InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Het verstilde Meer van Ohrid

Het verstilde Meer van Ohrid

Het verstilde Meer van Ohrid Het tegen een heuvel gebouwde Ohrid is een vergeten vakantiebestemming in Macedonië, het hart van de Balkan. Klaprozen, ezeltjes, groene bergen en het reusachtig spiegelende en doodstille meer van Ohrid sieren de regio. Aan de overkant van het meer van Ohrid rijzen de hoge bergen van Albanië in het landschap op. In deze verlaten streek lijkt het alsof de tijd stil staat.

Macedonië

Macedonië kent twee miljoen inwoners en in 1991 maakte de republiek zich los van voormalig Joegoslavie en werd zelfstandig, hoewel Griekenland weigert het land erkenning te verlenen. Dit komt omdat het noordelijk deel van Griekenland ook Macedonië heet. Macedonië heet ook wel de parel van de Balkan, of het 'land van de meren' vanwege het grote aantal (50!) grotere en kleinere meren. Het land grenst aan Albanie, Servie, Bulgarije en Griekenland. De hoofdstad van Macedonië heet Skopje, dat een rijke mix is van zowel oude architectuur als nieuwe. In Macedonië heerst zowel een berg- als mediterraan klimaat en het hoogste punt is de Golem Korab (2753m), de bergtop die grenst aan Albanië.

Het Meer van Ohrid

Het Meer van Ohrid kan beschouwd worden als een groot biologisch reservaat. Het ligt in het zuidwesten van Macedonie en bevindt zich op de grens met Albanie. Het behoort tot de diepste en oudste meren van Europa en heeft een oppervlakte van 350 km² en een diepte van 290 meter. Het kristalheldere zoetwatermeer wordt onder andere gevoed door onderaardse bronnen en door een ondergrondse verbinding vanuit het hoger gelegen Prespameer. De afwatering van het Meer van Ohrid loopt naar de Adriatische Zee en gebeurt door de Zwarte Drin rivier.

In het meer bevinden zich zeldzame vissen zoals de 'Ohrid zalmforel' waar veel op wordt gevist en die je overal langs het meer kunt eten. Er loopt een pad hoog boven het meer waarvandaan je prachtige uitzichten op het meer hebt. De stad Ohrid aan de Macedonische kant van het meer was ooit een belangrijke bron voor toerisme en wordt nu de rust is wedergekeerd, weer herontdekt hoewel de echte strandgangers beter elders kunnen gaan. De stranden langs het meer van Ohrid zijn van kiezels en keien en soms ook gras en riet. Wat het goedmaakt is het formidabele uitzicht op de woeste bergen van Albanie.

Ohrid
Ohrid

Ohrid

Dit is een plaats waar het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan. Het middeleeuwse Ohrid kent toerisme vanaf de zeventiger jaren en dat is altijd op kleine schaal gebleven, maar ooit floreerde het toerisme hier dusdanig dat Ohrid het amper aankon. In het na-Joegoslavische tijdperk lieten de toeristen het afweten, ondanks de veilige situatie, en had de plaats moeite weer onder de aandacht te komen. Ohrid is een prachtig gelegen stadje steil tegen een heuvel opgebouwd. Het heeft smalle klinkerstraatjes, overhangende etages en rode daken. Er is een centraal plein vol terrassen en een flaneerboulevard.

Ohrid valt vanwege haar culturele erfgoederen onder bescherming van UNESCO. De plaats was hoofdstad van Macedonie tot 1018. Dit was de tijd dat Tsaar Samuil een fort bouwde dat de stad domineerde en waarvan de resten nog zichtbaar zijn. Ohrid beschikt over een rijke, turbulente geschiedenis en cultuur, terug te vinden in eeuwenoude orthodoxe kerkjes met bijzondere fresco's en iconen. Voor elke dag van het jaar is er een kerk, er zijn er maar liefst 365! De plaats heeft voorts een markt waar Macedoniers hun koopwaren aanbieden, zoals honing, fruit en groenten. In de zomer vinden er diverse festivals plaats zoals het Balkan folklorefestival.

Bezienswaardigheden Meer van Ohrid

  • Romeins amfitheater
  • Nationaal museum Ohrid
  • Klooster St. Naum
  • Struga
  • Nationale Park Mavrovo
  • Sveti Sofija kerk Ohrid
  • Sveti Klement
  • Sveti Naum klooster, voor het uitzicht op Albanie.
  • Sveti Jovan Bigorski
  • Sveti Jovan Kaneo
  • Grotkerk in Radozda
  • Skopje
  • Prespameer
  • Bitola
  • Kratovica, Konjska Reka en Markova Reka (goud in rivieren!)
  • Albanie
© 2008 - 2014 Astrid-d-g, gepubliceerd in Buitenland (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Macedonie-vakantie Startpagina, Europa Startkabel en Macedonie Verzamelgids.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het verstilde Meer van Ohrid"

Reacties

Ricardo, 21-03-2013 19:58 #2
Het meer van Ohrid is het mooiste meer van de wereld vind ik.het is heel helder en het straalt in de ramen van de huizen.ik ben er zelf geweest en je kaner goed zwemmen.
GR.Ricardo

Avdi Nese, 08-02-2008 12:53 #1
Inderdaad wat hier staat klopt, ik ben een inwoner geweest van Skopje en ben er al is geweest in Ohrid. Heel rustgevende gebied, je kan daar door die prachtige natuur en mooie omgeving tot rust komen. Is wel best een aanrader wie het rustiger wilt en terwijl kan genieten van de atmosfeer. Reactie infoteur, 20-02-2008
Hallo Avdi, dank voor deze aardige reactie en je waardering. De omgeving van Ohrid biedt zelfs meer dan rust, namelijk absolute stilte. Groeten van A.

Infoteur: Astrid-d-g
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 2
Schrijf mee!