InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Bierbrouwerijen in Amsterdam

Bierbrouwerijen in Amsterdam

Het drinken van een een glas bier is voor velen een plezierig vermaak. Je drinkt het thuis of in het café, bij het eten of gewoon lekker op het terrasje in de zon. Nog leuker is het drinken van je biertje bij een lokale brouwerij. Waar men nog hart en ziel in het biertje stopt. In Amsterdam zijn er nog een paar van die kleine brouwerijen.
Een biertje is voor velen niet alleen een dorstlesser. Bier wordt veelal genuttigd bij een gezellig samenzijn in bijvoorbeeld het café, op een feestje of gewoon thuis voor de buis. De licht-alcoholische drank wordt door de één geprezen om de smaak, de ander kan de geur en smaak niet uitstaan. Hoe dan ook, het is volksdrank nummer één.

Je denkt er niet veel bij na waar je biertje vandaan komt, hoe het is gemaakt, wanneer je een blikje of flesje opentrekt, of wanneer je aan de bar je glas bier besteld. De grote merken fabriceren het bier in miljoenen liters in grote fabrieken. Middels een intensief logistiek netwerk wordt dagelijks het bier verspreid over cafes, restaurants, allerhande andere soorten horeca en natuurlijk de supermarkten.

Hoeveel leuker is het niet om eens dichter bij de bron te kijken. Er zijn nog legio kleine bierbrouwerijen die (bijna) dagelijks nog het eigen bier brouwen en dit hooguit op kleine schaal distribueren. In Amsterdam zijn er nog enkele van deze brouwerijen over.

Biertje

Allereerst een korte toelichting op het bviertje zelf. Niet elke drank mag zich zomaar (in Nederland) een biertje noemen. Daar zijn regels voor opgesteld en deze zijn vastgelegd in de Bierverordening van het Productschap Dranken 2003. In artikel 2.1 staat de definitie van bier: Onder bier wordt verstaan, de drank verkregen na alcoholische gisting van wort, hoofdzakelijk bereidt uit zetmeel- en suikerhoudende grondstoffen, hop - eventueel in verwerkte vorm- en brouwwater, met dien verstande dat tenminste 60 % van de wort afkomstig is van gerste- en/ of tarwemout. Vanzelfsprekend zijn er velerlei regels en wetgevingen die van toepassing zijn op het productieproces in verband met bijvoorbeeld hygiëne en gevaar voor de volksgezondheid.

Bierbrouwerijen in Amsterdam

In Amsterdam zijn er nog een paar kleine bierbrouwerijen waar men zelf het bier brouwt. Het succes van deze brouwerijen wordt gedragen door fanatieke aanhangers van het bier, veelal uit de omgeving zelf. Want de hoeveelheden bier die worden gebrouwen zijn niet dermate groot, dat het loont om een landelijke (of zelfs grotere) distributie op te zetten. Het bier blijft daarmee exclusief. Het wordt verkocht vanuit de brouwerij zelf, veelal middels een café en/of restaurant bij de brouwerij, en op kleine schaal in bijvoorbeeld de supermarkten en horeca in de buurt.

