InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Visa Run Thailand geband: geen verlenging toeristenvisum

Visa Run Thailand geband: geen verlenging toeristenvisum

Visa Run Thailand geband: geen verlenging toeristenvisum Om langer in Thailand te kunnen verblijven voor werk, maken velen gebruik van de Visa Run. Daarbij reist men af naar de ambassade van een naburig land, om zo een verlenging van een maand te kunnen krijgen. In het land heeft men voor werk echter een officieel workpermit nodig. Het verlengen van een toeristenverblijf om te kunnen werken, is dus een illegale praktijk. Vanaf augustus 2014 heeft de Thaise Immigratiedienst besloten om een ban voor deze vorm van verlening op te leggen. Wat houdt de Visa Run in en wat zijn de consequenties van een verbod daarop?

Ban Visa Run Thailand

Visum om land binnen te komen

Gaat men op reis naar Thailand dan kan men standaard een toeristenvisum bij de douane krijgen. Toch zijn er verschillende varianten op het visum. Wil men namelijk langer dan dertig dagen in het land verblijven, dan heeft men al een speciaal toeristenvisum nodig. Dit houdt in dat men in Nederland reeds het visum moet aanvragen. Dat visum kan men voor één, twee of driemaal (laatste is beschikbaar geweest) zestig dagen krijgen. Soms kan men dat visum gratis krijgen en op gestelde momenten moet ervoor worden betaald. Met dit visum kan men de vooraf aangegeven termijn in het land verblijven. Als men echter langer dan het verkregen visum in het land wil vertoeven, dan kan men gebruik maken van de Visa Run.

Wat houdt Visa Run in?

De Visa Run is het maandelijks verlengen van het visum door daartoe naar de ambassade van Thailand in nabijgelegen landen af te reizen. Bij het indienen van het juiste formulier in combinatie van een geldbedrag, kan men een maandverlenging krijgen. Vaak wordt via een Visa Run bedrijfje alles inclusief geregeld, zodat alle kosten in één keer zijn gedekt. Zo kan men snel heen en weer reizen, zodat men wederom een maand in het land mag verblijven. Deze methode van verlenging is oorspronkelijk bedoeld geweest om toeristen alsnog de gelegenheid te bieden om langer in het land te blijven.

Het wordt misbruikt!

Door een aanzienlijk deel van de in het land verblijvende buitenlanders wordt deze methode van verlenging en verblijf misbruikt. Het geeft hen de gelegenheid om illegaal in het land als ober of in de toeristensector te kunnen werken. Onbedoeld maken vele buitenlanders dus gebruik van deze mogelijkheid, om langer in het land te zijn voor werk. Het is ook mede door de overheid oogluikend toegestaan, omdat het op vele manieren extra geld in het laatje brengt. Denk aan het transport en regelen van het visum of vergoedingen bij de ambassade. Veel mensen hebben er dus baat bij. Met deze methode van verlengen wordt korte metten gemaakt, omdat men illegaal in het land werkzaam is.

Noodzaak workpermit

Om in Thailand te mogen werken, dient de overheid er toestemming voor te geven. Oftewel men dient naast een business visum, eveneens een workpermit te verkrijgen. Bedrijven die alles netjes volgens de wettelijke voorwaarden hebben geregeld, kunnen voor een aantal posities buitenlandse werknemers aantrekken. Oftewel de overheid is op die manier er altijd van op de hoogte, hoeveel mensen uit het buitenland legaal aan het werk zijn. Heeft men niet een workpermit en verlengt men het verblijf voor werk via de maandelijkse rit, dan is dat niet volgens de regels. Oftewel de ban is een logisch gevolg van de reeds gestelde wettelijke regels.

