InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Air Zermatt: vliegende (hulp)diensten in de Zwitserse Alpen

Air Zermatt: vliegende (hulp)diensten in de Zwitserse Alpen

Air Zermatt: vliegende (hulp)diensten in de Zwitserse Alpen Als er in de bergen iemand of zelfs meerdere mensen in nood zijn worden de helikopters van Air Zermatt ingezet. De helikopters vliegen af en aan. Niet alleen van hun thuishaven Zermatt, maar ook vanaf Raron en Gampel. Mocht je tijdens een vakantie ooit zelf een helikopter nodig hebben, dan moet je 1414 bellen. De helikopters worden niet alleen voor noodsituaties ingezet. Ze worden onder andere ook gebruikt voor het transporteren van goederen en levensmiddelen naar berghutten. Het is zelfs mogelijk om een rondvlucht te boeken met een helikopter van Air Zermatt.

Inhoud

helikopter Air Zermatt / Bron: ©ottergraafjeshelikopter Air Zermatt / Bron: ©ottergraafjes

Air Zermatt

Wie weleens op vakantie in Zwitserland in kanton Wallis is geweest, heeft ze vast wel eens zien vliegen: de rode helikopters van Air Zermatt. Soms vliegen ze af en aan. Er hoeft dan niet eens sprake te zijn van een noodsituatie. De helikopters worden namelijk voor meerdere doeleinden ingezet, zoals bevoorrading van berghutten. Het is zelfs ook mogelijk om vanaf een groter vliegveld in Zwitserland met een helikopter naar Zermatt te worden gebracht. Al wordt daarvan lang niet door iedereen gebruikgemaakt.

Oprichting

Zermatt is eigenlijk alleen te voet of met de trein te bereiken. In geval van nood is dit een onmogelijke opgave. Doordat er geen weg naar Zermatt gaat, kunnen patiënten niet met een ambulance via de weg vervoerd worden. Alles zou in principe met de trein gedaan moeten worden. Voordat Air Zermatt werd opgericht werden patiënten dan ook met de trein vervoerd. Echter, de trein reed (en rijdt) niet de hele dag door. Bij een noodsituatie in de nacht moest er dan apart een trein worden besteld. In sommige gevallen duurde dat te lang en overleed de persoon op weg naar het ziekenhuis. Op het vliegveld van Sion stond wel een helikopter, maar het was lang niet altijd mogelijk om die in geval van nood in te zetten. Een dienstdoende medicus in Zermatt besloot in 1965 dat dit niet langer kon en dat er iets moest gebeuren. Hij richtte in 1968 Air Zermatt op.

Eerst kleinschalig

In het begin was Air Zermatt erg kleinschalig. Ze hadden in 1968 alleen de beschikking over een Agusta Bell 206 A (een Jet Ranger) en één piloot, Günter Amann. Hij had al veel ervaring met het besturen van een helikopter, hij was namelijk al piloot in het leger. Naast de piloot was er ook een monteur. In 1969 kwam een tweede helikopter, de Alouette III. Deze helikopter was al echt een reddingshelikopter. Het was namelijk uitgerust met een reddingshijstoestel. Op deze manier konden gewonden gemakkelijker in de helikopter gehesen worden.

Eerste vlucht

De allereerste vlucht vond plaats op 14 april 1968. Een kindje had een been gebroken en werd met behulp van de Agusta Bell 206 A naar het ziekenhuis vervoerd.

Andere reddingsoperaties

In 1971 hielpen ze bij een reddingsoperatie op de Eiger Nordwand. De helikopters worden ook regelmatig ingezet bij reddingsoperaties op of bij de Matterhorn.

Docu-serie The Horn

Via Red Bull TV is de docu-serie The Horn te zien. Hierin worden de medewerkers van Air Zermatt op de voet gevolgd. De kijker wordt in verschillende soorten reddingsoperaties meegenomen. De app van Red Bull TV is gratis verkrijgbaar en het is mogelijk om dit op verschillende apparaten te bekijken. Dus niet alleen op een iPad, maar ook via de pc.

stenen richting Hörnlihütte staan klaar voor vervoer / Bron: ©ottergraafjesstenen richting Hörnlihütte staan klaar voor vervoer / Bron: ©ottergraafjes

Doeleinden

De helikopters worden niet alleen maar voor reddingsoperaties rondom op de Matterhorn ingezet. Van de totale vlieguren van de piloten wordt er slechts 20% gebruikt voor reddingsoperaties. Daarnaast wordt er nog 20% gebruikt voor toeristenvluchten. De overige 60% wordt gebruikt voor het transporteren van materialen. Deze materialen kunnen van alles zijn. Zo vervoeren ze hout, maar ook lawinehekken. De helikopters worden ook gebruikt voor:
  • het ophalen van grote hoeveelheden steen
  • halen en brengen van bouwmateriaal
  • het vervoeren van dood vee
  • bij bluswerkzaamheden
  • bevoorraden van berghutten
  • transfer van patiënten naar ziekenhuizen en/of klinieken
  • rondvluchten in de omgeving
  • transfer naar een aantal vliegvelden
  • heli-skiën in de winter

reddingsoperatie Matterhorn / Bron: ©ottergraafjesreddingsoperatie Matterhorn / Bron: ©ottergraafjes
vervoer bouwmaterialen / Bron: ©ottergraafjesvervoer bouwmaterialen / Bron: ©ottergraafjes
rondvlucht bij de Gornergrat / Bron: ©ottergraafjesrondvlucht bij de Gornergrat / Bron: ©ottergraafjes

