InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Voordeelurenabonnement van de NS op een OV-chipkaart

Voordeelurenabonnement van de NS op een OV-chipkaart

Voordeelurenabonnement van de NS op een OV-chipkaart De voordeelurenkaart is veranderd. Tegenwoordig is de voordeelurenkaart ook een OV-chipkaart waarmee niet alleen met de trein gereisd kan worden, maar ook met het overig openbaar vervoer in Nederland waar de OV-chipkaart is ingevoerd. Sinds 1 december 2009 is het mogelijk voor treinreizigers die in het bezit zijn van een OV-chipkaart waarop een NS voordeelurenabonnement is geladen deze te gebruiken als vervoersbewijs voor treinreizen van de NS.

Wijziging abonnement

Let op: het voordeelurenabonnement zoals in dit artikel wordt beschreven wordt niet meer aangeboden door de NS. Wel kunnen mensen die al in het bezit waren van een voordeelurenabonnement gebruik blijven maken van dit voordeelurenabonnement geladen op een OV-chipkaart. Ook kunnen mensen die al in het bezit waren van dit voordeelurenabonnement dit abonnement per jaar verlengen. Per 1 januari 2012 is er een prijsverhoging ingevoerd van 5 euro waardoor er in plaats van 55 euro nu 60 euro per jaar voor het voordeelurenabonnement betaald dient te worden. Onderstaande informatie is dus vooral van toepassing op mensen die al in het bezit waren van een voordeelurenabonnement en daar nog steeds gebruik van blijven maken. De NS biedt tegenwoordig verschillende andere abonnementsvormen aan voor mensen die met korting willen reizen met de trein.

Voordeelurenkaart=OV-chipkaart

De voordeelurenkaart is geen losse kaart meer. Tegenwoordig wordt gesproken over een voordeelurenabonnement dat geladen is op een persoonlijke OV-chipkaart. Deze kaart wordt verstrekt door de NS als dit abonnement wordt aangevraagd. Op de persoonlijke OV-chipkaart staan een pasfoto, naam en geboortedatum van de abonnementhouder en de datum waarop de OV-chipkaart niet meer geldig is. Let hierbij op dat deze datum niet gelijk is aan de datum waarop het voordeelurenabonnement afloopt! Wel blijft de abonnementhouder 40% korting houden op treinreizen na 9 uur 's ochtends op doordeweekse dagen, in weekenden en op feestdagen. Voor overige dagen kan het best de NS geraadpleegd worden.

Reizen met het voordeelurenabonnement op OV-chipkaart

Sinds 1 december 2009 kunnen mensen die in het bezit zijn van een persoonlijke OV-chipkaart waarop een voordeelurenabonnement van de NS geladen is, treinreizen met deze kaart. Voorheen moest er nog een papieren treinkaartje met 40% korting bijgekocht worden. Het was al mogelijk om met een anonieme OV-chipkaart te reizen met de NS. Overige abonnementhouders volgen nog.

De OV-chipkaart gereed maken voor treinreizen

Voordat iemand kan reizen met de NS voordeeluren OV-chipkaart moet deze eerst geactiveerd worden via de NS. Allereerst moet een abonnementhouder eenmalig "reizen per saldo" aanvragen bij de NS. Hiervoor is onder andere het kaartnummer nodig. Dit kan via een servicebalie van de NS of via de website van de NS waar de abonnementhouder kan inloggen via "Mijn NS". Daar kan de abonnementhouder aangeven of hij/zij eerste of tweede klas gaat reizen.
Vervolgens kan een reiziger zijn of haar persoonlijke OV-chipkaart bij een NS-kaartenautomaat activeren. De kaart moet voor de kaartlezer gehouden worden waarna gekozen moet worden voor "Ophalen Bestelling". Na enkele stappen wordt de kaart op deze manier geschikt gemaakt voor treinreizen op saldo.

Saldo laden

Bij dezelfde NS Kaartenautomaat kan de OV-chipkaart opgeladen worden door een bepaald bedrag (saldo) op de kaart te laten zetten. Dit kan met muntgeld of een pinpas. Het is ook mogelijk de kaart automatisch te laten opladen als de kaart een minimum saldo bereikt. Hiervoor moet iemand zich aanmelden bij de website van de ov-chipkaart. Alleen als er voldoende saldo op de OV-chipkaart geladen is, kan iemand deze kaart gebruiken als vervoersbewijs. Zorg dat er minimaal 10 euro aan saldo op de kaart geladen is. De NS rekent namelijk een instaptarief van 10 euro voor abonnementhouders. Inchecken is anders niet mogelijk met de kaart. De kosten van de uiteindelijke treinreis worden met dit instaptarief verrekend bij het uitchecken.

Hoe reis ik met de OV-chipkaart? Inchecken en uitchecken

Voordat iemand begint aan een treinreis moet er worden ingecheckt met de OV-chipkaart bij kaartlezers. Dit kunnen poorten of losse palen zijn. Het is erg belangrijk om aan het einde van de reis uit te checken bij een kaartlezer op de eindbestemming! Vooral omdat er bij het inchecken een instaptarief wordt betaald van 10 euro. Checkt iemand niet uit dan is die sowieso 10 euro kwijt, ook al was de oorspronkelijk reis maar bijvoorbeeld 5 euro. Na het uitchecken op de eindbestemming worden de kosten van de treinreis afgeschreven van het saldo op de OV-chipkaart en verrekend met het instaptarief.
Als een treinreiziger tijdens de reis moet overstappen op een andere trein van de NS dan is het niet nodig om tussendoor weer in- en uit te checken. Als er wordt overgestapt op een metro, bus of tram moet dit juist wel!

Hoe wordt mijn kaart gecontroleerd?

Conducteurs controleren het vervoerbewijs met behulp van een speciaal apparaat waarmee de persoonlijke OV-chipkaart gelezen kan worden. Daarop kan de conducteur zien dat er een voordeelurenabonnement geladen is op de persoonlijke OV-chipkaart en waar iemand is opgestapt op de trein.

Kunnen er nog steeds drie mensen met mij samenreizen met korting?

De samenreiskorting geldt nog steeds. De abonnementhouder kan voor zichzelf het saldo op zijn of haar persoonlijke OV-chipkaart gebruiken. Maar de abonnementhouder kan zijn persoonlijke OV-chipkaart niet gebruiken voor de maximaal drie andere medereiziger. Elke medereiziger moet voorlopig nog een papieren treinkaartje aanschaffen met 40% korting als die met de abonnementhouder mee wil reizen.

OV-chipkaart of papieren treinkaartje

Let op dat in bepaalde gevallen het voorlopig nog steeds voordeliger en/of handiger is om een papieren treinkaartje aan te schaffen! Voorlopig zijn papieren treinkaartjes ook geldig. Het kan de moeite waard zijn om van te voren te informeren via de website van de NS of bij de servicebalie wat voordeliger of praktischer is. Ook voor toekomstige veranderingen, aanpassingen en ontwikkelingen is het raadzaam te informeren bij de NS of te kijken op de website van de OV-chipkaart.
© 2009 - 2014 Rinfo, gepubliceerd in Binnenland (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is een kaart die hoort bij een Voordeelurenabonnement. Dit abonn…
OV-chipkaart: Hoe werkt het, kosten en aanvragenOV-chipkaart: Hoe werkt het, kosten en aanvragenGeen stirppenkaartjes, treinkaartjes of kaartjes voor de metro meer in de toekomst. De OV-chipkaart gaat alle vervoersbe…
Een NS abonnement om in het weekend gratis te kunnen reizenEen NS abonnement om in het weekend gratis te kunnen reizenDe NS heeft een nieuw abonnement op de markt gebracht waarmee je in het weekend gratis kunt reizen. Dit nieuwe abonnemen…
Geldige vervoerbewijzen in stads en streekvervoerGeldige vervoerbewijzen in stads en streekvervoerIn het openbaar vervoer (ov) in Nederland kunt u reizen met zowel de strippenkaart, abonnement als de OV-chipkaart. Zond…
OV-chipkaart nu ook voor iedereen!OV-chipkaart nu ook voor iedereen!Binnenkort gaan alle strippenkaarten in de provincie Friesland eruit, hiervoor word dan een OV-chipkaart gebruikt. Lees…
Bronnen en referenties
  • www.ns.nl
  • www.ov-chipkaart.nl
  • Spoor magazine van de NS winter 2009
  • Spoor magazine van de NS nr.2. 2012

Reageer op het artikel "Voordeelurenabonnement van de NS op een OV-chipkaart"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Toos Jonk-Meeth, 31-03-2014 13:15 #172
Reis al jaren met ns ov-chipkaart, 40%korting kaartje, Nu heb ik geen keuzedagen-kaartjes gekregen. heb alles al 3x gelezen en snap niet of er iets verandert is, ben 82 en kan dit moeilijk volgen. kan ik gewoon via de automaat mijn kaartje kopen?

C. A. Jonk-Meeth, 31-03-2014 13:03 #171
Vraag: reis al jaren op ns voordeeluren abonnement, krijg elk jaar mijn nieuwe keuzedagen op couponvel. mijn ov-chipkaart is geldig tot 25-1-2018, kan ik nu weer gewoon, met papieren treinkaartje, uit automaat, reizen?

