InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Reistips Colombia, hoe vier je veilig vakantie?

Reistips Colombia, hoe vier je veilig vakantie?

Reistips Colombia, hoe vier je veilig vakantie? Sinds maart 2015 vliegt de KLM weer rechtstreeks op Bogota, Colombia. Het vliegtuig stijgt van Schiphol op en landt in Bogota. Daarna vliegt het door naar Colombiaanse stad Cali en vervolgens weer terug naar Amsterdam. Deze vlucht wordt driemaal per week uitgevoerd. De KLM had een lange tijd niet gevlogen naar Colombia vanwege onveilige omstandigheden. In de jaren 90 en vlak na de millenniumwisseling zijn er een aantal bolletjesslikkers overleden in toestellen vanuit Colombia. Dat leidde tot allerlei vervelende situaties, ook voor medereizigers.
Medellin / Bron: CONOCER / Wikimedia CommonsMedellin / Bron: CONOCER / Wikimedia Commons

Inhoud

Redelijk veilig

Colombia is in 2015 een redelijk veilig vakantieland. Het is er een stuk veiliger dan in sommige delen van de V.S.. Toch zegt de lokale bevolking vaak dat er veel onveilige plekken zijn. Het is verstandig daarnaar te luisteren. In elke stad zijn er plekken waar je beter niet kunt komen. Daarnaast zijn er risicovolle handelingen zoals geld uit de muur halen waarbij het verstandig is dat er iemand met je meegaat. In het zuiden is nog altijd de FARC actief. Zuid-Colombia wordt beschouwd als de meest onveilige plek van het land hoewel er in 2015 en 2016 weinig schermutselingen te melden zijn.

Veel Europeanen verhuizen naar Colombia

Er zijn diverse Colombianen die het opvallen dat er sinds het begin van het nieuwe millennium veel mensen uit West-Europa zijn geëmigreerd Colombia. Men vindt het een schitterend land. Cultureel staat Colombia op gelijk niveau met het westen. Alleen economisch is het er een stuk minder, maar het gaat er goed in vergelijking tot sommige andere Zuid-Amerikaanse landen. Dat betekent dat het leven hier voor een Nederlander of Belg relatief goedkoop is. Het minimumloon ligt in 2015 op rond de 1.6 miljoen pesos, dat is ongeveer 550 euro. Daarvan kan één persoon leven in Colombia.

Geen visum nodig

Je hebt als Nederlander geen visum nodig als je op vakantie gaat naar Colombia. In 2015 is men bezig om Colombianen ook visumvrij Europa in te laten reizen. Men is alvast gestart met een proef om Colombianen zonder visum toe te laten. In feite zegt een visum niet zoveel. Het is vaak slechts een middel van de overheid om wat extra buitenlandse valuta bij elkaar te harken. Bij erg veel landen wordt de visumaanvrager niet gescreend. Als de overheid mensen niet screent, is het hele idee van een visum overbodig. Bovendien staan alle gegevens in paspoorten. Als een crimineel een land niet binnen mag komen dan wordt hij op grond van zijn paspoort geweigerd en niet op grond van zijn visum.

FARC

In het zuiden van Colombia opereert de FARC, een leger dat volgens hun eigen woorden strijdt voor arme mensen. In Colombia is veel armoede. Er is een groot verschil tussen arm en rijk. Helaas is dat in vrijwel alle landen ter wereld het geval. Strijden voor arme mensen klinkt positief en ideëel maar in de praktijk leggen de FARC-leden her en der bommen, ontvoert men militairen en burgers uit binnen- en buitenland, pleegt men standrechtelijke executies en perst men ondernemers af. Als er iemand een dodelijk slachtoffer wordt redeneert men dat deze persoon is gestorven voor een hoger doel; het oplossen van de armoede. De FARC heeft vanaf 2002 een Nederlands tintje omdat Tanya Nijmeijer is toegetreden tot deze organisatie, naar eigen zeggen om de armoede te bestrijden. Ze heeft gezegd dat ze daarmee door wil gaan tot haar dood. Als Nederlander op vakantie in Colombia word je af en toe gevraagd of je haar kent.

