InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Curaçao – Eiland in de Caribische Zee

Curaçao – Eiland in de Caribische Zee

Curaçao – Eiland in de Caribische Zee Curaçao is een prachtig eiland in de zuidelijke Caribische Zee. Het ligt voor de kust van Venzuela. Het eiland heeft een prachtige natuurlijke haven en Curaçao is beroemd om zijn schitterende duiklocaties in het Caribische water, waar duikers al snorkelend kunnen genieten van de kleurrijkste tropische vissen.

Curaçao

Curaçao

Curaçao was vroeger een kolonie van Nederland en een onderdeel van de Nederlandse Antillen en is sinds 2010 gewoon onderdeel van het Nederlandse Koninkrijk. Een volksraadpleging had als uitkomst dat de bevolking als zelfstandig land verder wilde gaan. Samen met het onbewoonde eiland Klein Curaçao vormt het Land Curaçao. De voertaal is Nederlands en de eilandbewoners spreken ook Papiaments. De hoofdstad is Willemstad, de stad met de kleurrijke huizen en bijzonder mooie haven en een olieraffinaderij. Het eiland heeft een oppervlakte van 444 km². In het jaar 2013 wonen er op Curaçao bijna 150.000 inwoners. Behalve vanwege zijn duik- en snorkellocaties is het eiland beroemd om zijn strand en zonzekere weer.

Spanje

In 1634 werd Curaçao door de Nederlanders veroverd op Spanje. Het kleine eiland met een rotsige bodem is ongeschikt voor het telen van gewassen; de baai die met zijn natuurlijke haven dienst kon doen als handelspost, maakte alles goed. Het eiland had in die tijd slaven die op plantages werkten en die voedsel voor de bewoners van het eiland te verbouwden. Via Curaçao zijn tevens scheepsladingen slaven verhandeld. Het eiland werd in het Caribische gebied de belangrijkste handelspost. Vanuit Willemstad werden slaven gekocht en verkocht aan de plantagehouders van de omringende landen. Op Curaçao zijn in totaal 112.000 slaven verhandeld. Er zijn nog een paar plantages te bezoeken waar de slaven gewerkt hebben. Enkele landhuizen van de meesters en hutten van de slaven staan nog overeind en vormen een deel van het duistere erfgoed van het eiland. Slaven werkten in de zoutwinning of op de suikerrietplantages.

Welvaart

Het koloniale verleden bracht op het eiland welvaart, al werd deze niet eerlijk verdeeld. Na een opstand kwam daar verandering in en tegenwoordig vormen overblijfselen van het koloniale verleden een deel van de toeristische bezienswaardigheden en brengen ze alsnog via de toeristenbranche welvaart naar het eiland. Het kolonialisme heeft ervoor gezorgd dat Willemstad de mooie stad werd die heden ten dage op de UNESCO wereld erfgoed lijst staat.

Papiaments

Nederlands is de officiële taal van het land, maar de bevolking spreekt onderling doorgaans Papiaments. Op school wordt ook Spaans en Engels geleerd. Het Nederlands stamt uit de koloniale tijd en het Papiaments is ontstaan uit verschillende talen:
  • Spaans;
  • Nederlands;
  • Portugees;
  • Engels;
  • Frans;
  • Afrikaans.

Papiaments komt van het woord 'papia' dat 'spreken' betekent. Overal op het eiland kom je de woorden Bon Bini tegen. Het betekent Welkom.

Zon

Curaçao is een tropisch eiland. Er is veel zon te genieten en weinig regen. Dat maakt het eiland een fijn vakantieoord voor zonaanbidders en mooi-weer-toeristen. De gemiddelde jaartemperatuur is 30°C en er is weinig verschil tussen zomer en winter. Curaçao weet eigenlijk niet wat winter is. Heerlijk is ook de temperatuur van het zeewater, namelijk gemiddeld 26,8°C.

Olie

In de twintigste eeuw bouwde Shell een olieraffinaderij op Curaçao om de olie uit Venezuela te kunnen verwerken. Het bracht werk naar het eiland. Vanwege de aanwezigheid van olie kreeg het eiland een belangrijke rol in de Tweede Wereldoorlog: geallieerde schepen en vliegtuigen werden er van brandstof voorzien.

Vakantie

Curacao is een geliefde vakantiebestemming. Het is populair bij:
  • Duikers en snorkelaars;
  • surfers;
  • mountainbikers;
  • wandelaars;
  • jeepsafari deelnemers.
Het is tevens een populaire plek voor stellen die er willen trouwen, een Honeymoon Hot Spot.

Corruptie

Sinds de ontmanteling van de Nederlandse Antillen en de verzelfstandiging van Curacao, en ook daarvoor al, kampt het eiland met een integriteitsprobleem van haar bestuurders. Lokale politici en bestuurders worden al sinds 2004 door de AIVD in de gaten gehouden vanwege vermeende corruptie en banden met de georganiseerde misdaad.

Dieptepunt vormt de moord op politicus Helmin Wiels, in mei 2013. Hij werd op het strand van het eiland doodgeschoten. Wiels was de leider van de grootste regeringspartij van het eiland, voorvechter van onafhankelijkheid, vriend van het volk en corruputiebestrijder. Hij zag corruptiebestrijding als een van zijn belangrijkste doelen. Het was hem een doorn in het oog dat er belastinggeld werd verspild. Hij voerde politieke strijd tegen werknemers en overheidsinstellingen die in zijn ogen de bevolking benadeelden. Op 3 mei 2013 schreef Wiels nog een brief naar vier ministers met vragen over illegale verkoop van lootjes via sms. Op zondag 5 mei werd hij vermoord.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het eiland CuraçaoCuraçao is een tropisch eiland dat voor de kust van Venezuela, in het zuidelijke deel van de Caribische zee ligt. Samen…
Amsterdamse grachtengordel op de UNESCO WerelderfgoedlijstAmsterdamse grachtengordel op de UNESCO WerelderfgoedlijstDe Amsterdamse grachtengordel komt definitief op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Dit zal een positieve invloed kunnen…
Kwalificatie WK voetbal 2010, Zuid-AmerikaKwalificatie WK voetbal 2010, Zuid-AmerikaHet WK van Zuid-Afrika komt steeds dichterbij. In elk werelddeel wordt gestreden voor het bereiken van dit eindtoernooi.…
UNESCO, de werelderfgoedlijstUNESCO, de werelderfgoedlijstUNESCO is een gespecialiseerde organisatie van de Verenigde Naties. Het bestaat uit een Werelderfgoedlijst en een Memory…
Vliegen naar de Antillen met Aserca AirlinesVliegen naar de Antillen met Aserca AirlinesDit artikel valt binnen een reeks die gaat over de luchtvaartmaatschappijen die vliegen op de Nederlandse Antillen en Ar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein / Wikimedia Commons
  • www.curacao.com
  • www.curacaovoorbeginners.nl
  • www.curacao.nl
  • www.wikipedia.org
  • www.wikikids.wiki.kennisnet.nl
  • www.nieuwsuur.nl
  • www.crimesite.nl
  • www.metronieuws.nl

Reageer op het artikel "Curaçao – Eiland in de Caribische Zee"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 06-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Eilanden
Schrijf mee!