InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Vulkaaneifel: waar kan je gaan zwemmen?

Vulkaaneifel: waar kan je gaan zwemmen?

Vulkaaneifel: waar kan je gaan zwemmen? Ondanks het feit dat het Vulkaaneifelgebied in Duitsland bergachtig is, kan het er toch behoorlijk warm worden. Velen onder ons willen dan wel een duik nemen om verkoeling te zoeken. In de Vulkaaneifel is wel veel water, maar zwemmen is niet overal toegestaan. In vele maren kan je gaan zwemmen, alsook in de talrijk aanwezige zwembaden. Ook wat vissen betreft zijn Duitsers erg streng. Het mag niet overal en je hebt er een vergunning voor nodig.

De maren bij Daun

Zwemmen in de natuur van de Vulkaaneifel

In de Vulkaaneifel kan je in de natuur gaan zwemmen, meer bepaald in de maren. Een maar is een natuurlijk meer dat zich gevormd heeft in de krater van een vulkaan. Deze maren worden ook wel de ogen van de Eifel genoemd, omdat ze bijna allemaal kogelrond van vorm zijn. Meer weten over dit bizarre natuurfenomeen? Vulkaaneifel: de maren. Je moet wel even oppassen, want je kan niet in alle maren gaan zwemmen, omdat sommige beschermd natuurgebied zijn. De lokale bevolking houdt zich niet altijd aan de wetgeving en je ziet dan ook vaak Duitsers zwemmen op plaatsen waar het eigenlijk verboden is. In volgende maren mag je wel gaan zwemmen:

Het Schalkenmehrener Maar
Op zo’n drie kilometer van Daun ligt het mooie Schalkenmehrener Maar met een doorsnede van 575 meter en een diepte van 21 meter. Dit meer is eigenlijk een dubbelmeer: twee maren die met de tijd in elkaar zijn gevloeid. Vandaar zijn achtvorm. Je kan je auto parkeren op de parkeerplaats van het nabijgelegen hotel. Dit kost je vijf euro maar hiervoor krijg je een bon (Gutschein) van vijf euro op een consumptie. Of je kan op de vele parkeerweiden rond het meer parkeren. Zwemmen kost 1,50 euro onder de 16 jaar, 3 euro voor volwassenen. Je kan hier ook bootjes huren voor 5, 4 of 3 euro, al naargelang het type boot. Het afgebakende zwemgedeelte wordt bewaakt door een redder, buiten de afgebakende zone mag je ook gaan zwemmen maar dan wel op eigen risico. Er is ook een zone tot 1,20 meter en een klein ploeterbadje met grote parasol boven voor baby’s en peuters. In de andere zone wordt het water snel diep. In het cafetaria boven zijn toiletten en kleedhokjes. Er is enkel een ligweide met gras, geen zand. Bovendien is het ligveld niet vlak. Je kan dus geen badminton spelen of volleyballen, maar in het water mag je wel een matras, boot of bal meenemen. Alles is er zeer netjes en verzorgd. Meer info op www.schalkenmehren.de.

Het Gemündener Maar
Deze maar, op de helling van de Mäuseberg (561 meter), ligt op zo’n twee kilometer ten zuiden van Daun. Het heeft een doorsnede van 325 meter en is 38 meter diep. Je vindt ook hier een zwemgedeelte dat afgebakend is en gescheiden is van het gedeelte waar men kan roeien of kanoën. In het afgebakende zwemgedeelte is er ook nog een gedeelte dat is afgemaakt met een wand en dat ook gevuld is met water van het maar. Dit vrij grote bad met betonnen bodem gaat langzaam af en is ook nog eens in twee delen verdeeld door een muurtje. Oppassen voor voeten en knieën, want de ondergrond is nogal hard. Het lage gedeelte van 40 cm tot ongeveer 1 meter is voor kleuters en peuters en hier staat een kleine glijbaan in. Het andere gedeelte gaat van 1 meter tot 1 meter 60 ongeveer. Hier kan je zwemmen of met een bal spelen. Spijtig genoeg is men in 2013 aan dit zwembad aan het werken, zodanig dat men er niet in mag. Voor kinderen en mensen die niet goed kunnen zwemmen, is dit een probleem, want in het maar zelf kan men niet staan. In het afgebakende gedeelte van het maar zelf staat een grote springtoren met vier verschillende niveaus. Overal zijn redders aanwezig. Er is ook een grote ligweide met daarin nog een kikkerbadje, een beetje beschermd door een klein boompje. Via een trap of via een kleine springplank kan je in het maar geraken. Het maar zelf is meteen diep water. Verder vind je er ook nog een cafetaria, kleedhokjes, douches en toiletten. Prijzen zijn hier ook 1,50 euro voor kinderen, 3 euro voor volwassenen. Voordeliger is om een familiekaart te nemen: twee volwassenen en twee kinderen betalen dan 5,50 euro, één volwassene en één kind betalen 3 euro. Parkeren is gratis. Info op www.daun.de. In het nabijgelegen Weinfelder of Totenmaar mag enkel gevist worden.

