InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Uitstapjes en evenementen in Friesland

Uitstapjes en evenementen in Friesland

Uitstapjes en evenementen in Friesland Bezienswaardigheden in Friesland. Friesland heeft veel natuurschoon, denk o.a. aan de Friese Meren en de Elf Steden. Veel dorpjes zijn de moeite van het bezoeken waard: de historische centra in de stadjes, het platteland met zijn meren en bossen. Ontdek Friesland per auto, met de fiets, wandelend en zelfs paardrijdend. Via een rondreis langs de dorpen en stadjes wordt verteld wat er allemaal te beleven is . Startplaats is Lemmer, we gaan Friesland rond en bij Wolvega is de reis gedaan.
Friesland is de provincie met de meren, met de watersport, maar ook met veel bossen waar het heerlijk wandelen is. Friesland is de provincie van de Elfstedentocht, waar schaatsend en klunend de dag wordt doorgebracht. Friesland is Leeuwarden, is Jopie Huisman, is het Rijsterbos, is het IJsselmeer en de Lauwerszee. Wat is er veel te beleven.

Zuid-Westen

We starten in Lemmer. Hier staat het grootste stoomgemaal van Europa, dat nog in werking is. In de zomer is de Lemster Zeilweek, met o.a. skûtsjesielen. Het oude vissersdorp is een van de gezelligste watersportcentra van Friesland. Lemmer is de doorgang tussen het IJsselmeer en de Friese Meren. Via de historische sluizen vaart men Friesland binnen, verwelkomd door de oude sluiswachtershuisjes. In Oosterzee-Buren staat een prachtig 18de eeuws Koopmanshuis. dat beperkt voor publiek toegankelijk is. In Oudemirdum is een infocentrum: " Mar en Klif " waar over de natuur en de historie in de zuid-westhoek uitleg wordt gegeven. Nije Mirdum heeft een Koeienmuseum. Onder leiding van de boswachter kan door de Gaasterlandse Bossen een excursie worden gemaakt.

Het barokke, uit de 18de eeuw stammende Stadhuis van Sloten is sinds 1984 een museum. " Stedhûs Sleat " toont u de ontwikkeling van de stad Sloten. Een stadswandeling is mogelijk onder leiding van een gids in klederdracht. In het Rijsterbos is een prachtige theatertuin waar concerten worden gegeven en waar in december een kerstmarkt is. De volgelwacht in Koudum organiseert excursies naar Ameland. Het Jopie Huisman Museum in Workum exposeert alles wat de oud ijzer - en lompenkoopman maakte en verzamelde. Regelmatig open, maar niet op vaste tijden is het Tweewielermuseum " Tankstop " . In Hindeloopen is het " Eerste Friese Schaatsmuseum " met de grootste collectie schaatsen ter wereld. In Museum " Nijland " vindt u alles over de Hindelooper scheepvaart, meubelen en schilderkunst. Het Raadhuis is ingericht met Hindelooper meubelen.

De naam Skarterlán herinnert aan de Scharren, landerijen die door de boeren gebruikt werden voor hooiwinning en vee. Joure is een van de mooiste plaatsen in het zuiden van Friesland. Het is vooral bekend om de scheepsbouw en de klokkenindustrie. De Friese Staartklokken zijn befaamd. In Joure staat ook het " Douwe Egberts Museum ".

Westen

Haven en vissersdorp Makkum is het centrum van de aardewerkindustrie. 400 Jaar Tichelaar, de porceleinfabriek, heeft hier zijn wortels liggen. In en bij het stadje zijn rondvaarten mogelijk. De mooie koopmanshuizen in het centrum van het stadje vormen een prachtig decor voor het 17de eeuwse Waaggebouw. De voormalige verdedigingslinie op de Afsluitdijk staat nu heringericht in het " Kazemattenmuseum " in Kornwerderzand. In de driehoek Bolsward, Makkum en Workum ligt de Aldfaers Erf Route. Men kan rijden, fietsen en wandelen om het Friese polder- en terpenland te bekijken. De initiatiefnemer hiervan, de heer Schakel, woonde op " Allingastate ". Dit landgoed is opengesteld voor publiek. In een voormalige kruidenierswinkel vestigde hij een museum. Ook Museumboerderij " IJzeren Ko " werd door hem gerestaureerd. Het " Fries Landbouwmuseum " staat in Exmorra. In Arum is een Rock 'n Roll Museum.

