InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Hotel Spaander – Kunsthotel in Volendam

Hotel Spaander – Kunsthotel in Volendam

Hotel Spaander – Kunsthotel in Volendam Hotel Spaander is een kunsthotel in Volendam. Niet alleen hotelgasten maar vooral ook kunstenaars zijn sinds jaar en dag welkom in het familiehotel dat sinds 1881 aan de dijk staat, niet ver van Foto de Boer. Daar kun je een foto laten maken van je familie in Volendammer klederdracht om tijdens het wachten op de foto tussen de schilderijen in Hotel Spaander een kopje koffie te nuttigen. Het hotel was onderwerp van het televisieprogramma 'Herrie in Hotel Spaander'.

Hotel Spaander in Volendam

Leendert Spaander en het Kunsthotel

Hotel Spaander is genoemd naar Leendert Spaander (1855-1955). Leendert legde ook de basis van de kunst in het hotel. Toen hij met Aaltje Kout trouwde, gaf hij aan een kunstenaar een opdracht om een schilderij te maken. Het was een werk met de tekst ‘Artist Kom Binne’. Het was een uitnodiging aan alle in Volendam werkende kunstenaars om elkaar in huize Spaander te ontmoeten. Leendert Spaander had ook contact met buitenlandse kunstenaars: Volendam werd een dankbaar onderwerp voor schilders en tekenaars.

Cafeetje aan de dijk
Toen het huis te klein werd kochten ze in 1881 een cafeetje aan de dijk. Daar wilde Spaander een ontmoetingsplek voor kunstenaars maken. Ze kwamen van over de hele wereld naar Volendam om daar aan de dijk te schilderen en om elkaar te inspireren. Leendert stichtte een kunstenaarskolonie in Volendam.

Paul Signac en hotelrekening

Leendert Spaander hing al de werken aan de wand. Menig kunstenaar betaalde er zijn hotelrekening mee. Jarenlang hing er een aquarel van Paul Signac in de lobby; het werk is nu meer dan honderdduizend euro waard. Honderd jaar geleden was Signac nog een onbekende schilder en hij betaalde met het werkje zijn hotelrekening. Achteraf is dat de duurste overnachting uit de geschiedenis van het hotel geweest.

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland
De herberg van Spaander / Bron: Persbureau AmelandDe herberg van Spaander / Bron: Persbureau Ameland

Alida Spaander

Drie van zijn zeven dochters trouwden met een kunstenaar en ook via die weg groeide in de loop van de jaren een indrukwekkende kunstcollectie. Dochter Alida Spaander nam het bedrijf in 1919 over en zij breidde de kunstcollectie uit. Er hangen meer dan 1400 kunstwerken in het hotel. In de herberg van het hotel hangen de wanden er vol mee. Na het overlijden van Alida Spaander kwam het hotel in handen van een Volendamse aannemer.

Familie Schilder
Familie Schilder, die sinds 1963 de scepter zwaait in het zelfstandige driesterrenhotel, koestert het kunstbeleid van Spaander. In 2015 is de hotelleiding in handen van de broers Ab en Evert Schilder.

Renoir en Walt Disney

Het hotel heeft menig beroemdheid mogen begroeten. Zowel grote namen uit de schilderkunst, muziek, filmwereld, sport, politiek als Koninklijke hoogheden hebben er hun voetstappen staan.
Schilder Pierre-Auguste Renoir, krantenmagnaat William Randolph Hearst, Amerika’s first lady Eleanor Roosevelt, componist Maurice Ravel, filmproducent Walt Disney, filmsterren Clark Gable en Kirk Douglas, voetballegende Johan Cruijff, filmster Elisabeth Taylor, bokser Muhammad Ali en Prinses Beatrix.

