InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Kerstvakantie en nieuwjaarsduik op Ameland

Kerstvakantie en nieuwjaarsduik op Ameland

Kerstvakantie en nieuwjaarsduik op Ameland Ameland biedt in de kerstvakantie diverse activiteiten voor jong en oud, voor gast en eilander. Daarnaast zijn de dorpen versierd in kerstsfeer en bieden de restaurants heerlijke kerstmenu’s. Soms ligt er sneeuw en is er te genieten van een witte kerst, maar altijd is het sfeervol en een prima bestemming in de tijd van de korte dagen en sfeerverlichting. Op het eiland is muziek te genieten, of een sportevenement, een Nobeltje te nuttigen of een chocolademelk met slagroom. En dat lekkers allemaal na een heerlijk frisse wandeling op het strand of na een demonstratie van de paardenreddingboot. Muts op, wanten aan en lopen maar, om daarna in een van de dorpen Hollum, Ballum, Nes, Buren of de Kooiplaats in een café's of eethuisjes te belanden. En dan op 1 januari met z'n allen naar de Nieuwjaarsduik.

Sfeermarkt

Concerten tijdens de Kerstvakantie op Ameland

In de kerstvakantie houden diverse verenigingen hun oudejaarsconcert. De concertagenda is in deze periode aardig gevuld. Muziekkorps Forza Musica, Zangvereniging Crescendo, Vocaal Ensemble Vocalis, Brassband Canite Tuba, Sint Clemens koor, Interkerkelijk Zangkoor: allemaal concerteren ze op een van de laatste dagen van het jaar nog een keer, veelal in een van de kerken van het eiland.

Sfeermarkt in Hollum

Rond de laatste dag van het jaar organiseert een groep leden van de hervormde gemeente Ameland een Sfeermarkt op en rond het Zwaneplein. De opbrengst van de markt is voor de restauratie van de hervormde kerk in het dorp. De markt is bekend vanwege zijn snert en wildstoof. Verder zijn er pannenkoeken, garnalenkroketten, hamburgers en worden er visjes gebakken.
Daarnaast is er een rommelmarkt en een rad van avontuur.
In 2013 nemen Dorpsbelang, horeca en winkeliers de organisatie over en vindt de Sfeermarkt op en rond het Plantsoentje plaats.

Kerstal bij De Zwaan

Op het terras van herberg De Zwaan staat de laatste weken van het jaar een levende kerststal. Schaapjes, geiten, ezels en pony’s staan in het stro op het terras, voor een grote stal met Jozef, Maria en kindje Jezus. Voor oud en nieuw wordt de kerststal weer opgeruimd.

Kerstboomwerpen in Ballum

Op oudejaarsdag is er kerstboomwerpen op de Brink in Ballum. Het is een wedstrijd wie de boom het verste weg kan slingeren. Jong en oud kan meedoen en er zijn prijzen te winnen.

Kerstkampvuren op het strand

Op Ameland is er volop de gelegenheid om van een vuurtje te genieten. Hier en daar worden in de dorpen oudejaarsvuren opgericht en op oudejaarsavond aangestoken. Ook zijn er kampvuren op het strand.
Vreugdevuren zijn aan regels gebonden:
  • alleen schoon en onbehandeld houd zonder spijkers;
  • geen autobanden, matrassen, bankstellen, tuinmeubilair en ander grof huisvuil: het is ongezond en slecht voor het milieu;
  • hou rekening met de windrichting zodat huizen van omwonenden geen gevaar lopen;
  • de organisator ruimt later ook de rommel op.

Carbidschieten

Elk jaar is er op diverse plekken van het eiland carbidschieten. De organisatoren moeten dit ruim voor oudejaarsdag melden op het gemeentehuis. Carbidschieten mag alleen op de daarvoor aangewezen plekken, op 31 december vanaf 10.00 uur tot 1 januari 02.00 uur. De organisatoren moeten rekening houden met omwonenden en dieren.

Vuurwerk in de dorpen

Net als overal in de wereld is vuurwerk tijdens oud en nieuw een vast ritueel. Behalve siervuurwerk en knalvuurwerk, belandt er regelmatig een afgeschreven lichtkogel die bij de scheepvaart in tijden van nood wordt gebruikt boven het eiland. Deze lichtkogels geven heel veel licht en hangen buitengewoon lang in de lucht.
Gemeente Ameland waarschuwt om alleen legaal vuurwerk af te schieten. Het is op de laatste dagen van het jaar op het eiland bij enkele officiële verkooppunten te koop. Afsteken mag op 31 december vanaf 18.00 uur tot 1 januari 02.00 uur.

Musea op het eiland

De Amelander musea organiseren diverse activiteiten in de Kerstvakantie. Bijzonder sfeervol in deze tijd is de Winterse Dorpswandeling met bijzondere anekdotes en leuke feiten over de geschiedenis van huizen en straten in de dorpen.

Paardenreddingboot

Vaste prik in de Kerstvakantie is de demonstratie van de paardenreddingboot. Tien paarden trekken de reddingboot op zijn onderstel naar het strand en daar trekken acht paarden de boot in zee.

Nieuwjaarsloop op het Waddeneiland

Op de eerste van het nieuwe jaar organiseren de Amelander Beach Runners in Nes een Nieuwjaarsloop, om in goed gezelschap en gezellige sfeer, sportief en gezond het nieuwe jaar beginnen.

Nieuwjaarsduik in de Noordzee

Bij Hollum wordt op 1 januari een Nieuwjaarsduik gehouden op het badstrand. Een paar honderd deelnemers duiken het soms ijskoude water van het Amelander Gat in. Het is de vroegste Nieuwjaarsduik van het land.

Nieuwjaarsreceptie

Gemeente Ameland houdt op een van de eerste dagen van het jaar een Nieuwjaarsreceptie op het gemeentehuis. In de hal doet de burgemeester zijn nieuwjaarsrede en is er gelegenheid tot wederzijds wensen van een voorspoedig nieuw jaar, het drinken van een glas en eten van een hapje.

Nieuwjaarsreceptie

Legenda
A. Nieuwjaarsreceptie
B. Nieuwjaarsduik
C. Kerstboomwerpen
D. Nieuwjaarsloop
E. Sfeermarkt
F. Kerststal en Kerstzingen
G. Carbidschieten

Lees verder

Gerelateerde artikelen
NL Street Awards en Leukste winkelstraat van AmelandNL Street Awards en Leukste winkelstraat van AmelandLandelijk is een verkiezing uitgeroepen voor de Leukste Winkelstraat van het land. NLStreets Awards organiseert de verki…
Waddeneiland Ameland – Paarden EilandWaddeneiland Ameland – Paarden EilandOp Ameland zie je heel veel paarden. Ze worden hier en daar nog gebruikt voor het boerenwerk en de andere paarden zijn o…
Ballum – Dorp op AmelandBallum – Dorp op AmelandAmeland heeft vier dorpen en een buurtschap. De dorpen zijn Hollum, Ballum, Nes en Buren en het buurtschap heet Kooiplaa…
Midzomerfeest in BurenMidzomerfeest in BurenIn het midden van de zomer vindt in Buren op Ameland het Midzomerfeest plaats. Dorpsbelang Buren is de organisator van d…
Bronnen en referenties
  • Amelander Musea
  • Persbureau Ameland
  • Gemeente Ameland

Reageer op het artikel "Kerstvakantie en nieuwjaarsduik op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Kerstvakantie
Schrijf mee!