Rondvluchten

Vanuit de vestigingen in Zermatt en Raron is het mogelijk om diverse rondvluchten met een helikopter te maken. Je kunt kiezen uit een korte vlucht, maar ook een langere vlucht is mogelijk.

Zermatt

Zo kun je vanuit Zermatt een rondvlucht rond de Matterhorn maken. Je kunt kiezen uit een standaard rondvlucht, maar ook kiezen voor een rondvlucht Spezial XL. Bij deze laatstgenoemde vlieg je onder andere langs een aantal vierduizenders:
  • de Weisshorn
  • de Zinalrothorn
  • de Dent Blanche
  • de Matterhorn
  • de Breithorn
  • de Lyskamm
  • de Dufourspitze

Kies je voor de standaard rondvlucht, dan vlieg je ook langs een aantal vierduizenders m.u.v. de Lyskamm en Dufourspitze. Je vliegt dan wel over de Gornergrat.

Duur en kosten

De kortste rondvlucht (de standaard) duurt ca. 20 minuten en langste (Spezial XL) ca. 40 minuten. De prijzen variëren van CHF 220 tot CHF 460 per persoon (prijzen zijn gebaseerd op 2017).

Raron

Vanuit Raron kun je een rondvlucht maken naar de Aletschgletsjer regio, Saas-Fee, Jungfraujoch, de Matterhorn of een Alpen panorama rondvlucht. De duur varieert van 20 tot 60 minuten. De prijzen variëren van CHF 840 tot CHF 2440 per vlucht (prijzen zijn gebaseerd op 2017).

Vloot

De helikoptervloot bestaat (2017) uit negen verschillende helikopters. Deze bestaan uit de volgende typen:
  • Eurocopter AS 350 Ecureuil
  • Lama SA 315 B
  • EC130 T2
  • tweemotorige helikopter EC 135 T3
  • tweemotorige helikopter Bell 429

Hoogterecord

Op 25 maart 2002 is er met het type Eurocopter AS 350 Ecureuil een hoogterecord behaald. Deze helikopter kwam op maar liefst 12.954 meter hoogte. Hiermee werd het 30 jaar oude record verbroken. Dit werd toentertijd behaald met een SA-315 Lama. In 2005 hebben ze zelfs een wereldrecord op hun naam geschreven. Toen landde een AS 350 B3+ voor het eerst op de top van de Mount Everest. De top ligt op een hoogte van 8.848 meter.

Hoofdvestiging Air Zermatt in Zermatt / Bron: ©ottergraafjesHoofdvestiging Air Zermatt in Zermatt / Bron: ©ottergraafjes

Vestigingen

Van oorsprong was er alleen maar een vestiging van Air Zermatt in Zermatt zelf. Dit is later uitgebreid naar een vestiging in Raron en een vestiging. in Gampel.

Adres en contactgegevens Zermatt

Air Zermatt
Heliport Zermatt
CH- 3920 Zermatt
Telefoon: +41 27 966 86 86
Fax: +41 27 966 86 85
email: zermatt@air-zermatt.ch
website: https://www.air-zermatt.ch

Adres en contactgegevens Raron

Air Zermatt Heliport Raron
CH- 3942 Raron
telefoon: +41 27 935 86 86
email: raron@air-zermatt.ch
website: https://www.air-zermatt.ch

Adres en contactgegevens Gampel

Air Zermatt Heliport Gampel
Niedergampelstrasse
CH- 3945 Gampel-Bratsch
website: https://www.air-zermatt.ch

Werkgelegenheid

Air Zermatt biedt werk aan ongeveer 65 medewerkers, verspreid over de drie vestigingen. De functies die zij bekleden zijn naast helikopterpiloot onder andere:
  • administratief medewerkers
  • verkoop medewerkers
  • helikoptermonteurs
  • medewerker bij het specifieke trainingscentrum ATC (Air Zermatt Training Centers)
  • en natuurlijk niet te vergeten het medische team

Een kijkje nemen in Zermatt

Het is mogelijk om een betaalde rondleiding te krijgen bij de vestiging in Zermatt. Ook is het mogelijk om in de shop aldaar iets te kopen. Dit is ook online mogelijk. Voor wie niet naar binnen wil, maar graag het heliplatform wil zien zijn er bankjes op een helling vlakbij het platform gemaakt. Met een beetje mazzel kun je een helikopter zien opstijgen of landen.

