InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Keuzedagen voor 60 plussers bij NS voordeelabonnementen

Keuzedagen voor 60 plussers bij NS voordeelabonnementen

Keuzedagen voor 60 plussers bij NS voordeelabonnementen Abonnementhouders van 60 jaar en ouder met een dal voordeel- , altijd voordeel- of voordeelurenabonnement kunnen bovenop de korting die ze krijgen met het desbetreffende abonnement kiezen of ze gebruik willen maken van een aantal keuzedagen. Op deze keuzedagen kunnen deze abonnementhouders met grote korting een dag onbeperkt treinreizen in Nederland.

Wat zijn keuzedagen

De keuzedagen van de Nationale Spoorwegen (NS) zijn dagen waarop een abonnementhouder van 60 jaar en ouder, oftewel 60 plussers een dag onbeperkt kan treinreizen tegen een sterk gereduceerd tarief.

Reizigers van 60 jaar en ouder die in het bezit bent van een:
  • Dal voordeel abonnement
  • Altijd voordeelabonnement
  • Voordeelurenabonnement
kunnen ervoor kiezen gebruik te maken van keuzedagen tegen een vergoeding.

Kosten

Bij de eerder genoemde abonnementen kan er gekozen worden voor de aanschaf van een set van 7 keuzedagen bij het desbetreffende abonnement. De kosten voor de 7 keuzedagen komen bovenop het geldend tarief van het abonnement.

Een set van 7 keuzedagen voor 2e klas reizen kost 24,50 euro en voor 49,50 euro voor 1e klas reizen per contractjaar. De prijs voor de keuzedagen komt dus bovenop het abonnementsgeld van het desbetreffende abonnement.

Wanneer gebruik maken van een keuzedag

Er gelden verschillen voor de verschillende typen abonnementen. Mensen die in het bezit zijn van het Voordeelurenabonnement kunnen met een keuzedag een dag onbeperkt treinreizen op de volgende dagen:
  • Doordeweeks op: maandag, dinsdag, woensdag en donderdag en vrijdag vanaf 09.00 uur ’s ochtends
  • Naast deze doordeweekse dagen mag er ook gebruikt gemaakt worden van een keuzedag in het weekend de hele dag, dus ook voor 09.00 uur 's ochtends
  • Op feestdagen de hele dag, dus ook voor 09.00 uur 's ochtends
  • In de maanden juli en augustus en de week tussen kerst en oud&nieuw (25 december t/m 31 december) alle dagen van de week (maandag t/m zondag), de hele dag, dus ook voor 09.00 uur ’s ochtends.

Mensen die in het bezit zijn van het Dal Voordeelabonnement en Altijd Voordeelabonnement kunnen met een keuzedag onbeperkt treinreizen op de volgende dagen:
  • Doordeweeks op: maandag, dinsdag, woensdag en donderdag en vrijdag voor 06.30 uur 's ochtends en vanaf 09.00 uur ’s ochtends.
  • Naast deze doordeweekse dagen mag er ook gebruik gemaakt worden van een keuzedag in het weekend de hele dag, dus ook voor 09.00 uur 's ochtends
  • Op feestdagen de hele dag, dus ook voor 09.00 uur 's ochtends

Een extra opmerking voor abonnementhouders: let goed op welk abonnement u bezit en wanneer u een keuzedag kunt opnemen. Er zijn kleine verschillen de geldigheid van keuzedagen voor abonnementhouders van een voordeelurenabonnement en abonnementhouders van Dal voordeel abonnement/Altijd voordeelabonnement.

Hoe gebruik maken van keuzedagen

Eén keuzedag mag vrij naar wens gebruikt worden gedurende het contractjaar. De overige 6 keuzedagen kunnen elk in een periode van 2 maanden gebruikt worden gedurende het contractjaar. Een voorbeeld: stel dat een abonnement 23 januari ingaat. Het contractjaar loopt dan van 23 januari 2014 tot 22 januari 2015. In elke periode van 2 maanden binnen dat contractjaar kan er gebruik gemaakt worden van 1 keuzedag (1 keuzedag in de periode 23 januari- 23 maart, vervolgens 23 maart- 23 mei etc. tot een keuzedag in de laatste periode 23 november-23 januari 2015).

Het voordeelurenabonnement oude stijl, beter bekend als de voordeelurenkaart, wordt niet meer verkocht. Wel behouden mensen dit abonnement die dit voor afschaffing al hadden en kunnen dit nog jaarlijks verlengen. Tegenwoordig moeten keuzedagen op de OV-kaart geladen worden via een kaartautomaat van de NS en worden er geen papieren kaartjes meer uitgegeven. De keuzedagen kunnen aangeschaft worden bij verlenging van het voordeelurenabonnement.

