InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Tips bij overstappen in Dubai

Tips bij overstappen in Dubai

Het vliegveld van Dubai is het grootste vliegveld ter wereld. Grote kans dus dat je er een paar uur door moet brengen, op vluchten naar Azië, Afrika, of het Midden-Oosten. De ideale kans om gebruik te maken van de mogelijkheid en Dubai te verkennen. Of blijf je liever op de luchthaven? Ook daar vermaak je je prima. Plan met deze tips je perfecte overstap!

De terminals

Er zijn drie terminals op het vliegveld van Dubai. Terminal 1 en 3 zijn met elkaar verbonden, waardoor je je tussen de terminals kunt begeven zonder door security te hoeven gaan. Deze terminals zijn bestemd voor internationale vluchten en worden het meest gebruikt. Terminal 2 bevindt zich aan de andere kant van de luchthaven en wordt gebruikt voor low-cost airlines en passagiers die binnen de Perzische Golf regio vliegen. Wie over moet stappen naar een andere terminal, kan een shuttle bus nemen die er ongeveer 20 tot 30 minuten over doet.

Op het vliegveld blijven

Als je een korte overstaptijd hebt (minder dan 4 uur) kun je het beste op het vliegveld blijven. De luchthaven biedt de mogelijkheid om uitgebreid te shoppen, eten en relaxen.

Aanwezige faciliteiten

Er is een 5-sterren hotel, een medische kliniek, gebedsruimtes en natuurlijk talloze winkels en restaurants. Ook zijn er twee tuinen in de open lucht, de Zen Gardens genaamd. Deze bevinden zich bij gate B7 en B27. Rondom Gate 201-232 vind je prettige stoelen waar je prima een dutje kunt doen. Leuk weetje: als je met Emirates vliegt en later dan 4 uur op het vliegveld moet verblijven, kun je bij Transfer Desk H2 (airside) een voucher krijgen voor een gratis maaltijd. Deze is bij 5 restaurants inwisselbaar.

Opfrismogelijkheden

Wil je je even opfrissen? Je kunt op basis van een uurprijs (5-10 euro) gebruik maken van het zwembad, de jacuzzi en de sportschool bij het Dubai International Hotel. Hier zijn ook handdoeken, zeep etc. aanwezig. Dit is zeker een aanrader. Er zijn ook een aantal lounges, waar je als economy passagier tegen betaling gebruik van kan maken. Hier zijn vaak ook douches. De toegangskosten bedragen circa 30 tot 40 euro, dus het is in elk geval een stuk goedkoper om bij het hotel te douchen. In de meeste gevallen kun je je van te voren online aanmelden voor de lounges.

Dubai bezoeken

Als je overstap langer dan 4 uur duurt, kan het de moeite waard zijn om de stad in te gaan. Houd er dan wel rekening mee dat je op tijd terugkeert naar de luchthaven, zodat je je vlucht niet mist als er bijv. file is of als er lange rijen zijn bij de immigratiedienst.

Het visum

Als Europeaan ontvang je een visum bij het verlaten van het vliegveld, dat 30 dagen geldig is. Je krijgt dan een stempel in je paspoort. Je paspoort moet minimaal nog 6 maanden geldig zijn.

Kleding en gebruiken

Houd er rekening mee dat het erg heet kan worden in Dubai in de zomer, en dat zomerkleding, zoals korte broeken, niet op prijs wordt gesteld. Voor toegang tot de meeste publieke gelegenheden dienen je knieën en schouders in elk geval bedekt te zijn.

Vervoer van en naar Dubai

Metro

Vanaf Terminal 1 en 3 kun je op de metro stappen. Dit is de rode lijn. Tussen 6 uur ís morgens en 23 uur ís avonds rijdt de metro. Behalve op vrijdag, dan begint de metrodienst pas om 13 uur ís middags tot middernacht. Let op: tijdens de Ramadan is er een ander dienstrooster. Vanaf Terminal 2 kun je de groene metrolijn pakken, die net buiten de luchthaven vertrekt.
Met de metro ben je binnen een paar minuten in het oude stadscentrum, Deira genaamd. Dit ritje kost circa 50 cent. Hier kun je naar de souq of een boottochtje maken over de Dubai Creek. Blijf je langer zitten, dan kom je terecht in het moderne Dubai. De metro stopt bij de twee bekendste winkelcentra van Dubai. Als je uitstapt bij de Dubai Mall, kun je gelijk de Burj Khalifa en de Dubai Fountain bezoeken.

