InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > De mooiste dorpen in Frankrijk: departement Vaucluse

De mooiste dorpen in Frankrijk: departement Vaucluse

Les Plus Beaux Village de France is een organisatie die er naar streeft het authentieke karakter van dorpen in Frankrijk zoveel mogelijk te bewaren en te promoten. In 1981 werd deze organisatie in het leven geroepen door Charles Ceyrac, burgemeester van Collonges-la–Rouge. Sindsdien hebben veel burgemeesters zijn voorbeeld gevolgd. Momenteel zijn er 154 dorpjes aangesloten bij de organisatie Les Plus Beaux Villages de France. Zo ook in het departement Vaucluse van de Provence-Alpes-Côte d’ Azur.

Het departement Vaucluse

Het departement Vaucluse ligt in de regio Provence-Alpes–Côte d’ Azur. De Vaucluse (de besloten vallei) wordt in het westen omsloten door de Rhône, in het zuiden door de Durance en in het oosten door de Alpen. De hooggelegen dorpen (villages perchés) domineren vaak de omgeving en hebben hun middeleeuwse karakter weten te behouden. De huizen zijn opgetrokken uit de plaatselijke lichte steen en hebben glooiende daken met terra-cotta pannen. Op het dorpspleintje, meestal overschaduwd door platanen, drinken de oude mannen un vin rouge of spelen een spelletje jeu de boules. In de Provençaalse keuken wordt veel gebruikt gemaakt van knoflook, basilicum, tijm en venkel. Olijven en olie zijn ook niet weg te denken. “Een vis leeft in het water maar sterft in de olie”, aldus een oud Provençaals gezegde.

U vindt in Orange de grootste Romeinse erfenis van de wereld; zoals het theater en de triomfboog. Het was in de 16de eeuw dat Willem, de Prins van Nassau en voorvader van het Nederlandse Koninklijke huis, deze stad erfde. U kunt in Carpentras de oudste synagoge van Frankrijk bewonderen en in Avignon het Palais des Papes aanschouwen. Maar u treft de echte Provençaalse magie in de mooiste dorpjes van Frankrijk zoals:

Lourmarin: een van de mooiste dorpen in de Vaucluse

Lourmarin / Bron: ArjenW / Wikimedia CommonsLourmarin / Bron: ArjenW / Wikimedia Commons
Lourmarin ligt verscholen midden tussen de wijngaarden en olijfbomen. Het dorpje heeft een schitterend kasteel uit de 15de en 16de eeuw dat absoluut een bezoekje waard is. U zult in Lourmarin geïmponeerd worden door de typische “mediterrane” architectuur, de smalle, kronkelige straatjes, de mooie en oude gevels die met materiaal van deze streek gerestaureerd zijn en natuurlijk altijd een schaduwrijk binnenplaatsje waar u de gemoedelijke sfeer van de “ belle Provence’ op u kan laten inwerken.

De bewoners van het dorp benadrukken maar al te graag dat de Franse schrijver Albert Camus, nobel prijswinnaar in 1957 voor de literatuur, hier gewoond en gewerkt heeft. De schrijver ligt op het kerkhof van Lourmarin begraven. Het is overbodig te vermelden dat het er door het betoverende decor van Lourmarin, het prachtige kasteel uit de Renaissancetijd, de aangename terrassen en de Provençaalse winkeltjes in de zomer dan ook een drukte van belang is.

Ménerbes: een van de mooiste dorpen in de Vaucluse

Dit dorpje in de Luberon ligt boven op een heuvel en wordt omgeven door een schitterend mooi landschap. Tijdens een bezoekje aan het dorpje wordt u zich al snel bewust dat Ménerbes een heel rijk historisch verleden heeft. Le Dolmen de La Pichouno (de enige dolmen in het departement Vaucluse) toont aan dat er in de prehistorie al mensen woonden in Ménerbes. Archeologische opgravingen hebben fundamenten blootgelegd van Romeinse landhuizen en restanten van een voormalig kerkhof uit die tijd.

