InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Gibraltar is een Britse kolonie, interessant om te bezoeken

Gibraltar is een Britse kolonie, interessant om te bezoeken

Gibraltar is een Britse kolonie, interessant om te bezoeken Gibraltar is een Britse kolonie die gelegen is in het zuiden van Spanje. Het is een vreemde gewaarwording wanneer je vanuit Spanje Gibraltar bezoekt. Plotseling zie je echt Engelse winkels, restaurants en ook de bekende Engelse telefooncellen en politieagenten ontbreken niet. De rots van Gibraltar is een beroemde bezienswaardigheid en vanaf de rots kun je bij helder weer Afrika zien liggen. Wel voorzichtig zijn met de brutale apen die je spullen proberen te pakken. Gibraltar is de moeite waard voor een bijzondere dagtrip.

Gibraltar

Ligging van Gibraltar

Gibraltar is gelegen aan de zuidkust van Spanje en grenst aan Andalusië. De kust noemen we de straat van Gibraltar. Bijzonder mooi om in de avond hierdoor te varen en dan de verlichte rots te zien. De straat van Gibraltar vormt de verbinding tussen de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan.

Geschiedenis van Gibraltar als Britse kolonie

Dit gebied werd in de achttiende eeuw bij de Vrede van Utrecht en na de Spaanse Successieoorlog overgedragen aan de Britten. Gibraltar werd in 1704 op de Spanjaarden veroverd door de Britten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de rots gebruikt door de Engelsen voor de verdediging. Veel mensen die eigenlijk Engelandvaarders waren, kwamen naar de rots van Gibraltar en waren dan op Engels grondgebied. De inwoners zijn dan ook Britse staatsburgers, maar er is wel een eigen politiek systeem.

Britse referendum en gevolgen voor Gibraltar

In 1967 en in 2002 werden er in Gibraltar referenda gehouden. Hierbij gaven de inwoners aan dat ze onder de Britse regering wilden blijven.

Brexit

Na het referendum in het V.K. dat op 23 juni 2016 gehouden werd wilde Spanje opnieuw onderhandelingen starten met Gibraltar maar dit werd door de regering in Londen afgewezen. Het voorstel van Spanje is om de burgers van Gibraltar een dubbele nationaliteit te geven en een nieuwe regering op Gibraltar te vormen. Maar de Britse soevereiniteit over Gibraltar en de territoriale wateren wil men vanuit Londen handhaven. De inwoners van Gibraltar hadden bij het laatste referendum maar liefst met 96% nee tegen de Brexit gestemd. In de onderhandelingen met de EU is Gibraltar opnieuw een strijdpunt. De EU kiest de kant van Spanje bij de onderhandelingen over de Brexit maar de premier van V.K. Mevr. May geeft aan dat ze het niet eens is met deze voorstellen. Ze vindt de plannen onaanvaardbaar.

Main Street toont de Britse kolonie

Wie de stad in wandelt komt eerst op het grote plein. Hier zijn volop restaurants, terrassen en er zijn leuke winkels. De grote winkelstraat toont vooral Engelse kleding en tabak en alcohol zijn taxfree. Spanjaarden die in de omgeving wonen doen dan ook graag hun boodschappen in Gibraltar. Veel winkels zijn precies zoals in Londen in handen van Pakistani of Indiërs. In Main Street vinden we ook het regeringsgebouw met de wacht ervoor. De straat is druk gevuld met toeristen.

De Rots van Gibraltar

De rots is voor een belangrijk gedeelte een natuurreservaat. Er gaat een cabinebaan naar boven maar het is ook mogelijk om je met een taxibusje naar boven te laten rijden. Onderweg kun je dan genieten van het bijzonder mooie uitzicht. De wachttijden voor de cabinebaan kunnen oplopen. Boven kan men rondwandelen en ook de grotten bezoeken.

