InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Het hart van de Belgische/Nederlandse Kempen

Het hart van de Belgische/Nederlandse Kempen

Het tweelingdorp Baarle-Nassau en Baarle-Hertog, of liever gezegd twee aparte dorpen, in twee verschillende landen. Baarle heeft een gezellige en levendige dorpskern met winkels die iedere zondag geopend zijn, anderzijds heeft het de rust van het platteland met vele fiets- en wandelmogelijkheden. Dit merkwaardige dorp (dorpen) ligt in het hartje van de Nederlandse/Belgische Kempen en nodigt uit tot een meerdaagse bezoek. Vakantiestudio "De Grenshoek" biedt de mogelijkheid om te overnachten en van daar uit uw zoektocht in de Kempen te plannen.

De Grenshoek

Baarle-Nassau-Hertog

De indeling c.q. ligging van beide dorpen is op zijn minst gezegd, uniek en merkwaardig tegelijk. De oorsprong is te vinden in 1403. Baarle bestaat uit 30 stukjes België en Nederland die, in elkaar verweven zijn. Diverse Belgische stukjes grondgebied (Baarle-Hertog) liggen in Nederland, enclaves genoemd. Daarnaast liggen er nog enkele stukjes Nederlands grondgebied (Baarle-Nassau) in deze Belgische stukjes, exclaves genoemd. Dit schepte vroeger diverse smokkelmogelijkheden bij uitstek.
Een dorp, uniek in haar tweevoud: twee gemeentebesturen met twee burgemeesters, twee postkantoren en twee scholen. Maar met één bevolking, die met haar twee nationaliteiten, hand in hand samengaat.

Omliggende gemeenten

  • Ulicoten (NL)
  • Alphen (NL)
  • Chaam (NL)
  • Weelde (BE)
  • Poppel (BE)

De Grenshoek - Vakantiestudio

De Grenshoek is een vakantiestudio, gelegen op 5 km van Baarle. Deze vakantiestudio is gebouwd in 1996 en biedt tal van wandel- en fietsmogelijkheden om deze kempenstreek te bezoeken.
De studio is aanpalend aan de woning van de eigenaren en is een ideale locatie voor één of meerdere overnachtingen. Tevens is de ligging op fiets- of autoafstand van diverse plaatsen zoals Turnhout, Tilburg en Breda. Verder zijn er diverse pretparken goed bereikbaar, met name de Efteling, Beekse Bergen en Bobbejaanland.

Indeling

De studio is ingedeeld voor een zelfstandig verblijf. Er is 1 slaapkamer met 1 tweepersoonsbed en 1 éénpersoonsbed aanwezig, ook is er een volledig ingericht keukentje met eethoek en een zithoek met TV. Tevens zijn fietsen beschikbaar en is linnen- en badgoed inbegrepen. Voor een langer verblijf is er de mogelijkheid tot gebruik van een was- en droogmachine.

Lekker uit eten bij restaurant Den Engel in Baarle

Baarlese bieren bij De Dochter van de Korenaar

Wie graag van tijd tot tijd een lekker biertje drinkt, kan bij de Dochter van de Korenaar, echt ambachtelijk gebrouwen bier gaan proeven. Een bezoek aan de brouwerij is leerzaam, interessant en vooral gezellig. Naast het proeven van deze bieren in het proeflokaal, wordt er uitleg gegeven over het brouwproces.

De Dochter van de Korenaar heeft diverse soorten bier.

  • Noblesse: een blond bier van hoge gisting
  • Bravoure: amberkleurig speciaal bier
  • Embrasse: volmout bier
  • Courage: winterbier
  • Finesse: volmout degustatiebier
© 2012 - 2017 Kirjoittaja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.degrenshoek.be
  • http://www.vvvbaarle.nl
  • http://www.dedochtervandekorenaar.be
  • http://www.engel-schaluinen.nl

Reageer op het artikel "Het hart van de Belgische/Nederlandse Kempen"

Infoteur: Kirjoittaja
Gepubliceerd: 01-09-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!