Bereikbaar

Air Zermatt in Zermatt is te bereiken via het wandelpad van Zermatt naar Täsch. Air Zermatt bevindt zich vanaf Zermatt gerekend aan de rechterkant.

ATC - Air Zermatt Trainingscentrum

Air Zermatt heeft een eigen trainingscentrum. Hier worden helikopterpiloten alsmede berg- en luchtreddingswerkers (medici) opgeleid.

Opleiding tot piloot

In een vijfjarig durende opleiding worden aankomende piloten klaargestoomd om helikopterpiloot bij Air Zermatt te worden. Ze moeten erg accuraat zijn en over stalen zenuwen beschikken. Ze leren hoe ze van een bepaalde hoogte een reddingslijn - deze is rond de 90 verdiepingen lang - op een heel klein punt moeten laten zakken. Ook moeten ze leren hoe ze reddingswerkers moeten laten zakken, zodat ze bij de slachtoffers kunnen komen. Dit gebeurt soms op een afstand van één meter van de bergwand. Daarnaast leren ze ook hoe ze in extreme omstandigheden en in nachtelijke uren moeten vliegen.

Opleiding tot bergreddingsmedici

Deze opleiding bestaat uit drie verschillende onderdelen:
  • reddingsoperaties in de winter
  • reddingsoperaties in de zomer
  • reddingsoperaties in een kloof

Nepal

In 2010 heeft Air Zermatt in Nepal een trainingsprogramma opgestart om Nepalese bergreddingsmedewerkers goed op te leiden. Sinds 2011 beschikt Nepal zelf over een eigen onafhankelijk reddingsteam. De medewerkers kunnen op deze manier hulp bieden aan bergbeklimmers die in het Himalaya-gebergte in de problemen komen. In 2015 werd Nepal getroffen door een desastreuze aardbeving. Daarbij kwamen veel mensen om het leven. Hierop hebben een drietal medewerkers van Air Zermatt de vereniging Earth C-Air opgericht. Deze vereniging zorgt voor opleiding en na-scholing voor bergreddingsmedewerkers, helikopterpiloten en medici. Daarnaast leren ze onder andere wat ze precies moeten doen bij een catastrofe en hoe ze humanitaire hulp moeten bieden.

Noodnummers Zwitserland

Het is niet te hopen dat men tijdens een verblijf in Zwitserland een alarmdienst nodig heeft, maar mocht dit het geval zijn, dan is het handig om te weten welk nummer je in bepaalde gevallen moet bellen.
  • politie 117
  • brandweer 118
  • ambulance 144
  • reddingshelikopter 1414

Lees verder

© 2017 Ottergraafjes, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Erlebniscard: goedkoper reizen in de Zwitserse AlpenErlebniscard: goedkoper reizen in de Zwitserse AlpenVoor vakantiegangers in Zwitserland is er een bepaalde kortingskaart in het leven geroepen. Dit is de Erlebniscard. Deze…
Matterhorn: een imposante berg - 150 jaar eerste beklimmingMatterhorn: een imposante berg - 150 jaar eerste beklimmingIn het zuiden van Zwitserland in kanton Wallis is een imposante berg. De top is vaak in nevel gehuld. Deze berg is 4478…
Internationale alarmnummersWanneer je de hulpdiensten nodig hebt, dan bel je 112. Dit is in Nederland, en in andere Europese landen, vanzelfspreken…
Zermatt: zowel in de zomer als in de winter de moeite waardZermatt: zowel in de zomer als in de winter de moeite waardHet Zwitserse Zermatt ligt in kanton Wallis en is een autovrij dorp. Het is uitsluitend te voet of met de trein te berei…
Treinreis met de wereldberoemde Glacier ExpressTreinreis met de wereldberoemde Glacier ExpressDe treinreis van de Glacier Express is net zoals die van de Bernina Express wereldberoemd. Er zijn dan ook verschillende…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • http://www.air-zermatt.ch/wordpress/
  • Foldermateriaal meegenomen tijdens onze vakantie in 2016
  • http://www.zermatt.ch/Media/Attraktionen/Air-Zermatt
  • https://de.wikipedia.org/wiki/Air_Zermatt
  • http://www.air-zermatt.ch/wordpress/das-unternehmen/
  • http://www.zermatt.ch/skitouren-heliski-freeride/Ultraks-Geschichte-Air-Zermatt/air-zermatt-vierzig-jahre
  • Tijdschrift Matterhorn 150 Jahre Erstbesteigung
  • http://www.air-zermatt.ch/wordpress/das-unternehmen/stiftung/
  • Afbeelding bron 1: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 2: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 3: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 4: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 5: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 6: ©ottergraafjes

Reageer op het artikel "Air Zermatt: vliegende (hulp)diensten in de Zwitserse Alpen"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 13-06-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Tourisme Zwitserland
Schrijf mee!