De FARC veroorzaakt het tegenovergestelde van wat ze beoogt, zeggen de meeste Colombianen. Door de aanwezigheid van de FARC wil het economisch nog niet echt vlotten in Colombia en blijven er veel toeristen weg. Daardoor blijft het armoedeprobleem bestaan. FARC zegt juist het armoedeprobleem te willen oplossen. Aan de andere kant zijn er enkele grootgrondbezitters in Colombia die het land in bezit hebben en die de belangrijke agrarische gebieden in handen hebben. Daardoor is er structureel een ongelijke verdeling van inkomsten. De FARC wil de inkomsten eerlijk verdelen maar hoe moet dat met een oorlog bereikt worden? Daarover zijn de FARC-leden ook niet uit.

Steden zijn veilig maar de Amazone niet

In Colombia is het in de grote steden net zo veilig als in Europese steden. Er is veel bewaking en politie op straat maar deze hebben weinig anders te doen dan soms de weg te wijzen of het verkeer te regelen. In het Amazonegebied van Colombia is dat anders; daar opereert de FARC. Vele leerlingen van scholen gaan tijdens hun opleiding een week naar het Amazonegebied. Ze steken dan vaak de grens over om hun werkweek in Brazilië door te brengen in plaats van in de Amazone van Colombia zelf.

Reizen in Colombia

Reizen in Colombia wordt door velen gedaan. Het is anno 2016 een stuk veiliger geworden om te reizen sinds mensen niet meer ontvoerd worden door allerlei criminele organisaties. In een stad kun je het beste met de bus, de Transmilenio of de MIO, reizen. Dat is dikwijls sneller dan een taxi. Dat komt omdat er te weinig wegen zijn maar de bussen hebben eigen wegen. In de stad als Cali moet je een OV-chipkaart kopen en opladen. Je hoeft alleen in te checken, wat inhoudt dat elke rit, ongeacht de afstand, even duur is, namelijk rond 70 cent. Je kunt ook een taxi nemen. Die rijden vaak in piepkleine, gele autootjes rond. In Colombiaanse steden komen steeds meer fietspaden. Vaak sluiten de fietspaden nog niet op elkaar aan. Op zondag echter wordt in sommige grote steden het fietsen massaal gepromoot door wegen af te sluiten voor autoverkeer en alleen beschikbaar te stellen voor fietsers.

Fietsen in Colombia

In grote delen van Colombia is het vlak en kun je uitstekend fietsen. De fiets is een gewild vervoermiddel in Colombia. Er zijn toeristen die het hele land doorfietsen. Hier en daar zijn er speciale fietsroutes door de natuur. Deze bestaan uitsluitend uit fietspaden. Maar als je het hele land door wilt fietsen heb je ook gewone wegen nodig. Colombia is hét belangrijkste fietsland van Zuid-Amerika. Fietsen is na voetbal de tweede sport in dit land.

De bus in Colombia

Als je van de ene stad naar de andere gaat per bus, kan dit een spannende ervaring zijn. Sommige buschauffeurs willen namelijk iedereen inhalen, ook op smalle bergwegen. Zelfs als men niet kan inschatten of er een tegenligger aankomt, haalt men gewoon in. Dat leidt soms tot hachelijke situaties op de tweebaanstolwegen die Colombia kent. In een noodgeval moet de buschauffeur soms zijn bus afremmen maar kan hij niet meer terug naar de rechterweghelft omdat daar te veel auto's rijden. Hierdoor kan het zijn dat je ineens met zijn drieën naast elkaar rijdt op een tweebaansweg, terwijl de tegemoetkomende chauffeur enorm schrikt en lang gaat toeteren.

Het vliegtuig in Colombia

Wanneer je van de ene grote stad naar de andere moet, kun je ervoor kiezen om met het vliegtuig te gaan. Dat is een beetje duurder, ongeveer drie keer zo duur als met de bus, maar het bespaart veel tijd. Een busreis van bijvoorbeeld Medellin naar Cali duurt acht uur, terwijl een vliegreis een uur duurt. Voor beide vormen van reizen moet je ruim van te voren aanwezig zijn; dus daaruit haal je geen tijdwinst. Met de bus reizen betekent dat je een hele dag kwijt bent. Je kunt ervoor kiezen om 's nachts te reizen maar het is niet lekker slapen in een bus over slingerende wegen.

