InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Alkmaar: mooie monumentale gebouwen

Alkmaar: mooie monumentale gebouwen

Alkmaar: mooie monumentale gebouwen Alkmaar heeft 400 monumenten in het oude centrum. De gezellige stad leent zich erg goed voor het maken van een wandeling langs enkele van de vele monumenten. In het stadshart hoef je maar een klein stukje te lopen om van het ene naar het andere monument te lopen. Onderweg kun je dan bovendien genieten van mooie grachten, bruggen, leuke terrassen, restaurantjes en heel veel leuke winkels. Er zijn 'moderne' winkelstraten, maar in de oude stad zijn erg veel leuke achterafstraatjes te vinden.

Huis met de schopjes, Luttik Oudorp 110

Dit prachtige, rijk versierde pakhuis, heeft één van de mooiste trapgevels van Alkmaar. Het pand dateert uit 1609 en heeft deze naam gekregen vanwege de gevelsteen die in het midden van het pand in de gevel is aangebracht. Op de gevelsteen staan drie (bakkers) schoppen afgebeeld. Vroeger was dit gebouw het onderkomen van de Alkmaarse koekenbakkers. Dat het pand gebruikt is als pakhuis (van graan) is nog te zien aan de laad deuren ( nu zijn dat ramen geworden) en de hijshaak bovenaan het pand. De begane grond was als winkel ingericht.

Het huis met de kogel, Appelsteeg 2

Tijdens het Spaanse beleg in 1573, werd Alkmaar flink onder vuur genomen met kanonnen. In die tijd woonden er in dit pand zeven personen. Een kogel sloeg in het gebouw in, maar wonder boven wonder raakte niemand gewond. Ter nagedachtenis aan dit gebeuren werd de kanonskogel op de gevel aangebracht. Het pand wordt momenteel ( maart 2010) gerestaureerd, de gevel is daarom ingepakt en amper te zien.

Het Waaggebouw, Waagplein 2

Het gebouw stamt uit 1390. Eerst was het in gebruik als een Heilige Geesthuis, arme reizigers en zieken werden in het gasthuis opgevangen. In 1582, na het verkrijgen van het Waagrecht, werd het verbouwd als Waaggebouw. Het grote plein voor het gebouw is er later pas bijgekomen. Op dit plein wordt tegenwoordig de kaasmarkt gehouden. Op het gebouw zijn een aantal mooie spreuken aangebracht, die o.a.verwijzen naar de succesvolle verwering van de Alkmaarders tegen de Spanjaarden. Onder in het gebouw is momenteel de VVV gevestigd en op de eerste verdieping is Het Hollands kaasmuseum te zien.

De Kapelkerk, Kapelsteeg 3

Deze kerk stamt uit 1500. In 1760 is het pand voor een groot deel verwoest door een brand.Het is een Protestantse Kerk. De oudste naam van de kerk is Onze lieve Vrouwe Kerk. De kleurige glas in lood ramen zijn een bezienswaardigheid.

Bereikbaarheid Alkmaar

Het centrum van Alkmaar is vanaf parkeerterreinen binnen 10 minuten bereikbaar. Er zijn parkeergarages in de binnenstad, parkeren kan op het Parcade terrein op Overstad en er zijn P+R terreinen met gratis busvervoer naar het centrum. Bovendien is binnen Alkmaar op de zaterdagen busvervoer gratis. Voor bustijden kun je terecht op www.connexxion.nl.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boekje stadswandeling door Alkmaar

Reageer op het artikel "Alkmaar: mooie monumentale gebouwen"

Infoteur: Wilmo
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Alkmaar
Schrijf mee!