Dal voordeel abonnement en Altijd Voordeel abonnement krijgen de keuzedagen op een OV-chipkaart geladen. Op de dag dat er gereisd wordt, is het de bedoeling dat er bij een NS automaat één keuzedag op de OV-kaart geladen wordt. Die geldt dan op de desbetreffende dag als vervoersbewijs. Er wordt dus geen papieren vervoersbewijs gebruikt. In dit geval moet men in- en uitchecken met de OV-chipkaart. Voor aanvang van de treinreis moet men eerst inchecken. Inchecken kan vanaf 00.00 uur en uitchecken tot 04.00 uur de volgende dag.

[H Opletten bij gebruik van keuzedagen [/H]
Let hierbij op op welke dag de keuzedag valt (doordeweeks, weekend, feestdag) en of er wel/niet voor 09.00 uur gereisd mag worden! Als er internationaal gereisd wordt, reist u binnen Nederland met een keuzedag en betaalt u vanaf de grens. Als er met de Intercity Direct wordt gereisd, moet er een toeslag betaald worden als er tussen Rotterdam en Schiphol. Als een keuzedag niet wordt gebruikt, vervalt deze.
© 2011 - 2014 Rinfo, gepubliceerd in Binnenland (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
6 voordeelabonnementen NS6 voordeelabonnementen NSDe Nederlandse Spoorwegen hebben in 2011 orde geschapen in het aantal abonnementen en voordeelkaarten. Men heeft een zes…
Voordeelurenabonnement van de NS op een OV-chipkaartVoordeelurenabonnement van de NS op een OV-chipkaartDe voordeelurenkaart is veranderd. Tegenwoordig is de voordeelurenkaart ook een OV-chipkaart waarmee niet alleen met de…
Wanneer is studenten ov-chipkaart geldig?Wanneer is studenten ov-chipkaart geldig?Als je recht hebt op studiefinanciering, kun je gratis of met korting reizen met de studenten ov-chipkaart. De studenten…
Nieuwe abonnementen NS per 1 augustus 2011Nieuwe abonnementen NS per 1 augustus 2011Per 1 augustus 2011 komen de nieuwe NS abonnementen in gebruik. Maar is het een verbetering voor de reiziger? Dit overzi…
De voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is een kaart die hoort bij een Voordeelurenabonnement. Dit abonn…
Bronnen en referenties
  • www.ns.nl
  • Spoor magazine 4 2011 van de NS
  • Spoor magazine 2 2012 van de NS
  • Spoor magazine 1 2014 van de NS

Reageer op het artikel "Keuzedagen voor 60 plussers bij NS voordeelabonnementen"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

N. van Mechelen, 20-08-2014 15:54 #86
Ik weet nog steeds niet hoe ik mijn vrij reizen op een vrije keuzendag moet activeren.
Kunt U mij dat uitleggen?
Vriendelijk groeten.
Neeltje van Mechelen.

S. Saueressig, 29-07-2014 11:14 #85
Ik heb een extra papieren keuze kaartje ontvangen, geldig tot en met 31-07-2014. Hoe moet ik hiermee inchecken, het kaartje staat niet bij de 7 keuzedagen moet ik deze gewoon nog afstempelen?

Julia van Beersum, 09-07-2014 10:25 #84
Ik heb nog één keuzekaartje, geldig tot 9 augustus. kan ik dat nog gebruiken?

J. Biermans, 08-07-2014 12:31 #83
Ik heb een keuzedag die ik in juli ga gebruiken (60plus)
2 vragen:
Vraag 1 : kan ik die ook op een maandag of vrijdag gebruiken in die maand
Vraag 2: kan ik die voor 9 uur gebruiken in de maand juli

M. Klaasse, 08-07-2014 12:20 #82
Moet ik, als ik gebruik maak van een keuzedag deze zowel op de heen als op de terugreis laden?

H. van de Wint -. Groeneveld, 03-07-2014 12:04 #81
Ik heb nog een papieren kaartje voor vrij reizen, geldig tot 2 augustus a.s., en wil dit 31 juli gebruiken.
Staat dit kaartje vanaf 7 juli (geen pap. kaartje meer) bijgeboekt op mijn o.v.chipkaart? En zo ja, welk nummer kaartje is dit dan. Vanaf 2 augustus begint mijn nieuwe abonnement met de nieuwe vrijreizen kaartjes genummerd 1, 2 enz.
Vriendelijke groet,
Lenny van de Wint

M. W. J. /harink, 28-06-2014 23:49 #80
Moet ik na het ophalen van een keuzedag ook in- en uitchecken tijdens overstappen naar verschillende vervoersmaatschappijen?

