InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > De NS OV-fiets: kosten, voordelen en schade of diefstal

De NS OV-fiets: kosten, voordelen en schade of diefstal

Wanneer je in een andere stad bent, wil je je gemakkelijk kunnen verplaatsen. Natuurlijk kan dit met het openbaar vervoer, maar wat is nou gemakkelijker dan de fiets? Zeker in de binnenstad is de fiets het ideale middel om je te verplaatsen. Het grote voordeel is dat je niet op bepaalde tijden hoeft te letten en je precies op je bestemming uitkomt. Op een mooie dag is het fietsen wellicht een doel op zich! Afhankelijk van je activiteiten ben je waarschijnlijk zelfs goedkoper uit met de fiets. Genoeg redenen dus om uit te zoeken hoe het zit met de OV-fiets!

Goedkoop treinreizen en fietsen

Een trein geeft je al de mogelijkheid te gaan waar je heen wilt. Het is echter ook fijn als je in de stad van bestemming gemakkelijk overal kan komen. Niets voor niets pleit de Fietsersbond al jaren voor een OV-fiets. In 2000 hebben zij een uitgebreid plan aangeboden aan de Tweede kamer. Dit plan lijkt geslaagd: de NS OV-fiets is een goedkoop en snel fietsverhuursysteem op ieder station, van de eerste tot de laatste trein. Of je nu naar je werk moet of eropuit gaat, fietsen in een andere stad is nu mogelijk dankzij de OV-fiets.

Mobiliteit
Een voorbeeld: je hebt een overnachting in een andere stad en wilt verschillende vrienden bezoeken. In zo'n geval is het fijn om met de fiets van de een naar de ander te gaan. Waar je met de bus rekening moet houden met tijden, hoef je dit niet met de fiets. Je kan zelf de route bepalen en op die manier ook sneller van A naar B komen. Volgens Fietsersbond Fietsbalans-2 is de fietser in de stad gemiddeld 5% sneller op de bestemming dan de automobilist, in de grotere steden is de fietser zelfs meer dan 10% sneller. Bovendien kom je met de fiets precies op je bestemming en ben je niet afhankelijk van de plaatsing van de bus- of tramhalte.
Groen
Een tweede voorbeeld: je wilt in de buurt van de stad naar een bos/park om te picknicken. Lopen is echter net wat te ver, zeker als je daar ook nog wilt wandelen. Ook dan is het fijn om een fiets bij de hand te hebben. Wanneer je een OV-fiets abonnement hebt, betaal je €3,35 voor 24 uur. Wanneer je het combineert met de trein kan het ook goedkoop zijn: Je kunt met behulp van Facebook al vanaf 7 euro retour reizen met een NS groepsretour. In totaal ben je dus een tientje kwijt aan reiskosten. Dit geldt ook voor een tweede persoon. Deze kan op jouw naam voor €3,35 ook een fiets huren. Geen gedoe met parkeren of bustijden. Bovendien krijg je nog wat beweging ook!

Wat zijn de kosten?

De OV-fiets is alleen te huur voor leden. Gelukkig ben je al abonnee voor € 10 per jaar (€0,83 per maand). Dit levert meteen ook betalingsgemak op. Je kunt het abonnement op je OV-Chipkaart zetten en via een automatische machtiging wordt het bedrag afgeschreven van je rekening. Het huren van een fiets kost €3,35 voor 24 uur. Als je ergens anders een fiets zou moeten huren, zou je zo’n €7,50 per dag kwijt zijn. Het grote voordeel ten opzichte van een ander fietsenverhuurbedrijf is het ruime aanbod aan fietsverhuurlocaties. En dat deze op het station te vinden zijn. Op deze manier stap je gemakkelijk over van de trein op de fiets naar de volgende bestemming.

