InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Zuid-Sudan – land van Witte Nijl en stammenstrijd

Zuid-Sudan – land van Witte Nijl en stammenstrijd

Zuid-Sudan – land van Witte Nijl en stammenstrijd Zuid-Sudan is een land in Afrika met meer dan 11 miljoen inwoners. De officiële landstaal is het Engels en Juba is de hoofdstad. Het land heet officieel Republiek Zuid-Sudan en de regeringsvorm is een federale presidentiële democratische republiek. Het land, dat pas sinds 2011 onafhankelijk is, wordt doorsneden door de rivier de Witte Nijl. Op straat worden voornamelijk Nilo-Saharaanse talen gesproken en enkele Niger-Congotalen.

Zuid-Sudan

Onafhankelijk Zuid-Sudan

Het Afrikaanse land Zuid-Sudan bestaat uit tien deelstaten. Het is een jong onafhankelijk land; voor 9 juli 2011 was het een deel van Sudan, het land dat ten noorden aan Zuid-Sudan grenst. Andere buren zijn Ethiopië, Kenia, Oeganda en Congo-Kinshasa en de Centraal-Afrikaanse Republiek.

Na een referendum in 2011 werd het land onafhankelijk. Bijna alle inwoners stemden voor afscheiding van Sudan. De Afrikaans leiders zijn bevreesd voor een ontwikkeling waarbij meer gebieden zich willen afscheiden. Over het algemeen willen ze vastgehouden aan de oude koloniale grenzen. De Afrikaanse leiders vrezen dat de onafhankelijkheidsdrang besmettelijk is en dat meer gebieden aan de grenzen gaan morrelen. Dat brengt allemaal onrust in het continent.

Eerste president van het onafhankelijke Zuid-Sudan werd Salva Kiir Mayardit. Zuid-Sudan is lid van de Afrikaanse Unie en van de Verenigde Naties. Nederland en België hebben het land erkend, Nederland meteen en België een jaar later.

Land van Stammenstrijd in Sub-Saharisch Afrika

Zuid-Sudan behoort tot Sub-Saharisch Afrika, de landen die ten zuiden van de Sahara liggen. Het wordt ook wel Zwart Afrika genoemd. Buurland Sudan wordt bevolkt door Arabieren met een Nubische achtergrond. Het land kent een roerige geschiedenis waarin ruzie met de buren en binnenlandse stammenstrijden aan de orde van de dag zijn.

Dinka en Nuer

Er is grote rivaliteit tussen de verschillende stammen in het land. Ze roven elkaars vee en andere eigendommen en door het geweld zijn honderdduizenden mensen uit hun woongebieden verdreven. Er wordt niet alleen geroofd maar ook gemoord, verkracht en de huizen worden platgebrand. Het land heeft verder last van corruptie en economische problemen. Vooral de grootste stammen, de Dinka en Nuer, houden huis en jagen duizenden mensen op de vlucht.
De stammenstrijden en burgeroorlogen trekken een zware wissel op de infrastructuur van het land. Veel is kapot of slecht onderhouden.

Juba

Hoofdstad Juba heeft een internationale luchthaven en het land is bezig het wegennet te verbeteren en steden met elkaar te verbinden. Op 15 december 2013 braken gevechten uit in de hoofdstad. Het geweld is daarna overgeslagen naar andere plekken in het land. Burgers en ook hulporganisaties krijgen te maken met plunderingen, vernielingen en geweld. Meer dan 300.000 mensen zijn op de vlucht geslagen en naar buurlanden Kenya, Ethiopië, Sudan en Uganda getrokken.
Begin 2014 kwam er een afspraak tussen de regering en de rebellen om de gevechten te staken, maar daar hield men zich niet aan. Er wordt regelmatig op verschillende plaatsen gevochten en er liggen vele explosieven in het land, vooral in het grensgebied.

Grensconflict

Het land heeft met verschillende buurlanden conflicten over grensgebieden. Een van de conflicten waar Zuid-Sudan mee te maken heeft gaat over de grensstreek tussen Sudan en Zuid-Sudan. Sudan heeft Zuid-Sudan erkend, maar er is discussie over de olie die in de grensstreek gewonnen wordt. In 2012 liep de onenigheid over de olieopbrengsten bijna uit op een oorlog tussen de twee landen. In augustus 2012 kwamen ze tot overeenstemming over de verdeling van het oliegeld.

Witte Nijl en Sudanvlakte

De Witte Nijl stroomt van zuid naar noord door Zuid-Sudan, door de Sudanvlakte en het Sudanmoeras. De Witte Nijl komt van het Victoriameer en komt als Bergnijl het land binnen en stroomt er als Witte Nijl weer uit. Het moeras is belangrijk voor het land want daaronder liggen de grootste olievoorraden. De hoogste berg van Zuid-Sudan is de Kinyeti, die 3187 meter hoog is.

Christelijk

Zuid-Sudanezen zijn voor iets minder dan tweederde christelijk, een derde hangt lokale Afrikaanse godsdiensten aan en 6% is islamitisch.