Ies V. Bavel, 26-05-2014 14:37 #79
Hallo
Ik heb al enkele jaren een voordeelabonnement, maar maak nog geen gebruik van keuzedagen. Hoe kan ik die bestellen?
Met vriendelijke groeten

D., 22-05-2014 12:45 #78
Ik wil keuzedagen bestellen bij de verlenging van mijn voordeelurenkaart. De NS zegt dat dat via 'mijn ns' moet gebeuren, maar daar staat alleen dat keuzedagen niet actief zijn. Ik kan werkelijk nergens vinden HOE ik keuzedagen moet aanvragen. Hoe doe je dat? Dat kan toch niet zo moeilijk zijn?

Trijnje, 12-05-2014 19:21 #77
Ik heb een ns voordeelabonnement vanaf april 2013, klop het dat ik met mijn keuzedag niet tussen 4:00 en 18:30 mag reizen? en ook niet in die tijd tegen 40 procent korting kan reizen?

J. Tummers, 23-04-2014 13:18 #76
Keuze dagen 60+ kaart iedere 2 maanden vrij reizen. De 7e dag welke het hele jaar geldig is, zit deze op de OV chipkaart?

H. Hollebrand, 15-04-2014 20:31 #75
Ik heb de keuzedag 1 dag voordat ik er gebruik van maak op mijn voordeelurenkaart gezet, terwijl ik nu lees dat dit alleen op de reisdag kan. Ben ik die dag nu kwijt?

Arcmellema -Lock, 11-04-2014 13:28 #74
Ik wil graag 18 april vrij reizen het is goedevrijdag! is dit een feestdag en kan ik dan voor 09.00 uur reizen en op vrijdag?

H. Bras, 03-04-2014 21:12 #73
Ik woon in Duiven. Als ik bij een OV ophaalpunt in Duiven mijn keuzedagen ophaal, krijg ik er twee (voor de periode van twee maanden en voor het hele jaar). Bij een NS automaat kiest de automaat er een.
Als ik gebruik wil maken van een keuzedag moet ik dan eerst betalen voor Duiven Arnhem, daar de keuzedag ophalen en verder reizen op mijn keuzedag. Hoe wordt de enkele reis Duiven Arnhem vergoedt?

Aalt, 26-03-2014 12:39 #72
Ik heb een voordeelurenkaart met keuzedagen. Op een keuzedag betaal ik € 6 bij voor de eerste klas. Mijn kaart geeft aan
dat in dit bedrag heb bijbetaald en dus 1e klas kan reizen. Aan het eind van de dag als ik terugreis blijkt er dat ik alleen 2e klas
kan reizen. Waar is dan de extra betaalde € 6 gebleven?

Rein Jonkman, 09-03-2014 10:38 #71
Enige weken geleden heb ik aan de kaartautomaat gekeken welke vrije reisdagen klaar stonden, dat waren er toen 2. Ik heb GEEN vrije reisdag geladen op dat moment. Vandaag gebruik ik mijn eerste vrije reisdag, maar de dag die het hele jaar geldig blijft is niet meer beschikbaar. Hoe kan ik die terug krijgen?

Schilp, 23-02-2014 10:40 #70
Kan ik een dag voordat ik reis de reis al op de OV chipkaart zetten?

Hanneke Terburg, 07-02-2014 14:27 #69
Vraag: mag de laatste papieren vrijekeuze dag ook gebruikt worden als gewone vrijekeuzedag dus zonder naar een dichtstbijzijnd station te gaan om hulp te vragen m.b.t. het "ophalen van vrijekeuzedagen"?

A. P. Keller, 21-01-2014 16:38 #68
Geprobeerd om een keuze dag op mijn OV chipkaart te laden maar door een of andere oorzaak is dit fout gegaan en staat er volgens de kaartlezer geen keuzedag op m'n kaart, wat kan ik daar aan doen?

Mw Schep-Boomsma, 15-01-2014 15:32 #67
Helaas zie ik hier onder al meer reacties met dezelfde vraag: hoe kom ik aan die keuzedagen, waar aanmelden? Zie nog steeds geen link in uw informatie. Kan dit niet duidelijker en sneller aangepast als er zoveel vragen over zijn, dat lijkt me toch de bedoeling van dit reactieformulier.

