InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Ellis Island eiland in de monding van de Hudson rivier

Ellis Island eiland in de monding van de Hudson rivier

Ellis Island  eiland in de monding van de Hudson rivier Ellis Eiland ligt in de monding van de Hudson rivier, in de haven van New York en onder de rook van Manhatten. Ellis Island is vanwege haar geschiedenis een van de meest bezochte attracties in New York. Velen combineren een boottocht naar Liberty Island - waarop het Vrijheidsbeeld staat - met een bezoek aan Ellis Island.

Ellis Island

Ellis Eiland

Het eiland is 1,3 hectare groot en ligt op slechts enkele minuten varen van het puntje van Manhatten. Het ligt dicht bij Liberty Island, waar het Vrijheidsbeeld op staat. Het is een rechthoekig eiland, door landaanwinning vergroot, dat vlak voor de oorlog van 1812 gebouwd is als Ford Gobson. Het kunstmatige eiland moest de kustlijn versterken. Het werd oorspronkelijk Oester Eiland genoemd, door de Nederlandse kolonisten van New York. De Engelsen noemden het later Oyster Island. Rond 1770 werd Samual Ellis eigenaar van het eiland. Het eiland kreeg later zijn naam.

Immigranten

Veel voorouders van Amerikanen zijn immigrantendie vanuit hun thuisland over de oceaan via de monding van de Hudson New York binnenvoeren. Ze passeerden dan eerst Ellis Island. Volgens archieven heeft de helft van de Amerikanen een familielid dat via Ellis Island het land is binnengekomen.

Toegangspoort

Van 1892 tot 1954 fungeerde Ellis Island als toegangspoort voor immigranten tot de Verenigde Staten. Meer dan 12 miljoen immigranten kwamen hier aan op zoek naar een nieuw leven in een nieuw land. Velen hadden nauwelijks geld, soms zelfs niets. Sommigen kwamen ziek aan en er waren weer anderen die familie in de Verenigde Staten hadden wonen, die hen aan de andere kant van de poort opwachtte. De immigranten hadden één gemene deler: ze hoopten allemaal op een beter leven.

Ellis Island 1902 Foto Liberty of Congres / Bron: Liberty of CongresEllis Island 1902 Foto Liberty of Congres / Bron: Liberty of Congres

Wall of Honor

De immigranten die geld genoeg hadden gehad om een eerste of tweede klas kaartje voor de oversteek aan te schaffen, werden op het schip aan een vluchtig onderzoek onderworpen. Ze mochten snel het land in. Immigranten met minder geld werden streng onderzocht en wie ziek was kwam het land niet binnen. Gemiddeld werden twee van de honderd teruggestuurd naar het land van herkomst.

Tegenwoordig is Ellis Island een immigratiemuseum en maakt het deel uit van het Statue of Liberty National Monument. Het eiland is te bezoeken. Het museum bevindt zich in het hoofdgebouw op het eiland. De American Immigrant Wall of Honor toont de namen van 600.000 mannen en vrouwen die via Ellis Island naar hun nieuwe thuis reisden. Wie de naam van zijn immigrantenvoorouder in de Wall of Honor gegraveerd wilde hebben, betaalde daarvoor 100 dollar. In het immigratiemuseum liggen ook de logboeken van honderden schepen die tussen 1892 en 1924 op Ellis Island aanlegden. Er zijn vrijwilligers actief die kunnen helpen bij het opsporen van een immigrantenvoorouder. Er zijn meer dan twintig miljoen verhalen opgetekend.

Ferry

Er is een ferry naar Ellis Island vanaf Battery Park in New York en Liberty State Park in New Jersey. De veerboten varen dagelijks tussen 9:00 en 17:00 uur, in de zomer zelfs later. Er ligt een brug tussen Liberty State Park en Ellis Island, die werd gebouwd voor transport van materiaal en personeel tijdens reconstructiewerkzaamheden. Die brug is echter niet open voor publiek.
Vanaf Ellis Island is de skyline van New York City en New Jersey te zien.

Hoop

Ellis Island was voor de immigranten het eiland van hoop. Voor de meesten gold dat. Voor sommigen werd het het eiland van de tranen, omdat ze werden gescheiden van hun familie en omdat toegang tot het land werd geweigerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrijheidsbeeld van New YorkVrijheidsbeeld van New YorkDe inspiratie voor dit beeld werd geput uit het beeld de Kolos van Rhodos, één van de zeven wereldwonderen. Het beeld wa…
Rondreizen in de Verenigde Staten: New YorkAls je een reis wilt maken naar de Verenigde Staten, kies dan misschien eerst voor New York. Dit is dan ook de hoofdstad…
Stedentrip New YorkVoor iedereen die van plan is een verre stedentrip te maken wil ik je hieronder wat tips en aanbevelingen geven voor een…
Wat te doen in New York?Wat te doen in New York?Wat te doen in New York? New York, de grootste stad van de Verenigde Staten is altijd erg populair onder toeristen. Gaat…
New York - ManhattanThe City of New York (New York, NYC) is de grootste stad van de Verenigde Staten. Het ligt in de staat New York. Het is…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ellis Island eiland in de monding van de Hudson rivier"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 14-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Eilanden
Schrijf mee!