C. L. Vdoest, 21-03-2014 13:46 #170
Ik ben in het bezit van een ovchipkaart en moet het voordeelabonnement nog activeren. Als ik ga logeren wil ik graag de hond meenemen, is dit gratis, reist zij mee met mij op de kaart, of moet ik een kaartje kopen?

A. Mikuska, 17-02-2014 09:44 #169
Ik ben 78 jaar en snap niets van het vrij reizen meer. Eerst had ik vrij reizen kaartjes die stak je in de gele automaat en klaar, nu moet je handelingen verrichten waarvan ik niets snap. De ns maakt het voor ouderen er niet makkelijker op, wel moeilijker.

A. M. Dijkhuijsen, 22-01-2014 17:00 #168
Mijn man en ik hebben een voordeeluren abonnement met 7 vrije keuze dagen, die keuzedagen moeten via de automaat geactiveerd worden hebben wij begrepen. Moeten we telkens als we uitstappen (op die keuze dag) uitchecken? of pas als we in de avond terug zijn op het station van instappen?
De NS heeft het niet simpeler gemaakt voor ons oudere. De kaarthoesjes ontvangen, je kunt alleen niet zien van wie de kaart is die er in zit.

Tineke Posthumus, 16-01-2014 16:15 #167
Heb 15 januari ingescheckt met mijn ov-voordeelurenkaart. mijn trein ging om 9.15 en ik heb ingescheckt om 8.55. de kaartlezer gaf aan, wordt gereisd tegen het volledige tarief, aangezien de trein erg vol is om die tijd, heb ik eerder ingescheckt. mag dat

B. M. de Rijk, 14-10-2013 15:59 #166
Heb een vraag over het opladen van mijn kaart afgelopen weekend in Middelburg, volgens mij ging er iets fout : heb twee keer moeten opladen met tien euro, terwijl normaal één keer genoeg is! De eerste keer werd er volgens mij te weinig op de kaart gezet, maar wel afgeboekt van mijn rekening! Kan dat?
het nummer van mijn kaart is : 2873940 en de datum van de reis was : 12 -10 -2013, graag correctie? vr. groet, Brigitte de Rijk.

Adriana Hijman, 27-09-2013 16:50 #165
Ik heb een ov chipkaart, hoe kom ik aan een voordeeluren kaart met 7 vrije reizen?

P. A. C. de Jongh, 02-09-2013 14:46 #164
Al jaren in bezit van een 60+voordeelabonnement met 7 vrije reizen per jaar. Mijn papieren kaartjes zijn inmiddels verbruikt. Een medewerker van de NS-service-balie zegt mij, dat ik voor de aanvang van een vrije treinreis via de kaart-automaat mijn voordeelabonnement moet laden en vervolgens inchecken. Maar hoe weet ik nu in welk tijdvak ik vrij mag reizen?

Inekevonk, 02-07-2013 08:56 #163
Hoe kunnen we handelen. Allebei O ve chip kaart. reizen samen. Krijgen we alle twee korting 40%? En hoe voor de tweede reiziger?

Lineke van Geest, 14-06-2013 11:41 #162
Ik lees steeds maar alleen over voordeeluren abonnement, maar hoe zit dat met mijn vrije reizen 7x per jaar. Is dat afgeschaft?

Overkamp, 11-06-2013 19:09 #161
Wj heben het voordeelurenabonnement opgezegd, mijn vrouw heeft nog een saldo
op haar kaart staan. Hoe krijgt zij dat saldo er af?
Met vr.gr.
Hein Overkamp.

K. Tan, 01-05-2013 09:34 #160
Graag een demo video van hoe je voordeelurenkaart op ov chipkaart moet avtiveren
voor een keuze dag, of een van de zeven vrije dagen.
Als ik (oude vrouw) thuis kan bestuderen is makkelijker dan op het station waar het erg druk is, en soms niemand die je kan vragen.

Pjm de Jeu, 30-04-2013 12:37 #159
Ik wil vandaag (30-4) op station Emmen Zuid een bestelling ophalen. Dit lukt niet; er staat niets klaar, zp meldt het display. Hoe kom ik nu aan m'n "vrij-reizen-kaart" voor deze periode?

Riet Houtenbos, 22-04-2013 14:29 #158
Ik heb een voordeelurenabonnement met 7vrije reizen, nu wil ik het volgende abonnement zonder de extra vrije reizen. De reden ik heb eigenlijk bijna geen gebruik gemaakt. vandaar dat ik dat niet meer hoeft, wel de korting van 40 % a.u b.
Gr R.Houtenbos

Pvanbijlevelt, 05-04-2013 14:17 #157
Ik heb een voordeelurenabonnement met 7 vrije reizen kan ik nu evenals bij de dal
voordeelkaart ook voor 14 euro nog 7 extra keuzedagen kopen?

Gerda Idzerda, 28-03-2013 03:03 #156
Ik heb een vraag: heb een nieuwe ov.chipkaart ontvangen de oude vervalt op 2 april 2013. er zit 10.- euro op de oude kaart. ga nu op vakantie voor langere tijd ben ik de tien euro op de vervallen kaart kwijt of is er een mogelijkheid de euro s op de nieuwe kaart over te maken?

Jh Koppenol Hiele, 15-03-2013 12:10 #155
Ik wil voor 2014 een voordeelabonnement zonder 7 vrije reizen, maar wel met de 40% korting. Ik heb nl. diverse vrije reizen moeten laten verlopen en dat is zonde.
Wil graag uw reactie ontvangen.
J.H.Koppenol, Maart 2013

Suus, 13-03-2013 05:27 #154
Ik heb vragen, als nu iemand mee wil neem en reis op ov chipkaart, ken zo mee reizen ja of nee?

G. Visscher, 12-03-2013 09:46 #153
Ik ben 60+er en heb een voordeelurenabonnement. Als ik een andere persoon wil meenemen met 40% korting, en die persoon heeft geen OV-chipkaart, kan dan nog een papieren kaartje bij de kaartautomaat aangeschaft worden met 40% korting?

A. Shazad Wijnen, 11-03-2013 11:39 #152
Ik heb mijn nieuwe voordeelurenkaart ontvangen. Hoe kan men gebruik maken van de samenreiskorting als de papieren treinkaartjes verdwijnen en wanneer en hoe kun je gebruik maken van de keuze dagen?
Groeten,
A. Shazad Wijnen

E. B. J. de Jonge, 06-03-2013 23:45 #151
Ik heb een voordeelurenkaart en wil me adres veranderen. Hoe moet dat?

M. V. D. Vall, 06-03-2013 08:58 #150
Kan ik ook met mijn keuzedagkaartje vrij reizen bij Veolia?
graag uw antwoord op mijn mail b.v.d. R.

G. B. van Dijk-Van Os, 04-03-2013 12:37 #149
IK heb mijn nieuwe voordeelurenabonnement geactiveerd maar weet niet of dit gelukt is. Hoe kan ik dit te weten komen?

J. H. Prins, 26-02-2013 14:00 #148
Zojuist zeer efficient retour gereisd tussen Den Dolder en Schiphol. Ben nu op zoek hoe mijn voordeelkaart c.q. OV te activeren i.v.m. het vervallen van het NS kaartje. Ben daar tot nu toe nog niet uit.
J.H.Prins.

T. J. Frantzen, 24-02-2013 12:11 #147
Zeer onaangenaam verrast bij het lezen van dit artikel.Vooral omdat je zelf na moet gaan of je in sommige gevallen niet koedkoper uit bent met een treinkaartje. Als oudere wordt je daar niet blij van.Ook begrijp ik niet waarom je je geld kwijt bent als je vergeet uit te checken.Schandalig.
Graag wil ik weten of je verplicht bent op te laden in het NS station of dat het ook bij een winkel kan, zoals ik heb gedaan.Ik heb nog niet gereisd blijft het bedrag wel geldig?Gaarne antwoord. Hoogachtend,
T.J.Frantzen

Leonnieuwland, 21-02-2013 13:42 #146
Op welke manier kan een voordeelurenabonnement geannuleerd worden?

A. Ditmarsch, 01-02-2013 16:29 #145
Mijn NS OV-chipkaart verloopt op 19 maart a.s. Wat moet ik doen om hem te verlengen?

Stokkermans, 31-01-2013 10:34 #144
Wegens ziekte zijn wij vorig jaar niet kunnen treinen met onze voordeelurenabonnement. Nu mijn vraag kan ik toch weer gebruik maken van dit abonnement met de zelfde voor waarden? (Als ik natuurlijk betaal voor het abonnement) Jaren gebruik ervan gemaakt, maar door ziekte een jaartje gestopt.

Groeten P.Stokkermans

W. Janssen, 28-01-2013 15:16 #143
Mijn voordeelabonnementkaart verloopt 10 april 2013, maar mijn keuzedagen loopt tot 30april. Krijgen wij nu de nieuwe chipkaart voor de verlopen datum en moeten wij die overnieuw opwaarderen of doen jullie dat? Groeten de familie Janssen

B. Puhl, 24-01-2013 09:50 #142
Met de kerstdagen zat ik in Maastricht, en ging de eerste kerstdag voor een tripje naar Valkenburg. Daar heb ik 20 euro op de ov chipkaart gezet, maar dat kan ik niet meer terug vinden, als ik de kaart voor de lezer houdt. Waar is dat gebleven? Dat is dus veolia transport.

