heeft u een heel mooi uitzicht over het eiland en op heldere dagen is het zelfs mogelijk om het eiland Tenerife te zien. Het is wel aan te raden om in de ochtend naar Roque Nublo te gaan, dit omdat het dan minder heet is en er minder toeristen zijn.

Openbaar vervoer

De goedkoopste manier van reizen op het eiland is door middel van het openbaar vervoer. Op Gran Canaria is één grote busmaatschappij genaamd Global. Deze maatschappij maakt het mogelijk dat u met de bus alle plekken op Gran Canaria kan bereiken. In Las Palmas is echter ook nog een andere busmaatschappij genaamd Guaguas Municipales, deze concentreert zich voornamelijk op Las Palmas. Het mooie van de bus is dat u ook op plaatsen komt waar u met een taxi normaal gesproken niet langs gaat. Bij elke bushalte is een uitgebreide kaart van de bestemmingen en welke buslijn u dient te nemen. Net als in Nederland zijn de bussen genummerd en dus erg makkelijk van elkaar te onderscheiden. Mocht u voor uw bezoek aan Gran Canaria alvast wat informatie willen over de buslijnen en waar deze heen gaan, dan kunt u dit vinden op de website van Global en Guaguas Municipales.
© 2017 Jeroen96, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom Gran Canaria?Ieder jaar is het weer lastig om te bedenken waar je naartoe moet op vakantie. U wilt een lekkere zon vakantie in een le…
Een ander Gran CanariaGran Canaria is een bekende vakantiebestemming voor vele Nederlanders. Plaatsen als Playa del Inglés, Maspalomas, en in…
Gran Canaria als vakantiebestemmingGran Canaria als vakantiebestemmingGran Canaria is al jaren een zeer populaire vakantiebestemming, voor veel verschillende doelgroepen. Dit is natuurlijk n…
Canarische eilanden: Gran CanariaCanarische eilanden: Gran CanariaGran Canaria is een eiland van de Canarische eilanden. Gran Canaria is het tweede, meest bezochte eiland van de Canarisc…
De stranden van Gran CanariaGran Canaria, dat tot de Canarische Eilanden behoort, is één van de toppers voor een ideale zonvakantie vanwege het guns…
Bronnen en referenties
  • Jackie Staddon, H. W. (2002). Gran Canaria de reisgids voor een actieve en culturele vakantie. Utrecht: Kosmos Uitgevers.
  • http://www.globalsu.net/en/lineas.php
  • https://www.guaguas.com/tulinea/
  • http://www.spain-grancanaria.com/nl/bezienswaardigheden/noorden/las-palmas/vegueta/catedral-santa-ana.html

Reageer op het artikel "Vakantie naar Gran Canaria, één van de Canarische Eilanden"

Infoteur: Jeroen96
Gepubliceerd: 22-06-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!