InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > België, zo dichtbij maar toch zo anders

België, zo dichtbij maar toch zo anders

België, zo dichtbij maar toch zo anders België ligt net als Nederland aan de Noordzee. Naast Nederland grenst het aan Duitsland, Luxemburg en Frankrijk.

Algemene informatie

  • Continent: Europa
  • Originele naam: Koninkrijk België
  • Taal: Vlaams, Frans en Duits
  • Valuta: Euro

Steden

Brussel

Brussel is de hoofdstad van België en staat tevens bekend om Manneke Pis. Het kleine beeldje is een attractie van wereldformaat. De stad is zeer geschikt voor liefhebbers van cultuur. Brussel wordt ook vaak als hoofdstad van Europa beschouwd. Brussel is namelijk het bestuurlijke centrum van de Europese Unie. Brussel is een oude, culturele stad. De stad is tevens gelegen op de grens van het Vlaamse en Franse gedeelte van België, waardoor er veel verschillende culturen zijn. Ook wordt Brussel gezien als de hoofdstad van het stripverhaal, omdat veel bekende striphelden het licht zagen in de stad. Er is daarom natuurlijk ook een Stripmuseum. Behalve de strips heeft Brussel nog veel meer te bieden. Er zijn veel bezienswaardigheden. Zo kun je naar de Grote Markt, waar het altijd gezellig is. Of ga het Atomium bekijken, dat ook wel gezien wordt als de Eiffeltorennvan Brussel. Aan de voet van het Atomium ligt een amusementpark, het Bruparck, dat is onderverdeeld in vier gedeeltes. Liefhebbers van musea kunnen veel bekijken in Brussel. Er is niet alleen het Stripmuseum, maar je kunt ook een kijkje nemen in het BELvue Museum, dat gevestigd is in het Koninklijke Paleis. Ook zijn er vier musea die met elkaar verbonden zijn en samen de naam Koninklijke Musea voor Schone Kunsten hebben. Brussel is een zeer geschikte stad om te winkelen. Het centrum van Brussel straalt gezelligheid uit en er is altijd wel iets te beleven.

Andere steden

Antwerpen is de tweede stad van België en tevens de grootste stad van het Vlaamse gedeelte. De stad staat bekend vanwege zijn grote haven. In Brugge kun je terecht voor de lekkerste chocolade en je vindt er veel middeleeuwse gebouwen. De oudste stad van België is Tongeren, met bouwwerken uit de Germaanse tijd. Ook leuk zijn steden zoals Gent, Leuven en Luik.

Natuur

De Ardennen is een bergketen in het zuidoosten van België. Je kunt er veel activiteiten doen, of gewoon genieten van de omgeving. De grotten van Han-Sur-Lesse zijn wereldberoemd en er komen jaarlijks meer dan 500.000 mensen op af. Bouchout Park is een park met de grootste collectie levende planten van Europa. Park Paradiso is een haven waar meer dan 2500 vogelsoorten voorkomen.

Klimaat en beste reistijd België

Het klimaat van België is te vergelijken met het klimaat van Nederland. De beste temperatuur is doorgaans tijdens de zomermaanden. Je kunt in deze periode dan vaak ook het beste naar België reizen. Veel mensen verkiezen echter het voor- of najaar om naar België te reizen, omdat je dan buiten het hoogseizoen zit en de temperatuur ook nog redelijk is. In de zomer kan het tussen de 12 en 23 graden worden en in de winter is het meestal tussen de 0 en 6 graden. In het berggebied de Ardennen kan het doorgaans warmer zijn in de zomer en kouder in de winter. Vooral in de maanden april en november kan het regenen in België, maar ook in andere maanden heb je kans op een regenbui.

Reisdocumenten

Voor een bezoek aan België heb je geen visum nodig. Het enige dat je wel nodig hebt is een geldig Nederlands paspoort of een identiteitsbewijs. Deze heb je altijd nodig, ook als je met de auto een rondreis door België maakt en niet met het vliegtuig naar het land gaat. Hetzelfde geldt voor de trein en bus. Heb je geen Nederlandse identiteit? Dan kun je het beste contact opnemen met de ambassade voor meer informatie.

Gezondheid

De gezondheid van België is vergelijkbaar met die van Nederland. Je hebt geen inentingen nodig bij een bezoek aan België en het water uit de kraan kun je zonder problemen drinken. De medische zorg in België is prima voor elkaar. De artsen hebben verstand van zaken. Overal zijn wel ziekenhuizen en huisartsen te vinden. Als je een ziektekosteverzekering hebt, kun je als reiziger kosteloos een behandeling krijgen.

Euro

De officiële munteenheid van België is de Euro. Dit betekent dat je voor een reis naar België geen last hebt van wisselkoersen. Overal in België vind je pinautomaten. Je kunt ook de creditcard vrijwel overal gebruiken. Reischeques kun je inwisselen, maar voor reizigers vanuit Nederland is dit niet echt aan te raden, dit kost vooral veel geld aan bankkosten. De meeste banken zijn op doordeweekse dagen geopend.

Vlaams, Frans en Duits

In België zijn twee talen. In het noorden spreekt met Vlaams, ook wel Nederlands. En in het zuiden spreekt men Frans. In het uiterst oosten spreekt men Duits. In het noorden kun je dus prima Nederlands praten, maar in het zuiden kan dit soms wat problemen opleveren en is het misschien beter om Frans te praten. Al kennen de meeste Walen ook wel een woordje Nederlands. De mensen die Duits spreken kunnen meestal ook wel wat Nederlands.

Drie taalgrenzen

België heeft drie verschillende talen, namelijk in het noorden het Vlaams en in het zuiden het Frans. In het uiterst oosten wordt Duits gesproken. Dit stamt nog af uit de tijd dat de Franken de Kelten en de Galliërs verdrongen naar het zuid van het land. De taalverschillen in België zijn eigenlijk altijd zo gebleven. Brussel is één van de weinige steden in de wereld waar twee officiële talen worden gesproken, omdat de stad in het midden van het land ligt.
© 2013 - 2017 Reisliefhebber, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Jupiler Pro League - erelijst kampioenen 1896-2017Jupiler Pro League - erelijst kampioenen 1896-2017115 kampioenschappen, 16 landskampioenen. Het Belgische voetbal wordt reeds enkele decennia gedomineerd door Club Brugge…
Weekendje weg met de trein (buitenland)Weekendje weg met de trein (buitenland)Wat is er leuker dan een weekendje weg gaan, naar een stad in het buitenland. Met eigen vervoer kan, maar makkelijker en…
Club Brugge vs Anderlecht, onderlinge duels sinds 2004Club Brugge vs Anderlecht, onderlinge duels sinds 2004Club Brugge - Anderlecht was decennia lang dé klassieker in het Belgische voetbal. Club Brugge wacht al 10 jaar op een n…
Antwerpen: Gouden Eeuw 1490-1530 eerste groeifaseDe ontwikkleing van de stad Antwerpen in de 16e Eeuw was grandioos. Na Parijs was Antwerpen de grootste stad ten noorden…
De Beker van België voetbal van vroeger tot nuDe Beker van België voetbal van vroeger tot nuDe Beker van België is eigenlijk al meer dan 100 jaar oud, maar dit toernooi brengt nog altijd heel wat mensen op de bee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "België, zo dichtbij maar toch zo anders"

Infoteur: Reisliefhebber
Gepubliceerd: 10-05-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!