InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > India, fascinerend land om in te reizen

India, fascinerend land om in te reizen

India, fascinerend land om in te reizen India is een groot land en is fascinerend om in te reizen. Wel is het noodzakelijk om een dergelijke reis goed voor te bereiden. Een visum is verplicht. India maakt een snelle economische groei door en is een belangrijke speler in de wereldeconomie. De diverse godsdiensten spelen een grote rol in het dagelijks leven. Het land heeft verschillende klimaten waardoor er grote verschillen in levensstijl zijn. Wie de tijd neemt om kennis te maken met de bevolking en probeert om enig inzicht te krijgen in de sociale en economische omstandigheden, zal geraakt worden door de veelzijdige cultuur. Wel dient men goed te letten op de hygiëne want deze is erg verschillend in stedelijke of landelijke gebieden.

Reizen door India

Als je in een land zoals India wilt reizen en je mist enige achtergrondkennis van de cultuur en de sociale en economische omstandigheden, dan zou je gemakkelijk verkeerde conclusies trekken. Daarom is het van belang wat meer kennis te verkrijgen over de politieke en sociale en economische omstandigheden van dit immense land met zoveel verschillen.

Ligging van het land

India is een enorm groot land. Het wordt aan de ene kant ingesloten door Pakistan. Aan de andere kant liggen Nepal en Tibet. De oppervlakte bedraagt 3.287.263 vierkante kilometer. Na China is India anno 2017 het dichtstbevolkte land ter wereld. De hoofdstad is New Dehli maar de grootste stad is Mumbai. Het land ligt aan de Indische Oceaan en aan de andere zijde aan de golf van Bengalen. Er zijn 29 staten die onderling sterk verschillen. Het noorden is bergachtig met de uitlopers van de Himalaya. Het zuiden is tropisch. In het midden is er woestijn waar je kamelen ziet lopen die gebruikt worden voor het transport.

Bevolking

De bevolking van India bestaat uit 1.373.639.072 miljoen inwoners (in 2017). Het is een kleurrijke bevolking waarbij de dames vaak erg mooie sari's dragen. Veel mannen gaan goed gekleed met wit overhemd en stropdas ook al is het erg heet. Een groot deel van de bevolking woont op het platteland maar het overgrote deel woont in steden die steeds meer mensen aantrekken. In de grote steden zijn de verschillen enorm. Er is geen gebrek aan luxe voor de rijken maar er zijn ook nog talloze sloppenwijken. Onderwijs en gezondheidszorg zijn gratis maar de gezondheidszorg is voor de arme bevolking slecht toegankelijk. Er is een grote en nieuwe middenklasse aan het ontstaan als gevolg van de industrialisatie. India wil geen één kindpolitiek maar heeft wel als slogan "één kind is genoeg". Men probeert geboortebeperking te stimuleren.

Religie

In de ogen van de Europeanen waren er vroeger slechts twee godsdiensten. De islam en christenen. Bij het horen van de naam chrisna en het zien van de beelden dachten de ontdekkingsreizigers dat ze christenen hadden ontmoet. Het overgrote deel van de bevolking van India is Hindoe, gevolgd door boedhisten, aanhangers van het jaïnisme en het sikhisme, christenen en moslims. De godsdienst is een deel van het dagelijks leven en in tegenstelling tot de westerse wereld blijft men hier praktiserend ook als de welvaart toeneemt. Dit is een verschil met de westerse wereld waar secularisatie optrad bij het toenemen van de welvaart.

Het kastenstelsel speelt nog wel een rol maar in steeds mindere mate. Het is gangbaar dat ouders een huwelijkspartner uitzoeken voor hun kinderen, maar door betere contactmogelijkheden onder de jongeren als gevolg van beter onderwijs en banen kiezen veel mensen zelf hun partner.

Bij de hindoes zijn koeien heilig. Men ziet dan ook veelvuldig langs de weg de koeien lopen die gerespecteerd dienen te worden.

Geschiedenis

India werd ontdekt door Vasco da Gama in 1592. Vasco was een visser uit Portugal. Hij werd geboren in Sines. Vasco studeerde wiskunde en navigatie. Nadat Vasco da Gama toestemming kreeg van de koning vertrok hij met een expeditie waarbij hij om Zuid-Afrika moest varen. De Arabieren die al eerder handel dreven met India deden dit op basis van ruilhandel. Het probleem was dat Vasco da Gama geen artikelen bij zich had om te ruilen en dus keerde men terug met twee schepen en 800 bemanningsleden. Men was niet bekend met de verschillende klimaten die er heersten in India zoals de moessons en velen stierven. De specerijen die werden gekocht in het begin leverden in eigen land zestig keer de waarde op en dus ging men vaker op expeditie. Vervolgens kwamen ook de Fransen, de Nederlanders maar het waren de Engelsen die hier de macht overnamen en het tot kolonie maakten.

