InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Soms hoge zorgkosten in buitenland bij spoedeisende hulp

Soms hoge zorgkosten in buitenland bij spoedeisende hulp

Soms hoge zorgkosten in buitenland bij spoedeisende hulp U gaat naar het buitenland en heeft een goede zorgverzekering met aanvullende dekkingen. Daarnaast heeft u wellicht een reiskostenverzekering. Kortom er is alles aan gedaan om niet vanwege een acuut gezondheidsprobleem in de financiële problemen te geraken door hoge medische kosten. Maar dan blijkt u of een gezinslid met een traumahelikopter of ambulance naar het ziekenhuis te moeten worden vervoerd voor spoedeisende hulp. Zijn al dergelijke zorgkosten dan ook door uw verzekering gedekt?

Spoedeisende hulp in buitenland

Als het gaat om spoedeisende hulp voor onszelf of voor een van de reisgenoten, willen we zeker in het buitenland op dat moment niet te hoeven nadenken wat daarvan de financiële consequenties zijn. Ga daarom, voordat u die skivakantie of die ogenschijnlijk veilige cruise boekt, eens na welke risico’s u loopt en of die inderdaad allemaal verzekerd zijn.

Medische zorg binnen de Europese Unie

Als we in een van de landen binnen de EU acuut medische zorg behoeven is, naast een legitimatie bewijs, vertoon van de Europese zorgpas (EHIC kaart) ruim voldoende om bij een van de zorgverleners ter plaatse terecht te kunnen en te worden geholpen. Die zorg vindt dan plaats overeenkomstig het ziekenfondsstelsel van het betreffende land. De rekening van de medische behandeling wordt direct in dat land gedeclareerd, (mits u een aanvullende dekking heeft). Toch is het in zo'n situatie verstandig altijd contact op te nemen met uw zorgverzekeraar. Het noodnummer in Nederland van die zorgverzekeraar staat meestal op de Europese zorgpas. Overleg wat u het beste kunt doen wat betreft het kiezen van de juiste hulpverlener. U kunt ook contact opnemen met Eurocross.

Bij de meeste zorgverzekeraars geldt hun zorgpas tevens als EHIC kaart. Dan hoef je de EHIC dus niet apart aan te vragen.
Indien je de EHIC kaart wel moet aanvragen, kan dat bij sommige zorgverzekeraars. Maar in de meeste gevallen moet je de kaart aan vragen via de website van de EHIC. Let op dat de geldigheid van zo'n EHIC op gegeven moment verloopt.

Overzicht van de landen waar de Europese zorgkaart geldt:

België, Cyprus (Grieks deel), Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden, Zwitserland.

Medische zorg buiten de EU

Als medische zorg nodig is waar de Europese zorgpas niet geldt, dient u altijd vooraf toestemming aan de zorgverzekeraar te vragen. Dus belangrijk om alle verzekeringsgegevens mee te nemen indien u op reis gaat, zodat de verzekeraar u kan verwijzen naar de juiste instelling in het buitenland, ter voorkoming dat u wordt geconfronteerd met kosten die niet worden vergoed. Meestal dient u de kosten die buiten de EU worden gemaakt eerst zelf te betalen. Dus zorg dat u een duidelijk gespecificeerde rekening ontvangt zodat voor uw verzekeraar alles helder en duidelijk is.

Welk ziekenhuis?

Neem bij dringende medische zorg in het buitenland contact op met Eurocross +31 7 1364 1850 (24 uur). Eurocross verwijst je naar een ziekenhuis in de buurt. Ook kunnen zij je dan vertellen hoe het zit met de vergoeding. Vergeet u te bellen, laat dan bij een opname in het buitenland uw zorgpas aan de medici zien. Dat voorkomt dat u in een dure privékliniek wordt behandeld, waar u gelijk bij ontslag de rekening moet betalen. Want als u bij een ongeval uw zorgpas laat zien is men verplicht u naar een ziekenhuis te brengen dat onder de staat valt en waar men u moet behandelen overeenkomstig de Nederlandse tarieven.

Indien u behandeling over de grens wenst

Als er geen sprake van vakantie is, maar u in Nederland te lang moet wachten op een bepaalde behandeling die in het buitenland sneller kan, of u wilt een behandeling die bij ons in het geheel niet wordt aangeboden, kunt u in overleg treden met uw zorgverzekeraar. Bij zorg die onder de basisdekking valt kunt u de verzekeraar een S2-formulier vragen waarmee u naar een buitenlandse zorgverlener kunt. In sommige gevallen vergoedt uw zorgverzekeraar de eventuele hogere kosten.

Wie betaalt de traumahelikopter

In acute kwesties kunnen de kosten behoorlijk oplopen, bijvoorbeeld vanwege een noodzakelijke helikopter of ambulance. Een basisverzekering vergoedt niet altijd volledig alle kosten, ook niet via een S2-formulier. In dat geval biedt een reisverzekering met medische dekking of aanvullende verzekering op uw basisverzekering wellicht uitkomst. En voor medisch transport vanaf het vakantieadres terug naar huis is die aanvullende dekking ook noodzakelijk.

Als verzekeraar weigert te vergoeden

Bij conflicten over schadevergoedingen dient u uiteraard eerst de polis goed te lezen, en als u meent dat u in uw recht staat kunt u het besluit van uw verzekeraar uiteraard aanvechten. Organisaties als Zorgbelang kunnen u daarbij van advies dienen. Of desnoods de Stichting “Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen”. Mocht ook dat niet (volledig) helpen, wees dan alert op de mogelijkheid dergelijke zelf betaalde kosten eventueel van de belasting af te trekken. Meer info over geschillen vindt u op skgz.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftrek specifieke zorgkosten 2011 - 2012Aftrek specifieke zorgkosten 2011 - 2012U kunt bepaalde ziektekosten aftrekken, maar niet alle specifieke zorgkosten zijn aftrekbaar. In dit artikel: de aftrek…
Ziektekosten in 't Buitenland - Zorgpas EHIC & 111 FormulierZiektekosten in 't Buitenland - Zorgpas EHIC & 111 FormulierZiektekosten of medische kosten op vakantie in het buitenland worden gedekt via je zorgpas van je basis ziektekostenverz…
Eigen risico 2013 omhoog naar 350 euroHet eigen risico voor de zorgverzekering stijgti in 2013 naar 350 euro. Deze maatregel is het gevolg van afspraken uit h…
Reisverzekering krijgt andere dekking in 2017Reisverzekering krijgt andere dekking in 2017Door minister Schippers zal in het najaar van 2013 een voorstel naar de Tweede Kamer gestuurd worden waarbij een grote v…
Is een reisverzekering afsluiten altijd verstandig?Is een reisverzekering afsluiten altijd verstandig?Een kwart van de Nederlanders blijkt onverzekerd op vakantie te gaan. Doet u er verstandig aan om altijd een reisverzeke…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Soms hoge zorgkosten in buitenland bij spoedeisende hulp"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 01-08-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Vakantiezorgen
Schrijf mee!