Bus

Je kunt ook de bus nemen. Busstations zijn gevestigd tegenover alle terminals. De lokale bussen 4, 11, 15, 33 en 44 stoppen bij Terminal 1 en 3, terwijl bus 2 Terminal 2 aan doet. Er gaat ook een speciale bus van Dubai Airport zelf, die airconditioning heeft en bij meer dan 80 hotels in de stad stopt.

Hop-on, hop-off bus

Wie maar een paar uur de tijd heeft en veel van Dubai wil zien, kan de Big Bus Tour nemen. Deze bus vertrekt vanaf het vliegveld en doorkruist in circa 2 uur een groot deel van de stad. Er zijn twee routes: bij de rode route zie je vooral het oude Dubai, bij de blauwe route kom je langs bekende plekken zoals de Palm Jumeirah, de Burj Khalifa en de Dubai Mall. Je kunt bij elke halte uitstappen en later de busrit weer oppakken. Bekijk hier alle mogelijkheden.

Taxi

Als je liever iets anders wil bezoeken dan Deira of de winkelcentra, kun je waarschijnlijk beter een taxi nemen. De afstanden zijn groot in Dubai en het loont om je direct naar de plek van je keuze te laten brengen. Je kunt op het vliegveld een taxi met meter aanhouden. De bekendste highlights, zoals Jumeirah-moskee, het Burj al Arab hotel, de Dubai Marina en Palm Island zijn circa 30-40 minuten rijden. De kosten bedragen circa 20 euro. Houd rekening met de spits en bouw voldoende tijd in rondom je bezichtiging.

De taxi op de terugweg is wat goedkoper, omdat je dan een gewone taxi met meter in plaats van de speciale luchthaventaxiís kan nemen.

Slapen op het vliegveld

Als je de nacht door moet brengen op het vliegveld in verband met een lange overstaptijd, of simpelweg een kort dutje wil doen in een goed bed, zijn er verschillende mogelijkheden.
  • Op het vliegveld zelf kun je gebruik maken van de SnoozeCubes in Terminal 1. Deze units bevatten een groot bed, televisie en wifi. Je boekt ze voor 75 AED per uur (minimumverblijf 2 uur). Een tweepersoons unit kost 100 AED. Je kunt hier online reserveren of meer informatie vinden.
  • Het 5-sterren Dubai International Hotel (Terminal 1 en 3) biedt een uurprijs aan vanaf 15 euro. Ook kun je gewoon een nacht hier boeken. Dan ligt de prijs tussen de 150 en 200 euro.
  • In de nabije omgeving van het vliegveld vind je uiteraard ook talloze hotels. Hiervoor moet je wel even langs de immigratiedienst om een stempel in je paspoort te krijgen.
© 2015 - 2017 Suzannevh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Koerdistan met ZagrosjetGoedkoop vliegen naar Koerdistan met ZagrosjetVanaf Amsterdam vliegen naar Koerdistan was vroeger erg duur omdat altijd gekozen moest worden voor een vlucht met overs…
Goedkoop vliegen naar Wit-Rusland met BelaviaGoedkoop vliegen naar Wit-Rusland met BelaviaVliegen naar Minsk, de hoofdstad van Wit-Rusland kan vanaf 2014 voor het eerst rechtstreeks. Belavia is namelijk de enig…
Thailand reizen: goedkoop vliegen naar ThailandThailand reizen: goedkoop vliegen naar ThailandThailand is met haar natuurschoon, haar cultuur en haar immer glimlachende bevolking een populaire toeristische bestemmi…
Vliegen naar Georgië met Georgian AirwaysVliegen naar Georgië met Georgian AirwaysWie gaat vliegen naar Georgië, vliegt misschien wel met Georgian Airways vanaf Amsterdam. In dat geval is het leuk om al…
Air Mauritius tickets: goedkoop vliegen naar MauritiusAir Mauritius tickets: goedkoop vliegen naar MauritiusMauritius in de Indische Oceaan is een prachtig eiland. Als je er naartoe wil vliegen heb je een beperkt aantal opties.…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia, Dubai Airport, http://en.wikipedia.org/wiki/Dubai_International_Airport
  • Dubai Airport, While you are here, http://www.dubaiairports.ae/while-you-are-here/relax-refresh/lounges
  • Sleeping in Airports, Dubai, http://www.sleepinginairports.net/mideast/dubai.htm

Reageer op het artikel "Tips bij overstappen in Dubai"

Reactie

Jan Smit, 25-12-2016 18:06 #1
Ik vlieg 28 febr. met Emirates naar Bangkok via Dubai. Daar wordt het een ander vluchtnummer en is er ongeveer 01.15 uur tussentijd. Waar check in in voor het vervolg van mijn reis?

Infoteur: Suzannevh
Gepubliceerd: 23-03-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!