Sneek heeft een stadhuis met een rococogevel uit de 15de eeuw. De laat-middeleeuwse kruisbasiliek, neo-gotisch, staat in het centrum. Daar vindt men ook het " Fries Scheepvaart Museum " en het " Modeltreinenmuseum ". De " Weduwe Joustra " is een slijterij met een origineel drankorgel. De " Hindelooper Kamer " is een bistro met een Hindelooper interieur. De vestingpoort uit de 17de eeuw is een overblijfsel van de vroegere vestingwerken.

In Bolsward bepaalt de Martinikerk het beeld. In de fabriek van Sonnema kan men op afspraak een rondleiding krijgen. De St. Franciscuskerk is een kerk uit de Amsterdamse School met veelkleurige, deels geglazuurde bakstenen. Het Stadhuis heeft een rococobordes.

Harlingen heeft twee delen op de monumentenlijst: De Noorderhaven en Zoutsloot. Prachtige gevels. Ook hier een aardewerk- en tegelfabriek. Het " Stadslogement " is gevormd door een 17de eeuws pakhuis, arbeidershuisjes en een koetshuis. Nog een zeer apart hotel is het " Vuurtorenhotel ", gevestigd in de voormalige vuurtoren. Naar Vlieland en Terschelling varen met de regelmaat van de Friese Staartklok de veerboten. In september zijn er in Harlingen de Visserijdagen, compleet met vlootschouw. Het prachtige interieur van het Stadhuis is te bezichtigen.

In Franeker staat een renaissance stadhuis uit de 16de eeuw. Ook hier vinden we een Martinikerk (gotisch) en een Waaggebouw waarin de VVV gevestigd is. Franeker heeft de oudste studentensociëteit van Nederland: Bogt fen Guné. Aan de stadsgrachten staan de theehuisjes van de patriciërshuizen. Ook zijn er oude hofjes te bekijken. Het oudste, nog werkende, planetarium ter wereld is dat van Eise Eizinga. Men kan een rondleiding door de stad krijgen: De Voetstappenroute. Door de wateren in en rond Franeker is een boottocht mogelijk.

Noorden

Wergea ligt aan de Vaart van noord naar zuid Friesland. De Vaart wordt nu gebruikt door de pleziervaart. In de oude dorpskern vindt u prachtige doorkijkjes. Het " Ald Slot " is een stijlkamermuseum met een 17de eeuwse arbeiderswoning.

Met 575 Rijksmonumenten staat Leeuwarden in de Top 15 van Nederland. De binnenstad, het Kanaalgebied en de Hollanderwijk zijn alle beschermd stadsgezicht. De " Blokhuispoort " is de oude gevangenis. In " De Kanselarij " werd drie eeuwen recht gesproken (tussen de 16de en de 19de eeuw). Twee prachtige kerken zijn de Jacobijnerkerk en de St. Bonifaciuskerk. Het Stadhuis aan het Raadplein, is een schitterend gebouw. Tot 1880 is het Waaggebouw in gebruik geweest, nu is het een lunchroom met terras. Bij Beerenburg zijn de beroemde stokerijen en kunt u in de proeflokalen een neutje nemen. Het " Oranjebierhuis " is het oudste café van de stad, met de kleinste keuken. Het " Stadhouderlijk Hof " is het paleis van Stadhouder Willem Lodewijk van Nassau. Het is te bezichtigen. Het " Fries Museum " laat u de geschiedenis van Friesland zien. Heel apart: " Het Princessehof " is een keramiekmuseum met Chinees keramiek. Leuk voor kinderen is het " Natuurmuseum Friesland ", ze kunnen er actief zijn. Ook vooral voor kinderen is de " Aqua Zoo " bij het natuurgebied " De Groene Ster ".

In Ferweradiel staat een laat-gotische kerk. Hoogbeintum is gebouwd op de hoogste terp in Friesland. Het mooie kerkje stamt uit de 12de eeuw. In het noorden leiden fietsroutes door het prachtige landschap.