Arendse, 14-01-2014 13:16 #66
Ik heb al jaren een voordeelabonnement 65 plus met 7 keuzedagen 2de klas. Het abonnement loopt van 3 januari 2014 t/m 2 januari 2015. Ik wil mijn keuzedagen omzetten van 2de- naar 1ste klas in abonnement. Hoe en wanneer kan ik dat doen?
Groet Peter.

A. R. Braun, 05-01-2014 18:00 #65
Met uw te pas en te onpas doorgevoerde digitalisering van uw "producten" (hoe komt u op het woord voor een treinkaartje!) maakt u het uw reizigers (hier mag u het woord "klanten" gebruiken) alleen maar nodeloos moeilijk. Keer terug op uw schreden en laat de communicatie over uw "producten" schriftelijk en per post lopen. Maakt u om te beginnen geen gebruik van mijn email om deze reactie te reageren!

J. Groenewold, 09-12-2013 10:42 #64
Ik heb vanaf 22 november een 60 plus abonnement met keuze dagen. Kan ik 12 december gebruik maken van een keuze dag?

J. V. Holkenbrink Szalmasi, 26-11-2013 14:33 #63
Kunt U mij helpen. hoe kan ik opnieuw een voordeeluren abonnement van 60+ zonder keuzedagen bestellen? Wij willen met ingang van 8 januari het abonnement hebben. Op het NS station kunnen wij niet meer terecht voor een formulier. Mijn NS ov-chipkaart is geldig tot 10.10. 2015.
Bij voorbaat dank

P. C. van Hoffen, 26-11-2013 10:07 #62
Vraag: Waarom moet je altijd inchecken en uitchecken als je de hele dag mag reizen op je vrije keuzedag? Als je hebt ingecheckt staat dat toch op je kaart en kan elke controleur op elke trein (ook andere vervoerders dan NS) zien dat je die hele dag in elke trein mag reizen? Dat uitchecken is op een groot station een hele wandeling naar de uitgang en dan weer terug om in te checken bij de andere vervoerder. Als je moeilijk loopt kost zo'n wandeling veel extra tijd. Kun je mooi de aansluiting missen. Mag ik met een keuzedag volstaan met alleen inchecken?

Ea de Boer Entes, 21-11-2013 11:19 #61
Wat kost een 60 plus keuzedagen-abonn.? Heb er een aanbieding van in huis gehad, maar was te laat. Binnen hoeveel dagen kan ik hem in huis hebben?

Met vriendelijke groet, Els de Boer

M. A. T. Ket-V D. Vlugt, 01-11-2013 14:12 #60
Graag zou ik de data van vrij reizen willen veranderen van de 26e van de maand naar de 9e van de maand.
kan dat met ingang van de volgende serie keuzedagen?
alvast vriendelijk bedankt.

F. W. Snikkers, 29-10-2013 09:41 #59
Is het zo dat we met een voordeelabonnement nu ook in in de maanden november en december voor 9.00 uur kunnen reizen?

Fred Snikkers.

Christa Schep, 27-10-2013 16:14 #58
Leuk die informatie over vrije reizendagen, maar hoe en waar koop je die?
Ik wil graag de 7 vrije reizen kaartjes a2€ kopen, hoe doe ik dat.?
Mijn voordeel urenkaart is geldig tot 10-1 2015
Ik hoor graag van u
Met vriendelijke groet

Mevr A. Engel, 23-10-2013 12:00 #57
Een vriendin beweert dat er een speciale actie is dit jaar. Je zou gedurende de maand oktober met een keuzedagkaartje van het 60plusvoordeelabonnement ook op maandag en vrijdag mogen reizen (na 9.00 uur uiteraard). Het staat niet in spoor, maar zij heeft het in een krant gelezen. Ik kan het nergens vinden op het Internet en wil het toch wel weten. Kunt u mij informeren? Misschien is het een reclame-actie, die mij is ontgaan of iets voor de herfstvakantie? Bedankt.
Mevr. A.Engel

T. de Vries, 18-10-2013 10:27 #56
Als ik een keuzedag oplaad, moet ik die dan op dezelfde dag gebruiken, of is hij gedurende de loopperiode geldig?
T.de Vries

Clerx-Bax, 16-10-2013 11:40 #55
Heb uit de aanbieding 1x 2dagkaartjes besteld en betaald maar nog niets ontvangen (Besteld en betaald op 8-10-2013).

