InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Het amfitheater in Pula (Istrië)

Het amfitheater in Pula (Istrië)

Wie het pittoreske Kroatische plaatsje Pula op Istrië bezoekt kan niet om het amfitheater heen. Dit imposante bouwwerk stamt uit de eerste eeuw na Christus. Keizer Augustus gaf destijds opdracht deze arena te bouwen. Keizer Vespanius gaf hier vervolg aan. Het amfitheater verkreeg zijn huidige vorm in de 14e eeuw na Christus. Wie een bezoek brengt aan het theater heeft beslist het gevoel terug te gaan in de tijd. Een bezoek is indrukwekkend en de moeite waard.

Het gebouw

Het amfitheater in Pula heeft imposante afmetingen. Het totale bouwwerk-dat bestaat uit kalksteen- is zo'n 33 meter hoog en de ombouw is 132 x 105 meter. Het is dan ook het op vier na grootste amfitheater ter wereld. De arena zelf meet 67,95 bij 41,65 meter. Er konden destijds maar liefst 23.000 bezoekers in het amfitheater terecht. De bezoekers konden via twee hoofdingangen en vier zij-ingangen naar binnen.

De arena: gladiatorengevechten

Bloederige gevechten
In de arena van het amfitheater vonden eeuwen geleden regelmatig gladiatorengevechten plaats. De betekenis van een gladiator is een zwaardvechter. Deze gevechten gingen er dan ook bloederig aan toe, regelmatig met doden tot gevolg. Zij werden de arena werden uitgedragen en de winnaars mochten via een andere uitgang vertrekken.

Wilde dieren in het amfitheater

Er werden ook mensen voor de wilde dieren geworpen. Onder de Romeinen golden deze gevechten vooral als volksvermaak. Er kwam echter steeds meer protest tegen de gladiatorengevechten die door de overheid georganiseerd werden. In de vijfde eeuw na Christus kwam er dan ook een officieel verbod op de gladiatorengevechten. Hiermee kwam er ook een einde aan dit soort gevechten in het amfitheater in Pula

Opera en popconcerten in het amfitheater

Filmfestival
Het amfitheater in Pula dient tegenwoordig als vermaak. Het jaarlijkse operafestival van de stad wordt in het amfitheater gehouden en het filmfestival vindt er plaats. Ook zijn er zowel klassieke als popconcerten in zomer en winter. Er zijn moderne zitstoeltjes middenin de arena opgesteld om de concerten te beluisteren.

Historische sfeer

De Romeinse stoelen van destijds worden inmiddels voor andere doeleinden gebruikt. De arena met de buitenmuren is nog wel helemaal intact wat nog steeds voor een bijzondere en historische sfeer zorgt in het theater van Pula zorgt.

Het museum

De kelders van het amfitheater dienen als museum. Hier worden regelmatig wisselende tentoonstellingen gehouden. Zo is er een educatieve uitleg over het amfitheater en zijn ook opgravingen uit de Romeinse tijd- zoals kruiken, potten en allerlei andere voorwerpen- te bewonderen.

Openingstijden en toegang amfitheater Pula

Zomer- en wintertijden

Zowel het amfitheater als het museum onder de arena zijn het hele jaar door te bezoeken. Zomers zijn het theater en het museum geopend van 9.00 uur 's morgens tot 19.00 uur 's avonds. In de wintermaanden kun je tussen 9.00 uur 's morgens en 14.00 uur 's middags terecht.

Toegangsprijs amfitheater

De toegangsprijs voor het amfitheater in Pula en het museum hiervan bedraagt 40 Kuna (zes euro). Voor de theatervoorstellingen en concerten gelden uiteraard aparte openingstijden en toegangsprijzen. Informeer hiervoor bij het VVV in Pula. Het amfitheater is gelegen aan de Ulica Flavijevska aan de rand van het historische centrum van Pula.

Het stadje Pula

Bedrijvigheid

Pula is de grootste stad van Istrië, het schiereiland van Kroatië. Het stadje-dat al zo'n 3000 jaar oud is- ligt op het meest zuidelijke puntje van het mooie schiereiland. Pula heeft anno 2011 zo'n 70.000 inwoners. Het is een bedrijvig stadje en wordt dan ook het wel economische hart van Noord-West Kroatië genoemd. Inwoners werken er veelal in het toerisme, de handel of in de grote haven van dit stadje.

Pula: culturele stad

Pula is ook een cultureel centrum. Er zijn veel Romeinse en andere historische overblijfselen te bewonderen. Zo is er in het hart van de stad het Romeinse Forum en heeft Pula een prachtige kathedraal. In de rest van de stad zijn ook nog vele oude Romeinse bouwwerken te zien. Pula ademt kortom één en al cultuur uit.
© 2011 - 2017 Schoontje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pula, een Kroatische stad met vele Romeinse monumentenPula, een Kroatische stad met vele Romeinse monumentenEen stad die bekend staat om zijn vele monumenten uit de Romeinse tijd is de stad Pula, een belangrijke universiteitssta…
Vakantie in KroatiëVakantie in KroatiëKroatië is de vakantiebestemming bij uitstek. Je vindt er zon, zee en strand, maar ook cultuur: Romeinse ruïnes en oude,…
Autovakantie in Kroatie en IstrieKroatië is een ideale reisbestemming indien u van een autovakantie houdt. Het land is vlot bereikbaar een heeft een grot…
Antieke resten in het mediterrane IstriëAntieke resten in het mediterrane IstriëAan de kust van de Adriatische Zee, in het noordwesten van Kroatië ligt het schiereiland Istrië. Hier vind je de gezelli…
Het amfitheater van Trier in DuitslandHet amfitheater van Trier in DuitslandEen bijzonder bouwwerk uit de Romeinse tijd, net buiten de binnenstad staat het amfitheater. Zowel van buiten als van bi…
Bronnen en referenties
  • www.kroatie.nl
  • www.istrië.org
  • www.wikipedia.org
  • Reisgids Istrië-Globus

Reageer op het artikel "Het amfitheater in Pula (Istrië)"

Reactie

Willem Muuse, 03-06-2012 15:57 #1
De eerste 2 weken van augustus zijn wij in Pula. Graag zouden we een concert in de arena willen bijwonen. Is er een agenda van de aktiviteiten in Pula arena?
Met vriendelijke groet,

Willem Muusse

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 26-01-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Reacties: 1
Schrijf mee!