InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Berg in Nederland?

Berg in Nederland?

Berg in Nederland? Het brainstormen is voorbij. De plannen om een echte berg op Nederlands grondgebied te bouwen krijgen steeds meer vorm. Wat eerst een grap leek, is inmiddels een serieus initiatief. Een Nederlandse berg kent oneindige mogelijkheden die verdergaan dan sport, recreatie en woningbouw. Zo is de berg in Nederland een platform voor duurzaamheid en innovatie op het gebied van energie-, water- en voedselproductie. Haal je ski's of wandelschoenen vast uit het stof. Het platte Nederland is verleden tijd!

Berg als innovatieplatform

Een berg als platform voor energieproductie, waterproductie, voedselproductie, duurzaamheid, nieuwe bouwtechnieken, innovatieve vervoersystemen, nieuwe financieringsmodellen en de verdere ontwikkeling van sport in Nederland. Het lijkt een utopie, maar is straks misschien waarheid. De ideeën zijn namelijk groots. Zo kent het concept van de Nederlandse berg meerdere toppen, akkers, woningen, skipistes, liften, metrotunnels, windmolens, meren en zonnepanelen. In het binnenste van de berg zouden er voedselplantages, datacentra en waterkrachtcentrales moeten komen. En in een holle berg past ook wel een winkelcentrum, bedrijventerrein, pretpark, zwembad en sporthal. Acht locaties zijn er voor de berg momenteel in beeld, waarvan enkele in zee.

Van wild idee naar concreet plan

Aanvankelijk was het een idee om wielrenners, skiërs en andere bergsportliefhebbers een reis naar de Alpen te besparen. Maar recentelijk is er een concreet plan ontstaan. Een heuse twee kilometer hoge berg in Nederland moet in binnen- en buitenland de aandacht trekken voor duurzaamheid, innovatie en sportiviteit. Het idee werd gelanceerd door sportjournalist Thijs Zonneveld in medio 2011. De haalbaarheid van het plan is inmiddels door zo'n honderd professionals verkend. Het gaat daarbij om architecten, ingenieurs, adviseurs en onderzoekers. De eerste conclusies van Stichting Haalbaarheidsonderzoek Die Berg Komt Er! in Almere zijn nu gekomen en die zijn positief. Betrokkenen hebben genoeg vertrouwen in het project en willen in 2012 verdergaan met een professionele projectorganisatie.

Zelfvoorzienende berg

Hoofdsponsor van het plan is USG Innotiv, de marktleider als het gaat om het detacheren van technische projecten. Onderzocht is of er ruimte is in Nederland voor een dergelijk groots project, of en hoe de regionale en nationale economie een impuls zou krijgen en of er geen nadelige klimaateffecten zijn. Alle geluiden zijn positief gebleken. De 'ideale' berg kent een zelfvoorzienend zoetwatersysteem die problemen rond verzilting en droogte helpt tegengaan, en zelfs kunstsneeuw kan produceren. Verder is er plaats voor een slimme voedselproductie zodat er minder import van voedsel nodig is en er ruimte is voor duurzaam verbouwen. Ook zou de berg zelf energie kunnen produceren. Het is zelfs mogelijk om met waterkracht een gebied zo groot als Amsterdam en omstreken van honderd procent groene stroom te voorzien.

Recreatieve uitdaging

Daarnaast is de berg ook recreatief gezien een uitdaging. Sportmogelijkheden zijn onbegrensd. Wat te denken van paragliden, deltavliegen, wandelen, bobsleeën, wildwaterkanoën, schansspringen en downhillen op een mountainbike? Naast wintersporten en stadionsporten is een kilometerslange schaats- en hardlooproute ook een optie. Restaurants, bars en skihutten zijn de volgende stap. Ook kan de berg drager worden van de Olympische Spelen in 2028 en als zodanig een symbool zijn voor de recreatie en sport in Nederland. Mogelijkheden te over dus. Vastgoedprojecten (huisje met uitzicht op Antwerpen en Londen?) op en nabij de berg kunnen in delen bijdragen aan de financiering van het hele plan. Want de bouw kent ondanks de grootscheepse onderneming een milieuvriendelijk doel. Zo kunnen afvalstoffen zoals as, puin en bodemgrond worden gebruikt en wordt afval dat op de berg zelf ontstaat gebruikt voor energieproductie.

Smakken geld

'It is not the mountain we conquer but ourselves.' ~ Edmund Hillary
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Berg in Nederland?"

Reacties

Melod (infoteur), 27-01-2012 22:07 #2
Als sportklimmer zou ik het erg tof vinden als dit doorgaat ;)

Ralphm (infoteur), 16-01-2012 07:47 #1
Wat een merkwaardig plan. Het zou wel grappig zijn als het echt zover komt. Reactie infoteur, 17-01-2012
:)

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 03-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Reacties: 2
Schrijf mee!