InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Playa Blanca: een stad met mooie stranden

Playa Blanca: een stad met mooie stranden

Playa Blanca: een stad met mooie stranden Playa Blanca is begonnen als klein vissersdorpje en de laatste tientallen jaren uitgegroeid tot een heus toeristenoord. Dit is ook niet vreemd. Playa Blanca heeft vele mooie stranden, lange boulevards en vele gezellige restaurantjes waar je voor niet al te veel geld lekker kunt eten. Voor de actievelingen die er op vakantie gaan is er ook wat te beleven, net buiten het centrum ligt een vulkaan waar je lopend helemaal naar boven kunt klimmen.

Historie

Tot een paar decennia geleden was Playa Blanca nog een vissersdorpje waar maar ongeveer tien families woonden. Een keer per week werd er een bestelwagen vol levensmiddelen geleverd en voor de rest gebeurde er niet echt veel. In de jaren zestig kwam hier verandering in. Mensen uit Puerto del Carmen en Costa Teguise, dit waren de grotere plaatsen in de regio, kwamen richting Playa Blanca om daar te gaan wonen. Zo langzamerhand kwamen er steeds meer winkels en banen. Nu is Playa Blanca een echt toeristenoord. Het is echter wel wat kleinschaliger dan Costa Teguise en Puerto del Carmen.

Bron: Dimitrisvetsikas1969 / PixabayBron: Dimitrisvetsikas1969 / Pixabay

Populaire stranden in Playa Blanca

Playa Dorada

Wanneer je Playa Dorada vertaalt krijg je 'gouden strand'. Playa Dorada ligt 500 meter ten oosten van het stadscentrum. De zee rondom het kunstmatig gewonnen strand is erg rustig. Het is een zeer populair strand op het gebied van watersportactiviteiten. Je kunt er onder andere een bananenboot, een waterfiets of een surfplank huren.

Playas del Papagayo

Deze stranden liggen zo'n 5 kilometer bij Playa Blanca vandaan en zijn met de auto enkel te bereiken via een hobbelig paadje door een natuurgebied. Om binnen te komen betaal je drie euro entree per auto (anno 2017). Het strand is ook lopend te bereiken of met de mountainbike, in deze gevallen betaal je geen entree.

De stranden worden in vele reisgidsen de mooiste stranden van Lanzarote genoemd. De stranden liggen beschut tegen de wind in hoge rotspartijen en de zee is helderblauw. Ook is het mooi meegenomen dat de stranden vrij geleidelijk af de zee inlopen, hierdoor kan je redelijk ver de zee in zonder dat je niet meer kan staan. Een nadeel is wel dat er redelijk weinig voorzieningen in de nabije omgeving van de stranden te vinden zijn. Bij de parkeerplaats is een restaurant waar je eventueel naar de wc kan of een hapje kunt eten.

Bezienswaardigheden in Playa Blanca

Montana Roja

Montana Roja is in het Nederlands rode berg. Het is een populaire bestemming voor wandelaars. In een prachtige omgeving kan je naar de top van de vulkaan klimmen en bovenop kan je nog een rondje om de krater lopen. De diameter van de krater is 450 meter. Het is ook mogelijk om af te dalen in de krater. Wanneer de complete wandeling wordt gelopen is dit ongeveer 2,2 kilometer. Er zijn vele mensen die met vulkanische stenen onder in de vulkaan hun naam geschreven hebben. De vulkaan is vooral erg mooi als je er met zonsondergang heen gaat. Je ziet prachtige vergezichten van Playa Blanca en de omgeving. Denk er wel aan dat je water meeneemt als je gaat wandelen, het kan flink warm zijn en rondom de vulkaan zijn geen voorzieningen. In verband met de stenige paden zijn ook stevige schoenen zeer zeker aan te raden.

Castillo de las Coloradas

Deze wachttoren ligt aan de kaap van Punta del Aguila, ongeveer 2 kilometer ten oosten van het centrum van Playa Blanca. De toren werd gebouwd tussen 1741 en 1744 onder leiding van Carlos de derde. De klokken op het kasteel moesten de bevolking van de plaats waarschuwen voor naderende piraten. De wachttoren is gerestaureerd en een toeristische trekpleister geworden. Vanaf de toren heb je een uitzicht over Fuerteventura

Aqualava

Er is ook een waterpark in Playa Blanca. Het waterpark is redelijk klein, maar kinderen kunnen zich zeker wel een dag vermaken. Er zijn verschillende glijbanen, een golfslagbad en er is ook een apart kinderbad. Een groot pluspunt van het park is dat er vele lifeguards aanwezig zijn om de bezoekers in de gaten te houden tijdens het zwemmen. Het park is 365 dagen per jaar geopend en opent elke morgen op 10.00 uur. De entree voor volwassenen is 20 euro en voor kinderen 14 euro. Bewoners van het eiland kunnen op deze prijzen een korting ontvangen.
© 2017 Lienepien95, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Playa Blanca: een stad met mooie stranden"

Infoteur: Lienepien95
Laatste update: 07-03-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!