InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Unieke wandeling in mooi Amsterdam, alleen voor Nederlanders

Unieke wandeling in mooi Amsterdam, alleen voor Nederlanders

Unieke wandeling in mooi Amsterdam, alleen voor Nederlanders Je bent niet zo bekend in Amsterdam en wil een leuk uitstapje in de hoofdstad maken. Dat lukt vaak niet met die voorspelbare toeristische VVV-tips, die leiden tot een sightseeing die vooral leuk is voor buitenlanders. Een uniek uitstapje in Mokum met originele attracties kan verrassender. Vergeet eventueel je museumjaarkaart niet. En we komen ook nog langs een spotgoedkope Chinese kapper, waar je gelukkig niet hoeft te praten omdat ie geen woord Nederlands verstaat.
Als niet-Amsterdammer die deze leuke stad op eigen gelegenheid wil bezoeken en zn tijd toch niet wil verdoen, kun je beter niet die typische toeristische attracties bezoeken. Leuk natuurlijk al die goedbedoelde VVV-adviezen voor de vele buitenlanders, maar als Nederlander wil je wat meer van het echte Amsterdam ervaren.

Mokum

O ja, eerst even de betekenis van Mokum, de bijnaam van Amsterdam. Mokum betekent "stad' in het Hebreeuws, en werd ooit door de Joodse bevolking van Amsterdam gebruikt om die stad aan te duiden, aangezien die zich in het vroegere Amsterdam thuis voelden.

Stadsplattegrond mee

Onderstaand geven we een fantastische route, met als vertrekpunt het Amsterdamse Centraal Station. Je moet wel van wandelen houden want je bent makkelijk acht kilometer aan het kuieren, wat op een hele dag natuurlijk goed te doen is, vooral omdat je onderweg natuurlijk kan pauzeren in een leuk café of iets dergelijks. Een goede stadsplattegrond is wel handig. Vergeet uiteraard niet je fototoestel of mobiel mee te nemen voor leuke kiekjes.

Startpunt Amsterdam-CS

Vanaf het Centraal station beginnen we met een wandeling via het Damrak van 15 minuten naar de Dam en omgeving, wat al minstens een uur in beslag neemt door alle bijzondere dingen die je ziet. Je kunt in de directe omgeving van de Dam de volgende attracties bezoeken. (al steek je maar even je hoofd naar binnen, voor het opsnuiven van de sfeer):
  • Hotel Krasnapolsky voor een luxe maar onvergetelijke kop koffie en even naar het toilet. Zoek een plaatsje bij het raam.
  • De Nieuwe kerk op de Dam, (waar o.a. Willem-Alexander is gekroond) vaak met een tentoonstelling, maar een vrijblijvend kijkje kan evengoed.
  • Het Koninklijk paleis, ooit de woning van Lodewijk Napoleon. Openingstijden zijn variërend, toegang gratis met museumjaarkaart.
  • Achter het Paleis is het MagnaPlaza-winkelcentrum, gebouwd in het voormalig hoofdpostkantoor.
  • De Bijenkorf behoeft natuurlijk geen nadere uitleg. Leuk om even de benedenverdieping door te wandelen. Het zijn tegenwoordig voornamelijk rijke buitenlanders die daar de meest luxe spullen kopen.

Na de Dam

Na een uurtje Dam en omgeving, wandelen we als volgt richting Vondelpark, Concertgebouw en Adam Zuid:
  • Je gaat vanaf de Dam via het Rokin (of Kalverstraat) richting Muntplein, en daar rechtsaf de Singel op, langs die leuke bloemenmarkt.
  • Dan links af via het Koningsplein de Leidsestraat in, richting Leidseplein.
  • Het Leidseplein is o.a. leuk vanwege Stadsschouwburg, Americain Hotel, Apple store, City bioscoop en de terrassen.
  • Daarna linksaf via Leidsebosje de hoofdingang van het Vondelpark in.
  • Zodra je na 1 km een verkeersviaduct tegenkomt, het park uit en links af de Van Baerlestraat in, richting Concertgebouw.
  • Tegenover het Concertgebouw: het Stedelijk Museum, van Gogh museum en het Rijksmuseum, (met museumjaarkaart gratis) maar het is leuker richting Roelof Hartplein te gaan en daar links de Terborgstraat in te gaan, waar je de mooie huizen van woningbouwvereniging "De Samenwerking" vindt. Die zijn allen gebouwd in de bouwstijl Amsterdamse School. Vraag even naar de Harmoniehof, een fantastisch staaltje van deze architectuur.