M. Vlig, 19-01-2013 12:52 #141
Per NS reis ik op een OV chipkaart op saldo, geactiveerd door NS.
Mijn echtgenote reist op een OV chipkaart type NS voordeeluren kaart(40 % korting ).
Wat moet ik doen om, als ik met haar meereis, ook de korting van 40 % te krijgen?
Met groet M.Vlig.

D. Mik/a C. Mik-Weernekers, 18-01-2013 10:35 #140
Jarenlang hebben wij een voordeelabonnement gehad met daarbij 7 vrije reisdagen.
Met dit laatste (7 vrije reisdagen ) willen wij stoppen. Wij willen wel het voordeelabonnement houden. Wat adviseert U ons? Door gezondheidsproblemen hebben wij helaas maar een enkele keer gebruik kunnen maken van de zeven vrije dagen en dat is jammer en eigenlijk weggegooid geld.
Met vriendelijke groeten,

D. Mik

Bjam van Vessem van Zuijlen, 04-01-2013 15:14 #139
Mijn voordeelurenkaart met Chip is verlopen. Ik heb mijn nieuwe kaart weer opgeladen. Maar op mijn oude kaart staat nog een saldo.

C. van Jeveren, 04-01-2013 11:47 #138
Ik heb een OV-chipkaart m.b.t. een voordeelurenabonnement en nog een OV-chipkaart welke ik gebruik voor de bus. Op de OV-chipkaart voor de bus heb ik al reizen op saldo welke automatisch wordt opgeladen.
Ben ik nu verplicht om op de OV-chipkaart m.b.t. de voordeelurenabonnement ook een saldo te laten zetten, of kan ik mijn andere OV-chipkaart gebruiken met 40%korting?

A. W. Booij, 03-01-2013 11:34 #137
Geachte heer/mevr,
Mijn OV chip kaart is geldig tot 09-12-2013 moet ik deze voor dit jaar weer opnieuw activeren?
Groetjes en de beste wensen voor 2013
AS.W.Booij

Hmh Geerts, 02-01-2013 09:44 #136
Ik weet niet, of ik goed zit. Ik ben al mijn bescheiden kwijt voor het abonnement, dat per 8 dec. 2012 verlopen was. Ik heb alles bij elkaar gedaan in een envelop om het te verlengen en ik ben die kwijt. Ik wilde de 31 dec. weg en heb me suf gezocht. Wat nu te doen?

T. M. Bours, 23-12-2012 08:53 #135
Om automatisch opladen OV chipkaart aan te vragen, moet je bij N.S een formulier invullen +een kopie van je paspoort of identiteitsbewijs opsturen.Tijdens de TV uitzending van op Kassa op 22 dec.werd verteld dat zo, n kopie nooit van clienten gevraagd mag worden, omdat er teveel gevaren aan verbonden zijn.Wat gaat N.S hier aan doen?

M. van der Luyt, 17-12-2012 12:23 #134
Mijn OV chipkaart no.9106049 geldig tot 28-08-16 op ma.18-12-12 gebruikt.In Ommen ingecheckt (Arriva) in Zwolle uitgecheckt.Toen opnieuw weer ingecheckt en bij controle bleek het niet goed te zijn. In Ommen uitgecheckt maar lukt niet. Display gaf aan - € 1.45 terwijl er € 18.= opstond. Wel een dure rit. Hoe te handelen?

B. Dolle, 13-12-2012 23:26 #133
Jarenlang voordeelurenabonn. gebruikt met 7 vrije reisdg. Met dit laatste willen we stoppen. Wat adviseert u? Wat kost dan alleen het voordeelurenabonnement?

Jan van der Meer, 13-12-2012 15:26 #132
Voor ouderen zijn al de aanpassingen van de NS niet altijd even eenvoudig. Neem de OV-kaart. Tengevolge van slechte voorbereiding heb ik nu een OV-kaart voor bus, tram en metro en mijn Voordeelurenpas die voor genoemde vervoermiddelen is te gebruiken. Ticket automaten zijn druk bezet dus even rustig wat proberen is er niet bij. In station Den Haag cs, laat in de avond, vond ik een vrije automaat. Voordeelpas met NS logo voor de lazer gehouden in de hoop iets te lezen over activeren. Niet dus. Wat moet ik nu, dus gezocht naar info en gevonden het NS artikel over Voordeeluren op de OV-chipkaart. Zo leert men begrippen "reizen per saldo" " Gaan naar NS service balie" "Gebruik kaartnummer" en dan pas kan worden geactiveerd bij een kaartjesautomaat. Het hier genoemde artikel heeft mij wel wat duidelijkheid gebracht maar 10 Km reizen naar een service balie blijft bestaan. Wie dat wel eens heeft gedaan weet hoe druk die punten zijn.
Daar mijn kaart begin 2013 verloopt ga ik eerst uitzoeken hoe het gaan naar een service balie vermeden kan worden.

Corrie van de Noort, 06-12-2012 11:50 #131
Hoe kan ik met de nieuwe ov-jaarkaart, mijn vrije reizen gebruiken?

Cmf Verluyten Heijthuijsen, 05-12-2012 23:27 #130
Kan ik een hemakaartje opwaarderen naar eerste klas?

Jk van Dorp, 29-11-2012 11:51 #129
Erg blij ben ik hier ook niet mee. Reis al een aantal jaren met het NS Voordeeluren
abonnement, met daarnaast - los - een kaart voor bus, tram en metro. Dat beviel me best. Nu moet weer alles opnieuw worden opgestart. Ik woon te ver weg van een (groter) NS-station om me daar te laten adviseren en/of om te activeren. Erg lastig allemaal!

M. V. D. Heiden-De Bruin, 28-11-2012 09:35 #128
Kan ik volgende week naar A.dam met nog 2 personen met 40% korting als er geen automaat staat met papieren kaartjes? Kan ik dan gebruik maken met
mijn ovkaart?

A. M. Maasen, 19-11-2012 08:32 #127
Ik heb een voordeelurenabonnement. Als mijn hond met mij mee de trein in gaat, koop ik voor haar een kaartje erbij. De kaartjes gaan verdwijnen, mag mijn hond dan gratis mee?
Met vriendelijke groet,
anne-mieke maasen en schapendoes Caricia.

Mjp Tilgenkamp-Gommans, 16-11-2012 21:29 #126
Graag wil ik weten.ikheb een voordeelurenabonnement en mijn man daar ook mee
reisen voor 40 korting hoe werkt dat?en wat moet ik nu laten opwarderen? tk heb ook een gewone ov chipkaart voor de bus net als mijn man. groet mjp tilgenkamp

Nico Scharn, 13-11-2012 17:44 #125
Ik heb mijn 'bestelling' binnengehaald van mijn NS-OV-chipkaart.
Ik krijg dan een bon mee. Daarop staat:

Werk-VDU-by
RoS uit
RoS klasse 2
RoS-VDU

Wat betekent dat?

E. Slokker-Dekker, 12-11-2012 12:40 #124
Met heel veel moeite is het mij gelukt om OV chipkaart met Dal en Vrij reizen te verkrijgen.
Nog onwetend heb ik mijn 1e en 2e keuze dagen geactiveerd. Het blijkt zelfs via klantenservice niet mogelijk om e.e.a. te deblokkeren. Dus… wonende in Huizen, als ik 2 maal naar Amsterdam ga ben ik die dagen kwijt. Wat kan ik nog doen om deze activering ongedaan te maken?

Jitze Zwaagstra, 31-10-2012 22:43 #123
Allemaal nuttige vragen want hier is natuurlijk niet meer uit te komen voor degenen (vaak ouderen) die niet of minder bedreven zijn met de computer. Waar vind ik het antwoord van NS op al deze vragen? Toch aub niet via Eva, he!

Van de Bovenkamp, 29-10-2012 10:18 #122
Zaterdag attendeerde een conducteur ons er op dat onze ov chip kaarten op vol tarief stonden en niet zoals wij aannamen op voordeeluren 65+.
Hoe krijgen wij onze nieuwe ov chip kaarten van het volle tarief naar voordeelurenabonnement zoals wij al jaren gebruiken. We hopen, dat het spoedig opgelost wordt.

J. H. Strabbing, 26-10-2012 09:35 #121
Kan ik mijn keuzedagkaartje ook gebruiken op zaterdag 22 december om 8 uur 's ochtends?

Dhr J. W. Willekes, 24-10-2012 09:58 #120
Ik wou mijn voordeel uren dalkaart ophalen uit de automaat maar worden dan alle zeven kaarten op mijn chip kaart gezet of moet ik iedere keer als ik weg wil weer een nieuw kaartje nemen en zelf bij houden wanneer de twee maanden weer om zijn, dit was eerder veel makkelijker dan stond de datum er op. VRG.

A. Vermaes, 19-10-2012 15:55 #119
Mijn treinkaart is allang verlopen maar er zit nog 18 euro op de chip. Kan ik hiermee nog in de bus?

H. Neuteboom, 17-10-2012 16:36 #118
Onlangs is mijn nieuwe abonnement ingegaan. Ook heb ik al de7 nieuwe vrijreizenkaartjes ontvangen. De geldigheid hiervan is tot 16 oktober 2013.
Zijn deze kaartjes vanaf die datum verleden tijd?

