InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Uitstapjes en evenementen in Noord-Holland

Uitstapjes en evenementen in Noord-Holland

Uitstapjes en evenementen in Noord-Holland Vakantie vieren in eigen land: Nederland heeft veel prachtige natuur in elke provincie. Daarnaast zijn er veel schitterende steden waar je in Nederland een bezoek aan kunt brengen. De temperatuur en de regen zijn vaak spelbreker. Voor het toch aanzienlijk aantal mooie dagen in Nederland wordt hier een rondreis gemaakt langs zowel steden met hun bezienswaardigheden als ook leuke dorpjes, in een prachtige provincie van Nederland: Noord-Holland.

Provincie Noord-Holland

Noord-Holland heeft veel te bieden. Grote steden, waar u musea, kerken en prachtige huizen en pleinen kunt bekijken en het platteland waar de rust van de polders en de ouderwetse dorpjes, soms nog in klederdracht lopende inwoners en de prachtige "echt Hollandse" landschappen voor heerlijke ontspanning zorgen.

Amsterdam

Onze hoofdstad, is een bruisende, altijd gezellige "Hier is het te doen" stad. Als je over de Amsterdamse grachten loopt, krijg je een indruk van de 17e eeuwse grandeur, te zien in de patriciërspanden aan de Herengracht, de Keizersgracht en de Prinsengracht. Amsterdam wordt niet voor niets "Het Venetië van het noorden" genoemd. In de Gouden Eeuw was Nederland een handelsmacht en in de scheepsbouw was (en is) Nederland de nummer een van de wereld. Tsaar Peter de Grote heeft hier het "scheepsbouwvak " geleerd.Een rondvaartdoor de grachten is een must. Het Anne Frankhuis, waar de familie ondergedoken heeft gezeten, is een publiekstrekker en natuurlijk ook de P.C. Hooftstraat, de duurste straat van Nederland. Musea genoeg in Amsterdam: Het Rijksmuseum, het Stedelijk Museum, het Van Goghmuseum en het Tropenmuseum zijn er enkele van. De Hortus Botanicus en Artis, op een steenworp afstand van elkaar, en natuurlijk het diamantcentrum zijn aanraders in Amsterdam. De stad staat ook bekend om zijn Red Light District, een echte toeristische attractie. De vlooienmarkt op het Waterlooplein biedt zes dagen per week meer dan 300 kraampjes vol tweedehands spullen en andere rommel. Leuke "gewone"markten zijn de Albert Cuyp- en Dappermarkt. De Jordaan en De Pijp zijn oude, inmiddels trendy buurten waar het vooral in de horeca heel gezellig is. Als de zon schijnt , komen alle Amsterdammers naar buiten en heeft elke horecagelegenheid een terras.

Haarlem

De hoofdstad van Noord-Holland, heeft bekende musea: Het Frans Halsmuseum, het Historisch Museum Zuid Kennemerland en het Fordmuseum. En natuurlijk het Teylers Museum, het oudste museum van Nederland, compleet met prentenkabinet. De Grote- of St. Bavokerk, rustplaats van onder meer Frans Hals en Pieter Saenredam, heeft een geheel met lood beklede houten toren en een orgel waar zowel Händel als Mozart op gespeeld hebben.
Het draaiorgelmuseum laat u kennismaken met andere soorten orgels. De Amsterdamse Poort, het beeld van Hannie Schaft (het meisje met het rode haar), de Waag, het Hofje van Staatsen het Remonstrants Hofje, het standbeeld van Laurens Jansz. Coster, Haarlem is zelf bijna een museum. En vele van die mooie straatjes leiden naar het door Margadant ontworpen station, dat in meerdere oude films de achtergrond was van het filmverhaal.

Alkmaar

heeft sinds 1593 de beroemde kaasmarkt en in het monumentale Waaggebouw is het Kaasmuseumgevestigd. In het Stedelijk Museum vindt u veel terug van het verleden en het heden van de stad. Een rondvaart door de mooie stad is aan te raden.

Den Helder

De marine is hier gestationeerd . De stad heeft een eigen Marinemuseum. Bekijkt u ook de Lange Jaap en het Fort Kijkduin.

Volendam

U ziet hier de oude klederdrachten, de klompenmakerij en de prachtige vissershaven. Volendam heeft ook een museum. Hierbij moet ook Marken, met zijn eigen aantrekkelijkheden, genoemd worden.

Op 3 en 4 maart 2012 de derde Paas eierenmarkt “Vol-Ei” in

Katwoude

In de 6 weken voor Pasen worden er in Nederland op diverse plaatsen Paas eiermarkten georganiseerd. In 2012, vijf weken voor Pasen, wordt voor de derde keer een Paaseierenmarkt in Volendam gehouden.
In de sfeervolle zalen van het van der Valk hotel Volendam, Wagenweg 1 1145PW Katwoude zal een zaal volledig bezet zijn met ei-kunstenaars uit Nederland, België, Frankrijk en Roemenië, die hun mooiste werken tonen aan het publiek. Zij laten u graag zien welke mogelijkheden er allemaal zijn om van een simpel ei een waar kunstwerk te maken. Honderden eieren gekleurd, beschilderd en versierd met acryl, aquarel of olieverf, bewerkt met natuurlijke materialen of gedecoreerd met zelfhardende klei en geen enkele is hetzelfde. Niet alleen kan worden genoten van de fraaie handenarbeid, maar natuurlijk kunt u ook de trotse eigenaar worden van zo’n prachtig versierd ei. De enorme variatie aan technieken die door de deelnemers gebruikt worden maken het bezoeken van Vol-Ei meer dan de moeite waard.
Naast de vele eieren zullen in de andere 3 zalen amateur kunstenaars hun werk tonen, prachtige schilderijen, beelden, keramiek, mozaïek, sieraden, pentekeningen, groendecoratie en nog veel meer. Mede hierdoor zal Vol-Ei groter zijn dan voorheen.
Kom op zaterdag 3 en zondag 4 maart 2012 naar Katwoude, voor de prachtige eieren, paasdecoraties, kunst, of gewoon voor de gezelligheid.
“Vol-ei” is beide dagen geopend voor publiek van 10.00 tot 17.00 uur.
U bent van harte welkom.
Zie www.paaseierenmarktvolendam.nl
De entree bedraagt € 3,00