Reisadvies februari 2015 / Bron: Kudzu1 / Wikimedia CommonsReisadvies februari 2015 / Bron: Kudzu1 / Wikimedia Commons

Reisadvies

Februari 2015

De Rijksoverheid geeft reisadviezen af. Over Zuid-Sudan wordt geschreven dat de situatie er gespannen is en dat er in sommige delen van het land wordt gevochten. Het is de status van begin 2015.
Op sommige plekken moet je niet komen, stelt het reisadvies. In de hoofdstad worden de plekken van het John Garang Memorial, het voetbalstadion, Freedom Hall en de buurt daaromheen ten zeerste afgeraden. De vluchtelingenkampen bij Tomping en UN House kun je als reiziger ook beter mijden omdat daar gemakkelijk onrust kan ontstaan.
Het land zelf heeft maatregelen getroffen om verspreiding van het ebola-virus tegen te gaan. Dat betekent dat er onverwacht vluchten kunnen worden geannuleerd.

Telefoon

Het ministerie adviseert dringend om goede communicatiemiddelen mee te nemen, het liefst een satelliettelefoon. Het ministerie adviseert ook om behalve een reisplan een evacuatieplan te maken voor je naar Zuid-Sudan afreist. Het is belangrijk je te laten registreren bij de immigratiedienst zodra je aankomt in het land. Dat moet je binnen 72 uur gedaan hebben.
Wil je foto’s maken dan heb je een vergunning nodig en op het vliegveld en militairen fotograferen is uit den boze. Toeristen zijn een aantrekkelijk doelwit voor rovers en veel Zuid-Sudanezen hebben wapens die ze bij de berovingen gebruiken. Het advies is om je gouden kettingen thuis te laten.
Nederland strijdt met de internationale coalitie mee tegen IS in Syrië en Irak. Het betekent voor Nederlanders in het buitenland een verhoogd risico op ontvoering en aanslagen.
De Nederlandse ambassade staat in Juba. België heeft geen ambassade in Zuid-Sudan.

Nederlandse Ambassade

Airport Drive, tegenover het New Sudan Palace hotel
Juba
Zuid-Sudan

Jongens ontvoerd

23 februari 2015

In Zuid-Sudan heeft een gewapende bende jongens ontvoerd. Een groep van 89 tieners, sommigen net 13 jaar oud, werden meegenomen uit de plaats Wau Shilluk. De gewapende mannen omsingelden het dorp en kamden de huizen uit. Elke jongen die ouder was dan 12 werd meegenomen. Welke groep de jongens heeft meegenomen is nog niet bekend, maar over hun lot maken de dorpelingen zich geen illusies. Ze vrezen dat ze worden ingezet als kindsoldaat.

Bevriezing van tegoeden

4 maart 2015

De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties dreigt met sancties tegen de rivaliserende partijen die Zuid-Sudan onveilig maken. In Ethiopië worden vredesonderhandelingen gevoerd, maar die verlopen stroef. Rebellen en regering kunnen het nog niet eens worden. De sancties houden bevriezing van tegoeden en een reisverbod in.

Kannibalen

28 oktober 2015

De burgeroorlog in Zuid-Sudan heeft tot gruwelijkheden geleid die je voorstellingsvermogen te boven gaan. Mensen werden gedwongen om elkaars bloed te drinken en ook tot kannibalisme.
Een machtsstrijd tussen president Salva Kiir en zijn plaatsvervanger Riek Macha mondde uit in een bloedige burgeroorlog waar extreme wreedheden werden begaan, in de meeste gevallen tegen burgers.

Zuid-Sudan

Legenda
A. Witte Nijl
B. Juba

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sudan: Vroeger en NuSudan: Vroeger en NuIn Sudan is jarenlang een oorlog geweest maar hoe is het nu met Sudan, zijn er nog steeds conflicten, is het land nu al…
Kwalificatie Wk voetbal 2010, AfrikaKwalificatie Wk voetbal 2010, AfrikaOok in Afrika wordt er flink gevoetbald. Hier is namelijk ook de kwalificatie voor het WK van 2010 in Zuid-Afrika in vol…
Afrika cup 2012, programma en uitslagenAfrika cup 2012, programma en uitslagenDe Afrika Cup is een toernooi waar alle Afrikaanse landen aan mee kunnen doen. Het is eigenlijk een beetje vergelijkbaar…
Kwalificatie WK 2014 Afrika, loting en speelschemaKwalificatie WK 2014 Afrika, loting en speelschemaWK 2014 kwalificatie Afrika: loting en speelschema. Er zullen voor de kwalificatie voor het WK 2014 in totaal 52 landen…
Zuid-Soedan werd in 2011 onafhankelijkIn juli 2011 werd Zuid-Soedan onafhankelijk. Het werd daarmee het 54e land dat Afrika kent. De christelijke bevolking va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ninrouter / Wikimedia Commons
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/zuid-sudan geraadpleegd op 25 februari 2015
  • Friesch Dagblad 23 februari 2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuid-Soedangeraadpleegd op 25 februari 2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_Nijl geraadpleegd op 25 februari 2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sub-Saharisch_Afrika geraadpleegd op 25 februari 2015
  • http://diplomatie.belgium.be/en/services/embassies_and_consulates/belgian_embassies_and_consulates_abroad/ geraadpleegd op 25 februari 2015
  • http://southsudan.nlembassy.org geraadpleegd op 25 februari 2015
  • http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/gruwelijke-oorlogsmisdaden-zuid-soedan-gedwongen-kannibalisme geraadpleegd op 22 mei 2016
  • http://www.confiad.nl/sanctienieuws-zuid-sudan/ geraadpleegd op 22 mei 2016
  • Afbeelding bron 1: Kudzu1 / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Zuid-Sudan – land van Witte Nijl en stammenstrijd"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 22-05-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Afrikaanse continent
Schrijf mee!