InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Liberty Island eiland in New York met Vrijheidsbeeld

Liberty Island eiland in New York met Vrijheidsbeeld

Liberty Island  eiland in New York met Vrijheidsbeeld Een van de beroemdste eilanden van de wereld is een eilandje waar niemand woont en waar jaarlijks miljoenen mensen naar toe varen. Het is beroemd vanwege een groot beeld dat er is opgericht. Het eilandje heet Liberty Island en het beeld is het Vrijheidsbeeld. Het staat in de haven van New York en is het landmark van Amerika.

Liberty Island in demonding van de Hudson

Liberty Island

Liberty Island is een onbewoond eiland. Het ligt in de monding van de Hudson Rivier, in de haven van New York en vormt de basis van het wereldberoemde Vrijheidsbeeld, Statue of Liberty.
Het eilandje heeft een oppervlakte van 23 hectare en is eigendom van de federale overheid. Liberty Island valt onder de staat New York. De fundering waar het Vrijheidsbeeld op staat was voordien de basis van Fort Wood en de informele benaming voor het eiland was Star Fort. De naam Liberty Island heeft het pas sinds het begin van de twintigste eeuw. Tot 1956 heette het officieel Bedloe's Island, naar de oorspronkelijke eigenaar Isaac Bedloo, maar dan een beetje verbasterd. Het eiland is te bezoeken en heeft een veerverbinding met Manhatten.

Vrijheidsbeeld

Op Liberty Island staat het immens grote beeld van een vrouwenfiguur, met een toorts in de ene hand, en een plaquette in de andere. Het is de plek waar vroeger de immigranten de Verenigde Staten binnenkwamen. Ze zagen het Vrijheidsbeeld en wisten dat hun lange reis over de oceaan ten einde was en dat er een nieuw leven wachtte. Die verwachting maakt dat het beeld voor veel mensen De Amerikaanse Droom vertegenwoordigt.

Symbool

Het vrijheidsbeeld is een symbool van Amerikaanse vrijheid, democratie, en internationale vriendschap. Het beeld verwelkomt de rest van de wereld. Het staat er sinds juni 1886. De Amerikanen kregen het beeld van de inwoners van Frankrijk vanwege de vriendschap tussen de twee naties, die gegroeid was sinds de Amerikaanse Revolutie.

Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsBron: Publiek domein / Wikimedia Commons

Beeld

Beeldhouwer Frederic-Auguste Bartholdi kreeg de opdracht om een sculptuur te ontwerpen. Het moest op de honderdste verjaardag van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring klaar zijn, in het jaar 1876. De Amerikanen bouwden het voetstuk en de Fransen ontfermden zich over het beeld. Door geldgebrek aan beide zijden van de oceaan liep het project tien jaar vertraging op.
Het Franse schip Isere vervoerde het Vrijheidsbeeld naar Amerika, dat in 350 stukken koper was verpakt in 214 kisten. Het kwam in New York aan op 17 juni 1885. Het werd ter plekke geassembleerd, maar niet meteen. Eerst moest het voetstuk klaar en dat was in 1886 zover. Op 28 oktober 1886 werd het Franse geschenk officieel aanvaard door President Grover Cleveland, in het bijzijn van duizenden toeschouwers. In 1924 werd het uitgeroepen tot Nationaal Monument.

Bezoek

De Statue of Liberty National Monument verwelkomt dagelijks duizenden mensen. Alle bezoekers moeten een ticket voor de ferry kopen, dat meteen een kaartje voor een bezoek aan het eiland is. Bezoekers aan het Vrijheidsbeeld moeten door de veiligheidscontrole voor ze aan boord van de veerboot gaan. Grote tassen mogen niet mee naar het eiland, ze komen onverbiddelijk niet door het poortje.
De eerste boot vertrekt om 8.30 uur uit Manhatten en de laatste boot vertrekt om 18.15 van het eiland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ellis Island  eiland in de monding van de Hudson rivierEllis Island eiland in de monding van de Hudson rivierEllis Eiland ligt in de monding van de Hudson rivier, in de haven van New York en onder de rook van Manhatten. Ellis Isl…
Wat te doen in New York?Wat te doen in New York?Wat te doen in New York? New York, de grootste stad van de Verenigde Staten is altijd erg populair onder toeristen. Gaat…
Stedentrip New YorkVoor iedereen die van plan is een verre stedentrip te maken wil ik je hieronder wat tips en aanbevelingen geven voor een…
Bezienswaardigheden in New YorkNew York is een stad waar je eens geweest moet zijn. Je kunt er winkelen, maar er zijn ook veel bezienswaardigheden. Wel…
Rondreizen in de Verenigde Staten: New YorkAls je een reis wilt maken naar de Verenigde Staten, kies dan misschien eerst voor New York. Dit is dan ook de hoofdstad…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Liberty Island eiland in New York met Vrijheidsbeeld"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-01-2016
Gepubliceerd: 29-06-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Eilanden
Schrijf mee!