Toen de Engelsen het land verlieten in 1947 lieten ze het land achter in diepe armoede. Daarna dreef het land veel handel met de Sovjet Unie maar na de Perestrojka in 1986 ontstond er een nieuwe situatie. De Sovjet Unie ging zich meer richten tot de westerse wereld en het communisme werd daar vervangen door het socialisme. Dit had gevolgen voor India waar men handel mee had gedreven. Vervolgens kwam in 1990 de Eerste Golfoorlog. De olieprijzen schoten omhoog. India heeft zelf geen olie maar was vanaf dat moment afhankelijk van de hoge olieprijzen in de opkomende industrie.

Indira Gandi

Na de bezetting door de Britten werd Nehru de eerste premier in 1952. Zijn dochter Indira Gandi die regeerde vanaf 1966 heeft grote betekenis gehad voor het land. Nadat Indira als eerste vrouwelijke premier aan de macht kwam was haar eerste strategie om voorwaarden te scheppen om als groot land meer betekenis te krijgen en te overleven. Ze reisde veel door het land en leerde haar bevolking goed kennen. Indira wilde dat de bevolking zich vooral Indiër voelde en niet als eerste hindoe of boeddhist. Hiervoor was het noodzakelijk dat er een deal kwam met de V.S. om de grenzen met Pakistan te beschermen. In november 1971 wilde Bangladesh zelfstandigheid en Indira wilde en kreeg groen licht voor oorlog met Pakistan. Ze ontwikkelde een nucleaire macht die wel degelijk een gevaar kon worden voor de wereldvrede. Haar tweede punt was dat ze steeds méér macht wilde. 100.000 mensen werden gevangen gezet nadat de sikhs zich tegen haar regime keerden. In 1977 werd ze weggestemd maar ze kwam terug in 1980. Ze stelde zich dictatoriaal op. Indira Gandi werd vermoord door haar lijfwacht en haar zoon Rajiv kwam aan de macht. Ook hij werd vermoord. Na veel politieke schermutselingen en uiteenvallen van partijen is anno 2017 president Modi aan de macht (sedert 2014). Hij sloot in 2015 een handelsverdrag met Amerika en streeft naar goede betrekkingen met het buitenland.

Politiek

India ging na de tachtiger jaren meer in de richting van het kapitalisme en er werd een eind gemaakt aan de politieke monopolies. Het buitenland kreeg meer mogelijkheden om in het land te gaan investeren. De regering opende de grenzen om in de wereldhandel te investeren en buitenlandse bedrijven en daarmee kapitaal aan te trekken.

Economie anno 2017

India heeft de twaalfde grootste economie van de wereld en de derde van Azië. De dienstensector bestaat uit 55%, de industrie uit 27% en de landbouw 18%. In India is het gemakkelijk om te investeren. De modernisering van de financiële sector is in 1917 een belangrijke peiler. Men is hard op weg om privatisering te bevorderen. Toch leven in India nog 600 miljoen mensen beneden de armoedegrens van 2 dollar per dag. In 1991 kreeg India toegang tot het IMF en vroeg 1,8 biljoen dollar. Dit was het begin van veranderingen in de snelle industrialisatie.

Kansen voor India

India heeft veel kansen om uit te groeien tot een rijk land. In 2016 was er sprake van een economische groei van 7%. De officiële cijfers van de werkloosheid geven aan dat er sprake is van een werkloosheid van 8,4%. De financiële crisis van 2008 heeft India nauwelijks geraakt. Het land heeft nieuwe industrie aangetrokken zoals:
  • Customer service (veel callcentra zijn geplaatst in India)
  • Softwareindustrie
  • Filmindustrie genoemd Bollywood is de grootste ter wereld
  • Kledingindustrie
  • Administratieve verwerking voor bedrijven uit het westen

Men is sedert de negentiger jaren van de vorige eeuw op grote schaal bezig met privatisering van luchthavens en hotels. Ook de kolenmijnen worden geprivatiseerd. De belangrijkste handelspartner is de Verenigde Staten.

Problemen voor India

De infrastructuur in het land is slecht. Bureaucratie en corruptie spelen een grote rol. Het belastingstelsel is ingewikkeld en ondoorzichtig. Wil men een baan krijgen dan is het noodzakelijk om relaties te hebben en vaak dient er vooraf betaald te worden. De landbouw blijft ook in 2017 achter in ontwikkeling terwijl er veel mogelijkheden zijn om de productie te verhogen. Men verbouwt rijst, veel verschillende specerijen, thee, noten en fruit.

