InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Dubrovnik Rivièra, paradijs op aarde

Dubrovnik Rivièra, paradijs op aarde

Dubrovnik Rivièra, paradijs op aarde Dubrovnik is de parel van de Adriatische Zee en staat bekend om haar betoverende natuurschoon en mediterrane sfeer. De mooie Dubrovnik Rivièra is de zuidelijke regio van Dalmatië. Een stralend blauwe zee, een reeks beeldschone, pittoreske plaatsjes met karakteristieke terracotta daken, groene eilanden voor de kust en een schitterend achterland is waar de toerist op kan rekenen. Wil je het absolute paradijs op aarde? Zoek dan niet verder maar bezoek het schilderachtige en idyllische Cavtat.

Dubrovnik

"If you want to see heaven on earth, come to Dubrovnik", aldus schrijver George Bernard Shaw. Raker kon hij het niet schetsen. Het in de zevende eeuw ontstane Dubrovnik met haar 50.000 inwoners behoort tot de mooiste steden van de Kroatische kust en staat met zijn historische, authentieke binnenstad op de lijst van culturele en natuurlijke schoonheden van Unesco. In haar middeleeuwse bloeitijd was Dubrovnik een bekend economisch en cultureel centrum in het gehele Middellandse Zeegebied. De havenstad is tevens altijd zeer geliefd geweest onder schilders, schrijvers en dichters. De toerist van vandaag staat in elk geval een uniek openluchtmuseum met een groots aantal torens, kerken, paleizen en monumenten te wachten, want dat is Dubrovnik.

De gehele binnenstad is autovrij en ligt op een enorme in zee uitstekende rots, omsloten door een twee kilometer lange vestingmuur dat de indruk geeft van een fort. Op sommige plekken is deze muur wel 25 meter hoog. Je kunt een wandeling over deze muur maken en van hieruit genieten van de barokke schoonheid van de stad. De bezienswaardigheden liggen allen binnen enkele honderden vierkante meters. De hoofdstraat in Dubrovnik is de Stradun (Placa), een lange oergezellige straat met eromheen kleine met marmer geplaveide straatjes waar je uren in kunt ronddolen. Een belangrijk plein is het Plein van de loggia, ontmoetingsplaats voor de inwoners van Dubrovnik. Vanuit de haven vertrekken talloze boten naar de eilanden voor de kust. Strandliefhebbers kunnen rekenen op prachtige, door de natuur gevormde schone stranden en kristalhelder zeewater.

Dubrovnik / Bron: Mariamichelle / PixabayDubrovnik / Bron: Mariamichelle / Pixabay

Wederopbouw

Dubrovnik kent een turbulent verleden. Lange tijd was de stad nagenoeg verstoken van toeristen. In 1991, tijdens de Kroatische onafhankelijkheidsoorlog, werd het historische centrum door het Joegoslavische leger vanuit de bergen beschoten en zwaar beschadigd. Na deze oorlog werd het gebied een Kroatische exclave en is het toerisme weer teruggekeerd. Hoewel nog enkele restanten herinneren aan de Joegoslavische burgeroorlogen, deed men er alles aan om de stad opnieuw zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Unesco heeft voor een groot deel bijgedragen aan deze wederopbouw. En al deze inspanningen zijn een succes want inmiddels is alles weer in de oude staat hersteld.

Cavtat

Cavtat is een juweel van een plaats en een schot in de roos voor iedereen die van een rustige vakantie houdt met veel natuur en een kleine portie cultuur. Het is een zeer romantisch en pittoresk stadje waar je eindeloze wandelingen kunt maken langs het heldere viswater, inhammen, kiezelstranden, schattig haventje, rijke vegetatie en een fabelachtig berglandschap. De ligging en omgeving zijn zo onwaarschijnlijk mooi dat men deze terecht met een gemiddelde 9,9 beoordeelt (Bron: Vakantiereiswijzer, Dalmatië: Cavtat). Menig andere vakantiebestemming kan hier in de verste verte niet aan tippen. Maar ook op andere punten scoort het buitengewoon goed.