Het Ulmener Maar
Klein maar tussen Kaisersesch en Daun. Op zo'n tien kilometer van Kaiseresch en 20 kilometer van Daun. Het jongste maar van alle maren in de Vulkaaneifel: slechts 10.000 jaar oud! Je mag hier zwemmen, maar er is geen bewaking en er zijn geen faciliteiten als douches of kleedkamers. Er is wel een toilet. 21 meter diep op het diepste punt. Je kan rustig aan de kant gaan zitten, maar wanneer het heel warm is, kan het behoorlijk druk worden. Aan de "strandjes" heb je een klein stukje waar je kan staan. Het gaat niet zo abrupt naar beneden als in andere maren. Aan de overkant heb je een soort duikplatform. Er is ook een boom waar lokale jongeren planken in hebben geslagen en een touw hebben aangehangen. Als je erg bedreven bent, kan je hier "Tarzan" spelen! Je kan beneden in het stadje Ulmen parkeren, maar dan moet je nog een eindje lopen. Of je kan helemaal naar boven rijden, waar twee parkings zijn. Je kan hier ook vissen, mits aanvraag van een visvergunning.

Het Meerfelder Maar
Deze maar vind je bij het dorpje Meerfeld, ten zuidwesten van Daun. Met een doorsnede van 1500 meter is deze maar de grootste van de Vulkaaneifel. In dit maar heb je een zwemdeel en een natuurdeel. Beide delen zijn gescheiden door houten balken. Er zijn weinig voorzieningen aan dit maar. Er is enkel een WC en een ligweide. Je moet betalen voor de parking en voor de ligweide. In het maar geraak je via een trap met witte kiezels. Aan het maar zijn geen speeltuigen en je mag zelf ook niets meenemen. Je wordt verzocht rustig te zijn om de dieren niet te verstoren. Door het natuurgedeelte is dit maar erg visrijk. Naast het maar staan infoborden over de fauna en de flora. Dit maar is minder geschikt voor kinderen en mensen die niet goed kunnen zwemmen. Om te wandelen is de omgeving prachtig. Het maar ligt ook dicht bij Manderscheid, een prachtig dorp met twee mooie burchten.

Het Holzmaar
Deze prachtige maar ten zuidoosten van Daun heeft een doorsnede van 325 meter en een diepte van 21 meter. Zeer visrijke maar, waar men ook naar hartenlust mag zwemmen.

Het Pulvermaar
Deze maar ligt in de buurt van het dorpje Gillenfeld, dat mee geniet van de populariteit van het helderblauwe meer, dat één van de mooiste van de Eifel is. De Pulvermaar ligt op 411 meter hoogte, heeft een oppervlakte van 36 ha en is zo’n 75 meter diep. Daarmee is het dan ook de diepste maar van de Eifel. Inkomprijs is 1,50 euro tot 17 jaar en 3 euro voor volwassenen. Het Pulvermaar is een enorme plas met een afgebakend stuk waar redders aanwezig zijn. In het afgebakende stuk is ook een springtoren op een vlot met een lage en een hoge duikplank. Ook hier is een extra redder aanwezig. Je gaat in het maar via een grote trap, maar vanaf de laatste trede moet je het water inzwemmen, want hier heb je al geen grond meer onder je voeten. Sinds 2013 kan je ook in het maar via een brede glijbaan. Eens in het water kan je staan. Het is er ongeveer 1 meter diep. Verder gaat het ook weer snel bergafwaarts. Naast het maar is een grote ligweide met gras. Hier vind je een kikkerbadje, maar dit ligt wel in volle zon. In de ligweide is ook nog een klein zwembad met chloorwater waar men kan staan (maximum diepte 1,30 meter) en waar men met een bal kan spelen. Heel aangename ondergrond in dit zwembad, een soort rubber. Voorheen was heel het maar afgezet met hoge bomen. In 2013 werden deze gerooid aan de kant van de ingang. Je hebt nu een prachtig, open zicht op het maar wanneer je aankomt en meer zon aan de rand. Cafetaria voor versnaperingen en drank. Er zijn veel parkeermogelijkheden in de omliggende weiden. Parkeren kost 1 euro. Bootjesverhuur (trapbootjes, pedalo’s en roeibootjes). Prijs tussen 3 en 5 euro voor een half uur, al naargelang het soort boot. Meebrengen van een eigen boot is toegestaan, maar hier moet men wel 5 euro voor bijbetalen. Info op www.gillenfeld.de.

