Vulkaaneifel: de makkelijke Maare-Mosel-fietsroute

Vulkaaneifel: de makkelijke Maare-Mosel-fietsroute Wie Vulkaaneifel zegt, denkt aan vulkanen. En wie vulkanen zegt, denkt aan heuvels. En heuvels zijn niet erg geschikt voor amateurfietsers en kinderen. Toch is het mogelijk om in de Vulkaaneifel een enigszins gemakkelijke fietsroute af te leggen: de Maare-Mosel-Radweg. Deze fietsroute begint in Daun (Maare) en eindigt in Bernkastel-Kues (Mosel). De Maare-Mosel-Radweg voert je langs oude spoorwegbanen en kinderen krijgen onderweg meer uitleg door hun vier Eifelvriendjes: de uil, de vleermuis, de basaltsteen en de bij.

Vulkaaneifel

De Vulkaaneifel is een streek in Duitsland. Ze maakt deel uit van de Eifelstreek. De Vulkaaneifel is grofweg het stuk tussen Koblenz, Trier, Maria Laach en Bitburg. Deze streek wordt gekenmerkt door vulkanen zoals de naam het zelf zegt en is dus tamelijk heuvelachtig. Belangrijke steden in dit gebied zijn onder andere Daun, Mayen, Manderscheid, Ulmen en Nurnburg.

Heuvels, heuvels en heuvels

Aangezien de Vulkaaneifel een streek is met (voorlopig) inactieve vulkanen, is het er tamelijk heuvelachtig. Vooral naar de Moezel toe kan het al eens flink stijgen. Een paradijs voor geoefende wandelaars en fietsers dus. Kinderen en amateurfietsers zullen hier niet zo gauw op de fiets springen omdat het hier veel te zwaar fietsen is. Nochtans kunnen ook zij hier aangename fietstochten maken. Naast de Moezel bijvoorbeeld. Hier ligt een mooi fietspad met een heel kleine hellingsgraad. Maar ook in het binnenland is het mogelijk om te fietsen zonder al te veel inspanning, met name op de Maare-Mosel-Radweg.



bron: Mapabron: Mapa

Maare-Mosel-Radweg

De Maare-Mosel-Radweg of Maare-Mosel-fietstocht brengt je van Daun, in het hartje van de Vulkaaneifel met de typische maren, naar Bernkastel-Kues, aan de oevers van de Moezel. Hieraan dankt de fietsroute dus haar naam. In startpunt Daun liggen de drie Dauner-maren (Weinfelder, Gemündener en Schalkenmehrener) en eindpunt Bernkastel-Kues ligt aan de Moezel. De achtenvijftig kilometer lange fietsroute voert je via (hoofdzakelijk) oude spoorbanen en langs het Lieserdal. Natuurlijk is 58 kilometer heel lang om met kinderen te doen. Daarom kan de fietsroute makkelijk in stukjes worden gekapt. Naast de fietsroute liggen een aantal bezienswaardigheden waar je eventjes een ommetje voor moet maken (Erlebnisschleife).

bron: Mapabron: Mapa

Parcours Maare-Mosel-Radweg

Fietsen tussen de Dauner-maren

De fietstocht begint in Daun, aan het station (Bahnhof). Niet veel verder krijg je een eerste belevenis. De weg voert je over een 103 meter lange viaduct uit 1909. Daarna gaat men naar de Dauner maren. Eerst passeert men het Gemündener Maar. Eventueel kan men hier wat gaan plonzen, maar dan is de kans groot dat je niet meer weg wil! Snel verder dan maar door de 560 meter lange tunnel, Grosses Schlitzohr genaamd. Deze brengt je aan het Weinfelder Maar, ook wel Totenmaar genoemd omwille van een legende, het kerkje en het kerkhof. In deze maar mag je niet zwemmen, het is een natuurgebied. Het Totenmaar speelt trouwens een rol in het boek "Eifel-Liebe" van krimi-auteur Jacques Berndorf. Aan de andere kant ligt het Schalkenmehrenermaar, aan het dorpje Schalkenmehren (zie foto inleiding). Ook hier mag gezwommen worden.

Nog meer maren, vulkanen en … klokken!

Van Daun ga je dan via een Erlebnisschleife van zo'n zeven kilometer naar Brockscheid. Geïnteresseerden kunnen hier een bezoekje brengen aan het klokkenmuseum en de klokkengieterij. Na Brockscheid volgt een vierde maar, het Pulvermaar. Ook hier kan ge(zonne)baad worden maar het is weer een ommetje. En voor wie dan toch al tot hier is gefietst, ligt twee kilometer verder het Vulkanhaus van Strohn, een interactief museum waar je heel wat kan bijleren over vulkanen. Kies je voor de ommetjes, dan moet je daarna wel altijd terug naar het beginpunt van de Schleife. Hier terug aangekomen gaat het via het Holzmaar, ook een natuurgebied, naar Manderscheid. Ook dit is een Erlebnisschleife.

