InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Lakeside Leisure complex: thuishaven van het BDO WK Darts

Lakeside Leisure complex: thuishaven van het BDO WK Darts

Lakeside Leisure complex: thuishaven van het BDO WK Darts Het Lakeside Leisure complex is gelegen nabij de Engelse plaats Frimley Green, ten zuidwesten van de hoofdstad Londen. Het complex is gelegen aan het Wharfenden Lake. Al sinds 1986 wordt op het complex ieder jaar het Wereldkampioenschap Darts van de British Darts Organisation (BDO) gehouden. Dit wereldkampioenschap heeft mede gezorgd voor de professionalisering en de ontwikkeling van, maar ook de interesse in de Nederlandse dartsport.

Lakeside Leisure Complex, Frimley Green, Groot Brittannië

Inhoudsopgave

Lakeside Leisure Complex

De Lakeside Country Club staat bekend als een van de belangrijkste entertainment locaties in heel Engeland, het complex heeft al vele lokale en internationale beroemdheden en royalty als gasten mogen ontvangen. In 1971 kocht Bob Potter, een ex-muzikant en promotor, in Frimley Green het Wharfenden House en het omliggende terrein, waarbij de Wharfenden Lake hoorde. Destijds had het concertgebouw plaats voor 599 toeschouwers. Later werd dit uitgebreid naar 1200 plaatsen. Het heeft een groot televisiepodium en is vandaag de dag de thuisbasis van het 'Lakeside World Darts Championships', welke elk jaar in januari op BBC Sport wordt bekeken door miljoenen mensen over de hele wereld. Het complex werd ook beroemd door het cabaretcircuit in het laatste deel van de 20e eeuw en blijft, bijna als enige, succesvol in de 21e eeuw.

Uitbreiding

Bob Potter zag snel dat zijn gastenlijst snel groeide en er meer en meer vraag was naar ruimte voor evenementen en plaatsen om te overnachten. Het complex werd uitgebreid met horecagelegenheden en het compleet nieuwe Lakeside International Hotel, wat uitgegroeid is tot het vlaggenschip van het complex. Daarnaast werden ook nog het Lakeside Continental Hotel op locatie gebouwd. Bij het complex horen ook het Potter's familierestaurant en het Potter's International Hotel, beiden gelegen op nog geen tien minuten rijden van het complex.

Locatie

Het Lakeside Leisure Complex ligt aan de rand van het Wharfenden Lake en heeft een prachtig uitzicht op het meer en het achtergelegen bos. Op de wereldkaart is het complex te vinden ten zuidwesten van de Engelse hoofdstad Londen. Het ligt in de plaats Frimley Green, ten noordoosten van het iets grotere en bekendere Farnborough.

Reisplan

Wil je vanuit Nederland afreizen naar het Lakeside Leisure Complex, dan kun je op onderstaande manieren je reis volbrengen;

Auto
Kom je met de boot aan in Harwich, rijdt dan via de A12 en de M25 om de noord- en westzijde van Londen heen. Neem vervolgens de afslag naar de M3 richting Southampton. Sla af op knooppunt 4 en neem de A331 richting het Lakeside Leisure Complex.

Kom je naar Frimley Green met de Eurostar, dan neem je vanaf Dover de M20. Deze gaat voor Londen over in de M25, houdt de zuidkant van de stad aan. Neem vervolgens de afslag naar de M3 richting Southampton. Sla af op knooppunt 4 en neem de A331 richting het Lakeside Leisure Complex.

Openbaar vervoer
Vlieg je vanuit Nederland naar het vliegveld London Heatrow dan kun je daarna het beste de trein pakken. Neem hiervoor de trein van South West Trains naar Woking. Stap hier over op de trein naar Ash Vale. Hier stap je op de buslijn 8 richting Yateley, stap uit bij halte The Green en je bent binnen vijf minuten bij het Lakeside Leisure Complex.

Bron: 15299 / PixabayBron: 15299 / Pixabay

BDO Wereldkampioenschap Darts

Het officiële Wereldkampioenschap Darts werd voor het eerst gehouden in 1978. Dit toernooi wordt ieder jaar georganiseerd door de British Darts Organisation. Er werd één jaar gespeeld in Nottingham en daarna vond het toernooi tot en met 1985 plaats in Stoke-on-Trent. Sinds 1986 vindt het toernooi plaats in het Lakeside Leisure complex in Frimley Green.

Naamgeving van het toernooi

Jarenlang werd het toernooi gesponsord door het sigarettenmerk Embassy, van sigarettenfabrikant Imperial Tobacco. Toen, door wetgeving, deze vorm van sponsoring in 2004 niet meer mocht, moest het sigarettenfabrikant zich terugtrekken. De sponsoring werd daarna overgenomen door het Lakeside Leisure complex

Nederlandse successen

Door de jaren heen heeft het toernooi voor flink wat Nederlandse successen gezorgd. Na de vele Engelse overwinningen is tot en met de editie van 2016 Nederland het land met de meeste overwinningen. In totaal wisten drie verschillende Nederlandse darters het toernooi zes keer te winnen;
  • Raymond van Barneveld; 4x (1998 / 1999 / 2003 / 2005)
  • Jelle Klaassen; 1x (2006)
  • Christiaan Kist; 1x (2012)

Daarnaast haalde Raymond van Barneveld in 1995 en 2006 ook nog eens de finale, maar verloor deze. Alleen de Engelsman Eric Bristow heeft meer wereldkampioenschappen bij de BDO op zijn staan dan Van Barneveld. Bristow won het toernooi vijf keer.

Lees verder

© 2017 Sierd-jan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lakeside WK Darts 2012Van 7 tot en met 15 januari 2012 wordt de 35e editie van het Lakeside World Professional Darts Championship gehouden. De…
Lakeside WK Darts 2013Van zaterdag 5 tot en met zondag 13 januari 2013 wordt de 36e editie gehouden van het Lakeside World Professional Darts…
Lakeside WK Darts 2015 (BDO) - speelschema en programmaLakeside WK Darts 2015 (BDO) - speelschema en programmaVan zaterdag 3 januari tot en met zondag 11 januari 2015 wordt de 38e editie gehouden van het Lakeside World Professiona…
Lakeside WK Darts 2014 (BDO) - deelnemers, speelschema, tvDe 37e editie van het Lakeside World Professional Darts Championship wordt georganiseerd van zaterdag 4 januari tot en m…
Lakeside 2010 - Uitslagen darttoernooiHet Lakeside darttoernooi wordt gespeeld van 2 tot en met 10 januari in de Lakeside Country Club te Frimley Green, Surre…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash / Pixabay
  • http://www.lakesidesurrey.co.uk/group/entertainment.php
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Lakeside_Leisure_Complex
  • http://www.lakesideworlddarts.co.uk/a/index.php
  • http://www.lakesidesurrey.com/group/leisure_centre.php
  • http://www.lakesidesurrey.co.uk/aboutus.php
  • https://en.wikipedia.org/wiki/BDO_World_Darts_Championship
  • Maps.google.nl
  • Afbeelding bron 1: 15299 / Pixabay

Reageer op het artikel "Lakeside Leisure complex: thuishaven van het BDO WK Darts"

Infoteur: Sierd-jan
Laatste update: 11-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Darten
Schrijf mee!