Bron: Joernhb / PixabayBron: Joernhb / Pixabay

Berberapen

Op de rots maar ook op lager gelegen gebieden vinden we de brutale halfwilde apen. Opmerkelijk is dat deze soort alleen in dit gebied in Europa nog leeft. Wel komen deze apen ook in Noord-Afrika nog voor. Soms komen de apen tot bijna beneden in de stad hetgeen dan tot lastige situaties kan leiden. Ze worden direct gevangen en weer naar boven getransporteerd.

Mediterranean steps

Een mooie maar stevige wandeling aan de oostkant van Gibraltar loopt via de Mediterranean steps. Boven heb je een prachtig uitzicht. De steps zijn aangelegd door het Britse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog om materialen naar boven te brengen. Thans is het een toeristisch wandelpad dat loopt tot een hoogte van 400 meter. Men heeft uitzicht op het strand en de Costa del Sol.

De Botanische tuin

Wanneer je de hoofdstraat doorwandelt kom je aan het einde bij de kabelbaan die je naar de rots brengt. Loop iets verder door en je bent bij de ingang van de botanische tuin die heel mooi is aangelegd. Aangrenzend is er ook een kleine dierentuin.

Munteenheid

In Gibraltar betaal je met het Gibraltarese pond dat dezelfde waarde heeft als het Britse pond. Op terrassen en in restaurants wordt de euro ook geaccepteerd als betaalmiddel. Het Gibraltarese pond wordt buiten Gibraltar nergens geaccepteerd, dus zorg dat je geen geld over hebt als je Gibraltar verlaat.

De luchthaven

Gibraltar heeft een eigen luchthaven die niet zo groot is. Het is bijzonder om te zien hoe de landingsbaan gelegen is. Deze luchthaven wordt gebruikt door de Royal Air Force maar er zijn ook enkele maatschappijen die rechtstreeks naar Gibraltar vliegen. De luchthaven staat bekend als één van de gevaarlijkste luchthavens van Europa, door de korte landingsbaan in de omgeving van de rots. Kom je met de auto uit Spanje dan loopt de weg over de landingsbaan. Dit wordt gemarkeerd met stoplichten en slagbomen. Zodra er een vliegtuig landt gaan de stoplichten op rood en zie je voor je ogen een vliegtuig landen. Het vliegtuig gaat verder en het toplicht wordt weer groen.
Gerelateerde artikelen
De rots van GibraltarVanuit het zuiden van Spanje zie je de rots van Gibraltar hoog boven het landschap uit torenen. Deze Britse kroonkolonie…
Gibraltar, Engels met moorse invloedGibraltar, Engels met moorse invloedGibraltar is een Brits overzees territorium van slechts 6 km² groot voor de Zuid-Spaanse kust. De rots staat bekend om z…
Munteenheid Jamaica: de koers van de Jamaicaanse dollarMunteenheid Jamaica: de koers van de Jamaicaanse dollarDe Jamaicaanse dollar is de munteenheid die op Jamaica wordt gebruikt. Jamaica is een voormalige Britse kolonie in het C…
'Zie Ze Vliegen', de comedyserie op RTL4Vanaf zaterdag 20 augustus 2011 zal de comedyserie 'Zie Ze Vliegen' te zien zijn op RTL4. De comedy is een kopie van de…
USA: de bijnaam YankeeAmerikanen worden zowat overal ter wereld nogal gemakkelijk aangeduid met de bijnaam Yankees. Maar waar komt deze naam e…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Gibraltar
  • Brochure Holland America lijn
  • Hallo weekblad Spanje artikel 29 sept. 2016 Londen wijst onderhandelingen Gibraltar af.
  • http://nos.nl/artikel/2165947-britten-boos-over-eu-plan-over-gibraltar.html
  • Afbeelding bron 1: Joernhb / Pixabay

Reageer op het artikel "Gibraltar is een Britse kolonie, interessant om te bezoeken"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 04-04-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!