Een overzicht van de kosten voor 2016

Abonnement per jaar€10,-
Huur per per dag (24 uur) tot maximaal drie dagen (72 uur)€3,35
Toeslag na drie dagen (72 uur), verlengd met een extra dag€5,-
Toeslag voor het inleveren op een andere locatie €10,-
Let op: Je krijgt een boete van €250 wanneer je de OV-fiets niet binnen zeven dagen na uitgifte hebt ingeleverd (tenzij er sprake was van overmacht). Dit bedrag komt bovenop de verschuldigde huurprijs en toeslagen. Indien je de OV-fiets alsnog op enig moment inlevert na de verstreken 7 dagen, wordt €250 in mindering gebracht op het bedrag dat je aan NS OV-fiets bent verschuldigd.

Op welke locaties kan je een OV-fiets huren?

Dit is een belangrijke vraag, aangezien je niet op elk station een fiets kunt huren. Het overgrote deel van de stations heeft een fietsverhuurpunt, zeker de grote steden. Wanneer je iets plant met de fiets, controleer dan van tevoren of jouw bestemming een OV-fietsverhuurpunt heeft. Dit doe je gemakkelijk door je gewenste locatie op de site van de OV-fiets op te zoeken. Het huren van een OV-fiets kan bij een bemande fietsenstalling, zelfservice-fietsenstalling, OV-fietskluis, OV-fietscarroussel of bij een OV-fietsbox. Het gebruik van de verschillende verhuurpunten wordt duidelijk beschreven op de OV-fietssite.

Handige abonnement informatie

  • Je abonnement gaat in op het moment dat je van de NS OV-fiets een bevestiging krijgt dat deze is geaccepteerd en je pas is geactiveerd. De pas, in veel gevallen je OV-chipkaart, wordt uiterlijk binnen zeven werkdagen geactiveerd nadat het aanmeldingsformulier is ontvangen. Binnen deze tijd kun je het abonnement nog kosteloos ontbinden via e-mail of brief.
  • De OV-fiets staat altijd klaar voor vertrek. Controleer de fiets eerst op mogelijke gebreken. Is dit het geval? Dan kun je dit melden bij het verhuurpunt. Het is aan jou als klant om eventueel het zadel te verstellen, de verlichting aan te zetten en de banden te checken.
  • Samen fietsen dankzij het huren van een tweede OV-fiets. De tweede persoon huurt op jouw abonnement.
  • Je betaalt achteraf via automatische incasso. Je ontvangt van NS OV-fiets een factuur met de verschuldigde bedragen, waarop staat aangegeven op welke datum deze geïncasseerd zullen worden.
  • Je abonnement is een jaar lang geldig. Na een jaar wordt het automatisch verlengd. Wil je geen verlenging? Dan kun je deze uiterlijk twee weken voor einddatum opzeggen per brief of e-mail.
  • Er zijn accessoires beschikbaar om aan de OV-fiets te monteren. Denk aan kinderzitjes, navigatiesystemen, kaarthouders, fietstassen en fietskarren.
  • Wanneer er geen OV-fiets beschikbaar is, heb je geen recht op een vergoeding. In dat geval heb je pech. Dit zal echter niet zo gauw gebeuren.
  • Als er een defect is, kun je de OV-fiets en/of accessoires kosteloos binnen een kwartier na ontvangt weer terugbrengen naar het verhuurpunt.
  • Je mag geen andere personen vervoeren (tenzij je een kinderzitje als accessoires hebt).

Wat te doen bij schade en diefstal

Je gaat er natuurlijk niet van uit, maar het zal je maar overkomen dat je OV-fiets stuk gaat of zelfs wordt gejat! In zo'n geval is het altijd verstandig eerst contact op te nemen met NS OV-fiets. Maar wat staat je verder te wachten?

Pech of roekeloos?
Als er schade is ontstaan dient dit gemeld te worden aan de NS OV-fietsorganisatie. Dit kan via info@ov-fiets.nl of voice response (030) 240 09 18). Bij een geautomatiseerde huurlocatie kun je dit via het automatische verhuursysteem melden. Reparaties aan de OV-fiets zijn voor de rekening van NS OV-fiets, tenzij deze nodig zijn als gevolg van onzorgvuldig gebruik. Wanneer je de kosten wilt verhalen op NS OV-fiets is het verstandig eerst te overleggen over de reparatie. Je mag de schade niet door jezelf of een ander laten repareren tenzij je hier toestemming voor hebt. In alle andere gevallen dat het wel je eigen schuld is, zoals lekke band of een kapotte fietsverlichting, kan dit wel worden gerepareerd zonder toestemming.