H. Neuteboom

Leenders, 17-10-2012 14:17 #117
Ook bij mij de vraag hoe het met de meereiskorting en vrijreiskaartjes moet m.i.v. jan. 2013.
OV-chip-kortingskaart geldig tot juli 2017.
Graag uw reactie.

H. M. G. Gleijsteen-Pater, 15-10-2012 20:42 #116
Hoe gaat dat dan bij het inchecken bij de paal wanner wij samen reizen, moet ik dan twee keer inchecken? Vraag twee: ik heb mijn kaart bij de aanvraag met E20.00 op laten waarderen, moet ik dan verder nog iets doen, of staat dat er nu al op?

H. van Es-Bruin, 12-10-2012 19:46 #115
Ik lees dat ik vanaf jan 2013 geen papieren kaartje met korting meer kan kopen hoe kan mijn man dan met korting met me mee reizen? Als die wel een kaartje met korting kan kopen waarom ik dan niet.

J. D. Vogelaar-Struijcken, 12-10-2012 12:47 #114
Hoe gaat het per 1jan 2013 met de meereiskorting en de vrijreiskaarjes als er geen papierenkaartjes meer zijn? Ik kreeg vandaag bericht per post dat ik vanaf die datum geen kaartjes meer kan kopen en dus nu alvast de OVchipkaart moet gaan gebruiken. Mijn abonnement loopt tot en met 29-03-2013.
Groet
Ankie Vogelaar

Ellen Loohuis, 09-10-2012 21:46 #113
Vrijdag met ov-dalurenkaart gereisd naar Utrecht. Hiervoor had ik beter een dag retour kunnen kopen, ik blijk nu teveel betaald te hebben. Was in de veronderstelling dat de korting 40% en retour prijs verrekend zouden worden. Nu via deze site gezien dat ik het niet met de kaart had moeten doen maar met een papieren kaartje. Jammer van de onduidelijkheid.

J. M. van der Stad, 03-10-2012 12:03 #112
Min ov-chipkaart verloopt 08-11-2012. Krijg heden uw brief knm:KOVC519-0612. Moet nieuwe ovkaart aanvragen, kosten €7, 50. Mijn vrouw F.C. van der Stad kreeg verleden week met brief knm TLS414-0512 voor hetzelfde abonn. als ik heb haar nieuwe kaart gratis toegestuurd. Graag opheldering hierover svp.

H. van der Winden, 23-08-2012 11:39 #111
Vraag:
Ben ik verplicht om saldo op de OV-chip van mijn voordeelurenabonnement te zetten? Ik wil zo lang mogelijk met een gewoon kaartje blijven reizen.
Met vriendelijke groet, H.vd Winden

Ankvanschoonhoven, 12-08-2012 11:40 #110
Ik ben al dagen bezig met het uitzoeken hoe ik via internet aan een voordeelurenabonnement kan komen. Ik heb net de OV chip kaart ontvangen voor reizen op saldo. Nu weer ergens zien teactiveren. Als ik al deze commentaren lees zakt de moed me in de schoenen en vraag ik me af of het wel wijs is via een abonnement afhankelijk te worden van de NS. De hulp aan de balie op CS in Amsterdam was ronduit schofferend. Ik moest het toch echt maar zelf uitzoeken of bij vrienden te raden gaan. Nu toch maar weer naar CS en proberen e.e.a aan de weet te komen? Ben benieuwd. Blij word je van dit alles niet.

A. M. G. Kempen, 03-08-2012 20:37 #109
Ik wil mijn reis saldo inzien heb dat in het verleden ook kunnen doen nu willen ze dat ik een ander email adres opgeef ik heb er maar een war gaat er fout?

Ans Knaapen, 25-07-2012 11:18 #108
Goedemorgen, Jarenlang heb ik met veel plezier gebruik gemaakt van de dalurenkaart. Door omstandigheden ben ik daarmee gestopt. Nu heb ik vanaf 10-07-12 geprobeerd gebruik te maken van de € 40 aanbieding. Hoe dan ook ik kwam er niet doorheen: of het benodigde pijltje stond niet in de website, of de site was uit de lucht vanwege?. Ik heb één keer hulp gehad (op 12/7) van klantenservice. Toen bleek dat ik geen geschikte digitale foto had. Dus foto laten maken. Daarna kwam ik er niet meer doorheen? En nu blijkt dat het abonnement € 60 kost. Ben vanochtend ook weer aan het zoeken geweest hoe te handelen. Kom op allerlei sites maar niet die ik zoek. Wordt een beetje gallisch. Kan ik niet gewoon een aanvraag + pasfoto's naar jullie sturen?! Met vriendelijke groet, Ans Knaapen

M. V. D. Bos, 19-07-2012 21:19 #107
De ns mag wel even uitleggen hoe je de dalurenkaart met je ov chipkaart kunt activeren.
Dat is niet gelukt toen ik dat bij de automaat wilde doen. gewoon geen opties voor op het scherm. Geef mij maar mensen bij de loketten die je als mens behandelen. Niet die automaten waardoor je gedegradeerd wordt tot lastig element.

M. V. O. Mahabir-Sjiem Fat, 17-07-2012 00:31 #106
Ik heb enkele vragen: Sinds wanneer zijn keuzedagen niet geldig op maandag en vrijdag?
Hoe en wanneer kan ik de Railplus kaart gebruiken? Hoeveel korting krijg ik bij het reizen met de trein buiten Nederland?

A. E. de Boer, 12-07-2012 09:26 #105
Mag ik met mijn 40 procent kortingskaart ook een persoon gratis meenemen met de NS-Meereiskaart?

J. Schrijnemaekers, 06-07-2012 09:35 #104
De OV-chipkaart met voordeelurenabonnement is heel handig. Ik heb er wel een vraag over: nl. per 1 juli is mijn voordeelurenabonnement afgelopen. In de beschrijving staat dat dit automatisch verlengd wordt. Prima dus, maar ik heb nog steeds niet de bijbehorende keuzedag kaartjes ontvangen. Hopelijk is mijn OV nog steeds geldig.

A. C. Roos, 04-07-2012 16:55 #103
Hoe te handelen via de automaat (Ov-chipkaart) om een vrije keuzedag te verkrijgen?
Het is ons niet duidelijk. Gaarne uitleg.
m.v.g.

A. G. Blom, 28-06-2012 17:17 #102
M.i.v. 20 juni j.l. is mijn voordelurenkaart verlengd, met dien verstande dat aan mij de "vrije reis coupons" zijn toegezonden. Daarna heb ik een een een paar keer met mijn voordeel urenkaart gereisd. Plots kreeg ik in de gaten dat ik niet meer met 40 % korting reisde. Vervolgens ben ik naar het dichtstbiij zijnde station Arnhem gegaan. Daar advisweerde ze mij bij u om terugstorting van de teveel ingehouden bedragen voor de na 20 juni j.l. gemaakte reizen te vragen bij deze doe ik dat bij deze. Mijn bankrekening is 93 62 20 465 t.n.v. A.G. Blom en/of mevr. P. Hei

C. Wouters-Michielsen, 22-06-2012 11:27 #101
Kan ik met mijn voordelenabonnement met 7 gratis reizen in de maanden juli en augustus ook vóór 9 uur reizen?

S>schutte, 20-06-2012 11:10 #100
Ik heb vanmorgen mijn o.v.kaart geactiveert bij een ophaalpunt. Ik kreeg een uitdraai met de afkortingen. Ros uit
werk-vdu-bij
RoS klasse 2
RoS-VDU
Welke afkorting kan ik zien dat mijn kaart geactiveerd is?
S>Schutte

W. J. Smit, 05-06-2012 11:35 #99
Ik beschik sinds +/- een jaar over een OV-chipkaart en reis met korting. Sinds de verlenging wordt er echter geen korting meer afgeschreven zodat ik het volle pond betaal. Ik heb de kaart opnieuw geactiveerd bij een automaat maar dit heeft geen effect. Ik begreep dat ik het teveel betaalde kan terugkrijgen via het formulier maar hoe activeer ik de kaart zodat ik ook weer met voordeel reis?

W. J. Wolst-Schoenmaker, 14-05-2012 14:45 #98
Mijn o.v.chipkaart van n.s. is nog geldig tot 01-11-2012. Krijg ik op deze kaart ook 40% korting op al mijn trein reizen, en is deze kaart na 11 november 2012 dan verlopen, of moet ik dan een andere kaart aanvragen?

