InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Uithoflijn Utrecht: haltes en planning tramlijn

Uithoflijn Utrecht: haltes en planning tramlijn

Uithoflijn Utrecht: haltes en planning tramlijn Om de Uithof in Utrecht goed bereikbaar te houden voor iedereen gaat er vanaf 2018 een tram rijden tussen Utrecht CS en de Uithof. De lijn - die voert langs onder meer Stadion Galgenwaard, de Padualaan, de Heidelberglaan en het UMC Utrecht - gaat 16 maal per uur rijden en kan per rit meer dan 260 personen vervoeren. Daarmee moet een einde komen aan de volgepakte lijnen 12 en 28 die de alsmaar toenemende hoeveelheid studenten en medewerkers niet langer aankunnen.

Uithoflijn Utrecht

De Uithof in Utrecht

De Uithof is een subwijk in het oosten van de stad Utrecht, niet te verwarren met het gelijknamige schaatscentrum in Den Haag. De Uithof staat vooral bekend om de vele gebouwen van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht waardoor er dagelijks vele duizenden studenten pendelen tussen Centraal Station en dit gebied. Naast onderwijsgebouwen herbergt de Uithof ook onder meer enkele studentenflats, sportcomplex Olympos, het Academisch Ziekenhuis Utrecht (AZU) en het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ).

Toen de Uithof in de jaren 70 geopend is, werd er door circa 20.000 studenten gebruik van gemaakt. Dit aantal is in de navolgende decennia exponentieel toegenomen tot circa 70.000 studenten en werknemers in 2016. Al kort na de aanleg van het gebied ontstond de vrees dat alleen een busverbinding niet voldoende zou zijn om iedereen op een comfortabele manier te vervoeren. De aanleg van een tramlijn bleef echter jaren onbespreekbaar omdat het tracé dwars door de binnenstad zou moeten lopen en dit veel nadelen zou hebben. In 2012 werd uiteindelijk toch groen licht gegeven voor een tramverbinding. De totale kosten van het project, waarvoor niet alleen nieuwe rails aangelegd moeten worden maar ook nieuwe trams moeten worden aangekocht en vernieuwingen moeten worden aangebracht aan de remise in Nieuwegein, zijn geraamd op circa 440 miljoen euro. Het Rijk draagt hieraan een kwart bij.

De haltes van de Uithoflijn

Om de studenten en medewerkers die dagelijks op de Uithof moeten zijn of hier wonen zo goed mogelijk te bedienen krijgt de Uithoflijn in totaal negen haltes over een route van 8 km. Het gaat om de volgende haltes:
  • Utrecht CS Centrumzijde
  • Vaartsche Rijn
  • Stadion Galgenwaard
  • Kromme Rijn
  • Padualaan
  • Heidelberglaan
  • UMC Utrecht
  • WKZ
  • P+R De Uithof

Zit je van beginhalte tot eindhalte in de tram dan ben je circa 17 minuten onderweg. De trams moeten 16 keer per uur gaan rijden (om de 3-4 minuten). Hiermee vervalt buslijn 12. Buslijn 28 en de bussen die vanuit de regio Utrecht mensen richting de Uithof vervoeren blijven gewoon bestaan. Utrecht heeft al een tramverbinding met Nieuwegein en IJsselstein, de SUNIJ-lijn. Dit tracé eindigt bij de halte Utrecht CS Jaarbeursplein. Deze lijnen worden niet direct met elkaar verbonden omdat gewerkt wordt met twee verschillende typen trams. Het is de bedoeling om de twee lijnen in 2019 met elkaar te verbinden, als het traject in Nieuwegein en IJsselstein ook gereed gemaakt wordt voor de lagevloerstrams.

De trams

Op de Uithoflijn zal gebruik gemaakt gaan worden van in totaal 27 lagevloerstrams. De trams hebben een lengte van 33 meter en bieden per stuk 62 zitplaatsen, 206 staanplaatsen en 2 rolstoelplaatsen. Doordat het gaat om lagevloerstrams zijn deze goed toegankelijk voor rolstoelgebruikers. In 2016 is begonnen met het opleiden van chauffeurs voor de nieuwe lijn en vanaf 2017 zullen de eerste testritten gemaakt worden.

Planning

De aanleg van de Uithoflijn is begonnen op 21 september 2012. In de eerste twee jaar zijn vooral werkzaamheden uitgevoerd om ruimte te scheppen voor de lijn. Zo zijn de laatste twee haltes van de sneltram tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein verwijderd en is de rails deels verlegd, is er bij het Centraal Station een viaduct gebouwd en zijn bruggen, funderingen en zandlichamen gecreëerd. In de zomer van 2016 is de busbaan op de Uithof op enkele plaatsen verlegd om ruimte te maken voor de nieuwe tramlijn. In 2015 is begonnen met de daadwerkelijk aanlegging van de rails. Dit wordt gedaan door de Koninklijke BAM Groep. De trams worden in Spanje gemaakt door Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF). In december 2016 is het eerste exemplaar aangekomen in Nederland. Als alles volgens de planning verloopt zal medio 2018 de eerste tram gaan rijden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wimvantklooster / Wikimedia Commons
  • http://www.uithoflijn.nl/fileadmin/Redacteuren_Bestand_Upload/Afbeeldingen/Uithoflijn/01_FACTSHEET_JUL_2016.pdf
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Uithof_(Utrecht)

Reageer op het artikel "Uithoflijn Utrecht: haltes en planning tramlijn"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 24-12-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!