InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Comino – eiland in de Middellandse Zee

Comino – eiland in de Middellandse Zee

Comino – eiland in de Middellandse Zee Comino is een klein eiland in de Middellandse Zee, dat tussen Malta en Gozo in ligt. Het eilandje is beroemd om zijn blauwe lagune, een echte blue lagoon. Het eilandje kreeg zijn naam van het kruid dat er groeit: komijn. Het staat nog steeds volop op het eiland en geeft het in het voorjaar haar specifieke geur. Vroeger was het een pirateneiland.

De blauwe lagune bij Comino

Comino

Het eilandje heeft een oppervlakte van 3,5 vierkante kilometer. Er is nauwelijks bebouwing en auto’s mogen er niet komen. Op Comino staan twee hotels en er staan nog enkele villa’s die je kunt huren voor een vakantieverblijf en er is een kleine kampeerplaats. Verder wonen er geen mensen. Het Comino hotel heeft een eigen ferryservice voor bezoekers, met bootjes die op onregelmatige tijden vanuit Mgarr op Gozo en van nabij Cirkewwa op Malta. Vanuit meer plaatsen op die eilanden gaan bootjes naar Comino. Lokale vissers verdienen er graag een extra centje bij met het overzetten van toeristen. Vanuit Malta worden er vanuit verschillende havenplaatsen excursies naar de blauwe lagune georganiseerd.

Snorkelen

Het gebied rond het eiland is een paradijs voor snorkelaars, duikers en windsurfers en het eiland zelf is een eldorado voor wandelaars. Het visitekaartje van het eiland is de Blue Lagoon, een beschutte baai van glinsterend blauw water met een wit strand.

Bron: Yulia K / Wikimedia CommonsBron: Yulia K / Wikimedia Commons

Blue Lagoon

Het eiland kent een aantal kleine baaien waarin je heerlijk en veilig kunt zwemmen. Een daarvan is de Blue Lagoon, vermaard om zijn heldere en turkooisblauwe water. Het water is zo blauw, dat je denkt met een zwembad te maken te hebben. Het licht van de zon in het water breekt in verschillende kleuren. Het water absorbeert de meeste van die kleuren, behalve blauw, waardoor het lijkt alsof het water zelf blauw is, spectaculair blauw in dit geval. Snorkelen in de blauwe lagune is erg mooi, vooral ook vanwege de verschillende grotten die er langs de waterlijn te vinden zijn. De blauwe baai ligt aan de westkant van het eiland, in een engte tussen Comino en Cominotto, een klein onbewoond zustereiland. De officiële naam van de lagune is het Fliegukanaal. Het is een populaire bestemming van zonaanbidders, zodat het er op zonnige dagen erg druk kan zijn. Het strookje strand staat dan vol met parasols en strandstoelen die je kunt huren.

Santa Maria Baai

Op wandelafstand van de blauwe lagune ligt de Santa Maria Baai. Het is een wandeling van ongeveer twintig minuten oostwaarts: de baai ligt aan de noordkant van het eiland. Hier is het iets minder druk dan bij de Blue Lagoon.

Kruiden

Het eiland is een vogel- en natuurreservaat. Het is er schoon en daardoor zijn de kruiden die er groeien goed te ruiken. Geurig zijn vooral de tijm en komijn. De plant die het eiland zijn naam gaf is te herkennen aan paarse en witte bloemen op een plant van ongeveer dertig centimeter hoog.

Bewoond

Het eilandje is bewoond geweest in de tijd van de Romeinen. Ook verbleven er Ridders op Comino. In die tijd kreeg het eiland twee functies:
  1. het werd jachtgebied
  2. het werd vaste halte voor de verdediging van de eilanden tegen het Ottomaanse rijk.

Piraten

Piraten vonden in het eilandje een uitstekende basis voor hun piraterij in de Middellandse Zee. Ze konden zich met hun schepen in de baaien verschuilen en handelsschepen die Malta passeerden aanvallen. Ridders van de Johannieterorde bouwden op de zuidkant in 1618 een fort om de passagiersvaart en koopvaardij te beschermen. Op de oostpunt werd ook een verdedigingstoren gebouwd. De bouwwerken zijn nog te bezichtigen. Vandaag de dag is het eilandje kaal en onbegroeid, maar in de tijd dat de Ridders arriveerden, rond 1530, was het rijk aan hazen en everzwijnen. Het eilandje werd veel gebruikt voor de jacht. Na de riddertijd werd Comino gebruikt voor landbouw. Na de Tweede Wereldoorlog werd het eilandje min of meer vergeten, totdat het door toeristen werd ontdekt. Sinds de jaren zestig is het eiland het domein van vakantiegangers.

Klimaat

Comino heeft een warm mediterraan klimaat. De zomers zijn warm en droog, de winters zijn fris maar nooit echt koud. De plaats in de Middellandse Zee beschermt het eilandje tegen extremen. Er is altijd een zeewind, die in de zomer verkoeling brengt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Comino bij Malta: thuisbasis Maltheser riddersHet miniscule eiland Comino (genoemd naar het smakelijke komijnzaad) ligt in de buurt van Malta. Het meet ruim 3 vierkan…
Malta in een korte samenvattingMalta in een korte samenvattingMalta is een klein dwergstaatje gelegen in de Middellandse Zee ten zuiden van Italië welke bestaat uit drie bewoonde eil…
Bezienswaardigheden op Malta: Gozo en CominoWanneer je op Malta op vakantie bent wil je, naast genieten van het heerlijke weer, ook wat zien van de omgeving. Neem d…
Het eiland GozoNiet ver van Malta liggen nog twee eilandjes die bij deze staat behoren: Gozo en Comino. Over Comino kunnen we kort zijn…
Malta in het kortOver de geschiedenis van het eiland Malta kun men urenlang vertellen. Er valt te genoeg te zien en te beleven. Het is oo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Comino – eiland in de Middellandse Zee"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Eilanden
Schrijf mee!