InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Weg in eigen land & de Utrechtse heuvelrug

Weg in eigen land & de Utrechtse heuvelrug

Met het voorjaar voor de deur en een (hopelijk) warme, zonnige zomer in aantocht, begint het weer te kriebelen. Lekker er op uit! En wat is er dan fijner dan een dagje weg in eigen land. Ditmaal wil ik het met u hebben over de UTRECHTSE HEUVELRUG.

Oorlogsmonument van een vreemde bezettingsmacht

Ik begin onze omzwerving op de Utrechtse heuvelrug bij een monument van een vreemde bezettingsmacht: de piramide van Austerlitz. Ter ere van zijn overwinning in het Tsjechische Austerlitz richtten de maanschappen van Napoleon hier een gedenkteken op. Nu is dit gedenkteken uitgegroeid tot een toeristische trekpleister waar kinderen naar hartelust kunnen rennen en ravotten.

Maar wat levert de geschiedenis toch rare streken. Want slechts enkele kilometers verder staat in het landschap een ander gedenkteken. Ditmaal om de nederlaag van Napoleon in de slag bij Waterloo te herdenken. Deze kolom van Lady Athlone valt nauwelijks op in het landschap. Niettemin vonden de bewoners van Kasteel Amerongen de nederlaag van Napoleon een heugelijke gebeurtenis. Vooral jonkvrouw Annebetje van Tuyll van Serooskerken was dolbij met de nederlaag. Daarmee kwam een eind aan 20 jaar vreemde overheersing. Maar wat nog belangrijker was; de kasteelfamilie kon na jaren van ballingschap in Engeland weer terugkeren naar het kasteel.

Oorspronkelijk stond de zuil wat hoger op de berg dan nu het geval was. Maar door geldgebrek moesten de kasteelbewoners de omringende bossen verkopen. Daarmee verdween het gedenkteken inde vergetelheid. De boswachter van de nieuwe eigenaren vond dat hij een kippenhok nodig had en zette er eerst nog een hek omheen. Niet lang daarna was de zuil opeens verdwenen. En dit tot ongenoegen van de bevolking. Zij moesten wachten tot de boswachter met pensioen ging. Daarna voerde de plaatselijke brandweer een bliksemactie uit. Zij ploegden de tuin van de boswachter om en waar ze al bang voor waren: daar lage de zuil in vier stukken zo’n twee meter onder de grond. De brokstukken werden op het kasteel in veiligheid gebracht en na een inzameling onder de bevolking herrees de zuil in 1963 op zijn huidige plek.

Niet lang geleden was er van de pyramide in feite niet meer te zien dan een zandheuvel. Al in 2004 werd geprobeerd dat pyramide in zijn oude glorie te herstellen. Wind en slagregens deden de hersteloperatie mislukken. Maar nu is het dan zover. In juni kunt u voor het eerst in 10 jaar de trap naar de top weer beklimmen. Bij helder weer kunt u dan de Amsterdamse Arena zien liggen. Kijkt u de andere kant uit, dan heeft u uitzicht op Utrecht en Amersfoort.

Wandelroute over de Utrechtse heuvelrug

Algemeen

Het gebied beslaat het deel van provincies Noord-Holland en Utrechts tussen de ranmeren in het noordwesten en de Rijn in het zuidoosten. Overal tussen Huizen en Rhenen tekenen de contouren zich af. Met een totale oppervlakte van 23000 ha is gebied het op één na grootste bosgebied van Nederland. Maar niet alleen bosgebied. Er liggen ook een aantal heidegebieden en zandverstuivingen. Met een hoogte van 68 meter is de Amerongse Berg het hoogste punt van de Heuvelrug. Het meest zuidelijke punt is de Grebbeberg.

Wandeling in vogelvlucht

Voor deze wandeling koos ik als vertrekpunt kasteel Amerongen. De wandeling is 16,2 kilometer lang en voert langs de Amerongse bossen, de Leeuwenkuil, de Ginkelduinse heide, langs de Leersumse plassen en het Leersumse Veld naar Leersum en via schaapskooi en Zuylenstein terug naar kasteel Amerongen. Wandelt u in een rustig tempo en neemt u onderweg de tijd om de vele interessante punten nader te bekijken, dan bent u circa 4,5 uur onderweg. Bouwt u ook nog een horecastop in, dan zult u de route in circa 5,5 of 6 uur volbrengen. De route is onderdeel van het Utrechtpad; een wandelroute van in totaal 162 km, die is uitgezet door Nivon. Via www.nivon.nl kunt u de volledige route online aanschaffen voor € 16,90 (ISBN 978-90-70601-93-5). Houdt rekening met € 3,- verzendkosten. Leden betalen € 15,20.