B. Verhaeg, 09-05-2012 09:26 #97
Ik heb sinds vorig jaar een pas met reizen op saldo. Deze moest voor 28 januari opnieuw worden opgeladen. Dit heb ik 25 januari gedaan. Omdat ik zeer onregematig met de trein reis heb ik onlangs hier weer gebruik van gemaakt. De pas is gecontroleerd en was goed, maar ik moest wel het hele tarief betalen, terwijl ik al jaren reis met een voordeelkaart. Mijn abonnement wordt automatisch afgeschreven. Wat kan ik nu doen?
Met vriendelijke groet,
B. Verhaeg

M. S. van der Meer, 08-05-2012 12:05 #96
Ik heb al vanaf februari problemen, al heel veel jaren lang een voordeel uren abonnement bij NS, nooit problemen gehad, sinds vorig jaar is er ook chipkaart van gemaakt, werkte ook prima, maar toen ik in februari een nieuwe kaart kreeg, stond het voordeel uren er niet op, ik had wel 61 euro er op staan, kon er niet mee reizen, ik naar service loket Amersfoort, daar werd ik voor gek gezet, door medewerker, deze mevr kan niet zelf activeren, en dat moet toch want wij doen dit niet meer. Na lang aanhouden, heeft een service medewerker het met mijn kaart geprobeerd, lukte niet, dus weer terug een kaartje mee gekregen voor klantenservice te bellen, die begrepen het, mijn kaart kon na veertien dagen geactiveerd worden, weer kon mijn kaart niet geactiveerd worden, ik heb nu twee maal een brief naar de klantenservice geschreven, geen antwoord terug, ik kan niet met mijn kaar reizen vanaf februari het is nu mei, waar is de NS mee bezig, waar kan ik nog terecht?

A. B. Tiessens, 23-04-2012 16:33 #95
Ben j.l. zaterdag mijn voordeelurenabonnement verloren, waarschijnlijk op de parkeerplaats bij station Nunspeet. Wat te doen?

S. Leijendekker, 10-04-2012 17:39 #94
Voor mijn vrouw en mij 2x vijftig euro afgetrokken voor de Dal- voordeelkaart.
Hierbij had ik vergeten om de 7- keuzedagen in te vullen. De ov- kaart is vanmiddag
geactiveerd van ons samen. Dit is natuurlijk helemaal mis. 100 euro weg en geen
7 keuzekaartjes. Hoe wordt dit opgelost? Kunt U dit voor ons veranderen?
Wij reizen alleen maar zeven keer per jaar met de trein. Bij voorbaat dank.
Dhr. en mevr. Leijendekker.

Agnes van Geelen, 05-04-2012 21:45 #93
Momenteel heb ik een voerdeelurenabonnement op een ov-chipkaart, 7 mei word ik 60 jaar en wil dan graag de 'keuzedagkaartjes'kopen, hoe moet dat?

Cor Appelboom, 22-03-2012 10:28 #92
Ik heb een voordeelurenabonnement met 7 gratis keuzedagen. Kan ik een daarvan op zaterdag voor 9.00 uur gebruiken?

Dijkstra, 08-03-2012 16:36 #91
Mijn vrouw en ik hebben beide een voordeel abb.,geldig tot 11-02-2017 eerste klas, en reeds betaald. Ik kan beide kaarten niet activeren, hij geeft aan ( geldig tot 31- 12-29?.Wat moet ik doen?

J. P. Doejaaren, 03-03-2012 18:15 #90
Ik ben mijn kaart met pasfoto kwijt. kan hem niet vinden.ik ben al jaren lid viavoordeelurenabonnement.Ben in alle jaren pas 3 maal met de trein op een keuzedag geweest.Moet ik nu een OV jaarkaart aanvragenIk betaal nu zelfs 1 ste klas.vr.groet.J.P.Doejaaren.

Th J. M. Krebber, 03-03-2012 09:58 #89
Als ik mijn voordeeluren-abonnement 60+ niet meer verleng (nieuwe prijs € 74.00)
kan ik dan mijn OV-chipkaart behouden en gewoon blijven opladen en gebruiken voor reizen per NS - bus - metro en tram?

A. J. Haring, 02-03-2012 16:32 #88
Wat moet ik doen voor een nieuwe voordeeluren chipkaart?
b.v een nieuwe foto of nog iets anders.

I. van Hoogstraten, 20-02-2012 17:56 #87
Op 14 april 2011 werd mijn voordeelurenkaart gestolen. Daarna kreeg ik 2 nieuwe kaarten Een kaart bestelde ik bij de stationsbalie en een werd mij toegestuurd Ik wil graag af van die extra kaart maar kan vanuit Belgie de 900 nummers niet gebruiken en de postcode zonder letters wordt niet geaspecteerd.Ik schreef een brief maar kreeg geen goed antwoord.

E. J. van Straten, 14-02-2012 21:02 #86
Ik heb een nieuw voordeelabbonnement gekregen. In de begeleidende brief staat dat ik saldo dat op mijn oude kaart staat kan omzetten op de nieuwe. Daartoe moet ik op ns.nl/nieuwekaart kijken hoe ik dat moet doen. Echter, ns.nl/nieuwekaart bestaat helemaal niet! Kafkaïaanse toestanden.

Wendy, 03-02-2012 16:27 #85
Ik heb een voordeelurenkaart, hoe zeg ik deze op? ik ben nu 18 en wil een ov aanvragen, hoe doe ik dat?

E. T. Balster-Talens, 01-02-2012 15:27 #84
Hoe vraag ik een klassewissel aan vd 2e naar de 1e klas?

H. Pruijt, 31-01-2012 12:27 #83
Mijn vrouw en ik bezitten een NS OV kaart, einddatum 12-3-2013, met 7 vrije reisdagen. wij willen geen vrije reisdagen meer, maar wel de OV kaart met reizen in daluren blijven gebruiken. Hoe kan ik dat regelen?

Mart Kaal, 25-01-2012 15:24 #82
Kunnen derden op mijn ovkaart meereizen met de bus? Of moeten zij ook een ovkaart aanschaffen?

José Spierings, 01-01-2012 18:34 #81
Mijn man en ik hebben een dalvoordeelurenchipcard genomen voor 2012 met 7 vrije reizen voor 60+ers, kunnen wij die zelf op een door ons genomen tijdstip opnemen of is er een limiet aan gebonden. Zo ja, waar kan ik die vinden?

J. E. Klijn, 30-12-2011 10:11 #80
Hoe gaat het in 2012 met de vrije reisdagen op de 60+ kaart? Krijgen we nog papieren kaartjes per post?

M. J. Gooszen, 22-12-2011 10:33 #79
Waar kan ik melden, dat mijn OV chipkaart nr. 2264006 onvindbaar is? Ik ben op 15-12-2011 met de kaart + een treinkaartje naar Schiphol gereisd en in dat weekend teruggekomen uit Londen. Werd gehaald, dus niet per trein naar huis. Er zit een saldo van rond de 50,- op. Maar nu is hij zoek, ik vrees verloren. Wat te doen? Het abonnement voor 2012 werd reeds afgeschreven van mijn rekening. M.J. Gooszen

Dirk Eekhof, 28-10-2011 08:32 #78
Ik reis al een aantal jaren met mijn voordeelkaart (huidige nummer 2524793 geldig tot 26-02-12) Gisteren 27 oktober werd ik in de trein gecontroleerd. Omdat er een scheurtje in de kaart was ontstaan kon de conducteur de kaart kennelijk niet aflezen, terwijl ik gebruik maakte van mijn keuzedag (4) ticket. Mij werd geadviseerd contact met de NS op te nemen, aangezien ik momenteel als een 'zwartrijder' in de trein zou zitten. Als de kwaliteit van de kaart zodanig is dat hij bij normaal gebruik gemakkelijk scheurt, lijkt mij dat het onverstandig is deze op te laden.

Anny van Gend, 18-10-2011 17:49 #77
Wat een gedoe; Gratis keuze dag!? Kan met OV enkel bij NS! Moest dus eerst kaartje kopen van Boxmeer naar Nijmegen, omdat hier Veolia rijdt, dit kan ik achteraf declareren bij NS, wat een gedoe! Van Nijmegen naar Groningen wel met OV-gratis keuze dag, om vervolgens op Groningen Centraal weer een kaartje te moeten kopen naar Groningen Noord, en ook dit moet ik dan declareren, omdat hier Arriva rijdt! Lang leve de privatisering!

G. Talsma, 16-10-2011 13:20 #76
Gister heb ik ingecheckt bij Station Zeist- Driebergen en ben bij Maarn weer uitgestapt maar het niet uitgecheckt. Ik woon in Wirdum ( frl.) hoe gaat dit met de afschrijving van de kosten? Ben ik dan 10,00 euro kwijt of gaat er meer van de chip kaart af?

Rutten, 14-10-2011 21:30 #75
Mijn vrouw en ik hebben al jaren een voordeelurenabonnement, afgelopen jaar hebben wij
69euro betaald p.p. Nu lezen we dat voor 1 jan 2012 de abonnementen verhoogd worden van 55 euro naar 60 euro. Rara kunt u mij vertellen hoe dat kan

Rutger Vlug, 13-10-2011 10:30 #74
Wij (mijn vrouw en ikzelf) hebben ieder een persoonlijke OV chipkaart voor bus en tram met automatische oplaad machtining van € 20,--. Kunnen wij hiermee ook met de trein reizen of moeten we hiervoor een NS machting hebben afgegeven? Onze leeftijden zijn 79 en 82 jaar, wij hebben korting op bus en tram, krijgen wij ook korting op NS reizen?

S. M. van Hardeveld, 10-10-2011 17:45 #73
Vraag: Mijn man heeft het oude voordeeluren abonnement. Onlangs is hij 60 jaar geworden. Heeft hij recht op een aantal vrij reizen per jaar?

