InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > De Dolmens van Antequera - Zuid Spanje

De Dolmens van Antequera - Zuid Spanje

Wanneer je de Dolmens van Antequera bezoekt dan neem je een duikvlucht in het verleden van Zuid-Spanje. Het is een bijzondere plek in Antequera en een waardevolle archeologische erfenis uit de Europese Megalithische cultuur. Tevens zijn deze dolmen hier in Europa één van de best bekendste voorbeelden uit het Megalithisch tijdperk.

Waaruit bestaat het megalithisch landschap van Antequera

Het Megalithisch landschap wordt gevormd door de dolmengroep:
  • Menga
  • Viera
  • El Romeral

Deze megalithische monumenten worden gekenmerkt door het gebruik van grote steenblokken waarmee kamers en ruimtes werden gevormd met een plat plafond of een valse koepel. Ze werden vooral gebruikt voor begrafenissen en rituelen.

Wat zijn Megalieten

Megalieten zijn de eerste vormen van monumentale architectuur in de Europese prehistorie. Ze zijn afkomstig uit het Neolithicum, ongeveer 6500 jaar geleden en waren de eerste vestigingsplaatsen voor de West-Europese boeren- en herdersgemeenschappen. Doordat deze Dolmen zo goed bewaard zijn gebleven herbergen ze een schat aan informatie over de cultuur van de bouwers en hun voorouders. De megalieten hadden verschillende functies zoals tempels waar ceremonies werden gehouden voor de vruchtbaarheid van Moeder Aarde. Sommige werden gebruikt voor rituelen en om de voorouders te herdenken.

De Dolmen van Viera

De Dolmen van Viera is een ganggraf dat bestaat uit een lange gang die verdeeld wordt in twee gedeeltes met aan het einde een vierkante opening die toegang verleend aan de grafkamer. Het monument is opgetrokken met verticaal geplaatste stenen en is dus net als Menga gebouwd volgens de orthostatentechniek. De Dolmen van Viera is bijna volledig naar het oosten en enigzins naar het zuidoosten gericht en volgt hiermee de standaardbouwrichting van de dolmens op het Iberisch Schiereiland.

De Dolmen van Menga

De Dolmen van Menga is ook een ganggraf met een open voorportaal dat toegang geeft tot een tweede, rechthoekige ruimte. Na deze rechthoekige ruimte kom je in een ovale ruimte waar zich een put uit zandsteen bevindt met een doorsnede van 1,50 meter en een diepte 19,50 meter. Deze put ligt op één lijn met de drie pilaren die onder de spleten staan waar de dekstenen tegen elkaar liggen. De ruimte in de Dolmen van Menga is redelijk groot en wordt breder (6 m) en hoger (3,50 m) naarmate men naar het achterste deel gaat. Deze Dolmen wijkt volledig af van de standaardbouwrichting van de dolmens op het Iberisch Schiereiland en dit doordat de Dolmen van Menga in één lijn is gebouwd met de Peña, de rots met de vorm van een menselijk gezicht. De bouwrichting van Menga is noordoost, dus noordelijk van de plek waar de zon opkomt tijdens de zomerzonnestilstand.

De Tholos van El Romeral

De Tholos van El Romeral bestaat uit een gang waarvan de wanden bestaan uit op elkaar gestapelde natuursteen met een plat plafond. Aan het einde van de gang bevindt zich een cirkelvormige kamer met een plafond dat gevormd wordt door een valse koepel. Achterin deze kamer bevindt zich een gangetje dat toegang verstrekt tot een andere kleinere cirkelvormige kamer en is op precies dezelfde wijze gebouwd als de grote kamer. De totale lengte van de Tholos van El Romeral bedraagt 34 meter maar oorspronkelijk was deze nog langer en is gericht naar het zuid-zuidwest octant van de horizon, dus deze dolmen is naar de westelijke hemelhelft gericht. De as van de Tholos van El Romeral wijst precies naar het hoogste punt van het Torcalgebergte, namelijk de Camorro de las Siete Mesas.

Openingstijden en Rondleidingen

  • Je kan de Dolmens van Antequera bezoeken van dinsdag t.e.m. zaterdag van 9 u tot 18 u. Op zondag van 9u30 tot 14u30.
  • Toegang tot de Dolmen is niet meer mogelijk vanaf 15 min. voor sluitingstijd.
  • Sluitingsdagen zijn de maandagen, 1 januari en 25 december.
  • Rondleidingen kan je telefonisch aanvragen op 0034 952 71 22 08 of 0034 670 945 453 of per email visitasdolmenesdeantequera.ccul@juntadeandalucia.es
© 2012 - 2017 Gertrudis, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Conjunto Arqueológico "Dólmenes de Antequera"

Reageer op het artikel "De Dolmens van Antequera - Zuid Spanje"

Infoteur: Gertrudis
Gepubliceerd: 12-01-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!