Vanaf kasteel Amerongen loopt u in de richting van de Amerongse berg. Helaas is deze berg nogal populair bij mountainbikers. U zult regelmatig voorbij worden gereden. Boven op de berg volgt u het bos in de richting van de Leeuwenkuil. U vervolgt uw route door het bos naar de Ginkelduinse heide tot aan de Leersumse plassen. U loopt om de plassen heen naar het Leersumse veld. Via Breedeveen en Lombok koerst u op Leersum aan. U steekt Leersum dwars door en via Zuylestein koerst u weer terug naar uw uitgangspunt bij het kasteel Amerongen.

Hoogtepunten

De route tussen het Leersumse veld en Amerongen is het mooiste stuk van de route. Op het heideveld grazen runderen om te veel grasbloei tegen te gaan en boomgroei te beperken. Het is een zeer gevarieerd gebied met bos, heide, stuifzand en vennen.

Verder is een bezoek aan het Landgoed Zuijlestein zeker de moeite waard. Op de grens tussen Leersum en Amerongen ligt langs de provinciale weg Utrecht-Arnhem (N225) de hoofdingang van het uit de veertiende eeuw daterende landgoed Zuylestein. Het adres: Rijksstraatweg 5 t/m 9, Leersum. Via een in de negentiende eeuw door de Roermondse architect P. Cuypers (Rijksmuseum en Centraal Station Amsterdam) gebouwd monumentaal inrijhek betreedt u een historisch park dat uniek is in Nederland door de geheel intact gebleven oorspronkelijke renaissance stijl. Als u een rondleiding wilt, dan moet u wel een afspraak maken. Groepen van minimaal 10 personen worden door leden van de Stichting Vrienden van Landgoed Zuylestein rondgeleid door de tuinen en de lanen van het landgoed. Alle rondleidingen beginnen op de voormalige ridderhofstede Wayenstein, onderdeel van het landgoed. Periode mei tot en met oktober. Toegangsprijs per persoon € 5,00.
Hiervoor ontvangt u een rondleiding en koffie of thee. Het totale programma beslaat circa een uur en een kwartier.
Voor inlichtingen kunt u op maandag, woensdag en vrijdag (tussen 9.30 uur en 14.30) bellen met het informatiecentrum (0343-454885). Op de andere dagen kunt u via een e-mail naar info@landgoed-zuylestein.nl laten weten dat u teruggebeld wenst te worden.

Maar ook Kasteel Amerongen is een nader bezoek meer dan waard, zij het dat het kasteel tot medio 2010 wordt gerestaureerd. Bezoeken zijn desalniettemin mogelijk. Voor een rondleiding kunt u telefonisch contact opnemen met het secretariaat: 0343-563766, of e-mailen naar rondleidingen@kasteel-amerongen.nl

Voor iedereen wat

Een dagje Utrechtse Heuvelrug biedt voor iedereen wat. Voor de kinderen is er de speeltuin bij de piramide van Austerlitz, er is een natuurwandeling of een bezichtiging van een cultureel erfgoed als Landgoed Zuylestein of Kasteel Amerongen.

Een prettige dag toegewenst.
© 2008 - 2017 Hypotheekinfo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maarn, dorp op de Utrechtse HeuvelrugMaarn is een dorp met ruim 4.600 inwoners in de provincie Utrecht. Het ligt aan de noordkant van de Utrechtse Heuvelrug.…
Doorn - dorp van de donderDoorn is een dorp met ruim 10.000 inwoners in de provincie Utrecht. Het ligt aan de zuidkant van de Utrechtse Heuvelrug,…
Nationale Parken in NederlandNationale Parken in NederlandNederland telt 20 Nationale Parken. Van Noord- naar Zuid en van Oost naar West. Sommige Parken beslaan een gebied op de…
Dagje uit Utrecht - De piramide van AusterlitzDagje uit Utrecht - De piramide van AusterlitzEen dagje uit aan de stad Utrecht is prima te combineren met een bezoek aan de piramide van Austerlitz. Dit bouwwerk is…
Hoogste berg van NederlandHoogste berg van NederlandWat is de hoogste berg van Nederland? Vroeger was dit een makkelijk te beantwoorden vraag. De Vaalserberg was met 321 de…

Reageer op het artikel "Weg in eigen land & de Utrechtse heuvelrug"

Infoteur: Hypotheekinfo
Laatste update: 25-03-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!