Marianne Backx, 07-10-2011 17:40 #72
Kan ik met een voordeelurenabonnement met een gratis keuzedag een weekendretour nemen? En krijg ik ook 40% korting met de bus?

Tetenburg, P. J., 28-09-2011 12:22 #71
Net als Carmen is het voor mij zeer moeilijk om op de juiste site te komen om mezelf aan zo'n 65+ kaart met korting op naam aan te melden. Waarom kan dat niet aan het stationsloket? Ik heb op mijn p.c. al diverse "kreten" uitgeprobeerd, maar ik vind niet wat ik zoek: een aanmeldingsformulier om mijn huidige onpersoonlijke kaartje om te turnen in een kaartje met korting wegens leeftijd o.a., voor die enkele keer dat ik mijn auto eens thuis laat!

Carmen Gatsonides, 21-09-2011 12:26 #70
Ik vind het absurd, dat je nu ook al een computer nodig hebt om je ov te activeren. Als je er dus geen hebt (en ook in deze tijd ken ik mensen die zich er doodeenvoudig geen aan kunnen schaffen!), je hier dus niks mee kan! Of je moet naar een ander station om je kaart te laten activeren. Ik heb er net 50 eu opgezet en ik heb er al weer spijt van. Had beter gewoon een kaartje kunnen kopen. Nu moet ik weer achter die computer gaan zitten, dus eerst weer naar huis, of op de fiets naar het volgende station, om mijn kaart te laten activeren. Ik weet het, we leven in een belachelijke maatschappij en de NS doet daar flink aan mee. FOUT.

Wiegers, 19-09-2011 02:09 #69
Ik heb anderhalf jaar geleden een voordeelurenabonnement aangeschaft en heb dit na een jaar niet laten verlengen, Dit is nu dus niet meer geldig. De datum op het pasje is echter nog niet verlopen. Kan ik dit pasje nu nog gebruiken las ov chipkaart tot de verloop datum die op het pasje staat. Ik ga nu voor de eerste keer een ov chipkart gebruiken en vraag mij af of ik dit met mijn bestaande pasje kan doen. Ik ben 65+ en wil daarom graag dit pasje op mijn naam gebruiken vanwege de 65+ korting en geen anonieme ov chip kaart gebruiken. Graag uw antwoord

H. Coenen-Huisman, 17-09-2011 14:54 #68
Ik b en in het bezit van een voordeelurenabonnement no6129020 Maandag j.l. ben ik vanaf Harderwijk naar Amsterdam Centraal gereisd en werd er 11.50 van mijn saldo afgeschreven, terwijl bij mijn man die dezelfde reis maakte tegelijkertijd 6.90 van zijn saldo werd afgeboekt. en de reis terug exact hetzelfde dus dat is een verschil van 9.20 euro. dit kan toch niet kloppen, graag wil ik dit teveel betaalde terugontvangen. wat moet ik hiervoor doen? graag een reactie.

A. J. M. van Heijningen, 03-08-2011 15:17 #67
Vraagje.
Kan ik een keuzedagkaart gebruiken samen met een ns meereiskaart?

Jvanderschans, 25-07-2011 17:05 #66
Ik reis ook veel per bus.
Kan ik mijn kaart automatisch laten opladen, zodat er altijd een bepaald bedrag op staat om te reizen, per bus o.a.?
Kan dit via internet geregeld worden? (Ik doe nog geen internetbankieren).
Kunt u mij tips geven hoe ik moet handelen.
met vriendelijke groet,
J. van der Schans

Anneke, 21-07-2011 12:35 #65
De NS heeft een nieuw spel bedacht. Hoe laad ik mijn OV kaart automatisch op. U heeft al een kaart, u kreeg een nieuwe en nu moet u voor straf terug naar af. Eerst uw saldo terug vragen, en opnieuw beginnen als je het gemak? van automatisch opladen weer wilt ervaren. Hoe stom kan iets geregeld zijn. De hele wereld wordt zo'n beetje via chips bestuurd, maar iets eenvoudigs als dit. Neem een paar handige mensen in dienst is mijn advies.

K. Kleijn, 19-07-2011 16:02 #64
Hoe kan ik aan de hand van mijn kaartnummer controleren welke reizen ik op welke datum gemaakt heb? Het lijkt erop dat mijn saldo willekeurig wordt aangevuld.

P. H. Drabbe, 19-07-2011 10:50 #63
Ik heb een senioren voordeelurenkaart en nu ontving ik ook een OV-chipkaart, beiden geldig tot resp Mei 2012 en Mei 2016.
Vraag:Moet ik nu één van de twee kaarten de-activeren, resp activeren.
Kortom: Wat doet "X"?
Gaarne advies,
P.H.Drabbe

A. Boon, 17-07-2011 22:45 #62
L.S. Ik ben 17-7 vergeten na een busreis.et m'n OV kaart vergeten uit te checken na afloop van de reis. Hoe kan ik dat goedmaken?

Vr. gr.

A. Boon

H. van den Heuvel, 15-07-2011 15:19 #61
Ik wil reizen met een ovchipkaart op mijn opgezegde voordeelurenabonnement. Pasje is nog in mijn bezit.
Ben mijn wachtwoord kwijt, dus kan niet inloggen bij mijn NS
Hoe nu verder?

Yvonne Kemmel, 13-07-2011 10:21 #60
Mevrouw, meneer,
Dus ALLEEN als ik een andere vervoerder of automatische saldo op mijn oude kaart heb,
dan moet ik het saldo op mijn nieuwe kaart overzetten?
Ik neem sporadisch de bus in Alkmaar, moet ik het saldo dan toch overzetten naar mijn nieuwe kaart?
Graag antwoord, alvast bedankt!

Mevr Vingerling, 11-07-2011 12:26 #59
Kunt u mij vertellen waar ik informatie kan vinden over het overzetten van het saldo van mijn oude kaart naar mijn nieuwe? Ik kan hier helemaal niets over vinden. Waarom trouwens een nieuwe kaart als de oude nog een jaar geldig is?

Mekkelholt, 08-07-2011 18:14 #58
Hoe zit dit nu met de 7 kaartjes vrij reizen. bij de voordeelurenkaart?

E,baan, 05-07-2011 19:28 #57
Ik heb gehoord dat er op een bepaalde tijd niet meer gereisd mag worden s middags tussen 4 en half 7 is dit waar? Ik heb een voordeelurenkaart

M. van Breemen, 28-06-2011 11:33 #56
Nieuwe voordeelurenkaart ontvangen. Ruim een jaar voordat oude kaart ongeldig is! Zoek nu al 2 weken naar de site die in brief genoemd wordt. ns.nl/nieuwekaart. Daar zou ik op kunnen lezen hoe ik mijn saldo + automatisch opladen over kan zetten naar nieuwe kaart?! Verwacht bij NS loket ook geen hulp. Zij verwijzen weer door naar de genoemde site!

Hr A. Vlutters, 24-06-2011 12:17 #55
Waarom staat er niets vermeld hoe ik het saldo van mijn oude OV-chipkaart op mijn nieuwe toegestuurde kaart kan over zetten. Ben hiermee speciaal naar Enschede gegaan, maar ook aan de bali wisten ze dit niet. Kreeg wel een formuliertje mee, maar schiet hier ook niets mee op. Ook kreeg ik te horen dat op mijn oude kaart de kortingen niet van toepassing waren. Graag een reactie.

Tollenaar /. Goes, 20-06-2011 19:00 #54
Mijn oude OV-Voordeelurenkaart (geldig tot 2014) heb ik bij de balie laten overzetten op de nieuwste ontvangen kaart (geldig tot 2016). Op de oude zat een autom. oplaadfunctie. Wat blijkt nu bij het inchecken? Bij de nieuwe is dit niet meer het geval met gevolg: onvoldoende sald(en ter plaatse geen bankpas bij me, daarom juist koos ik voor deze mogelijkheid)

Mevr C. van Sijl, 19-06-2011 12:39 #53
Overzetten saldo van oude op nieuwe kaart: Met een beetje gedoe is dat pdf formulier wel te vinden, maar een beetje uitleg, ho maar. Als het overzetten van saldo van een oude kaart naar een nieuwe kaart moet op een formulier dat je eerst moet afdrukken, dan met de hand moet invullen en opsturen in een envelop, waarom stuurt de NS dat formulier dan niet even mee tegelijk met de nieuwe kaart? Van mij had die nieuwe kaart niet gehoeven, er staat nota bene hetzelfde fotootje op als op de kaart van vier-vijf jaar geleden. Hoe lang houden ze dat vol? Tegen de tijd dat deze nieuwe kaart verloopt is dat fotootje pakweg tien jaar oud! Ik heb mij al eens eerder verbaasd over dat lange gebruik van die fotootjes. Op de kaart van onze dochter heeft van haar twaalfde tot haar achttiende dezelfde foto gezeten! Als ik conducteur was zou ik dat niet vertrouwen.

E. de Groot van Lent, 18-06-2011 11:34 #52
Ik heb een voordeel abonement, maar heb nu een nieuwe kaart gekregen, nu wil ik automatisch op waarderen behouden, maar dat lukt mij niet, ik ben 74 jaar kan aardig met de C.P omgaan maar kom hier niet uit.Moet ik weer een nieuw accaunt aan maken?

