InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Buggala Island – Eiland in het Victoriameer

Buggala Island – Eiland in het Victoriameer

Buggala Island – Eiland in het Victoriameer Buggala Island is het een na grootste eiland in het Victoriameer: Ukerewe Island is het grootste. De eilanden behoren tot de Ssese Islands en zijn Oeganda’s grondgebied. Buggala is onderdeel van de archipel in het meer. De lokale bevolking kampt door overbevissing van het meer en roof van hun land op het eiland met grote problemen.

Buggala Island

Buggala

Het eiland Bugbala is een deel van de Ssese Islands in het Kalanga District. Hoofdstad is Kalangala. De archipel bestaat uit 84 eilanden, die liggen in het noordwestelijke deel van het meer. Van alle eilanden zijn 43 bewoond. De eilanden variëren in grootte van 10.000 m² tot een lengte van 40 kilometer en oppervlakte van 275 km².
Buggala Island is een prachtig gebied. Er is voldoende accommodaties voor reizigers om er een mooie vakantie door te kunnen brengen. In en rondom hoofdstad Kalangala zijn hotels en resorts te vinden. Buggala is een van de minst door toeristen bezochte gebieden van Oeganda.

Duiken

Het eiland is bekend vanwege de duiklocaties en visstekjes. De duiklocaties zijn van een ongelooflijke schoonheid. Voor het vissen is een tocht met een lokale visserman te regelen, zodat je niet alleen een visje kunt vangen, maar tegelijkertijd leert over de lokale bevolking en hun manieren van doen. Het is niet ondenkbaar dat er tijdens zo'n vistocht een nijlbaars aan de haak wordt geslagen.

Vervet aap

Het eiland is ook beroemd om zijn vervet aap, een kleine aapsoort die ook wel Zuid-Afrikaanse groene meerkat of blauwaap wordt genoemd.

BIDCO

Sinds 2005 loopt er een project op Buggala, waarbij het bedrijf BIDCO het land exploiteert vanwege de palmolie. Het eiland krijgt in ruil wegen, leidingwater en elektriciteit, maar moet heel wat inleveren. De regering ondertekende in 2003 de overeenkomst met BIDCO. Het project moet de bevolking en het eiland helpen bij de ontwikkeling, maar de kosten wegen bij lange na niet op tegen de baten.

Landgrabbing

Het project van BIDCO heeft zich ontpopt ls een probleem voor het eiland. Er vindt landgrabbing plaats, landroof. De bewoners worden door grote bedrijven van hun land gedreven met hulp van overheden en de Wereldbank. Land betekent een toekomst voor de eilanders en juist dat land wordt hen afgepakt. Buitenlanders kwamen naar het eiland om de bewoners te vertellen dat hun land verkocht was en met bulldozers walsten ze alles plat. Heel veel mensen op Buggala zijn plotseling hun bestaan kwijtgeraakt aan grote oliepalmbedrijven. Landgrapping is een probleem in heel Afrika, ook in Oeganda. De regering verkoopt land aan grote bedrijven onder het mom van ontwikkeling, maar laat mensen die het voorheen prima voor elkaar hadden onder het bestaansminimum terechtkomen. Op het eiland Buggala houdt BIDCO huis. Friends of the Earth voert actie om de ontwikkeling van de palmolieplantages en landroof onder de aandacht te brengen en te stoppen.

Victoriameer

Het Victoriameer is het grootste tropische zoetwatermeer ter wereld en ook daar ontpopt zich een probleem. Het was een visrijk meer, waar de bevolking prima van kon leven. Eeuwenlang voorzag het in de dagelijkse levensbehoefte van de plaatselijk bevolking. Lokale vissers haalden een rijke buit uit het meer van verschillende furu, lokale vissoorten. Sinds het midden van de jaren 50 wordt het meer echter geteisterd door een opeenvolging van negatieve invloeden, waar de mens schuld aan heeft. Een van de slechte dingen is de introductie van de nijlbaars en de waterhyacint. Ander kwalijke ontwikkelingen, naast de hierboven genoemde landgrabbing, zijn:
  • ontbossing;
  • erosie;
  • vernietiging van de moerasgebieden;
  • verdwijning van inheemse soorten;
  • verstoring van het evenwicht;
  • explosie van muggen;
  • explosie van algengroei.

Furu

Tussen 1950 en 1960 geeft de Keniaanse ministerie van Veeteelt en Visserij de goedkeuring om de nijlbaars in het Victoriameer uit te zetten. Het zou de plaatselijke visvangst doeltreffender te maken. De nijlbaars is groter en makkelijker te vangen en bovendien lekkerder dan de furu. De nijlbaars groeit goed in het meer en haalt niet zelden een lengte van twee meter en een gewicht van 150 kilo. De furu is een kleine vis. De nijlbaars heeft inmiddels de furu verdrongen en het ecosysteem schade toegebracht. De nijlbaarspopulatie explodeerde en van meer dan 120 vissoorten die in het meer voorkwamen overleefde slechts een stuk of vijf. De furu is voor de millenniumwisseling om en nabij uitgeroeid.

Winst

De visserij op de grote vissen blijkt winstgevend, maar dat is voor de lokale bevolking geen zegen gebleken. De eilandbewoners werken voor de grote visbedrijven, maar verdienen er te weinig geld om voor zichzelf vis te kopen. Ze leven van de visrestanten waar de visfabrieken niets mee kunnen.
Intussen gaat de overbevissing op de nijlbaars door. Sommige biologen denken dat de furu nog terug kunnen keren, maar over het algemeen is de verwachting dat de Nijlbaars net zo min uit het Victoriameer kan worden verwijderd als de konijnen uit Australië.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het houden van Victoriameer cichlidenIn het Victoriameer leven honderden spectaculaire vissoorten, waaronder vele cichliden. Het gedrag en de kleurenpracht v…
Ontdek Australie: Whitsunday IslandsGelegen voor de oostkust van Australië ligt de paradijselijke eilandengroep Whitsundays. De archipel bestaat uit 74 eila…
Zuidelijke OrkneyeilandenZuidelijke OrkneyeilandenVlakbij Antarctica liggen de Zuidelijke Orkneyeilanden. Het zijn onbewoonde eilanden die grotendeels met ijs bedekt zijn…
Meerkat app: Live videostreaming via social mediaMeerkat is een app die het mogelijk maakt om via social media live beelden van je telefoon te streamen, zodat je vriende…
De 3 grootste Afrikaanse merenHet Tanganyikameer, Victoriameer en Malawimeer zijn de drie grootste zoetwatermeren in Afrika. Tevens behoren ze tot de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Valerossi / Pixabay
  • www.allafrica.com
  • www.geckogo.com
  • www.globalafricsafaris.com
  • www.milieudefensie.nl
  • www.eguidetravel.com
  • www.touristlink.com
  • www.wikitravel.org
  • www.wikipedia.org
  • www.hobbykwekers.nl
  • www.africarosetravel.com

Reageer op het artikel "Buggala Island – Eiland in het Victoriameer"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 06-01-2016
Gepubliceerd: 11-05-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Eilanden
Schrijf mee!