Enkhuizen

Bezoekt u hier het Sprookjeswonderland, compleet met kabouterdorp en sprookjesbos. En natuurlijk het Zuiderzeemuseum.

Beverwijk

De Bazar is natuurlijk een trekpleister. Verse- en overige waar uit de moslim- en Chinese cultuur zijn daar te bemachtigen.

Aalsmeer

Een typisch Nederlands dorp. U kent het van de Bloemenveiling en het mediapark van Endemol, waar menig feest kan worden gevierd.

Midden-Beemster

Hier is de Beemster Wijngaard te bezoeken.

Hilversum

De studio's voor beeld en geluid zijn toegankelijk als u een rond wilt kijken bij de makers van radio en televisie.

Muiden

Het mysterieuze Muiderslot, met ophaalbrug en slotgracht, is voor de geschiedenisliefhebber een must.

Zaandam

Het lijkt een woon-werkbuurt met molens, oude ambachten en musea uit de 17e en 18e eeuw. Het heet: De Zaanse Schans. U krijgt er een indruk van het verleden van de Zaanstreek.

Haarlemmermeer

Hier staat het beroemde stoomgemaal, de Qruquius, inmiddels museum geworden.

Den Ilp

Dit dorp heeft als attractie de Galerie Anton Heyboer / De Drie Zwanen.

Texel

Dit Waddeneiland, hoort ook bij Noord-Holland. In Oudeschild is het Maritiem en Juttersmuseum. Texel heeft ook een eigen Texelse Bierbrouwerij.

Zandvoort

Noord-Hollands aantrekkelijkste badplaats, waar de trein bijna tot aan het strand rijdt en waar u met broodjes mee een heerlijk dagje aan zee kunt doorbrengen.

U ziet het, genoeg te beleven in Noord-Holland.

Lees verder

© 2008 - 2017 Wilvdvleuten, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leuke uitstapjes in Noord-HollandOok in Noord-Holland is genoeg te zien en te doen. Alleen Amsterdam is al genoeg voor een paar dagen vertier! Maar denk…
Bed & Breakfast in Noord-HollandBed & Breakfast in Noord-HollandEventjes weg, even uit waaien, even bij komen..., er zijn zoveel manieren te bedenken om er lekker een paar dagen tussen…
Volendam: een toeristisch dagje uitNiet alleen voor toeristen is Volendam een geweldig dagje uit. Er is daar van alles te doen voor zowel jong als oud. Het…
Rijkste gemeenten van NederlandRijkste gemeenten van NederlandWat is rijkste gemeente van Nederland? Het antwoord op die vraag is Rozendaal. Het gemiddelde inkomen van de inwoners va…
Overnachten sauna en spa's: overzicht hotelsOvernachten sauna en spa's: overzicht hotelsEen dagje naar de sauna is heerlijk en teven goed voor lijf en leden. In een sauna kan je heerlijk genieten van de warmt…
Bronnen en referenties
  • Sites over Noord-Holland

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in Noord-Holland"

Reactie

Dini Schepers, 14-01-2012 22:09 #1
Op 3 en 4 maart 2012 de derde Paas eierenmarkt “Vol-Ei” in Katwoude

In de sfeervolle zalen van, van de Valk hotel Volendam Wagenweg 1 1145PW Katwoude zal 1 zaal volledig bezet zijn met ei-kunstenaars uit Nederland, België, Frankrijk en Roemenie welke hun mooiste werken tonen aan het publiek. Zij laten u graag zien welke mogelijkheden er allemaal zijn om van een simpel ei een waar kunstwerk te maken. Honderden eieren gekleurd, beschildert en versierd met acryl, aquarel of olieverf, bewerkt met natuurlijke materialen of gedecoreerd met zelfhardende klei en geen een hetzelfde. Niet alleen kan worden genoten van de fraaie handenarbeid, maar natuurlijk kunt u ook de trotse eigenaar worden van zo’n prachtig versierd ei. De enorme variatie aan technieken die door de deelnemers gebruikt worden maken het bezoeken van Vol-Ei meer dan de moeite waard.
Naast de vele eieren zullen in de andere 3 zalen amateur kunstenaars hun werk tonen, prachtige schilderijen, beelden, keramiek, mozaïek, sieraden pentekeningen, groendecoratie en vele anderen. Mede hierdoor zal Vol-Ei groter zijn dan voorheen.

Kom op zaterdag 3 en zondag 4 maart 2012 naar Katwoude, voor de prachtige eieren, paas decoratie, kunst of gewoon voor de gezelligheid.
U bent van harte welkom.
Zie www.paaseierenmarktvolendam.nl

De entree bedraagt € 3,00 Reactie infoteur, 15-01-2012
Katwoude staat erbij!

Infoteur: Wilvdvleuten
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Reacties: 1
Schrijf mee!