InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Pelgrimspad: start wandelroute naar Santiago de Compostela

Pelgrimspad: start wandelroute naar Santiago de Compostela

Pelgrimspad: start wandelroute naar Santiago de Compostela Een van de mooiste wandelpaden van Nederland is het Pelgrimspad. Dit loopt van Amsterdam naar het Belgische Visé, net over de grens bij Maastricht. Het pad is het hele jaar door te bewandelen en onderweg is er voldoende accomodatie om te rusten of te overnachten. Delen van het Pelgrimspad kunnen ook per fiets worden afgelegd. Na Maastricht gaat men net over de Belgische grens naar Visé, waar de Pelgrimsroute aansluit op de historische wegen naar Santiago de Compostela

De stichting LAW

De stichting wandelplatform LAW is een samenwerkingsverband van Nederlandse organisaties, die zich bezighoudt met wandelen en de wandelsport. Deze stichting behartigt de belangen van wandelaars en beheert een groot aantal Lange Afstands Wandelpaden. (LAW's)
Eén van die LAW's is het pelgrimspad. (Law nummer 7)

De voorgeschiedenis van het Pelgrimspad

Het pelgrimspad werd door de 'Raad van Europa, Culturele Routes´ erkend als onderdeel van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela.
De geschiedenis vant het Pelgrimspad gaat een behoorlijk eind terug. Ooit had de ANWB een netwerk van ruim 3000 kilometer uitgestippelde wandelroutes geteld. In de jaren zeventig van de vorige eeuw werd daarvan het laatste restje opgeruimd. In 1980 werd de wandelverbinding tussen Den Bosch en de grenspost Eijsden/ Moelingen weer uitgezet. Daar eindigde de route.
Begin jaren negentig startten de ANWB en de Stichting LAW met het uitstippelen van een totaal opgeknapt traject naar Visé in België. In 1994 werd deze nieuwe route geopend en kreeg de naam Pelgrimspad. Dit pad had toen Den Bosch als startpunt.
Later is daar de route vanaf Amsterdam bijgekomen. Het pelgrimspad werd door de Raad van Europa, Culturele Routes erkend als onderdeel van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela.
Het pad kreeg het nummer 7 en werd opgesplitst in deel 7-1 en deel 7-2

Het Pelgrimspad LAW 7-1

Amsterdam - Den Bosch: afstand: 199 kilometer.
Het startpunt van deel één is Amsterdambij het IJ.
Daarvandaan voert de route dwars door Het Groene Hart en het Grote Rivierengebied. Opvallend in dit gedeelte zijn de oude jaagpaden voor de vroegere trekschuiten en de tiendwegen.
Dat zijn wegen, die binnen een afstand van een kilometer parallel aan een rivier lopen en in de tweede helft van de Middeleeuwen zijn aangelegd.
Verder door de polders, over slingerdijkjes en door uiterwaarden in de Bommelerwaard naar het vestingstadje Heusden.
Daarna naar Den Bosch via de Loonse en Drunense Duinen.

Het Pelgrimspad LAW 7-2

Den Bosch - Visé: afstand 266 kilometer
Het tweede gedeelte van dit pad is het oudere zuidelijke gedeelte en voert door Brabant en Limburg. Op deze route ziet men veel terug van de katholieke geschiedenis van het zuiden van Nederland.
Langs vele wegen en weggetjes staan kruisen geplaatst, ieder met een eigen geschiedenis. Behalve kruisen zijn er vele kapelletjes te bewonderen, waarbij bij een aantal wonderen zouden zijn gebeurd.
Op dit gedeelte van de Pelgrimstocht wordt de naam van de route dus duidelijk en krijgt men een beetje het idee van de belevingswereld van pelgrims in de Middeleeuwen.
naar Santiago de Compostela.
naar Santiago de Compostela.
Na Maastricht gaat men net over de Belgische grens naar Visé, waar de Pelgrimsroute aansluit op de historische wegen naar Santiago de Compostela.
Hoewel het Pelgrimspad officieel een wandelpad is, zijn gedeeltes van de route ook als fietsroute geschikt.
© 2008 - 2014 Henbro, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Originele herfstvakantie in WalesMocht je uitkijken naar een buitengewone bestemming voor de herfstvakantie dan moet je beslist Wales in overweging nemen…
Bedevaart naar Santiago de Compostela - CaminoBedevaart naar Santiago de Compostela - CaminoDwars door Europa ligt een netwerk van wandelroutes, die uitkomen in Santiago de Compostela in Spanje. De Camino is een…
Het Müllerthal, een prachtige natuur vlakbij NederlandHet Müllerthal, een prachtige natuur vlakbij NederlandHet Müllerthal ligt in Luxemburg en staat bekend op zijn spectaculaire natuur. Er zijn prachtige rotsformaties, kronkele…
Geschiedenis van het binnenschipVele eeuwen lang bestond de scheepvaart zowel op zee als in de binnenwateren uit zeilvaart. Voor de binnenvaart waren er…
Herfst wandelen in WalesHet najaar is de ideale periode voor een wandelvakantie. In veel streken is het dan minder warm en de natuur tooit zich…
Bronnen en referenties
  • De Gelderlander. Wandelen

Reageer op het artikel "Pelgrimspad: start wandelroute naar Santiago de Compostela"

Reactie

M. V. Buren, 15-05-2012 15:07 #1
Vraag: Zijn er ook stempels t.b.v.pelgrimsgangers, met een logo van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela? Hopelijk heeft u meer informatie omtrent stempelplaatsen, enz

Infoteur: Henbro
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Reacties: 1
Schrijf mee!