Laacher See
Waar je ook kan gaan plonzen, is in de Laacher See. Twintig kilometer boven Mayen en dertig kilometer ten westen van Koblenz ligt het grootste natuurlijke meer uit het westen van Duitsland. Je vindt het door de borden te volgen naar Abtei Maria Laach. Het meer wordt gevormd door een dubbele krater. Je kan hier naar hartenlust zwemmen en er worden ook kano’s verhuurd. Je kan er ook zeilen of een tochtje met een toeristenboot maken. Het water is er heel visrijk. De Laacher See kwam begin 2012 in opspraak omdat er vulkanische activiteit werd waargenomen en men vreesde voor een uitbarsting. Ook in Nederland was hier veel commotie rond, omdat bij een eventuele uitbarsting ook een deel van Nederland zou worden getroffen.

Zwemmen in zwembaden in de Vulkaaneifel

Cochem: Freizeitzentrum Moselbad
In Cochem vind je het Freizeitzentrum Cochem, ook wel Moselbad genoemd, in de Moritzburger Strasse 1. De weg er naar toe staat goed aangegeven vanuit Cochem-centrum. In dit fantastische watercentrum kan je zowel binnen als buiten terecht. Je hebt er een 55 meter lange glijbaan en een kortere, steilere glijbaan waar je met drie naast elkaar kan, een waterval, een whirl-pool, een speciaal kinderbad, een waterkanon, een zonneweide, een sauna en nog veel meer. Naast het zwembad is er ook nog een kegelbaan, een minigolf, een tennisbaan en een camping. Kortom, Spass voor een ganse dag! Meer info over uren en prijzen vind je op www.moselbad.de.

Freibad Treis
In het gedeelte Treis van de dubbele stad Treis-Karden bij de Moezel vind je het Freibad Treis. Een supertof Freibad (openluchtzwembad in de natuur) op een steenworp van de Moezel, onder de wijnranken. Het Freibad telt drie aparte delen. Een zwemgedeelte om baantjes te trekken voor wie rustig wil zwemmen. Een apart speelgedeelte met een glijbaan en stroomversnellingen. En een apart gedeelte voor de allerkleinsten, zodanig dat ze ongestoord kunnen ploeteren en spelen. Douches en verkleedcabines. Mogelijkheid om tafeltennis te spelen. Cafetaria met kleine versnaperingen. En dit alles aan democratische prijzen. Kortom, een hele dag plezier voor weinig geld!

Nettebad Mayen
In Mayen vind je het Nettebad. Een sportcomplex met een enorm buitenzwembad en een binnenzwembad. De attractie in het buitenzwembad is de grootste glijbaan uit de Eifel. In het binnenzwembad is de specialiteit dan weer de vulkaangrot. Wat dat is, ontdek je wanneer je in Mayen een duik gaat nemen!

Meer freibaden
Meer openluchtzwembaden vind je in Kelberg, Gerolstein, Manderscheid en Stadtkyll. Info over deze zwembaden vind je op www.kelberg.de, www.stadtkyll.de, www.gerolstein.de en www.manderscheid.de.

Lees verder

© 2012 - 2014 Mapa, gepubliceerd in Buitenland (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vulkaaneifel: de marenVulkaaneifel: de marenDe ogen van de Eifel. Zo worden de maren genoemd. En dat zijn ze ook net wanneer je ze vanuit de lucht bekijkt. Kogelron…
Vulkaaneifel: leuke, korte uitstapjesVulkaaneifel: leuke, korte uitstapjesDe Vulkaaneifel is een prachtige, gevarieerde streek in Duitsland. Je vindt er bergen, weidse landschappen, watervallen,…
Vulkaaneifel: waar kan je gaan vissen en wat kost het?Vulkaaneifel: waar kan je gaan vissen en wat kost het?Sommige mensen vinden het leuk om tijdens hun vakantie te gaan vissen. Maar in elk land zijn de regels om te mogen visse…
Wat kan je allemaal doen in de Vulkaaneifel?Wat kan je allemaal doen in de Vulkaaneifel?Niet zo gek ver hier vandaan, op zo'n 300 kilometer van Antwerpen en zo'n 150 kilometer van Heerlen ligt de Vulkaaneifel…
Vulkaaneifel: Totenmaar gaat aan authenticiteit inboetenVulkaaneifel: Totenmaar gaat aan authenticiteit inboetenJarenlang kon men rond het Weinfelder Maar vrij rondlopen, mountainbiken en wandelen. Rolstoelen en kinderwagens konden…
Bronnen en referenties
  • Plaatselijke brochures

Reageer op het artikel "Vulkaaneifel: waar kan je gaan zwemmen?"

Infoteur: Mapa
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Vulkaaneifel
Schrijf mee!