Weer richting station

  • Daarna naar de Ceintuurbaan waar je wandelt totdat je de Ferdinand Bolstraat links in gaat.
  • Na een korte afstand, rechts de beroemde Albert Cuypmarkt (behalve op zondag). Die ga je rechts op, richting Van Woustraat.
  • De Van Woustraat links in, totdat je het Frederiksplein bereikt met het gebouw van de Nederlandse Bank.
  • Dit plein steek je over en je gaat de Utrechtsestraat in, die loop je uit totdat je op het Rembrandtplein komt. Daar kijk je even leuk rond en bezoekt eventueel nog de Tuschinsky bioscoop die elke Amsterdammer je kan aanwijzen.
  • Vervolgens rechts af de Amstelstraat in, richting Waterlooplein. Daar eerst nog de Blauwbrug over de Amstel. Op die Blauwbrug kun je ervoor kiezen om aan de overkant even rechtsaf de Amstel op te lopen voor een kijkje in Hermitage, Carré en/of Amstel Hotel.
  • Maar je kunt ook gelijk links naar Stopera, Waterlooplein en vervolgens via Jodenbreestraat en Sint Antoniesbreestraat naar de Nieuwmarkt. Op en rond de Nieuwmarkt is het altijd een geweldige belevenis van de meest uiteenlopende activiteiten.
  • Vanaf de Nieuwmarkt ga je de Zeedijk op waar je het gevoel krijgt dat je in China bent, met alle Chinese restaurants, winkels, massagepraktijken, tempels en kappers. (de Chinese kapper vraagt voor een knipbeurt ongeveer 13 Euro en kent geen Nederlands, zodat je die 10 minuten lekker niets hoeft te zeggen)
  • Aan het einde van de Zeedijk zie je dan ten slotte, in inmiddels uitgeputte toestand, alweer het Centraal Station.

Moe maar voldaan

Tot zover deze geweldige wandelroute. Je kunt natuurlijk een combinatie van deze adviezen maken. En je kunt ook altijd tram of stadsbus pakken om eigen variaties te maken, of om via openbaar vervoer eerder terug te gaan naar het Centraal Station als je al eerder moe maar voldaan bent.
Gerelateerde artikelen
Museumjaarkaart: besparen op uitstapjes met uw kinderenEr zijn vele mogelijkheden om goedkoper uitstapjes te maken met uw (klein)kinderen. Bijvoorbeeld acties, zoeken op inter…
Hoe werkt het metrosysteem in Amsterdam?Hoe werkt het metrosysteem in Amsterdam?Wil je een dagje naar bijvoorbeeld de RAI, de Arena, of een andere locatie in Amsterdam? Pak de metro. De metro is snel,…
De museumjaarkaart voor kinderenDe museumjaarkaart voor kinderenDe museumjaarkaart voor kinderen is een uitkomst als je af en toe naar een (populair) museum gaat met je kinderen. Musea…
Wandelingen door Joods Amsterdam  Stoutenbeek/VigevenoWandelingen door Joods Amsterdam Stoutenbeek/VigevenoAmsterdam wordt ook wel Mokum genoemd. Het woord mokum is Jiddisch en is afgeleid van makom dat het Hebreeuwse woord is…
Abercrombie & Fitch Amsterdam: adres en openingstijdenAbercrombie & Fitch Amsterdam: adres en openingstijdenOp 13 december 2012 opende de tot nu toe enige Nederlandse Abercrombie & Fitch vestiging zijn deuren in Amsterdam. Het A…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Unieke wandeling in mooi Amsterdam, alleen voor Nederlanders"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 20-04-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!