Amsterdamse Stoombierbrouwerij De Bekeerde Suster
Deze brouwerij is gevestigd in café/restaurant de Beiaard aan de Kloveniersburgwal 6-8, nabij de Nieuwmarkt en tegen de Amsterdamse Wallen. De plaats waar de brouwerij gevestigd is een historische plek. Hier in hartje Amsterdam stond in de Middeleeuwen een klooster wat vernoemd was naar de heilige Maria Magdalena van Bethaniën. Het was een deugdzame opvang van en voor vrouwen, die naar de toenmalige maatstaven van God los waren. Ook in die dagen werd er op deze zelfde locatie al bier gebrouwen. Tot aan 2002 zat in dit pand het Amsterdams Brouwhuis Maximiliaan. Enkele bieren van deze brouwerij zijn: Blonde Ros, Witte Ros, Manke Monnik, en Bockros.
Brouwerij t IJ
Deze bierbrouwerij is gevestigd aan de Funenkade 7 in Amsterdam-Oost. Je kunt beter zoeken naar de molen 'De Gooyer'. Deze markante molen is van verre al te zien. De brouwerij zit er direct naast en bevindt zich nabij (de achterzijde) van Artis, en de Dappermarkt. Brouwerij 't IJ bestaat sinds 1985 in voormalig badhuis De Funen. De brouwerij heeft een eigen kroeg direct naast de brouwerij. Het terras bij het café zit bijna altijd vol, in welk jaargetijde je ook komt. Enkele, bij de kenners fameuze bieren van deze brouwerij zijn: Struis, Columbus, IJ-wit, Natte, Zatte. Ook zijn er regelmatig seizoensbieren of speciale edities.
Brouwerij De Prael
Deze brouwerij bevindt zich vanaf 2008 op de Amsterdamse Wallen, Oudezijds Voorburgwal 30. Dit is een van de oudste plekken van de stad. Al rond 1300 lag hier een bierkaai en voerden houten schepen bier aan vanuit Duitsland. Later ontstonden hier de eerste brouwerijen van Amsterdam. Het is een kleinschalige brouwerij. Er is werkgelegenheid voor zon 90 mensen: er wordt ook bewust werkgelegenheid geboden aan mensen met een psychiatrische achtergrond. Hiermee heeft het bedrijf een mooie mix gevonden tussen sociale en commerciële doelstellingen. Bij de brouwerij is een proeflokaal en een eigen winkel. Bekende bieren van deze brouwerij zijn: Johnny (Jordaan), Heintje (Simons), Mary (Servaes, oftewel de Zangeres zonder naam) en Willeke (Alberti). Daarnaast zijn er regematige speciale bieren en seizoensbieren.
Amsterdam was voorheen vele brouwerijen rijker. Een deel van deze brouwerijen heeft het hoofd niet boven water kunnen houden, anderen zijn overgenomen door grotere merken.

  • Amstel brouwerij (overgenomen door Heineken. De brouwerij is gesloten in 1980 en volledig in het Heineken productieproces opgenomen. Amstel is in Europa een groot biermerk. Heineken zelf is het meest verkochte biermerk, Amstel staat op de 3e plaats).
  • Heineken brouwerij (verhuisd naar Zoetermeer. In de voormalige brouwerij aan de Mauritskade/Ferndinand Bolstraat zit nu de Heineken Experience)
  • Koninklijke Nederlandse Beijersch Bierbrouwerij (gesloten)
  • De Deli (gesloten)
  • Gekroonde Valk (gesloten)
  • De Haan (gesloten)
  • De Hooiberg (gesloten, dit was het begin van Heineken)
  • Maximiliaan (gesloten, daar zit nu De Bekeerde Suster)
  • Van Vollenhoven's (gesloten, onderdeel van Heineken geworden)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bierbrouwerijen en proeflokalen in AmsterdamBierbrouwerijen en proeflokalen in AmsterdamEr is steeds meer belangstelling voor lokale biertjes. Amsterdamse bierbrouwerijen en proeflokalen doen goede zaken. Er…
Bierbrouwerij HeinekenHeineken is een bekend bierbrouwerij met een lange geschiedenis. Sinds Heineken zijn eerste brouwerij kocht in 1864 is h…
Geschiedenis van HeinekenGeschiedenis van HeinekenHeineken is één van de grootste bierbrouwers ter wereld. Het Heineken merk is in vrijwel alle landen ter wereld verkrijg…
Bierbrouwerijen en proeflokalen in UtrechtBierbrouwerijen en proeflokalen in UtrechtIn de stad Utrecht zijn verschillende bierbrouwerijen te vinden. Brouwerij Maximus, brouwerij De Leckere en brouwerij Ou…
Lokale bierbrouwersLokale bierbrouwersEr komen steeds meer lokale bieren bij. Er zijn steeds meer jongeren, met name mannen, die er voor kiezen om zelf hun bi…
Bronnen en referenties
  • www.deprael.nl
  • www.beiaardgroep.eu
  • www.brouwerijhetij.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Bierbrouwerijen in Amsterdam"

Reactie

Fred Schiphorst, 19-10-2011 19:17 #1
Het gaat ondertussen verder bergopwaarts met de brouwerijen in Amsterdam. In dit overzicht ontbreken er nog twee: de Bierfabriek aan het Rokin en brouwerij de 7 deugden aan de Osdorperweg. Deze laatste heeft net als de Prael naast een economische ook een sociale functie: het verschaffen van zinvol werk aan mensen met enige afstand tot de arbeidsmarkt. Waar er in het verleden diverse brouwerijen gesloten zijn komen er langzaam weer bij. Een goede zaak! Reactie infoteur, 19-10-2011
Mooie aanvulling. Dank je wel!

Infoteur: Solnah
Laatste update: 14-10-2011
Gepubliceerd: 14-10-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje Amsterdam
Reacties: 1
Schrijf mee!