K. A. Duran, 17-06-2011 08:52 #51
Ik ben in het bezit van een voordeeluren abonnement, onder nummer 836106, dat tot nu toe automatisch werd verlengd. Het huidige is nog geldig tot 30 oktober. Ik wil dit abonnement niet meer verlengen. Kan ik hiermee volstaan of moet ik dit nog weer schriftelijk doorgeven?

A. H. M. van Geene, 16-06-2011 17:08 #50
Was inhet bezit van voordeeluren abonnement,
op31 april koninginnedag in de trein naar amsterdam pasje met voordeel dagen kwijt geraakt. Opgegeven bij spoorweg politieen gemaild naar klantenservice gevonden voorwerpen.
Nu bericht gekregen van Hr.Doornekamp bureau gevonden voorwerpen helaas niets gevonden.
Hoe kom ik nu weer aan een pasje en keuze dagen voor de rest van het jaar?
Hoogachtend

J. F. van der Ven, 16-06-2011 15:35 #49
L.S.
Ik heb een voordeelurenkaart die wordt elk jaar automatisch verlengd daar betaal ik dus een bepaald bedrag voor en krijg ik 6 vrije reizen +1,dat betekend dat ik korting heb
op het reizen, maar houd ik ook die vrije reizen? U zegt dat ik drie personen [met korting]
kan meenemen, maar blijven de treinkaartjes dan wel bestaan?
Mijn vrouw moet ook aan de OV kaart en heeft zij dan ook automatisch 65+korting op
trein en bus]tram].Blijft de voordeelurenkaart bestaan of hebben de 65plussers
automatisch korting net als bij de bus- tram en metro.
Dat is ongeveer wat mijn probleem is, ik hoop op een goed antwoord.

K. A. Omta, 15-06-2011 19:25 #48
Ik kreeg onlangs een nieuwe OV-chipkaart toegestuurd, met de mededeling dat ik het saldo van de oude kaart kon overboeken naar de nieuwe kaart, maar dit overboeken is mij niet gelukt. Wilt U mij nog eens in verstaanbare taal vertellen hoe ik dit moet aanpakken?

A. J. P. M. Willemse-Appel, 15-06-2011 10:06 #47
Vrijdag 10 juni heb ik gereisd met een OV-chipkaart. Ik ben om 9.27 uur uit Apeldoorn vertrokken naar Den Bosch maar ben vergeten aldaar om 10.51 uur uit te checken.
Wat moet ik nu doen?

Sp T. Hart, 14-06-2011 16:09 #46
Ik heb een voordeeluren kaart, maar het afgelopen weekend ben ik met de trein op pad geweest en gaf hij aan dat ik vol tarief betaal, hoe kan dat, ben ik iets vergeten of heb ik iets over het hoofd gezien.

A. H. Geers V. Oosterhout, 13-06-2011 17:22 #45
Mijn o.v.voordeelurenchipkaart met 40% korting met foto is gestolen op 25 mei 2011.
Ik heb het geld wat er opstond is al teruggestord op mijn rekening.
Hoe moet ik nu een vervangende kaart aanvragen?

Y. W. Taffijn, 13-06-2011 15:39 #44
Waarom wordt er een niet bestaand internet info adres in de brief van de NS opgegeven, waar je alles zou kunnen vinden over, hoe je saldo om te zetten, naar je nieuwe ov-chipkaart? Zie elders geen andere info hierover, behalve een telefoonnummer. Het lijkt mij simpel genoeg als toch het abonnement op een bepaalde datum automatisch overgezet wordt dat dan de rest inhoud van de pas meegaat.

Jikke Posthuma, 13-06-2011 13:48 #43
Dit irriteert me mateloos en ik zit niet te wachten op zoveel rompslomp: Overzetten van je saldo. Ik ben KLANT bij de NS en wens ook zo behandeld te worden. Slechte beurt van de NS.

M. van Veen, 11-06-2011 21:56 #42
Saldo overzetten: Wat een absurde situatie! Erik Beenen verdient geen bonus. Waarom kunnen wij als klant bij de NS nergens de vermelde info vinden? Waarom zou het overzetten geld moeten kosten zoals ik lees op een ander forum. Wie trekt de rente? Nu kunnen wij allen voor 10 ct p/m gaan bellen, ook lekker! Werkelijk buitensporig NS gedrag.

B. Ten Hagen, 11-06-2011 21:46 #41
Als ik mijn reis begin met een OVkaart met korting vóór 9.00 uur wordt dan de korting berekend zodra het 9.00 uur wordt onderweg?

Mevr A. E. Hogen Esch, 10-06-2011 17:27 #40
Nergens kan ik vinden, hoe ik het saldo van mijn oude kaart over moet zetten naar de nieuwe kaart. Kunt u mij dat aangeven?

Ranschaert R., 01-06-2011 16:10 #39
Alvorens mijn voordeelurenkaart te activeren enz. heb ik gevraagd wat er gebeurt als mijn kaart zou aflopen. Nou meneer! haha, wij zijn een modern bedrijf alles gaat automatisch.
Prima leve de NS. Na 2 maanden zweten, zwoegen, vragen, bellen en e-mailen is het mij gelukt om de voordeelurenkaart geactiveerd en opgewaardeerd te krijgen. Na 1 reis wat prima is verlopen, krijg ik een nieuwe kaart aangeboden, en nu ben ik weer overgeleverd aan de zelfde ouderwetse ellende. Het saldo boven 30 eur. van de oude kaart kan niet op de nieuwe kaart worden opgeladen? haha meneer wij waren een modern bedrijf of niet.
gelukkig heb ik nog een alternatief de auto.

A. E. van Hees, 01-06-2011 13:08 #38
Ik ben vandaag met buslijn 5 in Utrecht naar het kanaleneinland-zuid gegaan. Bij het instappen gaf het apparaat geen pieptoon; maar aangezien ik nog al pittig doof ben, nam ik aan dat het apparaat wel heeft gereageerd; bij het uitstappen aan de ravellaan
hoorde ik echter weer geen pieptoon. Hoe weet ik nu of de zaak toch in orde is?

E. B. Hamstra-Bremer, 31-05-2011 15:53 #37
Hoe krijg ik het saldo van mijn oude ns ovchipkaart op de nieuwe ovchipkaart?
De informatie in de brief van 23 mei (is getekend Erik Beenen) geeft wel een aanduiding, echter deze informatie is onvindbaar. (ns.nl/nieuwe kaart)
Deze actie is zeer slordig en klantonvriendelijk.
Waarom niet automatisch overboeken? Dat zou klantvriendelijk zijn!

W. E. Hungerink, 30-05-2011 11:16 #36
Ik ben mijn persoonlijke OV-chipkaart met voordeeluren-abonnement kwijtgeraakt. Wat moet ik doen om een nieuwe kaart te krijgen?
Kan ik een nieuwe kaart afhalen bij station Den Haag-C. en hoe moet ik dat doen?

Walta, E. M. C. Th ,. Mevr, 17-05-2011 09:55 #35
Op 2 mei en 15 mei heb ik met mijn OV-kaart op vol tarief gereisd.
Hoe kan dat? Krijg ik het verschil in geld terug?

J. Nederpelt, 07-05-2011 12:37 #34
Mijn voordeelurenabonnement moet opnieuw opgewaardeerd worden.
maar dat lukt niet bij het oplaadapperaat, er is al iemand van de ns meegelopen naar de automaat, ik heb nog een keuzedagkaart maar kan niet met korting in de trein reizen.
wel met de tram, heel graag een antwoord op deze vraag

J. M. van Vugt, 29-03-2011 12:56 #33
Ik ben in het bezit van een railplus abonnement, kaart 7010491 geldig tot 30-06-2011.
Met ingang van de nieuwe periode wens ik hier geen gebruik meer van te maken. Heb echter geen idee waar ik dit abonnement kan stopzetten. Kunt u mij hierover informeren?

J. M. van Leeuwen, 11-10-2010 14:13 #32
Mijn voordeelurekaart is beschadigd, hoe krijg ik een nieuw exemplaar?

Mevr T. Bijlsma, 04-10-2010 10:58 #31
Graag wil ik informatie over voordeeluren kaart, kan ik die betalen met 'n irischeque kadeaubon?

wachtend op u antwoord,

mevr. t. bijlsma.

M. T. H. M. Heijnen-Groothedde, 24-09-2010 10:05 #30
Ik ben vergeten uit te checken in de bus en daarna ben ik naar het kantoor van Veolia gegaan, mijn kaart werd op de computer "bewerkt"? Toen ik later in Den Haag in de tram wilde stappen deed mijn kaart het niet en stond er geen saldo op? Hoe kan dit nu? Wordt er niet meteen automatisch bijgeladen zoals anders? Moet ik er zelf geld opladen? (Ik heb automatisch opladen).

J. Radix, 08-09-2010 10:59 #29
Een weekend retour op mijn voordeel ov-chipkaart kan dat?

Nadia, 16-08-2010 11:10 #28
Ik heb een voordeeluren abonnement, een gvb abonnement voor een maand en reizen op saldo met de trein.
Nu is mij twee keer overkomen dat mijn voordeelurdenabo verdween na het inchecken voor de trein en moet ik de volle prijs betalen.
Als ik later via internet reizen op saldo verwijder komt mijn voordeelurenabo weer terug.
Heeft iemand hetzelfde probleem gehad? Zelf ga ik maar kaartjes kopen en reis ik niet meer met saldo.