Visumaanvraag (2017)

Om India te kunnen bezoeken heb je een visum nodig. Dit wordt aangevraagd via de ambassade van India. Er zijn wel mogelijkheden via diverse visumdiensten maar deze vragen veel geld voor hun diensten. Een toeristenvisum dient tijdig te worden aangevraagd.

Wie op een luchthaven aankomt kan volstaan met een E-visum dat je wel via het internet kunt regelen. Kom je op andere wijze het land binnen dan heb je een toeristenvisum nodig. Je dient de formulieren zorgvuldig in te vullen en naar het kantoor te gaan in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag. Voor mensen beneden de zeventig jaar zijn vingerafdrukken nodig en men dient twee pasfoto's te overleggen met een afwijkend formaat. Deze kunnen ter plekke gemaakt worden. Na ongeveer één week kan het paspoort weer worden opgehaald. Je hebt dan een visum met multi entry en dit is een half jaar geldig.

Reizen in India

Wie door het land wil reizen dient er rekening mee te houden dat het veel tijd kost om van de ene plaats naar de andere te komen. Er is goed openbaar vervoer maar bijvoorbeeld de treinen zijn niet altijd veilig. Vliegen is dan een betere optie of men huurt een auto met chauffeur. Door de chaotische toestanden in het verkeer is het niet aan te raden om zelf een auto te huren. Voor kleine afstanden binnen een stad wordt veelvuldig gebruikgemaakt van de tuktuk.

tuktuktuktuk

Veelbezochte steden

Veel mensen bezoeken de driehoek New Dehli, Agra en Japur. Ook steden als Varanasi en Undaipur trekken veel toeristen. Agra bezoekt men dan vooral om de Taj Mahal-tempel die van een unieke schoonheid is. Varanasi is belangrijk met de rivier de Ganges waar al van oudsher de lijkverbrandingen plaatsvinden. Deze zijn sedert het begin van de eenentwintigste eeuw wel gemoderniseerd maar nog wel aanwezig. Een tocht over de Ganges in de vroege ochtenduren is een éénmalige belevenis. Men ziet de mensen baden en bidden. Udaipur is bekend door het Picolameer en het prachtige Lake Palace-hotel dat gelegen is midden in het meer. Maar ook Goa wordt bezocht om de mooie stranden en de voormalige Portugese invloed.

Bron: Dhirad / J. A. Knudsen / Wikimedia CommonsBron: Dhirad / J. A. Knudsen / Wikimedia Commons

Logies

Overal in het land zijn hotels te vinden in alle prijsklassen. Handig en eigenlijk noodzakelijk hierbij is het gebruik van de Lonely Planet die veel mogelijkheden beschrijft. Maar er zijn ook hostels en men kan overnachten bij particulieren in pensions. Ook is het mogelijk om een cruise te maken langs de kust van India en daarbij verschillende plaatsen te bezoeken. Opvallend is echter dat er nog geen voorzieningen zijn zoals een cruiseterminal. Men komt aan in een havengebied en soms heb je het geluk dat er een shuttlebus is die je naar de uitgang van het havengebied brengt. Van daaruit kun je dan een taxi nemen naar de te bezoeken plaatsen.
bank bij havenbank bij haven

Hygiëne

India is een land waar men goed dient op te letten waar men eet en drinkt. Er is weinig toezicht op de etenswaren die aan stalletjes verkocht worden en dit kun je dan ook maar beter vermijden. Vraag aan de GGD naar de noodzakelijke injecties ter bescherming van ziekten. Op straat tref je veel huisvuil aan en je ziet de koeien en geiten langs de weg hun kost opscharrelen.
© 2017 Celientje1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Visum op tijd aanvragenElk land kent regels voor buitenlanders die het land willen bezoeken. Voor een aantal landen is een geldig paspoort vold…
Visum aanvragen voor RuslandVisum aanvragen voor RuslandEen visum aanvragen voor Rusland kost meer moeite in vergelijking met andere landen. Er moet meestal enkele keren naar D…
Het visum voor je vakantieAls je naar het buitenland reist, dan heb je soms een visum nodig. Soms kan je deze kopen op het vliegveld van het land,…
Werk Reis Visum AustraliëEen werk reis vergunning voor Australië, oftewel een working holiday visum, is voor jongen mensen van 18 tot 30 jaar die…
Visa Run Thailand geband: geen verlenging toeristenvisumVisa Run Thailand geband: geen verlenging toeristenvisumOm langer in Thailand te kunnen verblijven voor werk, maken velen gebruik van de Visa Run. Daarbij reist men af naar de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "India, fascinerend land om in te reizen"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 31-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!