Wareman, 13-10-2013 10:44 #54
Wil met mijn man naar bijv. Rotterdam met 40%korting hoe zet ik dan het bedrag op de kaart, en moet er dan op allebei de kaarten geld staan.
En hoeveel, het bedrag wat de reis kost of moet er een hoger bedrag op wat niet erg vriendelijk zou zijn,
Tineke Wareman

Riet Verburgh, 09-10-2013 15:01 #53
Mag in de herfstvakantie ook op maandag en vrijdag van de keuzedagen gebruik worden gemaakt?
Ik kom het niet tegen in uw info.

De Bosch Kemper, 09-10-2013 14:20 #52
Vraag: op grond van een mededeling in ns.nl/spoordeelvooru gelden de keuzedagen ook op maandag en vrijdag. Ook voor 9 uur, zoals in de zomermaanden?
Tweede vraag (voor het geval van niet geldig-zijn vóór 9 uur)::
Ik wil maandag een trein nemen om 8.24 uit de Haag en naar Sittard reizen. Normaal reis ik met een ov-chipkaart met korting. Hoe moet ik het eerste stuk betalen?
Andere (samenhangende) vraag:
Als ik om 8.15 incheck (, koffie ga drinken) en om 13.30 in Sittard uitcheck, hoe weet NS dan wanneer ik ben ingestapt? Hoe wordt dat afgerekend?

Th Saeijs, 09-10-2013 12:09 #51
Samen met mijn vrouw willen wij gebruik maken van de 60 plus abonnement kaart. Maar wij hebben een NS kaart zonder een korting, wil U mij dan aangeven wat moet doen. Graag een antwoord op mijn vraag.

N. List Wortel, 09-10-2013 10:49 #50
Goedemorgen.

Op 24 okt ga ik met mijn laatste papieren kaartje van Harlingen naar Leeuwarden, daar
laat ik mijn eerste keuzedag boeken, de volgende dag wil ik terug met mijn vrije keuzedag, welke het hele jaar gratis is, dit vanaf een klein station, hoe kan ik die dag boeken? Telefonisch kom ik er niet door, vandaar via de pc.
Bedankt alvast.
N.List -Wortel

Henk, 07-10-2013 16:10 #49
Ik heb een Voordeelurenabonnement met papieren kaartjes. Moet ik nu de 7 extra kaartjes op mijn chipkaart laten zetten (in 1 keer) en moet dat op de reisdag of kan dat ook voor de periode van 2 maand waarin ik wil reizen?

Cocky van der Tuin, 03-10-2013 09:47 #48
Omdat de kaartjes voor gratis reizen 1 maal in de 2 maanden niet meer verstrekt worden, vraag ik me af hoe ik dan toch gebruik kan maken van gratis reizen?

Vdejong, 02-10-2013 23:06 #47
Ik woon in Sneek. Daar is geen N.S.kaartautomaat. Wel in Leeuwarden. Moet ik voor iedere keer dat ik dat ik, wil reizen, eerst een kaartje kopen voor Leeuwarden, waar ik daar mijn O.V. chipkaart kan opladen? Of is het bijgevoegde keuzekaartje geldig voor alle 7 dagen?
graag een antwoord.

H. J. Stuurman, 27-09-2013 14:06 #46
Dalvoordelenurenkaart in oktober 2013 ook te gebruiken op maandag en vrijdag?
A.u.b. antwoord op vraag.

Lei Sitsen, 26-09-2013 20:47 #45
Wat gaat me een volgende railpluskaart kosten en hoe werkt het? Waar kan ik de antwoorden vinden die de inzenders hebben gestuurd. Misschien zit het antwoord op mijn vraag erbij en hoef ik ze niet weer te stellen.

A. M. C. M. van Overveld, 25-09-2013 09:25 #44
Mijn partner en ik hebben beide een voordeel uren abonnement, dat loopt niet synchroon. Waarom kan de ns dit niet gelijkstellen? Het wordt door de ns gezien als het opzeggen van het oude abonnement en dan moet je een nieuw abonnement nemen zodat je oude abonnement vervalt. Jammer dat daar geen begrip voor bestaat bij ns.

N. Kriele, 24-09-2013 21:32 #43
Wat te doen als met keuze dag naar bv Amsterdam ga en daar gebruik ga maken van ander openbaar vervoer (metro/tram)?

G. de Jager, 10-09-2013 19:34 #42
L.S.,
Het laatste papierenkeuzedagkaartje kan gebruikt worden voor een dag vrij reizen.
en niet alleen, om naar een station te reizen voor inlichtigingen te gaan?
Bij voorbaat bedankt voor Uw reactie.
G. de Jager.

