InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Lourmarin, dorp aan de voet van de Luberon

Lourmarin, dorp aan de voet van de Luberon

Lourmarin begroet haar bezoekers trots met de mededeling één van de mooiste dorpen van Frankrijk te zijn. Het dorp, gebouwd op twee kleine heuvels aan de voet van de Luberon, heeft in ieder geval alles mee om een dergelijke (officiële) classificatie te verdienen. Tussen de oude huizen liggen knusse straatjes, aan de rand van het centrum een middeleeuws kasteel en de bergen van de Luberon vormen de coulissen van dit Zuid-Franse plaatsje.
Wie vanuit Apt of Bonnieux de Luberon in zuidelijke richting doorkruist, komt via de Combe de Lourmarin, uit in het dorp waaraan deze kloof haar naam ontleend. Na het verlaten van de combe (een smal dal), rijdt de bezoeker door de wijngaarden, tot het oude kasteel de nabijheid van Lourmarin verraadt.

Historie

De omgeving van Lourmarin wordt al in de steentijd bewoond en vele eeuwen later laten ook de Romeinen er hun sporen na. In 1075 wordt Lourmarin voor het eerst vermeld als Luzmari, waarna de naam in de 12e eeuw nog tweemaal verandert: anno 1165 in Lucemarino, 34 jaar later krijgt het stadje haar huidige naam. Hoewel Lourmarin, gelegen langs de route Marseille - Apt, sinds de 11e eeuw een belangrijk commercieel centrum is, raakt de streek in de 14e eeuw bijna volledig onbewoond als gevolg van herhaalde plunderingen en de pest. Fouquet d'Agoult, baron en de bouwheer van het kasteel van Lourmarin, laat in 1470 de streek herbevolken door Waldenzen.

De oude kern

In de kern van Lourmarin staan de oude huizen dicht opeengepakt en de smalle straatjes nodigen uit om bezocht te worden. De bezoeker passeert fonteinen, winkeltjes, galerieën, restaurants en kan op één van de terrasjes bijkomen of eenvoudigweg kijken naar de vele voorbijgangers. Het stratenplan cirkelt rond het belfort, dat gelegen is op het hoogste punt van het stadje. Het belfort, in de volksmond Boîte à Sel (het zoutvaatje) genoemd, is gebouwd op de fundamenten van een oud kasteel. Ook de Romaanse kerk Saint-Trophisme Saint-André is een bezoek waard.

Petite Villa Médicis de Provence

Het kasteel van Lourmarin, gelegen buiten de eigenlijke kern, wordt eind 15e eeuw gebouwd en is het oudste renaissanceslot van de Provence. De 16e eeuwse vleugel is nog altijd gemeubileerd en bevat verzamelingen uit de 15e t/m 19e eeuw. Het kasteel dat Petite Villa Médicis de Provence als bijnaam draagt, is open voor het publiek. Er worden rondleidingen verzorgd en voor kinderen zijn er speurtochten. Tevens doet het kasteel dienst als cultureel centrum voor Lourmarin en omgeving. Tussen het kasteel en het centrum ligt de protestantse kerk van Lourmarin, in dit overwegend katholieke land geen vanzelfsprekendheid, maar gezien het protestantse verleden van het dorp (de Waldenzen waren protestanten) ook geen verrassing.

Albert Camus en Henri Bosco

Op de begraafplaats van Lourmarin treft u de graven aan van de schrijvers Henri Bosco en Albert Camus. Laatstgenoemde ontving in 1957 de nobelprijs voor de literatuur. Bosco woonde in het Mas Théotime, Camus vestigde zich in 1958 in Lourmarin, maar kwam twee jaar later om het leven bij een auto-ongeluk. In het stadje zijn twee literaire wandeltochten uitgezet, waarmee de bezoeker in de voetsporen kan treden van deze twee grote schrijvers.

Luberon

Lourmarin is gelegen op een plateau en gebouwd op twee kleine heuvels. Op de ene heuvel ligt de oude kern, op de tweede het kasteel van Fouquet d'Agoult. Aan de noordzijde van Lourmarin begint de Luberon. De eerder genoemde Combe de Lourmarin, de natuurlijke scheiding tussen de Petit en de Grand Luberon, is een bezoek waard. De afwisseling van groen en hoge rotsen zorgt voor indrukwekkende natuur. In de combe, niet ver van Lourmarin, wordt de Aigue Brun overspannen door een karakteristieke Romaanse brug.

Verblijf

In het stadje en de directe omgeving zijn diverse mogelijkheden om te overnachten. Lourmarin kent een relatief groot aantal cafés en restaurants. In het kasteel vinden regelmatig culturele activiteiten plaats. Op vrijdagochtend is het overvol in Lourmarin, want dan vindt de wekelijkse markt plaats. De plaatselijke VVV is gelegen aan de Place Henri Barthélémy.

Lees verder

© 2013 - 2017 Lourmarin, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De mooiste dorpen in Frankrijk: departement VaucluseLes Plus Beaux Village de France is een organisatie die er naar streeft het authentieke karakter van dorpen in Frankrijk…
De mooiste dorpen in Frankrijk: Provence-Alpes-Côte d AzurDe mooiste dorpen in Frankrijk: Provence-Alpes-Côte d AzurLes Plus Beaux Village de France is een organisatie die er naar streeft het authentieke karakter van dorpen in Frankrijk…
Marseille, Europese culturele hoofdstad 2013Marseille, Europese culturele hoofdstad 2013And the winner is Marseille. Deze kosmopolitische stad gelegen in het departement Bouches du Rhône, is door het Franse…
Camus: Grondlegger van het AbsurdismeCamus: Grondlegger van het AbsurdismeAlbert Camus wordt als een van de belangrijkste filosofen van de twintigste eeuw. Hoewel zijn naam vaak verbonden wordt…
Goedkoop vliegen naar de Provence vanuit Nederland en BelgiëGoedkoop vliegen naar de Provence vanuit Nederland en BelgiëDe Provence is een regio in het zuiden van Frankrijk die staat voor zon, zee, wijn en lekker eten. De kwaliteit van het…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring
  • Users.telenet.be/buisse/d_lourmarin.htm
  • www.les-plus-beaux-villages-de-france.org
  • www.lourmarin.com
  • www.parcduluberon.fr
  • www.provenceweb.fr
  • www.provence-tourisme.com
  • www.theluberon.com

Reageer op het artikel "Lourmarin, dorp aan de voet van de Luberon"

Reactie

Vandewalle, 04-07-2013 10:39 #1
Graag zou ik weten of wij ergens het ontbijt kunnen nemen op vrijdagmorgen in lourmarin? wij zouden graag de markt meepikken en zouden graag voordien gaan ontbijten ergens op terras in lourmarin. waar is dit mogelijk? fam.Vdwalle Reactie infoteur, 26-07-2013
In het dorp bevinden zich verschillende cafés die een volledig ontbijt aanbieden. Het verdient inderdaad aanbeveling om eerst te ontbijten en dan pas de markt te gaan bezoeken, aangezien de terrassen op vrijdag al snel vol zitten.

Infoteur: Lourmarin
Gepubliceerd: 11-01-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!