InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Veerboten naar Corsica

Veerboten naar Corsica

Corsica is een eiland in de Middellandse Zee. Het eiland ligt voor de Italiaanse kust, Corsica hoort echter bij Frankrijk. Het eiland ligt op ongeveer 180km van de Franse kust en 80km van de Italiaanse kust. Het eiland is door zijn mooie natuur en de schilderachtige plaatsjes een populaire vakantiebestemming. Om op het eiland te komen maken veel mensen gebruik van een veerboot vanuit Frankrijk of Italië. Dit artikel geeft een overzicht van de meest gebruikte vaarroutes met een indicatie van de kosten voor een overtocht met of zonder auto.

Corsica

Het eiland Corsica is een bergachtig eiland, gelegen in de Middellandse Zee. Het eiland is dunbevolkt en de hoogste twee punten zijn de Monte Cinto, 2706 meter hoog, en Monte Rotondo van 2622 meter hoog. Het eiland is 185km lang van noord naar zuid en ongeveer 85 kilometer breed. De gemiddelde julitemperatuur bedraagt 29 graden. Er wonen ongeveer 300.000 inwoners op Corsica, waarvan er 100.000 in de twee grootste steden wonen, de hoofdstad Ajaccio en de tweede stad Bastia. Ajaccio bevindt zich aan de westzijde van het eiland, Bastia aan de noordoost zijde. Het eiland ligt 12 km ten noorden van Sardinië, vanaf de zuidpunt is de overzijde dan ook goed te zien.

Geschiedenis

Corsica is bewoond sinds de Bronstijd en was in de Romeinse tijd één van de eerste provincies van het Romeinse rijk. Vanaf de 13e eeuw stond het eiland onder bestuur van de Republiek Genua, op dat moment een van de machtigste Italiaanse republieken. In de 18e eeuw zat de republiek echter in geldnood, waarna Frankrijk de controle over het eiland kreeg. Sindsdien is het eiland in Franse handen. Wel hebben de Corsicanen een eigen taal en een bepaalde mate van zelfbestuur.

Toerisme

Enkele van de toeristische trekpleisters op Corsica zijn het UNESCO werelderfgoed natuurreservaten 'Scandola' en 'Calanches de Piana' waar prachtig men kan wandelen. Er zijn talloze stadjes met burchten en citadellen als Ajaccio, Bonifacio, Calvi en Corte. Daarnaast vindt men overal langs de kustlijn stranden en strandjes, druk of juist verscholen in baaien. Er zijn 230 campings, van zeer eenvoudig tot heel luxueus met veel voorzieningen. Verder zijn er ook veel vakantieparken, appartementen en hotels.

Veerdiensten

Er zijn vier veerbootmaatschappijen die varen op Corsica, te weten: Moby Lines, Corsica Ferries, La Meridionale en SNCM. Deze varen allemaal vanuit verschillende havenplaatsen naar Corsica. Ook tussen Corsica en Sardinië zijn veerboten. De prijzen voor de verschillende overtochten kunnen nogal verschillen, over het algemeen geldt hoe eerder men boekt hoe goedkoper het ticket. Hieronder volgen enkele van de meest gebruikte overtochten met een indicatie van de duur van de overtocht en de prijs voor twee personen en één auto.

Naar Ajaccio

Ajaccio ligt aan de westzijde van het eiland en is te bereiken vanuit Marseille, Nice en Toulon.

  • Marseille - Ajaccio met SNCM of La Meridionale
  • Duur: 13 uur
  • Kostenindicatie Augusuts, 2 passagiers en een auto, inclusief hut: 350,-

  • Nice - Ajaccio met Corsica Ferries
  • Duur: 8 uur
  • Kostenindicatie Augustus, 2 passagiers en een auto, inclusief hut: 277,-

  • Toulon - Ajaccio met Corsica Ferries
  • Duur: 6,5 uur

Naar Bastia

Bastia ligt aan de noord-oostzijde van het eiland is te bereiken vanuit Marseille, Nice, Genua en Livorno. De meest gebruikte routes zijn die vanuit Genua en Livorno.

  • Livorno - Bastia met Moby
  • Duur: 4 uur
  • Kostenindicatie Augustus, 2 passagiers en een auto, exclusief hut: 475,-

  • Genua - Bastia met Moby
  • Duur: 10 uur

  • Nice - Bastia met SNCM
  • Duur: 5 uur

  • Marseille - Bastia met SNCM
  • Duur: 10 uur
  • Kostenindicatie Augustus, 2 passagiers en een auto, inclusief dekstoelen: 515,-

Tips

Vanaf welke plaats maak je de overtocht?

Om bij de Franse vertrekhavens te komen rijd je via Frankrijk, Italië bereik je via Zwitserland. Om je een idee te geven wat betreft afstand naar Marseille of Genua, deze bedraagt ongeveer 1200 km vanuit Den Haag. Nice of Livorno 1400 km. In Frankrijk betaal je op een groot deel van de route tol. Op de route via Duitsland, Zwitserland en Italië betaal je in Italië tol en in Zwitserland een wegenvignet.

Hoe laat wil je aankomen op Corsica?

Als je een camping of huisje hebt geboekt op Corsica wil je vaak op een vooraf bepaalde tijd aankomen. Houd hier rekening mee bij het kiezen van je overtocht.

Kosten

Zoals in het overzicht is te zien kunnen de kosten behoorlijk verschillen. Een overtocht op een doordeweekse dag is vaak goedkoper, ook vroeg boeken of toch vertrekken uit een andere haven kunnen veel geld besparen. De kunst is dus vooral goed te vergelijken tussen de verschillende aanbieders!
© 2013 - 2017 Ekke, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vakantie in CorsicaBen je op zoek naar een vakantie waar het ook in het najaar nog warm en zonnig is, waar je kan genieten van een uitzonde…
De Tour de France 2013: parcours en etappeschemaVan zaterdag 29 juni 2013 tot en met zondag 21 juli 2013 zal voor de honderdste keer de Tour de France worden verreden.…
Strandvakantie CorsicaCorsica, het Franse eiland, heeft alles voor een zeer geslaagde strandvakantie: prachtige lange stranden, heerlijke zome…
Wijn uit CorsicaWijn uit CorsicaCorsica is een van de oudste gebieden op de wereld waar wijn wordt verbouwd. Corsica is een Frans eiland en ligt in de M…
Goedkoop vliegen naar de Provence vanuit Nederland en BelgiëGoedkoop vliegen naar de Provence vanuit Nederland en BelgiëDe Provence is een regio in het zuiden van Frankrijk die staat voor zon, zee, wijn en lekker eten. De kwaliteit van het…
Bronnen en referenties
  • http://www.mobylines.nl
  • http://nl.corsicaferries.com
  • http://www.sncm.fr (frans)

Reageer op het artikel "Veerboten naar Corsica"

Infoteur: Ekke
Gepubliceerd: 07-01-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!