Bolletjesslikkers

Colombia is lang beschouwd als het wereldwijde centrum van de cocaïnehandel. Deze tijd ligt achter de rug na de dood van Pablo Escobar, een puissant rijke, megalomane en crimineel-sadistische drugsbaron. Tegenwoordig wordt er nauwelijks cocaïne voor de drugsmarkt verbouwd in Colombia. Wel wordt de cocaplant als lokale geneesplant verbouwd. Wat een groot probleem was in de jaren 90 van de 20e eeuw, was dat Colombia een magneet was voor mensen die cocaïne wilde smokkelen om daaraan een extra zakcentje te verdienen. Af en toe ging er een bolletjesslikker dood in het vliegtuig. Als een in plastic verpakt bolletje met cocaïne om de een of andere reden opengaat, is de persoon bij wie dit gebeurt ten dode opgeschreven als hij in een vliegtuig zit. In een ziekenhuis kunnen artsen eventueel nog proberen om de maag leeg te pompen. Omdat de controles op bolletjesslikkers voor vertragingen leidden en de slikkers zelf regelmatig voor problemen zorgden in vliegtuigen, is de KLM tijdelijk gestopt met vliegen op Bogota, de hoofdstad van Colombia. Sinds 2015 vliegt de KLM weer op Colombia.

Drugs in Colombia

Colombia staat onterecht te boek als drugsland. Van oorsprong gebruikten de meeste Colombianen geen cocabladeren; dat deden enkele stammen in het Amazonegebied. Anno 2016 kun je in Colombia legaal thee kopen van cocabladeren, gewoon omdat het gezond is. Ook zijn er medicinale cannabisproducten en cocaproducten te koop, vaak zelfs gewoon op de markt. Coca wordt als een natuurmedicijn beschouwd tegen bijvoorbeeld hoofdpijn. Een thee van cocabladeren is veilig en wordt ook aan kinderen gegeven. Het heeft een licht opwekkend effect maar het is vooral goed tegen pijnen, ontstekingen en goed voor de conditie van het lichaam in het algemeen. Het heeft geen geestveranderende of verslavende werking. Dat in tegenstelling tot het afgeleide geconcentreerde product cocaïne dat versynthetiseerd is en waaraan je verslaafd kan raken. Cocabladeren worden in de hulpverlening gebruikt om mensen met een cokeverslaving makkelijker te laten afkicken.

Colombia is prachtig

Vanaf voorjaar 2015 vliegt de KLM weer op Bogota en gelijk door naar Cali, een andere stad in Colombia. Colombia is een veilig land maar het is goed om of gebruik te maken van gidsen of met vrienden op stap te gaan. Zo word je naar de mooiste plekken gebracht in dit prachtige land. Elk gebied bevat zijn eigen parels der natuur. Stel je voor: droomachtige watervallen in de bossen waaronder je kan zwemmen, vulkanische meren en warmwaterbronnen en nog veel meer en dat alles in een land dat alle klimaten van de wereld kent waardoor je hier de grootste variëteit aan dieren ter wereld kunt aantreffen. Ga eens naar Valle de Cauca, om het huis van Gregory Isaacs te zien, het suikerrietmuseum en vele andere rustieke attracties.
Gerelateerde artikelen
De groepering FARCDe FARC staat voor Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia–Ejército del Pueblo. In Nederlands betekend dit Revolutio…
FARC laat laatste politicus vrijOp donderdag 5 februari 2009 werd de laatste politicus, Sigifredo Lopez, na een gevangenschap van zeven jaar, door de FA…
Kwalificatie WK voetbal 2010, Zuid-AmerikaKwalificatie WK voetbal 2010, Zuid-AmerikaHet WK van Zuid-Afrika komt steeds dichterbij. In elk werelddeel wordt gestreden voor het bereiken van dit eindtoernooi.…
Speelschema en Uitslagen Colombia - WK Voetbal 2014Colombia heeft zich in de kwalificaties voor het Wereldkampioenschap voetbal 2014 in Brazilië knap als tweede weten te p…
Kwalificatie WK 2014 Zuid-Amerika, loting en speelschemaWK 2014 Brazilië, kwalificatie Zuid-Amerika: loting en speelschema. Er zullen voor de kwalificatie van het continent Zui…
Bronnen en referenties
  • Bezoek aan Colombia in juni en juli 2015
  • "Bogotá Av Caracas estación Consuelo Bus Transmilenio" by Pedro Felipe - Own work. Licensed under CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
  • "Bogotá Avenida Ciudad de Lima 19 con carrera 5 taxi" by Pedro Felipe - Own work. Licensed under CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
  • Overige foto´s: Thomas Dijkman
  • Afbeelding bron 1: CONOCER / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Reistips Colombia, hoe vier je veilig vakantie?"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 04-04-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!