A. van Deventer-Goes, 09-09-2013 15:18 #41
Ik gebruikte een vrij-reizendag-kaartje. Ik stapte op in Den Bosch en checkte in. aangekomen in Utrecht checkte ik uit. Op de terugweg naar huis vertelde de conducteur mij dat ik in Utrecht niet had mogen uitchecken maar dat pas na aankomst in Den Bosch had moeten doen. Op het moment van uitchecken in Utrecht was mijn vrijreizenkaart volgens hem verbruikt. Ik mag toch de hele dag vrij reizen en net zo vaak in-en uitschecken als ik wil?
Kunt u mij zeggen hoe het zit.
Met vriendelijke groeten,

tonne

Fmpjacobs, 27-08-2013 13:12 #40
Mijn echtgenoot heeft de keuzedagen van 29-08-2013 tot en met 28-10-2013.
mijn vrije keuze loopt van 15-10-2013 tot en met 14-12-2013.
Kunnen we dit synchroon laten lopen?
Dus i.p.v. 2 maanden moeten we in 2 weken de vrije reis opnemen.
Graag hiervoor een oplossing.

Ineke, 14-08-2013 23:55 #39
Ik heb jaren geleden een Voordeelabonnement aangeschaft en dit steeds laten verlengen. Mijn man wilde vorig jaar ook zo'n abonnement maar kon alleen maar een Dal-Voordeelabonnement kopen. Nu hebben wij beiden zeven keuzedagen die ik wel en hij niet op een maandag of vrijdag in de maanden juli en augustus mag gebruiken. Dit is zeer onhandig en ik hoop dat de N.S. daar eens over na wil denken.

R. Brandon, 23-07-2013 08:52 #38
Door omstandigheden ben ik niet altijd in de gelegenheid om een keuzedag op tijd te gebruiken voordat de geldigheid er van verloopt. Is het mogelijk de geldigheid van een keuzedag te verlengen?
Met vriendelijke groet:
Rob Brandon

Wilma, 18-07-2013 23:35 #37
Mag je een keuzedag in de zomervakantie (nu dus) ook op vrijdag gebruiken?
Vriendelijke groet,

Wilma Schaminée

Ella Konings, 14-07-2013 22:38 #36
Wat is het antwoord op onderstaande vraag?
De Bruyn J., 13-03-2013 16:28 #23

2 - Mijn echtgenoot is al sinds enkele jaren in het bezit van keuzedagen in de periode 24-03 t/m 23-03.
Bestaat er een mogelijkheid om de dit synchroon te laten lopen?

Hans Brave, 08-07-2013 14:19 #35
Als ik gebruik maak van een keuzedag, wat moet mijn mede passagier dan betalen?

Crl de Chateau, 05-07-2013 09:45 #34
Is in de vakantieperiode juli/augustus ook de beperking van niet op vrijdag en pas na 9 uur reizen van toepassing?

Ah Nijmolen, 04-07-2013 21:46 #33
Heb vandaag mijn ("VRIJE") keuzedag gebruikt… Kreeg controle thv westervoort. hier bleek dat ik zo'n 5x in/uitgechecked was… Ben op mijn vrije keuzedag naar a.dam gereisd, ben daar met het ov naar mijn tante en v.v gereisd. De conductrice adviseerde me om dringend contact met ns op te nemen want ik had al zo'n 25e verreist; Hoe kan dit? Help.

J. Woldenberg, 04-07-2013 16:48 #32
Kan ik mijn voordeelabonnement opzeggen en toch 40 procent korting hebben want ik kan nooit op vrijdag en maandag reizen. Ik ben 75 jaar dus meer dan de helft verdwijnt in de prullenbak.

Y. G. V. D. Wal, 02-07-2013 14:04 #31
Ik ben onlangs 60 geworden. Mijn vraag is; hoe bestel je die kaartjes?

Ien Lejeune, 28-06-2013 10:32 #30
Juni 2013 en nog steeds onduidelijk waar je keuzedagen op je oude stijl abonn. kunt bestellen.

Heleen Oosterbroek, 17-06-2013 18:15 #29
Omdat ik 60 jaar ben geworden heb ik een gratis reizen kaartje 1e klas ontvangen. Mag ik, wanneer ik een willekeurige dag dat kaartje gebruik, een 2e passagier meenemen ook 1e klas met 40% korting? Omdat ik een voordeelurenkaart heb?

José Terra, 16-06-2013 18:07 #28
Beste lezer,

Als ruim 30 jaar heb ik een Jaartrajectkaart Haarlem-Amsterdam, waardoor ik automatisch ook 40 % korting heb op overige trajecten.