In het historische Dokkum was vroeger een levendige handel. Het 18de eeuws Waaggebouw is nu " Eethuys De Waag ". Ook in het voormalig weeshuis, in neo-classicistische stijl, is nu horeca gevestigd. Het stadhuis herbergt bouwstijlen uit de 17de, 18de en 19de eeuw. Het interieur is te bezichtigen. Over het carillon is jaren onmin geweest. Nu is men tevreden met de gezellige geluiden die het nieuwste carillon maakt. Uit de 17de eeuw is nog één klok over. Die wordt geklept voor de raadsvergaderingen. Dokkum heeft ook een streekmuseum: " Het Admiraliteitshuis ".

Oosten

Op vele terpen is Dongeradeel gebouwd. Ook dit dorp heeft een beschermd dorpsgezicht. Het bouwen van dijken gaat hier nog steeds door. Veel dorpen van deze gemeente zijn op een terp gebouwd. In Moddergatis het Museum "'t Friskerhúske, een vissershuis van rond 1850.Het natuurgebied van Tytsjerksteradiel met de vele dorpen rondom is een ideaal gebied voor watersporters. In Burgum is het " Streekmuseum en Volkssterrenwacht ". Door de telescoop kan men een blik in het heelal werpen. In Kollum staat de " Altheidskaemer Mr. Andreae ", een streekmuseum. " De Kruidhof " in Buitenpost is de grootste kruidentuin van Nederland. Hier is ook het " IJstijdenmuseum " gevestigd, met een kostbare verzameling aan stenen. De geschiedenis van Achtkarspelen komt tot leven in het coulisselandschap (houtwallen en land). Wandelen kunt u heerlijk in het Veenkloosterbos.

In Drachten is in het voormalig Franciskaner klooster het " Museum Smallingerland " gevestigd. Hier zijn de Friese kunsten te bewonderen en ook de stromingen Dada en Stijl. In Drachten kan men ook een rondvaart maken.

Ten noord-oosten van Oosterwolde ligt Fochteloo. Het " Fochteloërveen " is een natuurgebied waar kraanvogels nestelen. Bij Appelscha ligt het natuurgebied " Drents- Friese Wold ". In het " Miniatuurpark Appelscha " zijn de drie noordelijke provincies vertegenwoordigd: Friesland, Groningen en Drenthe, op een schaal van 1:25.

In Heerenveen is het Thialfstadion, voor de doorgewinterde schaatsliefhebbers en het Abe Lenstrastadion voor de voetballiefhebbers. Museum " Willem van Heeren " in De Heerenveense School heeft o.a. een stadsmaquette van Heerenveen anno 1830.

In het gemeentehuis van Wolvega hangt een wandkleed dat door 50 vrouwen gemaakt is. Het stelt de geschiedenis van Wolvega voor. Huize " Lindenoord " was vroeger een buitenverblijf voor de toenmalige burgemeester. In Noordwolde is het " Nationaal Vlechtmuseum ". Generaties lang is hier gevlochten met wilgentenen. Er is ook de " Rijksrietvlechtschool ".

Wat is er veel te zien in Friesland. Het landschap is zo divers, dat zou men niet verwachten. De terpen, waar men vroeger op moest wonen om zich tegen de zee te beschermen, de bossen, de Friese Meren en de Elf Steden van de Elfstedentocht. Veel natuurgebieden waar een mens tot rust kan komen. Wat een mooie provincie!

Lees verder

© 2009 - 2017 Wilvdvleuten, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op vakantie in zuidwest FrieslandZuidwest Friesland wordt in Friesland 'De Zuidwesthoek' genoemd, een andere naam is 'De Friese Meren'. De Zuidwesthoek s…
Kerstvakantie 2009: kerstmarkten in FrieslandKerstvakantie 2009: kerstmarkten in FrieslandEen dagje uit met het hele gezin in Friesland tijdens de kerst? Wat dacht je van een bezoek aan een leuke kerstmarkt. Hi…
Leuke uitstapjes in FrieslandFriesland een provincie met een eigen taal, leuke dorpjes en stadjes en natuurlijk bekend om de elfstedentocht. In dit a…
Bezienswaardigheden in FrieslandFriesland is een hele mooie provincie. Er zijn vele bezienswaardigheden. Waar moet je zeker zijn geweest?
Epke Zonderland  Fries Sportman van het jaar 2014Epke Zonderland Fries Sportman van het jaar 2014In Heerenveen is jaarlijks het Sportgala waar de Friese sporters van het jaar worden gekozen. In 2013 is het turner Epke…
Bronnen en referenties
  • www.dagjeuitstapje.nl

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in Friesland"

Infoteur: Wilvdvleuten
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!