F. Goossens, 03-08-2010 10:51 #27
Ik heb een kaart voor 7x gratis reizen Hoe kan ik aangeven dat ik niet hoef te betalen, moet ik dan ook ;langs dde paal? En als ik iemand voor reductie 40 n% meeneem? Mijn station is Molenhoek, Daar zijn geen loketten en personeel. vr. gr. Mevr.cgoossens

Ren Jacobs, 03-06-2010 11:20 #26
Ik wil een voordeelurenabonnement kopen.
ik heb een ov chipkaart van de r.e.t., ik heb nu reizen op saldo aangevraagd, moet ik nog activeren.
kan nu ook een voordeelurenabonnement op deze zelfde r.e.t. chipkaart worden geladen of moet ik toch nog een
aparte ns kaart bij laten maken? kan dat online gebeuren?
je mag met drie mensen reizen met korting als een van de drie een voordeelurenabonnement heeft. hoe weet de chipkaart van de twee anderen nu dat hij 40% korting moet geven?
sorry ondanks een zee aan info toch nog vragen. iedereen die ik hierover spreek vertelt weer een ander verhaal.

Verdonk, 30-05-2010 19:41 #25
Wij hebben een voordeelpas, wij hebben deze geactiveerd, wij hebben er 20Euro opgezet, de kaart werkt want in amsterdam al op lijn 51 gereisd en als we hem willen gebruiken op het station krijgen we als boodschap: Reist U voor het eerst met Uw chipkaart kijk dan op www.ns.nl. Dat heb ik dus gedaan en alle links bekeken en geen idee wat nu de bedoeling is. Wat willen ze nou!?

F. van Waning-Hoogeveen, 03-05-2010 19:04 #24
Als ik 1 abonnement bestel gelden dan ook de vrije dagen voor mijn medereiziger?

Henk Smildiger, 02-05-2010 17:07 #23
Ik heb nog een aantal vrije keuze dagen op mijn voordeeluren abonnemenmt. Hoe moet ik daarmee omgaan?

R. Taekema Nr 3528 0104 2470 6246, 15-03-2010 09:28 #22
Mijn man heeft (mbt winterweer) een gratis overgang 2-1 dagkaart aangeboden gekregen. Ik ben ook lid van de NS en heb geen overgang 2-1 dagkaart aangeboden gekregen. Hoe kan dat?

I. J. de Monte, 11-03-2010 13:41 #21
Waardeloos, mijn moeder van 89 heeft niet eens internet - jammer dat iedere grote instantie er momenteel al vanuit gaat dat iedereen een PC in huis heeft - dus klim ik voor haar in de mail. Maar helaas kan ik inderdaad het aan haar beloofde uploadkaartje van 2 naar 1 op geen enkele site van jullie vinden. Ik wil heel graag weten hoe wij nu aan dat kaartje kunnen komen, dus graag een antwoord aub!

Annie Coolen, 05-03-2010 13:11 #20
Ik (mijn man weer niet) ben ook een van de 'gelukkigen' die zo'n brief kreeg met een gratis overgang 2-1 kaart. Kan er ook op de site niks over vinden. In de trein hebben wij ook al problemen gehad met ons kaartje. Wij nemen steeds vaker gewoon weer de auto. Als het zo doorgaat zeg ik mijn abonnement op.

A. G. Vluggen, 02-03-2010 10:48 #19
Zeer geachte NS. Krijg ik daar een brief met de aanbieding van een 2-1 overstapkaartje, kan ik niet vinden waar ik mij daarvoor moet opgeven. Raar, maar begrijpelijk. Het doet mij steeds weer een genoegen te kunnen constateren dat mijn internet onkunde door een groot bedrij als NS wordt gedeeld. Ik wens u veel succes, maar het zal niet meevallen, weet ik uit ervaring!

A. Huffels, 26-02-2010 11:27 #18
Mijn vrouw heeft een brief van NS ontvangen waarin de aanbieding van een dag 1e klas reizen op de 2e klas voordeelurenkaart. Het is mij een raadsel waarom de site niet op de website te vinden is? Wat doe ik en zovele anderen niet goed? Vraag mij tevens af waarom alleen mijn vrouw die brief ontving. Ook ik heb een voordeelurenkaart. Ben benieuwd naar de oplossing.

Janneke, 24-02-2010 11:41 #17
Volgens mij kan het hier: http://www.ns.nl/cs/Satellite/winter/winterweer

D. de Vries-Akkerman, 24-02-2010 11:35 #16
Ook mijn vrouw heeft een brief ontvangen voor een 2-1 dagkaart, maar ik kan niet vinden hoe ik deze kan aan vragen. Helaas heb ik geen bericht ontvangen, moet ik dan 2e klas reizen en mijn vrouw 1e klas? Graag wil ik antwoordt op mijn vragen.

F. Mantiri, 24-02-2010 11:23 #15
Brief ook ontvangen van de N.S.over de winterweer en andere toestanden van de spoor, heel begrijpelijk. Goed gebaar van de N.S.van de actie "Overgang 2-1 dagkaart", maar helaas nergens te vinden op de website. Hopenlijk meer duidelijkheid.

Antje Schipper, 24-02-2010 09:30 #14
Ook ik heb een brief gekregen voor de 2-1 dagkaart, niet handig als de site er niet is, misschien was het beter geweest het kaartje gelijk bij de brief te voegen maar ja, hoe gaat het nu verder?

Frans van de Laar, 24-02-2010 08:54 #13
Ik heb een brief ontvangen waarin mij een gratis Overgang 2-1 dagkaart wordt aangeboden. Kan echter nergens vinden hoe ik zo'n kaart kan krijgen.

Hedy van Ginkel, 23-02-2010 22:51 #12
Helaas, ik hoop géén pindakaas. Ik heb begrip en geduld zeker na die heftige weersomstandigheden van de afgelopen periode.:-)

Sonja-Wesdijk, 23-02-2010 16:59 #11
Ook ik ben op zoek geweest hoe deze aanbieding in mijn bezit kan komen, maar het is (nog niet gelukt). Ik ben misschien te snel en is dit nog niet op ns.nl/winterweer toegevoegd. Iedereen zal er zeer zeker gebruik van maken denk ik. Trouwens is het toch geweldig van de NS deze tegemoetkoming! Ook de NS heeft het erg moeilijk gehad met het winterweer en kost het kapitalen. NS in elk geval bedankt voor de aanbieding ik kijk er naar uit hoe het besteld kan worden. Met vriendelijke groet en sterkte met de drukte hiermee.:-p

Elly van Melzen-Groos, 23-02-2010 16:26 #10
Ook ik zoek waar ik de betreffende overgang 2-1 dagkaart kan vinden, maar helaas.

W. H. de Haan, 23-02-2010 16:23 #9
Kennelijk hebben de N.S. dit nog niet op de website ingevoerd. Ik kan het nl. ook niet vinden. Leuk, natuurlijk zo'n aanbod, ik wil er ook graag gebruik van maken. Maar ook ik kan nergens terugvinden, waar je de 2-1-kaart aan kunt vragen. Zal nog wel komen, denk ik.

H. Jiskoot-Van der Vegt, 23-02-2010 16:21 #8
Ik heb ook vrijreizen kaartjes, en nog drie seniorenabonnementen. De vrijreizen kaartjes worden nog steeds aangevuld. Hoe gaat dat in het vervolg?

S. Tuin, 23-02-2010 16:21 #7
Wil best toevoegen dat ik zelfde probleem heb dan de rest. Maar hoe of wie lost dit op?

A. Janssen-Devries, 23-02-2010 16:00 #6
Inderdaad zit met het zelfde euvel, kan niets vinden van degratis dagkaart.

Mevr Th G. Kaatee-Reijnen, 23-02-2010 15:59 #5
Zoals onderstaand bericht ook ik heb een brief ontangen. Maar ook zie geen aanwijzing om deze te verkrijgen.

F. Swart, 23-02-2010 15:58 #4
Ik heb net als Van den Berg een brief ontvangen voor een gratis dagkaartje maar ik kan het op de site nergens vinden.
Misschien zijn er nog meer mensen met dit probleem?

M. Meerman-Padt, 23-02-2010 15:58 #3
Ik heb een brief ontvangen dat ik een gratis overgang 2-1 dagkaart kan ontvangen. Die wil ik graag verkrijgen. Maar hoe doe ik dat?
vr gr m.meerman-padt

Van den Berg, 23-02-2010 14:41 #2
Ik heb een nrief ontvangen dat ik een gratis dagkaart kan aanvragen via www.ns.nl/winterweer. Maar ik zie niet hoe ik deze kan verkrijgen.

J. Jongkind, 01-02-2010 17:05 #1
Ik kan niet precies traceren of mijn voordeeluren NS Kaart met OV logo ook mijn reis bij GVB Amsterdam met seniorenkorting registreert. MAW vroeger kon ik met een roze strippenkaart naar de Opera met de metro.
Kan dat nu op vergelijkbare voorwaarden met een geactiveerde voordeelurenkaart?

Infoteur: Rinfo
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Bronnen en referenties: 4