4 april van dit jaar ben ik 60 jaar geworden. Kan ik nu ook gebruik maken van de mogelijkheid van de set van 7 keuzedagen? Zo ja, hoe gaat dat dan in zijn werk, omdat ik al een abonnement heb. Ik heb niets van de NS vernomen, terwijl vrienden van mijn leeftijd automatisch bericht ontvingen.

Een ander vraagje. Begin dit jaar begreep ik van een loketist bij Haarlem NS dat dit jaar op enig moment de OV-chip op mijn jaartrajectkaart geactiveerd zou worden, zodat ik niet alleen met de bus maar ook met de trein kan reizen. Klopt dit?

Ik hoor graag van u.

Vriendelijke groet, José Terra

Gerrit, 11-06-2013 16:47 #27
Mag ik op mijn vrije keuze dagen met mijn 60 plus kaart ook bij andere vervoers maatschappijen gratis reizen?

Tcj Vande Linde, 22-05-2013 19:11 #26
In januari een 60+ kaart gekocht met vrij reizen. 2e vrije reis geladen en bij inchecken moest ik gewoon betalen (40% korting). Wat nu? Ik wil zaterdag weer een vrij reizen laden maar wellicht gaat dat weer mis. Station Almelo heeft geen loket en kan niet helpen.

Willemijn Timmermans, 16-05-2013 12:47 #25
Hoe en waar koop ik deze vrij rijzen kaartjes? Ik heb een voordeelurenabonnement oude stijl.

Yvonne, 03-04-2013 02:32 #24
Goede morgen.
Ik heb een vraag: Stel: ik reis met een 60+ kortingskaartje, op een keuzedag door de week, kan ik dan op die toch toch ook iemand meenemen met 40% korting? De zg meereis-korting. Kan die andere persoon dan haar eigen kaart activeren voor 40 % korting op die dag, als zij met mij samen reist?
groeten yvonne

De Bruyn J., 13-03-2013 16:28 #23
1 - Ik heb al jaren een voordeelurenabonnement, ben 60 geworden en wil graag keuzedagen kopen. Mooie brief van de NS ontvangen waarin staat dat dit mogelijk is, via www.ns.nl/voordeel. Maar daar staat alleen maar algemene informatie. Ben al uren aan het zoeken hoe ik dit moet doen. Allerlei informatie over de keuzedagen maar niet hoe ik ze in mijn bezit krijg.
2 - Mijn echtgenoot is al sinds enkele jaren in het bezit van keuzedagen in de periode 24-03 t/m 23-03.
Bestaat er een mogelijkheid om de dit synchroon te laten lopen?

Coby, 12-03-2013 16:34 #22
Ik heb vrije keuzedagen op mijn ovchipkaart staan, moet ik dit via de site activeren of een automaat bij het station en kan ik dit ook van te voren doen?
mvg C van Immerseel

W. J. J. Aerts, 08-03-2013 12:03 #21
Door privé omstandigheden heb ik afgelopen jaar de keuzedagen opgezegd. Hoe kan ik deze weer activeren?

Nora van Dee, 03-03-2013 14:05 #20
Leuk: op mijn verjaardag een gratis 1e klas treinkaartje!

Maar daarna zoek ik me wild op al uw Sites waar ik de 7 keuzekaartjes ad € 14 kan bestellen. Daarna maar naar het loket van het station gegaan. Maar zelfs het NS loket van het Centraal Station in Amsterdam kan mij niet vertellen hoe dat moet.

Weet u hoe dat moet?

Met vriendelijke groeten,

Nora van Dee

M. de Haan, 08-02-2013 15:15 #19
Hoop dat ik ook antwoord op de reactie krijg. Ook ik wil van mijn keuzedag gebruik maken, maar er verschijnt niets op het scherm.
Hoe gaat dit in zijn werk?

J. J. van den Elsaker, 03-02-2013 14:45 #18
Geachte heer/mevrouw.
Aangezien het de eerste keer is dat mijn vrouw en ik gebruik maken van een keuzedag zou ik graag exact willen weten hoe ik deze activeer voor een reis.
Ik heb de dagen wel al geladen maar wat moet ik precies doen op de dag dat we gaan reizen.Hoe werkt dat precies.
Mijn zeer hartelijke dank voor uw hulp! Groeten J.J.van den Elsaker/Apeldoorn

Aafke Kuik, 30-01-2013 23:34 #17
Ik ben 60 jaar en wil graag gebruik maken van de keuzedagen. Graag ontvang ik antwoord hoe en waar ik die kan aanvragen en betalen.

