InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Rhode Island kleinste staat van de Verenigde Staten

Rhode Island kleinste staat van de Verenigde Staten

Rhode Island  kleinste staat van de Verenigde Staten Rhode Island is een eiland en het is de naam van de kleinste staat van de Verenigde Staten. Het grootste eiland van die staat wordt Rhode Island of Aquidneck Island genoemd. Het grenst aan de Atlantische Oceaan. De staat wordt ook wel The Ocean State genoemd en was de kolonie waar de Amerikaanse burgeroorlog begon. Toen de Nederlander Adriaen Block het eiland ontdekte noemde hij het Roodt Eiland.

Het eiland Rhode Island

Rhode Island

Rhode Island of Aquidneck Island is het grootste eiland in de Narragansett Bay van de staat Rhode Island in het noordoosten van de Verenigde Staten. Het eiland heeft een landoppervlak is 97,9 km² en telt een royale 60.000 inwoners. Rhode Island, dat je uit moet spreken als Road, ligt in de regio New England, grenst aan Massachusetts (noord en oost), de Atlantische Oceaan (zuid) en Connecticut (west). Het is een van de dertien originele Amerikaanse kolonies die zich onafhankelijk van Engeland verklaarden en waar de Amerikaanse Revolutie begon. De staat is genoemd naar het eiland waarop de stad Newport ligt. De bijnaam van de staat is The Ocean State, omdat het aan de noord Atlantische Oceaan grenst. Elke plaats in de staat is niet verder dan 30 kilometer verwijderd van zeewater en het water dringt tot diep in de staat door. De staat zelf meet ongeveer tachtig kilometer lang en zestig kilometer breed.

Naam

Er circuleren verschillende verhalen hoe het eiland aan zijn naam is gekomen. De grootste waarde wordt gehecht aan de Nederlandse oorsprong van de naam. Adriaen Block, Nederlandse ontdekkingsreiziger, noemde het eiland Roodt Eilandt, vanwege de roodkleurige klei. Een andere uitleg is dat de naam refereert aan het Griekse eiland Rodos. Een Italiaanse ontdekkingsreiziger zou in 1524 gezegd hebben dat het eiland ongeveer zo groot was als Rodos.

Steden

Het eiland is via de Newport Bridge verbonden met Jamestown op Conanicut Island. Dat eiland is weer met de Jamestown Bridge verbonden is met het vasteland. De Mount Hope Bridge aan de andere kant verbindt het eiland met Bristol. Op het eiland liggen de steden:
  1. Newport;
  2. Middletown;
  3. Portsmouth.

Kolonisten

Engelse kolonisten vestigden zich in de zeventiende eeuw op Aquidneck Island. Het eiland werd in die tijd voornamelijk gebruikt als jachtgebied. De originele inwoners, de Wampanoags, werden gedood door de epidemieën die de Europeanen in het begin van de zeventiende eeuw meebrachten naar Noord-Amerika. Een andere groep inheemse bewoners, de Narragansetts, werd niet ziek en zij vochten tegen de kolonisten en herwonnen hun grondgebied. Later werd het eiland door de Engelsen gekocht van de natives. Het is de enige plek in Amerika die rechtmatig is gekocht van de indianen. Newport werd de havenplaats voor de nieuwe nederzetting en het aantal kolonisten groeiden halverwege de zeventiende eeuw. In 1778 vond de slag om Rhode Island plaats. Britten bezetten het eiland maar ze werden verdreven door het continentale leger.

Foto Stephen B. Goodwint / Bron: Stephen B. GoodwintFoto Stephen B. Goodwint / Bron: Stephen B. Goodwint

Onderwijs

Het eiland is rijk aan onderwijsinstellingen, particuliere kostscholen, openbare en private scholen en onderwijsinstituten:
  • Salve Regina University;
  • Naval War College;
  • Newport campus;
  • Universiteit van Rhode Island;
  • International Yacht Restoration School.

Vrede

Aquidneck is afgeleid van de naam die de Narragansett de indianenstam van die streek - aan het eiland gaf. Het woord aquidnet betekent letterlijk floating-mass-in of gewoon 'op het eiland.' Anderen zeggen dat het woord Eiland van de Vrede in de inheemse taal betekent.

Staat

De staat Rhode Island is de kleinste van de vijftig Amerikaanse staten. Het is dichtbevolkt en verregaand geïndustrialiseerd. De staat is een centrum van de juwelenindustrie. Verder is het bekend om bedrijvigheid in de elektronica, metaal, plastic en scheepsbouw. Newport op het eiland is een van de belangrijkste vissershavens van de staat. De stad werd in het midden van de negentiende eeuw bekend als zomerresidentie van de high society. De stad bezit de oudste synagoge van de Verenigde staten, de Touro Synagogue (1763).

Tolerantie

Het eiland en de staat staan bekend om hun tolerantie. In januari 2013 nam de staat met grote meerderheid de wet aan die huwelijk tussen partners van dezelfde sekse mogelijk maakt. Het was de laatste staat in de regio New England waar same-sex marriage werd gelegaliseerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ellis Island  eiland in de monding van de Hudson rivierEllis Island eiland in de monding van de Hudson rivierEllis Eiland ligt in de monding van de Hudson rivier, in de haven van New York en onder de rook van Manhatten. Ellis Isl…
Zuidelijke OrkneyeilandenZuidelijke OrkneyeilandenVlakbij Antarctica liggen de Zuidelijke Orkneyeilanden. Het zijn onbewoonde eilanden die grotendeels met ijs bedekt zijn…
Hilton Head Island  Eiland van HeavyHilton Head Island Eiland van HeavyHilton Head Island staat vol met resorts, sport- en watersportfaciliteiten. Niet alleen rond, maar ook op het eiland is…
Ontdek Australie: Whitsunday IslandsGelegen voor de oostkust van Australië ligt de paradijselijke eilandengroep Whitsundays. De archipel bestaat uit 74 eila…
Restoration Island - Eiland van kapitein Bligh en de BountyRestoration Island - Eiland van kapitein Bligh en de BountyRestoration Island is een eiland voor de kust van noordoost Australië. Het is een klein eiland dat beroemd is vanwege zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: John Phelan / Wikimedia Commons
  • www.wikipedia.org
  • http://www.tiogatours.nl
  • http://quickfacts.census.gov
  • http://www.infoplease.com
  • http://wwp.greenwichmeantime.com
  • Afbeelding bron 1: Stephen B. Goodwint

Reageer op het artikel "Rhode Island kleinste staat van de Verenigde Staten"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-01-2016
Gepubliceerd: 23-07-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Eilanden
Schrijf mee!