In de Middeleeuwen kwam men via de twee stadspoorten de St Sauveur en de Notre Dame in het centrum van dit dorpje terecht. Ménerbes had in die tijd talrijke onderaardse gangen. Tijdens de godsdienstoorlogen in de 17de eeuw was Ménerbes het bolwerk van de protestantse beweging. U kunt er nog de indrukwekkende citadel gebouwd in de 11de en 12de eeuw, zien. Prachtige, oude en bijzonder fraai gerestaureerde huizen getuigen nog van deze roerige tijd en laten zien hoe belangrijk de adel in die tijd was. Het oude dorpje krijgt hierdoor een bepaalde allure.

Zowel de Franse schilder Nicolas de Staël als de Spaanse schilder Picasso hebben hier een buitenverblijf gehad. Sindsdien hebben kunstenaars, musici, acteurs, schilders, schrijvers, dit voorbeeld gevolgd. Ze bezitten allemaal een van de vele prachtige boerderijen die her en der verspreid liggen rondom het dorpje. Neem, voordat u het dorpje verlaat, nog een kijkje in het pittoreske kurkentrekkermuseum. Het heeft een verzameling van meer dan 1000 verschillende soorten kurkentrekkers. Dit magische gebruiksvoorwerpje is in de 17de eeuw uitgevonden door een Fransman. Dat spreekt voor zich!

Ansouis: een van de mooiste dorpen in de Vaucluse

Dit hoger gelegen dorpje ligt midden in ‘het land van het water’ oftewel Pays d’Aigues. De trots van dit dorpje is een eeuwenoud kasteel. Ansouis was in de Middeleeuwen een perfecte plek om de weg tussen Aix en Provence en Apt goed in de gaten te kunnen te houden.

Tegenwoordig wordt Ansouis, dat wonderbaarlijk goed intact is gebleven, nog steeds gedomineerd door het schitterende kasteel dat voorheen in eigendom was van de familie de Sabran. Voordat u het kasteel bereikt, moet u eerst het grote plein oversteken en door de straatjes met prachtig gerestaureerde huizen lopen. Sommigen huizen dateren uit de 15de en 16de eeuw.

Breng ook een bezoekje aan de kapel die vlak bij het kasteel gebouwd is. Wilde wandschilderingen en allerlei afbeeldingen in zeer uiteenlopende stijlen komen hier op je af!

Roussillon: een van de mooiste dorpen in de Vaucluse

De dieprode kleur van de aarde geeft Roussillon een natuurlijke schoonheid. Slenter eens door de smalle straatjes met huizen geschilderd in getemperd oranje, bleekroze, bloedrood of dieppaars. Stop even bij het uitzichtpunt naast de kerk, boven het hoofdplein en geniet van het vergezicht over het gebied van de Mont Ventoux tot aan de Luberon. Op een stille lentedag als de lucht blauw is, de muurbloemen een zoete geur verspreiden en de warme okertinten van de gevels oplichten, is het er het mooist!.

Lees verder

© 2010 - 2017 Laliaison, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marktdag in de ProvenceWie graag markten bezoekt, komt in de Provence ruim aan zijn trekken. Verse producten, lokale specialiteiten en gezellig…
De mooiste dorpen in Frankrijk: Provence-Alpes-Côte d’ AzurDe mooiste dorpen in Frankrijk: Provence-Alpes-Côte d’ AzurLes Plus Beaux Village de France is een organisatie die er naar streeft het authentieke karakter van dorpen in Frankrijk…
Luberon, een nog niet zo bekend gedeelte van la ProvenceLa Provence behoort tot de mooiste gebieden van Frankrijk. Steden als Avignon, ooit de residentie van de pauzen, Beau en…
Lourmarin, dorp aan de voet van de LuberonLourmarin begroet haar bezoekers trots met de mededeling één van de mooiste dorpen van Frankrijk te zijn. Het dorp, gebo…
Roussillon – okermijn in de Luberon in de ProvenceRoussillon – okermijn in de Luberon in de ProvenceHet bergmassief van de Luberon laat schitterende kleuren zien, van okergeel naar donkerrood en roestbruin. Het zijn de k…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De mooiste dorpen in Frankrijk: departement Vaucluse"

Infoteur: Laliaison
Laatste update: 08-12-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Franse dorpen
Schrijf mee!