InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Duik onder in de cultuur en geschiedenis van Arles

Duik onder in de cultuur en geschiedenis van Arles

Duik onder in de cultuur en geschiedenis van Arles Arles gelegen aan de oever van de Rhône, vormt het hart van de Provence en behoort tot de oudste stadjes van Frankrijk. Dit ‘kleine Rome van Gallië’ getuigt van een roemrijk verleden. Het amfitheater, het antieke theater, de cryptoportieken, het Forum, de thermen van Constantijn, de kathedraal van Saint-Trophime en de sacrofagen van Les Alyscamps zijn door de UNESCO, op de werelderfgoedlijst geplaatst. Hoog tijd om eens een kijkje te nemen in deze juweel aan de rand van de Camargue.

Het amfitheater: brood en spelen

Van Corrida naar Course Camarguaise

Vanuit de onderste tunnels komen nu geen wilde dieren de arena binnenstormen of strijden gladiatoren op leven en dood. Nee, het zijn indrukwekkende ‘toros bravos’ van zo’n 500 kilo, die hier briesend de arena in worden gedreven. Het stierenvechten vormt, op sommige plekken in Zuid-Frankrijk, nog steeds een populaire volksattractie en vond voor het eerst plaats in de 19e eeuw. L’ histoire se répète ! Ceremoniële dierenmishandeling behoort hier nog steeds tot de traditie alhoewel de schilder Picasso en de schrijver Ernest Hemmingway het tot een onderwerp van hun kunst maakten.

Ernest Hemingway: 'De matador brengt een kunstwerk tot stand en speelt met de dood, laat hem dichterbij komen, dichter en dichter, een dood waarvan je weet dat hij in de horens zit (...) Hij brengt het gevoel van onsterfelijkheid over en terwijl je toekijkt wordt dat gevoel ook van jou. Dan, als beiden het hebben, bevestigt hij het met zijn degen'.

In Arles is de course camarguaise vooral geliefd. Een groot aantal torero’s probeert hierbij, een rozet tussen de horens van de stier weg te grissen. Het dier blijft gelukkig gespaard. Deze kleurrijke en Occitaanse féria, waarbij de Arlésiens helemaal opgaan in het spel, is dan ook zeker de moeite waard eens mee te maken.
© 2010 - 2017 Laliaison, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Duik onder in de cultuur en geschiedenis van Arles"

Infoteur: Laliaison
Laatste update: 16-12-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!