InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Den Haag: de wijk Zuid West

Den Haag: de wijk Zuid West

Den Haag: de wijk Zuid West Den Haag kent vele wijken die ieder een eigen karakter hebben. Een van de wijken die veel genoemd wordt, is de wijk Zuid West. Zuid West is eigenlijk op zijn beurt weer een verzamelnaam van een paar kleinere wijken, zoals Moerwijk, Morgenstond en Bouwlust. Vanaf Zuid West ben je binnen 10 minuten met auto of openbaar vervoer op het strand van Kijkduin.

Zuid West: een overzicht

Als men praat over Den Haag ZuidWest dan heeft men het over het algemeen over de wijken Moerwijk, Morgenstond, Bouwlust en de (bedrijven)wijk Zichtenburg. Kleinere wijken die hieronder vallen (en over het algemeen in Bouwlust liggen) zijn de Gaardes en de Rades. Vanuit de lucht gezien is te zien hoe sommige wijken afgescheiden worden door spoorlijnen of door water. ZuidWest houdt dan ook op aan de oostkant bij het spoor van Den Haag naar Rotterdam (treinstation Moerwijk valt op de grens), aan de noordkant bij het water van de Troelstrakade. Als je de Troelstrakade volgt kom je het Zuiderpark tegen, de wijk Zuiderpark ligt echter aan de andere kant van het water en wordt in de meeste gevallen niet bij ZuidWest gerekend. Escamplaan en Melis Stokelaan zijn ook grenzen, zij het niet officieel.

Kenmerken

De wijk heeft relatief veel na-oorlogse portiekwoningen. Woningen die gebouwd zijn om de destijds enorme woningnood te verhelpen. Er is veel betonbouw uit begin jaren zestig. De laatste jaren zijn al weer veel woningen verdwenen om plaats te maken voor modernere woningen, en meer koopwoningen. Toch zijn er ook nog veel huurwoningen over. Bekend zij het Zuiderpark en winkelcentrum Leyweg. Hotels zijn er niet te vinden in dit deel van de stad.

Zuiderpark

Het Zuiderpark is het meest kenmerkende van deze wijk. Een enorm park midden in Den Haag met veel recreatiemogelijkheden. Veel mensen eten er een hapje in de zomer. Jaarlijks worden er grote evenementen georganiseerd zoals het gratis muziekfestival Parkpop (honderdduizenden bezoekers ieder jaar), het kleine broertje Kinderparkpop, en het multiculturele Milan Festival, wat ooit opgezet is om te vieren dat Suriname los is gekomen van de slavernij. In het Zuiderpark bevindt zich een bowlingbaan, een restaurant (met o.a. veel pannenkoeken op de kaart), verhuur van waterfietsen, midgetgolf, kinderboerderij, hertenkamp. Het park blijft 24 uur per dag open. Aan twee hoofdingangen bevindt zich de plaatselijk bekende snackbar Het Hapje.

Leyweg

ZuidWest heeft relatief veel winkelstraten en winkelcentra: het Heeswijkplein, de Stede, Betje Wolffstraat, maar bovenal winkelcentrum Leyweg. De Leyweg zelf is een heel lange straat die loopt van de Thorbeckelaan tot en met de Erasmusweg. Hij is niet helemaal met de auto te berijden, want het winkeldeel is afgesloten voor autoverkeer. Tot 15 jaar geleden was hert wel mogelijk met de auto er doorheen te rijden, maar toen is een grootscheepse opknapbeurt begonnen waarbij o.a. het winkelaanbod fors is uitgebreid. De Leyweg is het op een na grootste winkelcentrum van Den Haag, na de Haagse binnenstad. Hier gevestigd o.a. bekende ketens als V&D, Hema, C&A; veel gelegenheden om wat te eten zoals Kentucky Fried Chicken, Burger King en Febo; veel betaalbare kledingwinkels en schoenenwinkels. De Leyweg heeft als unicum 9 palmbomen staan, waarbij de gemeente Den Haag observeert of die palmbomen het volhouden in het huidige klimaat. De Leyweg is per openbaar vervoer bijzonder goed bereikbaar, o.a. tram 9 en bus 23. Bus 23 gaat ook vanaf de Leyweg naar bijvoorbeeld het strand van Kijkduin.

Waar kennen veel mensen Moerwijk ook al weer van?

Van het beroemde liedje 'o, o, Den Haag' van Harrie Jekkers (onder de schuilnaam Harry Klorkestein). Dat liedje begint met de tekst: "ik zou best nog wel een keertje in Moerwijk willen wonen". Moerwijk wordt momenteel deels gesloopt om plaats te maken voor meer eengezinswoningen. Woningbouwvereniging Staedion is hier heel actief in. De winkelstraten Betje Wolffstraat en Heeswijkplein vallen binnen de wijk Moerwijk. Treinstation Moerwijk ligt op de grens van Moerwijk en Spoorwijk en stoptreinen naar Den Haag HS, Leiden en Rotterdam stoppen hier.

Lees verder

© 2008 - 2014 Hanspieterson, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Den Haag: de wijk Zuid West"

Reactie

Panic (infoteur), 17-02-2010 23:08 #1
Den Haag Zuid West. Ik ben er niet geboren maar wel getogen. Heb ongeveer 20 jaar in de Rades gewoond. De flat langs de Hengelolaan waar ik woonde staat er nog maar de rest van de wijk herken je niet meer terug als je er niet veel meer komt. Ik herinner me nog de dagen dat we met vrienden in De Rade voor de snackbar de Inwi hingen. :-) Buurthuis de Kreade… Ik heb het er naar mijn zin gehad, absoluut. Helaas gaat er met al die sloop en nieuwbouw in Zuid West voor veel mensen een stukje tastbare herinneringen verloren.

Infoteur: Hanspieterson
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Den Haag
Reacties: 1
Schrijf mee!