Consequenties van de ban

Aanvullende regelgeving per 29 augustus 2014, bron: bangkok.immigration / Bron: Bangkok.immigration.go.thAanvullende regelgeving per 29 augustus 2014, bron: bangkok.immigration / Bron: Bangkok.immigration.go.th
Vanaf 13 augustus 2014 geldt het officiële verbod op de Visa Run. Mensen mogen dus niet meer het land in, indien het visum is verlopen. Oftewel men moet binnen de aangevraagde termijn van het oorspronkelijke visum het land binnenkomen en ook weer verlaten. Wil men echter wel verder werken in Thailand, dan is een officieel business visum noodzakelijk. Omdat voor vele baantjes in het land die mogelijkheid er niet is, zullen die arbeidsplekken door de Thai zelf moeten worden ingevuld. Het houdt in dat een groot aantal buitenlanders noodgedwongen het land moeten verlaten. Zij kunnen pas terugkomen, indien zij een officieel business visum voor geregistreerde baan hebben verkregen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Thailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakantiesThailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakantiesThailand is een van de meest populaire vakantiebestemmingen bij Nederlanders en Belgen. Als toeristische bestemming bied…
Toeristenvisum ThailandToeristenvisum ThailandThailand, het land van de glimlach en prachtige landschappen! Het is een geliefd vakantieland voor velen uit Europa, Ame…
Visum op tijd aanvragenElk land kent regels voor buitenlanders die het land willen bezoeken. Voor een aantal landen is een geldig paspoort vold…
Business visum Thailand: wat heb je nodig om er te werken?Business visum Thailand: wat heb je nodig om er te werken?Het kan voorkomen dat je een baan hebt gevonden bij een internationaal werkend bedrijf in Thailand. Dat betekent dat je…
Reizen: wanneer heb je een paspoort en een visa nodig?Reizen: wanneer heb je een paspoort en een visa nodig?Wanneer heb je een paspoort nodig? Dat is de vraag die mensen stellen als ze plannen maken om naar het buienland te reiz…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://geinformeerd.infoteur.nl
  • http://www.nationmultimedia.com/national/No-more-visa-runs-30238504.html, geraadpleegd op 15 juli 2014;
  • http://bangkok.immigration.go.th/popup_anounce.html, geraadpleegd op 4 oktober 2014.
  • Afbeelding bron 1: Bangkok.immigration.go.th

Reageer op het artikel "Visa Run Thailand geband: geen verlenging toeristenvisum"

Reacties

Hanshu, 26-02-2015 10:29 #2
Klopt… overigens kan dan alsnog een verlenging verkregen worden bij immigratie tegen betaling van 1900 baht.
Maar in het artikel word gesproken over een toeristenvisum verkrijgbaar bij de douane… maar dat is niet zo.Een visum is alleen te krijgen bij een ambassade in het buitenland en niet in Thailand zelf.(er zijn wat uitzonderingen).Wat je aan de grens krijgt is slechts een aankomst stempel voor 30 dagen visumvrije entree.Geen visum dus. In Thailand zelf nog eens met 30 dagen te verlengen met 30 dagen.(tegen betaling).Dat maakt dus 60 dagen visumvrij…

Hanshu, 25-02-2015 16:23 #1
Beetje verwarrend artikel… het lijkt een beetje alsof alle visa-runs niet meer mogen maar dat is niet het geval. Bij de Thaise immigratie gaat het om mensen die visumvrij (30 dagen) zijn binnen gekomen en dmv visa-run telkens 15 (over land) of 30 (door de lucht) dagen verlengen.
Voor mensen die binnen komen met een toeristenvisa 3 entry blijft een visa-run elke 60 dagen nodig.Zo ook voor de Non-imm na 90 dagen.
Het stempel dat men zonder visum bij aankomst krijgt is ook geen visum maar een aankomststempel om zonder visum 30 dagen in Thailand te verblijven. Dus zeker geen toeristenvisum! Reactie infoteur, 25-02-2015
De verlenging zoals u dat aangeeft klopt. Het artikel gaat over het eventueel verlengen van het bestaande visum mits de 1-2-3 x 30 dagen op zijn. In dat geval zijn de Visa Run niet meer mogelijk. Het iedere keer even naar het buitenland gaan is feitelijk geen Visa Run, juist omdat men reeds het visum heeft en bij iedere grenspost simpelweg de grens moet overgaan.

Infoteur: Geinformeerd
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Bangkok
Reacties: 2
Schrijf mee!