Wees zuinig op de OV-fiets!
Je huurt de fiets op eigen risico, dit betekent betalen wanneer je fiets niet in orde (of in het ergste geval gestolen!) is. Zet de fiets dan ook ten alle tijden op slot met de bijgeleverde sloten. Dan zal je nooit de hoofdprijs van €250 hoeven te betalen.
  • Schade OV-fiets als gevolg van onzorgvuldig gebruik: herstelkosten
  • Verlies of diefstal sleutel van de OV-fiets: €20,-
  • Diefstal OV-fiets met proces-verbaal en sleuteltje: €50,-
  • Diefstal OV-fiets met proces-verbaal zonder sleuteltje: €250,-
© 2015 - 2017 Broodjeei, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips om een fiets te huren, wat kost een fiets huren nu echtTips om een fiets te huren, wat kost een fiets huren nu echtWanneer je op vakantie bent in Nederland of Belgie kan het handig zijn om een fiets te huren. Er zijn veel verschillende…
Elektrische fiets: prijzen, opladen & onderhoudDe elektrische fiets is in opkomst. Steeds meer consumenten zien de voordelen in van de elektrische fiets als alternatie…
Elektrische fiets: voordelen & nadelenIn dit artikel wordt nader ingezoomd op de voordelen en nadelen van de elektrische fiets. Tevens worden er tips gegeven…
Fietsonderhoud in de winterSneeuw en ijs: je fiets heeft te lijden onder winterse weersomstandigheden. Bovendien wordt er in de winter zout gestroo…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding inleiding en goedkoop treinreizen/fietsen van ov-fiets.nl/ Copenhagen Bikehaven by Mellbin/ Blote voeten van C.D. Wester/ Bloemenfiets onbekend/ Fietsers van Marc van den Wouden/ Copenhagen Bikehaven by Mellbin
  • www.ov-fiets.nl/binaries/content/assets/OV-fiets/pdfs/ov-fiets-alg-voorw-2011.pdf bezocht 7-4-2015
  • www.ov-fiets.nl/binaries/content/assets/OV-fiets/pdfs/ov-fiets-tarieven-particulier-jan-2015-def.pdf bezocht 7-4-2015
  • www.ov-fiets.nl bezocht 7-4-2015
  • www.fietsersbond.nl/de-feiten/fietsen-cijfers#6 bezocht 7-4-2015
  • www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/uurinnederland.pdf bezocht 7-4-2015

Reageer op het artikel "De NS OV-fiets: kosten, voordelen en schade of diefstal"

Reactie

Ronald Oord, 09-07-2016 09:27 #1
Geachte mevrouw mijn heer gisteren zet ik mijn bootschapen in de deur bij mijn toe ik afstapte van de huur fiets van de ns ik stapte af terwijl ik mijn bootschapen in de deur steten pakt een ander man de fiets weg van mijn en fiets weg dus de ns fiets is gesto;en voor mijn deur wat moet ik nu verder doen is mijn vraag ik weet het nummer niet van de sleutel dus dat is voor mijn een punt deze fiets was een nieuw modelfiets van de ns ik zal maar de politzie gaan maar die vraag het nummer van de huurfiets het is de last fiets nummer van de fiets die ik heb gehuurt van de ns dus dat is het nummer van de fiets
zal ik mijn wil bellen 0649394455 de heer r.oord
hier over wat moet ik nu verder doen
ik hoor graag van u verder hier over fiets gestolen op 8 juli/2016 om half negen in de avond ns fiets nieuw mordel fiets ns Reactie infoteur, 11-07-2016
Dag Ronald, dat is zeer spijtig wat u is overkomen. Ik adviseer u contact op te nemen met de NS en daar de situatie nog eens uit te leggen. (Dit is een informatieve artikelen bibliotheek en staat los van de NS, ik kan u niet verder helpen)

Infoteur: Broodjeei
Laatste update: 04-07-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Reacties: 1
Schrijf mee!