C. de Putter, 29-01-2013 13:00 #16
Zijn mijn keuzedagen (icm. voordeelurenabonnenement) ook geldig op vrijdagen na 19u? (oftewel: begin het weekend op vrijdag 19u?)

Kokkelkorn, 12-01-2013 21:29 #15
Ben genoodzaakt onze 60+keuzeabonement op te zeggen[financieel]
hoe gaat dat in zn werk, en kan ik het ns pasje blijven gebruiken als vervoermiddel?

T. de Groot, 07-12-2012 20:59 #14
Wilde gisteren reizen op een keuzedag en kreeg hem in de NS automaat niet te zien, uiteindelijk maar gewoon op de ov kaart gereisd.

Rita van Balen, 16-11-2012 13:57 #13
Ik heb een 60+ voordeelurenabonnement en wil keuzedagen bestellen. Ben al uren aan het zoeken op de site van NS hoe deze te kopen. Allerlei informatie over de keuzedagen maar niet hoe ik ze in mijn bezit krijg. Graag stap voor stap hoe ik deze online kan bestellen.

J. C. Mulder, 30-10-2012 15:19 #12
Vraag:
Ik gebruik mijn 60+ voordeeluren abonnement alleen voor de 7 bijgeleverde keuzedagen. Is het hiervoor nodig om de ov-chipkaart te activeren?

F. W. Brouwer, 15-10-2012 10:41 #11
Ik ben al uren bezig met het zoeken naar antwoord op mijn vraag:
Ik wil een reis maken en gebruik maken van zowel NS als Arriva.
Hoe doe ik dat met mijn papieren keuzekaart? Is die ook geldig bij de andere maatschappijen?

Jhbburgers, 20-09-2012 10:11 #10
Ik heb bij primavera mijn ov chipkaart opgewaardeerd en mijn dalvoordeel maar de keuzedagen moet ik bij de ns doen. Moet ik dat van te voren activeren of op de reis dag zelf ik ga voor het eerst reizen is de kaart dan al helemaal in orde. Alles is betaald.

E. van de Laak, 18-09-2012 20:49 #9
Mag mijn partner wel meereizen met 40% korting als ik als abonnementhouder een vrije keuzedag heb en dus niets hoef te betalen?

G. Beckers, 18-09-2012 11:00 #8
Ik heb een voordeelurenabonnement oude stijl. Binnenkort word ik 60 en wil ik graag gebruik maken van de keuzedagen. Hoe vraag ik deze aan?

Dick Westdijk, 10-08-2012 15:19 #7
L.s.
is mijn keuzekaart ook geldig op treinlijnen van connextion, arriva en synthus?

Pieter Meijer, 31-07-2012 20:08 #6
Hierboven staat: "De keuzedagen van de Nationale Spoorwegen (NS) zijn dagen waarop een abonnementhouder… een dag onbeperkt kan treinreizen".
Mijn vraag: betreft dit alleen de treinen van de NS of ook bij andere vervoerders (Arriva, Synthus, etc)?

Sjo Serpenti, 25-07-2012 08:59 #5
Er heerst grote onduidelijkheid over de vraag of 60 plussers met een Dal uren abonnement, hun keuzedag wel of niet kunnen (mogen) gebruiken op de maandag en vrijdag in de maanden juli en augustus.
UIt de NS publicatie: Wanneer kunt u Keuzedagen opnemen?
"in juli en augustus de hele dag". Dit betekent volgens mij dat ook in de spits mag worden gereisd. Er staat niet dat op alle dagen kan / mag worden gereisd.
Wat is het juiste antwoord?

P. Schilstra-Hoven, 09-07-2012 11:42 #4
Houd reizen op een keuzedag in dat ik voor negen uur moet beginnen met reizen en krijg ik de keuzedagen automatisch bij mijn voordeel-abonnement of moet ik dat appart aanvragen?
H.Gr.

Dries van Unen, 03-06-2012 20:12 #3
Een bewoner die keuzedagen gebruikt heeft nog geen nieuwe keuzedagen gekregen. Hoe gaat dit, moet ik die voor haar aanvragen?

Leny Arts, 29-05-2012 23:38 #2
Kan ik dubbele keuzendagen aanvragen?

N. van Dijk-Schaap, 16-05-2012 13:05 #1
Ik heb 30 april een brief ontvangen waarin stond dat ik BINNEN ENKELE DAGEN 7 keuzedagen en railplus kaart zou ontvangen. Heb nog niets ontvangen. 3 keer klanten service gebeld zonder goed antwoord. Moest maar afwachten. In de brief staat duidelijk ENKELE DAGEN!

Infoteur: Rinfo
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Bronnen en referenties: 4