Cavtat / Bron: Fjaka / PixabayCavtat / Bron: Fjaka / Pixabay
Het sfeervolle plaatsje met haar leuke palmenboulevard kent twee beboste schiereilandjes waar je talloze rustplekken vindt in een omgeving van rotsen, blauwe zee en cipressen. De plaats is slechts op een kwartier van vliegveld Dubrovnik gelegen en is een relatief goedkope vakantiebestemming met uitstekende hotels en dito keuken. Het is een zeer goede uitvalsbasis voor uitstapjes naar Dubrovnik en overige bezienswaardigheden.

Klimaat

De Dubrovnik Rivièra heeft een zeer aangenaam typisch mediterraan klimaat met milde, vochtige winters en droge warme zomers met veel zonneschijn. De zomertemperaturen liggen rond de 25 graden, zeewater op zo'n 21 graden. De temperaturen liggen in mei gemiddeld al boven de twintig graden en daarmee is de regio als vakantiebestemming geschikt van mei tot oktober. Te heet wordt het er zelden.

Bezienswaardigheden Dubrovnik Rivièra

Dubrovnik

  • Oude haven
  • Middeleeuws franciscanenklooster met een van de oudste apotheken van Europa
  • Arsenaal uit 13e eeuw
  • Diverse musea, zoals Archeologisch museum, Etnografisch museum, Museum voor hedendaagse geschiedenis, Schatkamer van de kathedraal, Scheepvaartmuseum, Marin Drzic huis
  • Onofrio's fontein
  • St. Blasiuskerk en St. Ignasiuskerk
  • Orlando kolom met gebeeldhouwde middeleeuwse ridder
  • Rector's paleis en Sponzapaleis
  • OLV Hemelvaart kathedraal
  • Minceta toren
  • Pilepoort, hoofdingang van de stad
  • Lovrijenac, monumentale vesting
  • Elafiti eilanden

Cavtat & omgeving / Bron: Ivoras / FlickrCavtat & omgeving / Bron: Ivoras / Flickr
Overig
  • Mausoleum Cavtat
  • Neretva delta, moerasgebied
  • Vakantieoord Mlini
  • Schiereiland Lapad
  • Plat, oase van rust
  • Cilipi, dorp van folkloredansers
  • Eiland Lokrum, bosreservaat
  • Eiland Korcula, geboorteplek van Marco Polo
  • Eiland Mljet, een van de nationale parken van Kroatië
  • Eiland Lokrum met botanische tuin

"De op één na mooiste stad ter wereld, is na je geboortestad, zonder enige twijfel Dubrovnik. Als je geboren bent in Dubrovnik ben je bevoordeeld, want Dubrovnik is de mooiste stad ter wereld in het kwadraat." ~ schrijver Luko Paljetak over zijn geboortestad

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Autovakantie in Kroatie en IstrieKroatië is een ideale reisbestemming indien u van een autovakantie houdt. Het land is vlot bereikbaar een heeft een grot…
Vakantie in KroatiëVakantie in KroatiëKroatië is de vakantiebestemming bij uitstek. Je vindt er zon, zee en strand, maar ook cultuur: Romeinse ruïnes en oude,…
Goedkoop vliegen met Dubrovnik AirlineGoedkoop vliegen met Dubrovnik AirlineBen jij ook een van die mensen die Kroatië als vakantieland ontdekt? Grote kans dat als je met het vliegtuig gaat, dat j…
Vliegen met Croatia AirlinesVliegen met Croatia AirlinesWie gaat vliegen doet er goed aan voldoende informatie op te zoeken over de betreffende luchtvaartmaatschappij. Croatia…
Kroatië: bezienswaardigheden in TrogirKroatië begint steeds meer op te bloeien als vakantiebestemming. Zo kun je bijvoorbeeld op reis gaan naar Trogir, een ha…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dubrovnik Rivièra, paradijs op aarde"

Reactie

Jean-Pierre, 19-09-2008 18:54 #1
Wij willen er naar toe met een aantal wandelaars. Is het daarvoor de aangewezen plaats? Reactie infoteur, 27-10-2008
Absoluut! Groet, A.

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 04-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Zonvakanties
Reacties: 1
Schrijf mee!