Van Manderscheid naar Wittlich

Manderscheid is de stad van de Ober- en de Niederburg. Zeker een bezoekje waard, evenals het Maarmuseum. Hier leer je meer over het ontstaan van de maren, over droge en verzande maren en over de plaatselijke fauna en flora. Op dit stuk moet wel wat benenwerk verricht worden! Na Manderscheid volgen tunnels en viaducten elkaar snel op. Al snel komt Wittlich in zicht, het stadje van de varkens. Tijdens het derde weekend van augustus is het in Wittlich Säubrennerkirmes. Op het marktplein worden er dan zo'n 100 varkens geroosterd, er zijn wedstrijden en er wordt natuurlijk stevig gedronken.

Het Liesertal in

Na Wittlich volg je een hele tijd de Lieser, een mooi riviertje. Via de Lieser kom je uiteindelijk uit in Bernkastel-Kues, een heel mooi wijndorp naast de Moezel.

Hoe raak je terug in Daun?

Ben je eindelijk in Bernkastel-Kues aangekomen. Maar hoe raak je terug in Daun? Wel, hier kan je de bus voor nemen. De Regioradler, de bus tussen Bernkastel-Kues en Daun, kan tot 22 fietsen vervoeren. Deze bus rijdt van 1 april tot eind oktober.

Wanneer fiets je de Maare-Mosel-Radweg?

Je kan de Maare-Mosel-Radweg het hele jaar door afleggen maar je moet natuurlijk met een paar zaken rekening houden. In de winter kan het behoorlijk vriezen en sneeuwen in deze regio. Geen fietsweer dus! In de lente en in de herfst zijn de meeste musea gesloten. Musea gaan meestal open in maart en sluiten hun deuren eind oktober, begin november. In het vroege voorjaar en het late najaar zijn de meeste musea dus dicht. Soms valt de sluitingsperiode tijdens onze krokus- en herfstvakantie. Check zeker de website van de musea die je wil aandoen. Het zou te gek zijn om een hele omweg te fietsen en dan voor een gesloten deur te staan. Hetzelfde geldt voor de fietsbus. Ook deze rijdt enkel van april tot oktober. In de overige maanden moet je een andere oplossing voorzien of het hele eind terug (bergop deze keer!).

infobord / bron: Mapainfobord / bron: Mapa

Eifelvriendjes voor de kinderen

Voor de kinderen zijn er onderweg informatieborden op kindermaat. De informatie wordt hen verschaft door hun vriendjes. Biggi Biene, de bij, staat voor techniek en bouwkunst. Willy Basalt, een lavasteen, staat voor lava, geologie en vulkanen. Elli Eule, de wijze uil, leert hen meer over de geschiedenis van de streek. Freddi Fledermaus, de vleermuis, kent dan weer alles van de lokale fauna en flora. Speur de informatieborden op en leer alles over deze mooie vulkaanstreek!
© 2015 - 2024 Mapa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bernkastel aan de MoezelHet middeleeuwse stadje Bernkastel-Kues is om verschillende redenen een bezoekje waard. Al 2000 jaar lang zijn de vallei…
Vulkaaneifel: Daun en de Dauner marenVulkaaneifel: Daun en de Dauner marenMidden in de Duitse Vulkaaneifel ligt de stad Daun. Een middelgrote stad met veel shoppingsmogelijkheden. Verder kan je…
Vulkaaneifel: tips voor een leuke herfstvakantieVulkaaneifel: tips voor een leuke herfstvakantieWil je er tijdens de herfstvakantie even tussenuit maar wil je niet te ver rijden? Dan is de Vulkaaneifel een perfecte b…

Zweden: het goede voorbeeld wat betreft natuur en onderwijsZweden: het goede voorbeeld wat betreft natuur en onderwijsTerwijl in veel landen, zo ook Nederland, krampachtig vergaderd wordt over kwesties als het milieu, groene energie en st…
Drijvende markt Amphawa en boottocht te Samut SongkhramDrijvende markt Amphawa en boottocht te Samut SongkhramNabij de kust ligt ten zuidwesten van Bangkok in de stad Samut Songkhram de drijvende markt Amphawa. Op vrijdag en in he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ernohannink, Flickr (CC BY-2.0)
  • Nicole Hess: Mosel, DuMont Reiseverlag, 2014
  • www.kinderradweg.de (28/09/2015)
  • Maare-moselradweg/page.php (28/09/2015)
Mapa (704 artikelen)
Laatste update: 08-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.