InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Restaurant De Klimop op Ameland

Restaurant De Klimop op Ameland

Restaurant De Klimop op Ameland De Klimop is een café restaurant in Nes op Ameland. Het is een levende oudheidkamer. Wie het trapje afstapt, de molensteen passeert en de zaak binnenstapt, doet een paar passen terug in de tijd. Het huisje dateert uit de achttiende eeuw en het interieur draagt nog vele kenmerken uit die tijd. Het eten en genieten is er eigentijds.

Germ de Jong

De Klimop is al 25 jaar een begrip op Ameland. Jan en Ineke van den Heuvel vierden in het voorjaar van 2012 het vijfentwintig jarig bestaan. Hun restaurant is gevestigd in een achttiende eeuws huisje en staat aan de Johan Hofkerweg in het centrum van Nes. Jarenlang was het de favoriete logeerplek van kunstschilder Germ de Jong, die naar het eiland kwam om landschappen en dorpsgezichten te schilderen. Het pand werd een dancing, waar overdag gegeten kon worden en 's avonds gedanst. Hans Hofker, telg van de Hofkerfamilie van het hotel, zwaaide er de scepter. In 1987 stapte Jan van den Heuvel in de zaak. Sindsdien veranderde De Klimop van dancing naar café en restaurant.

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland

Zwitserland

Van den Heuvel is geboren in Eindhoven. Via een omweg kwam hij in de horeca terecht en hij bleek er talent voor te hebben. Hij beheerst het gastheerschap en weet hoe te bedienen. Het vakkundige oberen leerde hij in Zwitserland, het land dat hoog staat aangeschreven als het gaat om vakbekwaamheid in het horecavak. Begin jaren 70 trok Jan van den Heuvel naar Ameland om daar eens rond te kijken. Op 1 april 1971 zette hij voet op het eiland. Van den Heuvel vergeet het nooit weer, want minder dan twee weken later brandde het beroemde Hotel Hofker van Ameland af. De schilderijen van Germ de Jong die in het hotel hingen, verdwenen in de brand.

Klimop

Sinds 1987 runt Jan van den Heuvel de zaak die de naam De Klimop kreeg, vanwege de begroeiing rondom en op het pand.
Hij ontmoette Ineke Damhuis op het eiland, die zijn vrouw zou worden. Samen vormen ze het management van De Klimop en samen zijn ze op de werkvloer te vinden; achter de bar of in de bediening.

Klimop-formule

Jan en Ineke van den Heuvel hebben vorm gegeven aan de Klimop-formule, een wijze van werken en sfeer maken die ze samen hebben bedacht. Ze hebben het zelf naar de zin in hun bedrijf en dat straalt af op de zaak. Ze behandelen hun gasten zoals ze zelf behandeld willen worden: met een praatje, een grapje, lekker eten en een goede sfeer. Wat de Van den Heuvels betreft staat gemoedelijkheid boven alles. Ze willen dat de gasten zich in hun zaak thuis voelen. Het interieur van het restaurant en de werkwijze van de eigenaren en het team bevestigt de Klimop-formule.

Tegelwanden

De oude gevel van het pand verraadt de leeftijd en doet een rijke geschiedenis vermoeden. Binnenin is er veel historie te zien. De wanden zijn bekleed met antieke blauw-witte tegels en de lambrisering oogt authentiek. De betimmering is antiek maar niet de originele muurbekleding: de houten muurversiering komt uit de Bonifatiuskerk in Leeuwarden. De molensteen voor de deur is een overblijfsel van de oude, midden vorige eeuw afgebroken, molen van Hollum.

Rôggefeest

Het etablissement bestaat net zo lang als het Rôggefeest van Nes en voor het terras van De Klimop staat al die 25 Rôggefeestedities een podium. Het terras van De Klimop wordt al meer dan een kwart eeuw keurig aangeveegd en de kussens opgeschud. Bezoekers kunnen zich laven aan een kopje koffie, genieten van een lunch of smullen van een betaalbaar menu met vis- of vleesgerecht. Specialiteit van De Klimop is de ongedwongen sfeer en dat vertaalt zich in lang natafelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Restaurant De Klimop op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 11-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Horeca
Schrijf mee!