Zwembad
Het huidige hotel ademt de sfeer van het begin van de vorige eeuw en speelt in op de wensen van de tegenwoordige klanten. Er is in het hele hotel gratis draadloos wifi en in de lobby staat een pc met internet voor gastgebruik.
Het hotel beschikt over een overdekt zwembad, sauna en Turks stoombad, faciliteiten die voor hotelgasten gratis toegankelijk zijn.

Hotel Spaander

Hotel Spaander heeft 79 verschillend ingerichte hotelkamers. Elke kamer draagt een Volendamse bijnaam. Er wonen veel families met dezelfde achternaam in het dorp en daarom kreeg bijna iedereen een bijnaam. Met een knipoog naar die praktische traditie dragen de kamers in Spaander de Volendammer bijnamen, zoals Madoet de bijnaam voor de familie Schilder.

Klipperzaal
Het hotel kent verschillende zalen waarin gefeest en gedineerd kan worden. De Klipperszaal, Botterzaal, Schoklandzaal, Urkerzaal, Grote en Tussenserre (Hein van Madoetzaal) en de Markerzaal.
De Captainsroom op de begane grond is de voormalige familiekamer van Spaander, waar nog vele originele details bewaard zijn gebleven. De zaal is uitermate geschikt voor private dining. In de kelder zijn twee rustige en modern ingerichte zalen gesitueerd, die zeer geschikt zijn voor presentaties en trainingen.

Herrie in Hotel Spaander

In april 2015 startte het RTL4 programma Herrie in Hotel Spaander. Het ging niet goed met het hotel en de uitbaters wilden de grandeur van vroeger weer terug. Kok Herman den Blijker en hotelier Willem Reimers gingen met het hotel aan de slag voor het televisieprogramma. Hun adviezen moesten leiden tot een kunsthotel dat liep als nooit tevoren.

Herman den Blijker en Willem Reimers
Het duo Den Blijker en Reimers heeft naam gemaakt met hun adviezen die bedrijven hebben gered van de afgrond. Zij schoten te hulp op aanvraag van de gebroeders Schilder en maakten er meteen een televisieprogramma van.
Vanaf 28 april 2015 waren in 6 afleveringen de resultaten van het duo en de uitbaters van Spaander te zien op RTL4.

Spaander

Legenda
A. Hotel Spaander
B. Foto de Boer

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eredivisie voetbal programma 2008 - 2009Eredivisie voetbal competitie 2008 - 2009 Het complete wedstrijdoverzicht van de nieuwe voetbalcompetitie is er weer! Ve…
Dagje Volendam?Dagje Volendam?Varen op een traditionele botter, een bezoek aan een palingrokerij, een foto in klederdracht! Volendam heeft het allemaa…
Disneyland Parijs: tickets, kaartverkoop en openingstijdenWie is er niet opgegroeid met Disney? Kinderen en ook volwassenen worden al vele decennia geraakt door de magie van Disn…
Disneyland Parijs; Overnachten in Davy Crockett RanchVoor een bezoek van meerdere dagen aan Disneyland Parijs zijn er talloze overnachtingsmogelijkheden. Eén daarvan is Dins…
Disneyland Parijs: adres en bereikbaarheidJaarlijks bezoeken meer dan 15 miljoen personen Disneyland Parijs, ook bekend onder de naam Eurodisney. Disneyland Parij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • http://hotel.blog.nl/nieuws/2015/02/21/nieuw-op-rtl-4-herrie-hotel-spaander geraadpleegd op 20 april 2015
  • http://www.hotelspaander.nl geraadpleegd op 19 april 2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/William_Randolph_Hearst geraadpleegd op 20 april 2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Eleanor_Roosevelt geraadpleegd op 20 april 2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hotel_Spaander geraadpleegd op 20 april 2015
  • http://daysmagazine.com/index.php/days-of-art/leendert-spaander.html geraadpleegd op 20 april 2015
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Hotel Spaander – Kunsthotel in Volendam"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 17-06-2016
Gepubliceerd: 20-04-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Horeca
Schrijf mee!